رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه مردم شناسی قصرشیرین در روز جهانی موزه قفل شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۲۹ – قصرشیرین – ایرنا – ۲۸ اردیبهشت مصادف با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است روزی که بازدید از موزه ها برای شناخت بیشتر مردم رایگان است، موزه مردم شناسی قصرشیرین در این روز مهم تعطیل شد.

به گزارش ایرنا، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همین مناسبت بازدید از موزه های کشور را برای عموم مردم رایگان اعلام کرد تا شعار جهانی امسال ˈمجموعه های موزه ای برقراری پیوندهاˈ محقق شود ولی در قصرشیرین تعطیلی تنها موزه شهر آن هم به دلیل نبود نیروی انسانی، مانع از حضور علاقه مندان به آثار فرهنگی و تاریخی کشورمان در موزه مردم شناسی شد.

شهرستان قصرشیرین بزرگترین موزه مردم شناسی استان کرمانشاه را دارد که جز ایام نوروز در دیگر ایام سال در آن بر روی بازدیدکنندگان بسته شد.

این موزه در مجموعه کاروانسرای شاه عباسی در مرکز شهر واقع شده است و در صورت کمی توجه، هر روز شمار زیادی از مردم را جذب دیدنی های خود می کرد.

متولیان دلیل تعطیلی و بسته بودن موزه مردم شناسی قصرشیرین را کمبود نیروی انسانی اعلام کردند ولی آیا خوشایند است در شهرستانی که محل تردد زوار عتبات عالیات، گردشگران داخلی و خارجی، محل تردد مسافران و کاروان های راهیان نور است، چنین موزه ایی به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل باشد و مراجعان با در همیشه بسته موزه مواجه شوند.

سوال این است اگر کسی بخواهد با فرهنگ قدیم قصرشیرین و آداب و رسوم این منطقه آشنا شود جز موزه مردم شناسی کجا برود؟

این مساله زمانی اهمیت بیشتر دارد که تابلوی موزه مردم شناسی بر سر درب کاروانسرای شاه عباسی (بازارچه فروش کالاهای وارداتی) توجه همگان را جلب و کنجکاوشان می کند موزه را ببینند ولی درب بسته موزه مانع می شود.

موزه مردم شناسی قصرشیرین شهریور ۸۷ در محل کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع در مرکز شهر ایجاد شد.

در این موزه غرفه هایی با عنوان پوشاک محلی، خانه روستایی، ابزار آلات کشاورزی، دامپروری، مطبخ روستایی و عشایری، آهنگری، کارگاه حصیر بافی، چیغ بافی، سیاه چادر، ماکت مردم در فصل خرما چینی، حمل و نقل قدیمی و ابزارآلات قدیمی شکار دایر شده است.

این موزه با هدف توسعه بخش گردشگری با توجه به مجاورت و همسایگی این شهرستان با کشور همسایه عراق و قرار گرفتن در مسیر اصلی عتبات عالیات و همچنین معرفی ویژگی های فرهنگی، آداب و رسوم مردمان این دیار به گردشگران راه اندازی شد ولی از آن زمان تاکنون فقط در ایام تعطیلات نوروزی هر سال آن هم فقط ۱۳ روز درب خود را بر روی علاقه مندان باز می کند و دیگر ایام سال مردم از دیدن آن محروم هستند.

امید است مسوولان و متولیان امر بویژه فرمانداری قصرشیرین و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدابیری اتخاذ کنند تا این گنجینه مهم و ارزشمند تاریخی با کمی توجه، میزبان علاقه مندان به آثار تاریخی و آداب و سنن گذشتگان باشد.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد دارد و دارای ۲۵ هزار نفر جمعیت است.

81168709-5703842 موزه مردم شناسی قصرشیرین در روز جهانی موزه قفل شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *