جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نگاهی به رشد صنعت گردشگری حلال در کشورهای اسلامی

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ آذر ۱۳۹۲

گردشگری حلال جدیدترین زیرشاخه گردشگری اسلامی در جهان است که با سرعت زیادی در حال گسترش در تمامی نقاط جهان به ویژه کشورهای اسلامی است.

به نقل از ایسنا، از آنجایی که مسلمانان بخش مهمی از گردشگران جهان را تشکیل می‌دهند، کشورهای غیرمسلمان هم در راستای ارائه خدمات به این گردشگران فعالیت‌های جدیدی را تحت عنوان گردشگری حلال آغاز کرده‌اند.

در این مقاصد گردشگری، در هتل‌ها غذا و نوشیدنی‌های حلال سرو می‌شود و استخرهای شنا ویژه بانوان تعبیه شده است.

کشورهای غربی در زمینه سفرهای هوایی تبلیغات گسترده‌ای را برای جذب گردشگران آغاز کرده‌اند. در این سفرهای هوایی که ویژه گردشگران مسلمان است، نوشیدنی‌های الکلی و گوشت خوک سرو نمی‌شود.

اوقات شرعی برای ادای نماز اعلام می‌شود و در کنارهای صندلی، نسخه‌های قرآنی و کتب دینی قرار داده شده است. هم‌چنین هنگام رزرو صندلی به موضوع محارم توجه می‌شود و شماره صندلی‌ها طبق نظر مسافران تعیین می‌شود.

این صنعت جدید به عنوان بخش مهمی از گردشگران اسلامی که ۱۰ درصد کل بازار گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است، تاکنون رشد زیادی داشته و درآمد خوبی برای کشورهای غربی به ارمغان آورده است.

پیش از این فعالیت گردشگران مسلمان در سفرهای اروپایی و آمریکایی بسیار محدود بود. اکنون مسلمانان در فعالیت‌های توریستی بیشتری شرکت می‌کنند و این خود یکی از عوامل مهم افزایش درآمدزایی این بخش است. پیش‌بینی می‌شود این صنعت طی سال‌های آینده در کشورهای خاورمیانه افزایش یابد.

طبق گزارش‌های موسسات بین‌المللی اروپایی از جمله «یورو مونیتور» و سایت تخصصی گردشگری اسلامی و همچنین مجموعه هتل‌های «ریزیرور» بلژیک، بازار گردشگری حلال سالانه ۲۰ درصد (۵ برابر دیگر بخش‌ها) رشد خواهد داشت.

«عبدالحمید ایوانز»، رییس انجمن گردشگری حلال در مالزی در این‌باره گفت: بخش گردشگری حلال و سرمایه‌گذاری اسلامی بزرگ‌ترین تحولی است که صنعت گردشگری جهان طی چند سال آینده شاهد آن خواهد بود.

مسأله اسلام‌هراسی که در کشورهای غربی شیوع زیادی دارد، بسیاری از گردشگران مسلمان را واداشته تا به دنبال مقاصد جدید باشند. این در حالیست که متوسط درآمدزایی هر گردشگر مسلمان ۱۰ تا ۵۰ درصد از یک گردشگر عادی بیشتر است. مثلا عربستانی‌ها سالانه حدود ۶٫۷ میلیارد دلار و اماراتی‌ها بیش از ۴٫۹ میلیارد دلار در سفرهای خارجی خود هزینه می‌کنند و این می‌تواند یک بازار مطمئن و پرسود برای سرمایه‌گذاران باشد.

هم‌اکنون مقاصدی چون ترکیه، مالزی و دبی و چند کشور غیراسلامی دیگر در جذب بیشتر گردشگران مسلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. امارت‌نشین‌ دبی با ایجاد امکانات موافق باورهای دینی مسلمانان سالانه میزبان ۵ میلیون گردشگر است.

گردشگری حلال پس از وقایع ۱۱ سپتامبر و شکل‌گیری موج جدیدی از نژادپرستی و اسلام‌هراسی در آمریکا، در کشورهایی مثل مالزی، اندونزی و برونئی رشد یافت.

البته در سال‌های اخیر شرکت بریتانیایی «حلال تورز» توانسته با ارائه خدمات ویژه به گردشگران مسلمان از این صنعت سود ببرد. در هتل‌های این شرکت، خوراکی‌های حرام مثل گوشت خوک و نوشیدنی‌های الکلی سرو نمی‌شود و تمامی گوشت‌ها دارای ذبح اسلامی هستند. و علاوه بر ایجاد اماکن ویژه نماز، این شرکت برنامه‌های سفر به اماکن تاریخی و مهم جهان اسلام را ارائه کرده است.

کشور ترکیه به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت همواره تلاش می‌کند با مناسب‌سازی فضاها و توجه به آداب و رسوم کشورهای شرقی و شرع اسلامی، تعداد گردشگر بیشتری را جذب کند.

از جمله خدمات ویژه‌ای که این کشور ارائه کرده است، اختصاص اماکن تفریحی و ورزشی به بانوان و کودکان فضاهای سبز ویژه خانواده‌ها و امکان استفاده خانواده‌های مسلمان از مناطق ساحلی مثل آنتالیا است.

اکنون شهرهای پرطرفدار استانبول و بورسا و سواحل آنتالیا و “ریویوا” برای استفاده گردشگران مسلمان خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم شده است.

از طرف دیگر مسوولان فرهنگی و گردشگری ترکیه تلاش می‌کنند با ایجاد قوانین و دستورالعمل‌هایی برای مناطق توریستی، هرچه سریع‌تر استانداردهای خود را با استاندارد جهانی «حلال» در بازارها، رستوران‌ها، هتل‌ها و فضاهای توریستی تطبیق دهند.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، ترکیه از نظر تطبیق با گردشگری اسلامی در جهان رتبه سوم را دارد. کشور مالزی در جایگاه اول قرار دارد. در سال ۲۰۱۳ این کشور ۱٫۳ میلیون گردشگر مسلمان داشته است که این تعداد نسبت به سال قبل ۵۴ درصد رشد داشته است.
islamic نگاهی به رشد صنعت گردشگری حلال در کشورهای اسلامی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *