رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ بهمن ۱۳۹۲

گردشگری تندرستی ؛ سفر پیشگیری از بیماری ها

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ – تهران – ایرنا – گردشگری تندرستی، سفر به دهکده های سلامت و مناطق دارای چشمه های آب معدنی و آب گرم به منظور رهایی از تنش های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشک است.

خسته از زندگی روزمره بی حوصله به خانه بر می گردی اما خانه نیز کمکی به آرامش تو نمی کند؛ به مطب پزشک مراجعه می کنی پزشک هم قادر به رفع مشکلت نیست.

پزشک هیچ دارویی تجویز نمی کند و فقط می گوید باید به مکان های خاص از جمله مناطق دارای چشمه های آب معدنی و آب گرم سفر کنی.

دغدغه ها و تنش های زندگی ماشینی در برخی موارد انسان را بی حوصله و خسته می کند. وقتی در خانه ات نشسته ای ناگهان داد و فریاد همسایه ها بلند می شود که از یک دعوای خانوادگی حکایت می کند. یا در خیابان رانندگانی را می بینی که ناگهان از خودرو بیرون می آیند و به جان یکدیگر می افتند آن هم به خاطر خسارات جزیی. این کشمکش های زندگی برای چیست؟

این کشمکش ها و ناملایمات یک نتیجه به همراه دارد و آن افزایش روزافزون شمار بیماران روحی است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۱ دستکم یک میلیون و ۱۸ هزار بیمار به مشکلات روحی و روانی مبتلا شدند.حالا در این شرایط چه باید کرد؟

** گردشگری تندرستی چیست؟

گردشگری تندرستی مسافرت به دهکده های سلامت و مناطق دارای چشمه های آب معدنی و آب گرم (اسپاها) اشاره می کند.

در این نوع سفر، گردشگر برای رهایی از تنش های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر می شود. معمولا این گردشگران بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهره مندی از طبیعت شفابخش مناطق دیگر هستند.

یکی از جاذبه ها و امتیازات ایران برای گردشگری درمانی در حوزه آب درمانی است، به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناسایی شده است.

اسماعیل کاویانی کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: گردشگری تندرستی از شاخه های گردشگری سلامت است که به زیست و سلامت انسان مربوط می شود.

وی گردشگری این حوزه رابه دو دسته تقسیم کرد وگفت: این نوع گردشگری در شکل نخست به قبل از بروز مشکلات روحی و جسمی و در شکل دوم به پس از بروز بیماری اشاره می کند.

کاویانی گفت: قبل از اینکه انسان به امراض و مشکلات جسمی و روحی دچار شود در حوزه گردشگری تندرستی مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: تعطیلات آخر هفته و رفتن خانواده به تفریحات مثل پارک از نوع سنتی این نوع گردشگری است که فرد بخاطر تنش های اجتماعی و ایجاد تنوع در محیط زندگی خود به بیرون از خانه می رود.

این کارشناس بااشاره به اینکه ایران از ظرفیت زیادی برای پاسخگویی به سلیقه ها و گرایش های مختلف در بحث گردشگری برخوردار است گفت: فعالیت های مختلف ورزشی از جمله در برف، آب، بیابان و هوانوردی درحوزه گردشگری قرار دارد که افراد می توانند آن را انتخاب کنند.

وی گفت: پتانسیل های فراوانی در گردشگری تندرستی دیده می شود که افراد با توجه به امکانات و علاقه خود می توانند آنرا اتنخاب کنند.

کاویانی در باره درآمدزایی این نوع گردشگری اظهار داشت: در گردشگری تندرستی با حداقل امکانات و هزینه می توانیم به سود زیاد برسیم زیرا بسیاری از امکانات این نوع گردشگری بدون دخالت انسان در محیط وجود دارد.

این کارشناس گفت: توسعه این نوع گردشگری فقط به ارایه خدمات ازجمله ایاب و ذهاب، محل اقامت و .. نیازمند است.

کاویانی افزود: برای توسعه این نوع گردشگری فقط به برنامه ریزی نیازمند است و همه امکانات در طبیعت است و در صورت رسیدگی به آن می توان برای گردشگران داخلی و خارجی محیط خوب و جذابی فراهم کرد.

وی تصریح کرد در گردشگری تندرستی فرد سالم است و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری به این نوع سفر اقدام می کند.

در این نوع گردشگری، افراد برای استفاده از امکانات طبیعی موجود در مقصد، اقدام به مسافرت می کنند.

این امکانات که شامل آب و هوای مطلوب، چشمه های آب گرم و مجموعه های لجن درمانی است، در اختیار افراد قرار می گیرد تا آنها تمدد اعصاب یابند.

در واقع استفاده از این امکانات هم از لحاظ روحی- روانی و هم از نظر فیزیکی سبب بازیابی توان فرد شده و انرژی لازم را برای ادامه فعالیت عادی وی فراهم می کند.

81023892-5468001 گردشگری تندرستی ؛ سفر پیشگیری از بیماری ها

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *