رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ مرداد ۱۳۹۳

تأثیر «لایک» و «دیسلایک»ها در گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ – کوروش کمالی سروستانی گفت: باید در جست‌وجوی روش‌های مدرن برای ایجاد سهولت کار گردشگر باشیم و بهره‌گیری بهینه از رسانه برای توسعه گردشگری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدیر دانشنامه فارس در نشست تخصصی «ارتباطات و گردشگری» در شیراز اظهار کرد: گردشگری و رسانه هر دو زاده و عنصر مهم دنیایی مدرن هستند. ما در دنیای مدرن زندگی می‌کنیم و باید در جست‌وجوی روش‌های مدرن برای ایجاد سهولت کار گردشگر باشیم. این سخن بدان معنی است که در این دوران باید از شیوه مدیریت سنتی به مدیریت خلاق و روزآمد گذر کنیم. باید مشکلات امروزی را با تکیه بر تجربه‌های پیشین و با شرایط و امکانات امروزی حل کنیم. از این‌رو بهره‌گیری بهینه از رسانه برای توسعه گردشگری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

او در ادامه افزود: رسانه در دنیای امروز و در امر در توسعه گردشگری تنها ابزار نیست؛ بلکه به یکی از ارکان اساسی در روند رشد این صنعت تبدیل شده است. رسانه‌ها در شکل‌دهی به زندگی و خواست‌های افراد و ایجاد تقاضا و عرضه کالا، نقش بی‌همتایی دارند.

او گفت: اگر تاسیسات، تسهیلات و تبلیغات سه رکن مهم صنعت گردشگری هستند، عملیاتی کردن سومین رکن گردشگری بر عهده رسانه‌هاست. رسانه‌ قادر است تا مکان دیدنی کشور و یا شهر مقصد را «بازنمایی» ‌کند و محرک سفر باشد.

کمالی با تقسم‌بندی بخش‌های مختلف در صنعت گردشگری در ادامه سخن خود گفت: بررسی گردشگری در رسانه نشان می‌دهد که رسانه‌هایی که در این عرصه به فعالیت مشغولند، در چند بخش قابل دسته‌بندی هستند: نشریات عمومی (روزنامه‌ها و مجلات)، نشریات تخصصی گردشگری، رادیو و تلویزیون و ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی (سایت‌ها و وبلاگ‌ها) تخصصی و عمومی.

او در ادامه اظهار کرد: نتایج حاصله از مطالعات چند گروه علمی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ در مورد تاثیر رسانه‌های مختلف بر ترغیب گردشگر و انتخاب مقصد عبارتند از: توصیه دوستان و آشنایان: ۵۱ درصد، اینترنت: ۲۱ درصد، بروشور، پوستر، کاتولوگ نمایشگاه: ۵درصد، رادیو و تلویزیون: ۱۲درصد، روزنامه و مجلات عمومی و تخصصی: ۱۱درصد. با توجه به یافته اول می‌توان با کمی تسامح ادعا کرد که گردشگری خود یک رسانه نیز هست و گردشگران، خبرنگاران این رسانه‌اند. مگر وظیفه رسانه جز انتقال پیام آن هم به سهولت است؟ در این روند گردشگران فرستندگان پیام‌های خودشان هستند و جاذبه‌های گردشگری را به خوبی عرضه می‌کنند.

او افزود: ما از رسانه محرک گردشگری محرومیم. فیلم «محرک گردشگری» چه مستند و چه داستانی می‌تواند بر تصمیم مردم جهت گردشگری و انتخاب مقصد تاثیر جدی بگذارد. با ین همه ما چند فیلم محرک گردشگری ساخته‌ایم چه برای گردشگران داخلی و چه خارجی؟ شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگران ایرانی تا کنون لوکیشن چند فیلم و سریال ماندگار بوده است؟ چرا مردم ما امروز استانبول و نیویورک را بهتر از شیراز و اصفهان و تهران می‌شناسند؟

این فعال فرهنگی گفت: تصاویر آرشیوی از کوه، دشت، کویر، باغ و چند جاذبه تاریخی و ادبی و مذهبی به همراه نوای تار یا سنتور، عمده سهم صنعت گردشگر ایران در رسانه ملی است. چرا صدا و سیما نباید به تبلیغات گردشگری با نگاه توسعه و اشتغال و تفاهم فرهنگی نگاه کند و حداقل برای یک دوره پنج‌ساله با ۹۰ % تخفیف آگهی آن‌ها را پخش کند؟ چرا صدا و سیما محرک سفر نمی‌شود؟ البته به جز در نوروز که خود پر از تحرک است.

این امر در حالی روی می‌دهد که رسانه خلاق، مولد و محرک می‌تواند در توسعه گردشگری از ابزار به ارکان تبدیل شود.

کمالی با ابراز تاسف از روند تبلیغات رسانه‌ای در امر گردشگری گفت: «شبکه گردشگری» پروژه‌ای فراموش‌شده است. «رادیو و تلوزیون گردشگری» ایده‌ای فرخنده بود که از سال ۱۳۸۳ در زمان آقای مرعشی مطرح شد. پس از آن آقای مشایی آن را پیگیری و آقای موسوی آن را اعلام کرد و آقای نجفی هم موافقت‌نامه را امضا کرد، اما نتیجه این است که هنوز خبری از «رادیو و تلویزیون گردشگری» نیست. این در حالی است که هزینه برآورد ده برای راه‌اندازی این شبکه در سال ۱۳۸۳ فقط ۲۰۰ میلیون تومان بود.

او در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از امکانات نوین ارتباطی و رسانه‌ای گفت: در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین رسانه‌های موثر در توسعه گردشگری و انتخاب مقصد ( Social Media Marketing (SMM به معنی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است؛ رسانه‌هایی چون فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، وایبر، واتساپ، تانگو، لاین و… . دولت نه تنها باید از این رسانه‌ها‌ی اجتماعی که به هر حال به عنوان واقعیتی در جهان امروز حضور دارند، رفع فیلتر کند، بلکه باید با برنامه‌ای حساب‌شده حضور ایران و ایرانیان را در این رسانه‌ها با کیفیت و پرشمار سازد تا بتواند به بخشی از تبلیغات ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی در جهت توسعه گردشگری غلبه کند.

کمالی گفت: بر اساس تحقیق گوگل در سال ۲۰۱۲ در اروپا و آمریکای شمالی ۸۵ درصد از مقصد سفرها از طریق جست‌وجوی آنلاین انتخاب شده است. بر اساس همین گزارش به اشتراک گذاشتن اطلاعات و عکس‌ها سهم بالایی را در انتخاب مقصد سفر داشته است. امروز «لایک» و «دیسلایک»ها در گردشگری و انتخاب مقصد گردشگری، هتل، رستوران، مرکز خرید و نیز بناهای مذهبی، تاریخی، طبیعی و فرهنگی بیش از دیگر رسانه‌ها موثرند. بر اساس گزارش گوگل در سال ۲۰۱۳ بیش از ۵۰ درصد از رزرواسیون‌های سفر در دنیا از طریق اینترنت انجام شده است.

مدیر دانشنامه فارس در خصوص بهره‌مندی از منابع گردشگری گفت: باید با تصویر سازی از امکانات، قابلیت‌ها و جاذبه‌های گوناگون کشور، شهر و مکان‌های دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی، افراد را به دیدن آن جاذبه‌ها و سفر کردن بدان مکان‌ها ترغیب کرد و این امر جز در گستره فعالیت‌های رسانه‌ای صورت نمی‌گیرد.

او همچنین گفت: بر این اساس تقویت نقش رسانه و کارکردهای آن در توسعه گردشگری، ضروری است. اگر به گردشگری به عنوان یکی از ارکان درآمد ملی و ایجاد اشتغال و تفاهم فرهنگی می‌اندیشیم، باید با استفاده از روش‌های علمی و کارشناسانه در زمینه ارائه خدمات، تبلیغات، عرضه و ایجاد تقاضا، طرح کاربردی جامع توسعه گردشگری را تدوین و اجرا کنیم. در این طرح باید برنامه‌ریز، مجری و سرمایه‌گذار بخش خصوصی باشد و دولت با تخصیص اعتبار، تسهیلات و ایجاد ساختار‌های قانونی و زیربنایی این بخش را هدایت و حمایت کند.

کمالی ضمن نقد آمارهای ارائه‌شده در مورد تعداد گردشگران داخلی و خارجی گفت: عدم دقت در ارائه آمار دقیق برنامه‌ریزی را مشکل می‌کند و برای رسیدن به آینده ترسیم‌شده در سند چشم‌انداز و نیز برنامه‌های اعلام‌شده از سوی دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید از نیروهای خلاق و نمایندگان کارآفرین و کارآشنای جامعه هتلداران، آژانس‌داران و راهنمایان تور استفاده کرد.

او گفت: دولت باید در یک برنامه پنج‌ساله با تدوین بسته‌های تشویقی و فراهم آوردن تسهیلات قانونی و لازم به عامل محرک گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شود. امروز دولت به ضرورت و درستی به انرژی، صنعت، کشاورزی و بهداشت یارانه می‌دهد، اما گردشگری از این عنایت بی‌بهره است.

=_UTF-8_B_MDMtMTg4LmpwZw==_= تأثیر «لایک» و «دیسلایک»ها در گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *