جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای سیلاب سلماس

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ دی ۱۳۹۹

روستای سیلاب سلماس یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سلماس استان آذربایجان غربی می باشد.. این روستا در ۱۵ کیلومتری سلماس قرار دارد و از غرب به روستای هدرو کوه باباارزن و از شرق به روستای شوریک محدود می‌شود.جمعیت این روستا در دهستان کره سنی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۸۷۷نفر (۱۵۲۶ خانوار) بوده است که همه آن‌ها از ترکان کره‌سنی می‌باشند. این روستا در بین روستاهای سلماس بزرگ‌ترین روستا است.

روستای سیلاب از نظر کشاورزی منطقه مناسبی برای باغات و غلات می‌باشد. از مناطق آباد آن می‌توان به لاچو گوله، احمد یری، باداملیک، کهریز، عثمان یری اشاره کرد. مردم این روستا اکثراً کشاورز بوده و در کنار این کار به دامداری نیز می‌پردازند عمده محصولات کشاورزی شامل گندم و یونجه است.کشاورزی در این منطقه کاملاً وابسته به آب چاه‌های عمیق می‌باشد. هزینه‌های ایجاد و نگهداری این چاه‌ها بالا بوده، به‌طوری‌که بعضی از کشاورزان را از ادامه فعالیت‌های خود دلسرد کرده‌است. در سالهای اخیر دولت برنامه‌هایی را برای ساخت سد بر روی رودخانه دیرعلی چای در دست اجرا دارد. احداث این سد آب مورد نیاز سایر روستاهای اطراف را هم تأمین خواهد کرد.

روستای سیلاب سلماس روستای سیلاب سلماس

فرهنگ و مردم

مردم این روستا همگی مسلمان و سنی مذهب می‌باشند. جمعیت روستا از دو گروه ترک‌های سنی (کره سنی) که اکثریت را تشکیل می دهند و کردهای شکاک تشکیل شده‌است. جالب است گه فرهنگ هر دو گروه کاملاً متقاوت است هرکدام به لحاظ فرهنگی گرایش به فرهنگ ملت خودشان دارندیعنی ترک‌ها به فرهنگ و فولکلور آذربایحان، و كردهاي شکاک نیز به فرهنگ کردی . وجه اشتراک در این دو قوم در ایرانی بودن و یکی بودن مذهب می‌باشد.زبان غالب مردم سیلاب ترکی آذربایجانی است و مهاجرین نیز به گويش کردی کرمانجی صحبت می‌کنند.

از قدمت و پیشینهٔ تاریخی این روستا اطلاعات چندانی وجود ندارد. از جمله مکان‌های تاریخی آن می‌توان به کئل یا کل‌داش و آق‌داش و بوز ییرلئر اشاره کرد.

در مورد وجه تسمیه سیلاب یا به تلفظ خود اهالی سیلاو یا دقیقتر سلاو منبع دقیقی در دست نیست، ولی این‌طور به نظر می‌رسد که چون این منطقه تقریباً در انتهای دلتای دو دره واقع در کوه بابا ارزن قرار دارد و محل دریافت سیلاب‌های فصلی بوده‌است، به این نام مشهور گردیده است.شغل مردم شغل اصلی مردم روستا کشاورزی می‌باشد البته کشاورزی در این روستا اصلا توسعه نیافته‌است و مردم هنوز هم از کشاورزی سنتی پیروی می‌کنند. جمعیت این روستا از قشر جوان می‌باشد .

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسین احمدی

    به نظرم تبدیل روستای سیلاب به شهر منطقی هست

    ۸ آبان, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • تورک اوغلو

    سیلاب مرکز ترکان سلماس هست سیلاب کردنداره این نوشته ها رابدخواهان این دیارتورک مینویسند سیلاب نگین وسنبل ونمادمنطقه کره سنی هست وترکهای متعصبی دارد یاشاسین سیلاو

    ۱۴ آبان, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • تارکان

    سیلاب کرد نداره تبلیغات منفی نذارین

    ۱۳ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • تورک

    عالی بود مرصی

    ۲۳ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • اال

      داره

      ۱۰ خرداد, ۱۴۰۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد