رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ دی ۱۳۹۹

موزه های استان یزد در یک نگاه

لینک این مطلب کپی شد!

استان یزد که چند سالی هست که جهانی شده و تاریخ غنی دارد لاجرم موزه های زیادی نیز باید داشته باشد . تمام شهرهای این استاد موزه هایی پر از اشیا تاریخی و قدیمی می باشد که دیدن موزه ها که چکیده ای از زندگی مردمان یک شهر و منطقه را نشان می دهد خالی از لطف نیست .با موزه گردی در کمترین زمان می توانید در تاریخ سفر کنید و با حال و هوای زندگی در گذشته آشنا شوید . در این مطلب سعی کردیم تمام موزه های استان یزد در یک نگاه را همراه با آدرس و ساعت بازدید جمع آوری کنیم تا در سفر به این استان  از دیدن آنها لذت ببرید .

فهرست

موزه مردم‌شناسی، خانه صولت ابرکوه

خانه‌ قاجاری و بسیار زیبای صولت یا موزه‌ مردم‌شناسی ابرکوه، یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که متعلق به یکی از خان‌های ابرکوه به نام صولت بود. سردر بلند و زیبا، ستون‌های تزیینی گچی همراه با نقوش اسلیمی، گل و بوته و صفه‌های گوشواره مانند در اطراف حیاط از ویژگی‌های این خانه‌ تاریخی است. اشیای این موزه شامل تفنگ، طپانچه، سندهای قديمی، سكه‌های رايج ايران از دوره قاجار تا كنون، مهر، اشيای كاوش‌های باستان‌شناسی طاووس الحرمين، مسجدجامع و قلعه بهمن، اشيای تزیينی، نسخ خطی، وسايل كشاورزی، وسايل حمام و روشنايی، جعبه‌ آوازهای قديمی، ظروف سفالی، حكم احمد شاه قاجار به يكی از سردارن ابركوه، سنگ نبشته‌های قديمی و… است.

ساعت بازدید:همه روزه به جز روزهای شنبه‌، تاسوعا، عاشورا، ۲۸ صفر، رحلت امام خمینی، شهادت امام علی و امام صادق از ساعت ۹ الی ۲۱
آدرس: موزه مردم‌شناسی ابرکوه در خانه صولت، محله دروازه میدان قرار دارد و در کنار اداره‌ میراث‌فرهنگی این شهر واقع است.

-صولت موزه های استان یزد در یک نگاه

موزه عبرت ابرکوه

در سال ۱۳۲۸ عده‌ای خانواده‌ای را در ابرکوه به قتل رساندند و تنها یکی از اعضای این خانواده از این جنایت زنده ماند. برای حفظ یاد و خاطره این قربانیان خانه‌ آن‌ها به موزه‌ عبرت تبدیل شده است.

آدرس: صفاییه، نرسیده به زیرگذر شماره یک (قدس)، رو‌به‌روی مدرسه‌ شهدا

-عبرت موزه های استان یزد در یک نگاه

موزه مفاخر، خانه آیت الله خاتمی اردکان

موزه‌ مفاخر شهر اردکان در خانه‌ آیت الله خاتمی، امام جمعه فقید یزد واقع است. این خانه‌ تاریخی دارای حیاط مرکزی، تالار، اتاق‌های سه دری، ایوان، یک بادگیر، یک پایاب است که در گذشته آب قنات چرخاب از آن گذر می‌کرده است. از اشیای قابل بازدید این موزه وسایل و آثار آیت الله خاتمی، مفاخر اردکان و یزد است.

ساعت بازدید: همه روزه به جز روزهای جمعه از ساعت ۳۰: ۸ الی ۱۳:۳۰ و از ساعت ۱۸ الی ۲۰
آدرس: محله‌ چرخاب، خانه آیت الله خاتمی

-مفاخر-اردکان موزه های استان یزد در یک نگاه

موزه فرش، خانه تاریخی ملک افضلی اردکان

در شهر اردکان برای آشنایی با هنر اصیل و غنی فرش و روند بافت آن، سراغ خانه‌ افضلی را در محله‌ چرخاب بگیرید. در این خانه موزه که به همت آقای محمدی؛ یکی از اساتید فرش و میراث‌فرهنگی این شهر با هدف شناسایی، مستند نگاری، معرفی و احیای فرش و بافندگی برپا شده است، مراحل ایجاد دار قالی، هنر رنگرزی، پنبه پاک کنی، فرش‌های دست‌بافتی که توسط زنان و مران سخت‌کوش اردکانی بافته شده در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۹ شب
آدرس: بافت تاریخی محله‌ چرخاب، کوچه‌ آیت الله خاتمی

موزه مردم‌شناسی اردکان

موزه مردم‌شناسی اردکان اولین موزه با این موضوع در استان یزد است که در سال ۱۳۷۰ با همت فردی به نام علی سپهری آغاز به کار کرده است. اشیای این موزه که با کمک مردم جمع‌آوری شده است شامل وسایل مرتبط با مردم‌شناسی، خط و کتابت، منسوجات، تاکسیدرمی و… است.

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۹ شب
آدرس: اردکان، خیابان خامنه‌ای، جنب حوزه‌ علمیه

-مردم-شناسی-اردکان موزه های استان یزد در یک نگاه

گنجینه ایثار و شهدا اردکان

گنجینه‌ شهدای اردکان در سال ۱۳۹۱ با همت عده‌ای از جوانان و رزمندگان به‌منظور حفظ آثار و زنده نگهداشتن ياد شهدای این شهر برپا شده و شامل آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است.

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۹ شب
آدرس: ابتدای خیابان آیت الله حائری، محل سابق ساختمان بيمارستان قلب اردكان

-ایثار-و-شهدا-اردکان موزه های استان یزد در یک نگاه

موزه مردم‌شناسی اشکذر

موزه اشکدز در حمام قاجاری و زیرزمینی این شهر واقع است. ابزار و ادوات کشاورزی، خورجین بافی، نخ‌ریسی، گیوه‌چینی، حلاجی، اندازه‌گیری و چندین مولاژ مربوط به مشاغل سنتی مانند چرخ ریسی، حجامت، دلاکی اشیای این موزه را تشکیل می‌دهند.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان طالقانی، جنب مسجد حاجی غلام، حمام باغستان

-مردم-شناسی-اشکذر موزه های استان یزد در یک نگاه

موزه مردم شناسی وحشی بافقی

خانه‌ كمال‌ الدين محمد وحشی بافقی شاعر قصیده‌سرا محل موزه‌ مردم‌شناسی بافق است. از دیدنی‌های این موزه می‌توان به زيورآلات سنتی، طب سنتی و عطاری، ابزارآلات سنتی كشاورزی، بافندگی، آهنگری، ظرف‌های سفالی و فلزی، لوازم روشنايی، لباس‌های محلی و صنايع‌دستی اشاره کرد.

آدرس: خانه وحشی بافقی، جنب اداره میراث‌فرهنگی بافق

-وحشی-بافقی موزه های استان یزد در یک نگاه

موزه فرهنگ و هنر بافق

موزه‌ فرهنگ و هنر بافق زیر نظر اداره‌ آموزش و پرورش این شهر قرار دارد. در این موزه اسناد و عکس‌های متعلق به آغاز به کار آموزش و پرورش، دستگاه‌های کاربردی قدیمی اعم از تلفن، تلویزیون، دستگاه تایپ و تکثیر، اسلاید، دوربین فیلم‌برداری، ضبط‌صوت، رادیو، آلات موسیقی، کتاب‌های درسی، دفاتر و لوازم التحریر قدیمی، لوحه‌های درسی، مجلات، روزنامه و… در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

آدرس: خیابان وحشی بافقی، کوچه ۱۴ معصوم، مدرسه نمونه اندیشه

-فرهنگ-و-هنر-بافق موزه های استان یزد در یک نگاه

موزه سنگ و معدن بافق

موزه سنگ و معدن بافق در منزل مسکونی مرحوم مهندس سیروس بهایی برپا شده است. در این موزه وسایل و ادوات معدن‌کاری، تصاویر عملیات اکتشافی ۵۰ سال گذشته، بلور و کانی‌های تزیینی و جذاب و… در معرض نمایش است.

آدرس: مجموعه کارخانه و معدن سنگ آهن بافق

موزه مردم شناسی، خانه صالحی بهاباد

خانه صالحی از خانه‌های تاریخی شهر بهاباد است که به موزه‌ مردم‌شناسی تبدیل شده است. بادگير، کلاه فرنگی، ايوان وسيع و اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری قسمت‌های مختلف این خانه را تشکیل می‌دهد. در این موزه ابزار و وسایل مرتبط با مردم‌شناسی، سکه، موزه، تمبر، اسناد، آموزش و پرورش، گنجینه مرحوم شفاهی، صنایع‌دستی، ادوات کشاورزی و… در معرض بازدید قرار دارد.

موزه علوم طبیعی بهاباد

موزه‌ علوم طبیعی بهاباد مجموعه‌ای منحصر است که با سه شاخه آبزیان و سایر موجودات، سنگ و فسیل و آموزش فعالیت می‌کند. جانورشناسی، گیاه‌شناسی، سنگ و فسیل و میکروسکوپیک بخش‌های این موزه را تشکیل می‌دهد که با بیش از پنج هزار نمونه می‌تواند مکانی دیدنی برای علاقه‌مندان به حوزه‌ علوم طبیعی باشد.

آدرس: خیابان ملا عبدالله، دبیرستان زینب

-علوم-طبیعی-بهاباد موزه های استان یزد در یک نگاهموزه تاریخ آموزش و پرورش بهاباد

از موزه‌های شهر بهاباد موزه‌ تاریخ و آموزش و پرورش است که به سير تحول آموزش و پرورش این شهر می‌پردازد. کلاس شهدای دانش‌آموز، اسناد و مدارک، تصاویر، وسایل کمک آموزشی قدیمی، سمعی و بصری، تصاوير و مدارکی از مدارس قديمی، دانش‌آموزان، وسايل كمک آموزشی، كتاب‌های درسی قديمی از دیدنی‌های این موزه است.

ساعت بازدید: روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۰

آدرس: خیابان امام خمینی، کوچه شهدای جلیلی، جنب دبیرستان پسرانه‌ ابن سینا

-تاریخ-آموزش-و-پرورش-بهاباد موزه های استان یزد در یک نگاه

موزه مردم شناسی تفت

اگر به شهر تفت سفر کردید از موزه‌ مردم‌شناسی این شهر که در بقعه‌ تاریخی شاه خلیل ثانی واقع است دیدن کنید. انواع وسایل معیشت، ابزار و وسایل روشنایی، نسخ خطی، ابزار کتابت و همچنین انواع مشاغل سنتی تفت از قبیل چیلانگری، نوغان‌داری، تارساز به‌صورت مولاژ در این موزه در معرض بازدید قرار دارد.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۷ شب
آدرس: میدان امام خمینی، بقعه شاه خلیل ثانی، مجموعه شاه ولی

موزه مردم شناسی هرات خاتم

قلعه هرات یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان خاتم است که در شهر هرات قرار دارد. قدمت این بنا به اواخر دوره‌ افشاریه و اوایل زندیه برمی‌گردد. این قلعه ‌تاریخی به موزه‌ مردم‌شناسی خاتم تبدیل شده است.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۷ شب
آدرس: هرات، خیابان بهشتی، جنب شهرداری

موزه مردم شناسی چنار ناز

روستای چنار ناز یکی از روستاهای باصفای خاتم است. در این روستا موزه‌ای موضوع مردم‌شناسی و کشاورزی وجود دارد.

آدرس: شهرستان خاتم، روستای چنار ناز

موزه مردم شناسی مهریز

نمی‌شود به مهریز سفر کرد و از باغ سرسبز و زیبای پهلوان پور دیدن نکرد. در کنار گشت و کذار در این باغ جهانی و گذراندن لحظات دلنشین می‌توانید از موزه‌ مردم شناسی نیز بازدید کنید. ابزار و وسایل مربوط به مشاغل سنتی، ظروف فلزی و شیشه‌ای طبخ و صرف غذا، کتیبه و سنگ‌نوشته‏‌های قدیمی، اسناد و قباله‌‏های قدیمی، لباس محلی مردم منطقه، وسایل استحمام و ابزار جنگ از اشیای زینت‌بخش این موزه هستند.

آدرس: شهرک زارعین، محله‌ مزویر آباد، باغ پهلوان پور

موزه زیلو و پلاس میبد

تنها موزه‌ منحصر به زیلو را در شهر میبد می‌توان دید. این موزه در کاروان‌سرای تاریخی و دیدنی شاه عباسی قرار دارد. زیلوهای قدیمی از گذشته تاکنون در این موزه نگهداری می‌شود. در کنار این مکان کارگاه آموزش بافت زیلو نیز وجود دارد.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: خیابان امام، بلوار قاضی میرحسین، کاروان‌سرای شاه عباسی

موزه سفال و سرامیک میبد

علاقه‌مندان به هنر زیبا و اصیل سفالگری می‌توانند به موزه سفال شهر میبد سری بزنند. در این موزه بیش از ۱۰۰ قلم اشیای سفالی دوران مختلف از جمله انواع ظروف، سرویس‌های سفال رومیزی و سفال‌های قدیمی و سفالینه‌های متعلق به خاندان آقایی این شهر وجود دارد.

ساعت بازدید: همه روزه به جز روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت ۹ صبح تا ۲۱
آدرس: کاروان‌سرای شاه عباسی میبد

موزه پست و چاپار

در دوره‌ قاجار به دستور امیرکبیر در کنار کاروان‌سرای شاه عباسی چاپارخانه‌ای از خشت و گل ساخته می‌شود. این مکان که از جاذبه‌ها و دیدنی‌های شهر میبد است که به‌عنوان موزه‌ پست نیز شناخته می‌شود و ثبت ملی نیز شده است. برج‌ها، دیوارهای بلند، روزنه‌های دیده‌بانی و تیرکش‌ها، اتاق‌های مخصوص رییس چاپارخانه، اقامت نگهبانان، پیک‌ها و محل نگهداری اسب‌ها بخش‌های تشکیل دهنده‌ این موزه است. ماکت‌هایی از پستچیان قدیمی و اسبانی که نگهداری می‌کرده‌اند، تمبرهای قدیمی، وسایل پست قدیم، اسناد و تصاویر تاریخی مربوط به پست زینت‌بخش این مکان است.

ساعت بازدید: همه روزه به غیر از روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰
آدرس: کنار کاروان‌سرای شاه عباسی

موزه آب، خانه‌ کلاهدوزها یزد

در شهر یزد اگر علاقه دارید از قنات دو هزارساله‌ و جهانی این شهر به نام زارچ دیدن کنید باید سراغ خانه‌ کلاهدوزها را بگیرید. این مکان متعلق به یکی از تجار یزدی به نام سید علی اکبر کلاهدوز بود که در سال ۱۲۶۶ هجری شمسی ساخته شده است. این خانه‌ تاریخی و قاجاری که در ضلع شمالی میدان امیر چخماق قرار دارد به موزه‌‌ی آب تبدیل شده و از موزه‌های خصوصی است که زیر نظر شرکت آب منطقه‌ای یزد اداره می‌شود. چرخ چاه، ابزارهای کندن کاریز، لباس‌های مورد استفاده‌ مقنیان، مشک‌های آب، ظرف‌های آب، مشربه‌ها، اسناد، مدارک و وقف‌نامه‌های مربوط به آب و قنات و… از جمله اشیای در معرض نمایش است.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱
آدرس: چهارراه شهدا، ابتدای خیابان قیام

موزه آیینه و روشنایی، عمارت قصر آیینه

در سال ۱۳۲۰ خورشیدی فردی به نام صراف‌زاده بنایی را در خیابان کاشانی ساخت که از آن به‌عنوان مهمان‌سرا استفاده می‌کرد. این بنای زیبا در میان باغی بزرگ با سبک معماری اروپایی و ایرانی ساخته شده و در آن تزیینات زیبای گچ‌بری، نقاشی و آیینه‌کاری به کار رفته است. این عمارت زیبا در سال ۱۳۷۷ به موزه‌ آیینه و روشنایی تبدیل شد و برای کسانی که به این زمینه علاقه دارند می‌تواند یکی از مکان‌های دیدنی شهر یزد باشد. در موزه‌ آیینه وسایل روشنایی از گذشته تا حال، همچنین نمایشگاهی از آثار جیرفت وجود دارد. انواع پیه‌سوزها، نفت‌سوزها، برق‌سوزها، آیینه‌ها و… در این مکان نگهداری می‌شوند.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: خیابان کاشانی، رو‌به‌روی پارک هفت تیر، جنب کارخانه جنوب

موزه اسناد تاریخی یزد، خانه لاری ‌ها

موزه‌ اسناد تاریخی شهر یزد در مکانی قرار دارد که می‌توانید ضمن دیدن اسناد، مدارک تاریخی و فرهنگی استان یزد از تماشای یکی از خانه‌های تاریخی و زیبای این شهر نیز لذت ببرید.موزه اسناد در خانه معروف لاری‌ها قرار دارد. این خانه متعلق به یکی از نوادگان تجار لاری به نام غلامحسین ملازینل است که نزدیک به ۳۰۰ سال پیش برای تجارت به یزد آمده‌ بودند. درب‌ها، پنجره‌ها، ارسی‌ها، اتاق‌های آیینه‌کاری و نقاشی شده‌ لاریه‌ها آن را به یکی از بناهای زیبا و دیدنی این شهر تبدیل کرده است. در این موزه با همت کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد ۱۱۰ تابلو از اسناد تاریخی در موضوعات مختلف از جمله اسناد حکومتی و فرامین دولتی، اسناد مربوط به ازدواج، تجارت، انقلاب، کشف حجاب، آگهی‌ها، شخصیت‌ها، اسناد قنات‌ها و گزیده‌ای از تصاویر تاریخی دسته‌بندی شده و در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار دارد.

ساعت بازدید: همه روزه به جز روزهای تعطیل ۲۸ صفر، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی، شهادت امام جعفر صادق و رحلت امام خمینی از ساعت ۸ صبح تا ۲۰
آدرس: خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

موزه ترمه

در اولین موزه‌ ترمه استان یزد ۱۱ دستگاه بافت ترمه و فرآیند تحولات این هنر را از مرحله سنتی تا صنعتی در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.

ساعت بازدید: این موزه به‌تازگی و در ۱۶ دی ۱۳۹۸ افتتاح شده و برای بازدید نیاز به هماهنگی دارد.
آدرس: خیابان امام خمینی(ره) یزد، کوچه شهیدان حسینیان

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

خانه‌ تاریخی و قاجاری غرب زاده در محله قدیمی فهادان و نزدیک زندان اسکندر شهر یزد مکان موزه سکه و مردم‌شناسی حیدر زاده است. ابزار و وسایل مردم‌شناسی و سکه‌های تاریخی از دوره‌های مختلف از اشیای دیدنی این موزه است.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱
آدرس: یزد، خیابان امام، محله تاریخی فهادان، خانه عرب زاده

موزه خودروهای کلاسیک

حتماً برخی از افراد هستند که از تماشای خودروهای قدیمی لذت می‌برند. در یزد با کمک برادران اردانی، مکانی به خودروهای کلاسیک اختصاص داده شده است. در این موزه خودروهای دست‌ساز برادران اردانی، خودروهای شناسنامه‌دار تاریخی با نمایش خلاقانه به نمایش گذاشته شده‌اند. شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) این موزه را در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان خلاق‌ترین و نوآورترین موزه‌ ایران معرفی کرد.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲
آدرس: خیابان آیت لله کاشانی، رو‌به‌روی بوستان هفت تیر، جنب موزه آیینه و روشنایی، مجموعه کارخانه جنوب

موزه وزیری

موزه‌ وزیری که زیر نظر آستان قدس رضوی اداره می‌شود تنها یک موزه نیست بلکه مجوعه‌ای است که درارای یک کتابخانه غنی است که پژوهشگران و محققان در زمینه نسخ خطی، چاپ سنگی و اسناد تاریخی می‌توانند به آن مراجعه کنند. در این موزه کتابخانه ۴,۹۴۰ نسخه خطی، ۵,۵۳۰ نسخه‌ چاپ سنگی، ۷۰ هزار سند تاریخی و ۲۵۰ هزار کتاب چاپی نگهداری می‌شود. در این موزه‌ ده‌ها مرقع، صدها سکه، هزاران قطعه عکس از مراجع، بزرگان، علما و اماکن تاریخی یزد، ابزار وادوات جنگی، عودسوز، ابزار و اشیای توزین، سماور، لباس‌های سنتی و قدیمی، مهر و نگین انگشتری، تابلوهای نقاشی، قلمدان وسایل تزیینی و هنری در معرض نمایش است.

ساعت بازدید: همه روز به جز روزهای تعطیل از ساعت ۷ صبح تا ۱۹
آدرس: خیابان امام، انتهای خیابان مسجد جامع، جنب مسجدجامع کبیر یزد

موزه دیرینه‌شناسی کامبرین

تنها موزه‌ دیرینه‌شناسی ایران را در استان یزد و در شهر یزد می‌توان دید. در این موزه فسیل‌های متعلق به سه دوره‌ زمین‌شناسی است که شامل نمونه‌های فسیلی از انواع بی‌مهرگان از قبیل خانواده سرپایان، خارپوستان، تریلوبیت، شکم‌پایان، بازوپایان، آمونیت‌ها، دوکفه‌ای‌ها و آمونیت‌های‌ هترومورف و ناتیلوئیدها نگهداری می‌شود. نمونه‌های این موزه به‌طور کاملا علمی رسوب‌برداری شده و به نمونه‌های آموزشی و موزه‌ای تبدیل شده است. به دلیل منحصربه‌فرد بودن نمونه‌ها، موزه دیرینه‌شناسی کامبرین یزد می‌تواند مرکز و مرجع تبادل اطلاعات، تحقیق و پژوهش در مورد ماکروفسیل‌های ایران باشد.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۱
آدرس: میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، کوچه دروازه قصاب‌ها، جنب آب‌انبار شش بادگیری،کوچه سوم شهید زینی، پلاک ۲۰

موزه علوم طبیعی

موزه‌ علوم طبیعی با همکاری آموزش و پرورش و فرهنگیان یزد برپا شده است. این موزه شامل تمام نمونه‌های حوزه علوم طبیعی از شیمی، فیزیک و زیست گیاهی و جانوری است و از بخش‌های گیاه‌شناسی،‌ زمین‌شناسی، جانورشناسی و آناتومی انسان و جانوران است.

ساعت بازدید: همه روزه به جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۲۱
آدرس: میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی، جنب دبیرستان ایرانشهر

موزه تاریخ طبیعی

علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش در سفر به یزد می‌توانند از موزه تاریخ طبیعی که زیر نظر اداره محیط‌زیست قرار دارد دیدن کنند. در این موزه انواع تاکسیدرمی حیوانات و نمونه‌های گیاهان، پرندگان، خزندگان و… در معرض نمایش است.

ساعت بازدید: بازدید برای عموم همه روزه به غیر از روزهای تعطیل در ساعت‌های اداری امکان‌پذیر است.
آدرس: بلوار دانشجو، جنب اداره برق، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد

موزه موقوفه میرزا محمد کاظمینی

کتابخانه و موزه میزرا محمد کاظمینی از موزه‌های وقفی یزد است که زیر نظر اداره اوقاف اداره می‌شود. اشیای دیدنی در هفت گنجینه‌ قرآن و کتب ادیان، اسناد و نسخ خطی، سکه و اسکناس، عکس، تمبر نگین، مهر و اشیای تاریخی و کبریت است.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱
آدرس: بلوار امامزاده جعفر، ضلع شمالی امامزاده، در میدانگاه مجاور بلوار امامزاده جعفر و در کنار درب اصلی حرم قرار داد.

موزه فرهنگ و ایران باستان، مارکار

مارکار مجوعه‌ای متشکل از مدرسه، پرورشگاه، برج ساعت و موزه است. این مجموعه را فردی به نام پشوتن جی دوسابایی مارکار؛ از زرتشتیان هندی در دوران پهلوی ساخته‌ است. موزه‌ مارکار مکانی برای آشنا شدن با فرهنگ و آداب رسوم زرتشتیان است. موزه‌ای که با گذراندن ساعتی در آن می‌توانید با زندگی مارکار، مراسم‌ها و آیین‌های زرتشتیان، لباس زنان و دختران زرتشتی، وسایل و ابزار مرتبط با فرهنگ این دین آشنا شوید. این موزه زیر نظر انجمن زرتشتیان یزد اداره می‌شود.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰
آدرس: خیابان کاشانی، میدان مارکار، کوچه‌ فرش مشهد یا بلوار منتظر قایم، کوچه‌ میلاد

گنجینه سنگ یزد

در کنار بازدید از موزه‌ خودروهای یزد اگر به دیدن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی علاقه دارید سری به گنجینه‌ی سنگ هم بزنید. این گنجینه موزه‌ای تخصصی در زمینه‌ی سنگ‌های قیمتی و خاص است که با همت آقای اردانی برپا شده است. در این موزه انواع سنگ‌های آمیتیس، صدف آبولون، ورفونیت، رسوبی، اپیدوت، ژیپس، سیلینیت و … نگهداری می‌شود.

ساعت بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۲
آدرس: خیابان آیت الله کاشانی، کنار کارخانه جنوب، مجاورت موزه‌ خودروهای سطلنتی

گنجینه مسجد جامع

کاشی‏‏‌ها و آجرها، منبر سنگی، ساعت چوبی، زیلوها، درب قدیمی مسجد و سماور ذغالی، پرده‌ی کعبه اهدایی پادشاه عربستان به ایران، اشیای به دست آمده از مسجد جامع است. این گنجینه زیر نظر هیئت امنای مسجد اداره می‌شود.

آدرس: خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجدجامع، ضلع غربی مسجدجامع

هتل موزه فهادان، خانه تهرانی‌ها

خانه‌ قاجاری تهرانی‌ها مکانی است که امروزه با نام هتل فهادان و اولین هتل موزه‌ ایران شناخته می‌شود. این بنا در دوره‌ قاجار ساخته شده و مالک آن فردی به نام مهدی شیخ عرب بود که بعدها خاندان وی که از تجار فرش و زیرانداز بوده‌اند به تهرانی‌ها معروف شدند. این خانه روزگاری نیز به‌عنوان دفتر کنسولگری کشورهای فرانسه و آلمان نیز بوده است. سه حیاط شامل حیاط اصلی، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی، اتاق شاه‌نشین، بادگیرها، تالار بزرگ، چاه خانه، سرداب، هشتی و دربند از بخش‌های این هتل است. در عمارت تهرانی‌ها که اکنون به‌عنوان هتل مورد استفاده است گنجینه‌ای از آثار تاریخی و قدیمی نیز نگهداری می‌شود.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *