رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ فروردین ۱۳۹۳

مشکل اصلی گردشگری کشور زیرساخت های ذهنی است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ – تهران – ایرنا – مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مشکل اصلی سفر به ایران زیرساخت های ذهنی است و اکثر سفر مردم ما نیز ماجراجویانه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سیدمحمد بهشتی» روز جمعه در نخستین برنامه مناظره سال ۹۳ شبکه یک سیما با موضوع هزینه های گردشگری در ایران افزود: اگر بخواهیم مشکل گردشگری کشور را بطور جدی رفع کنیم، باید بگوییم که مشکل اصلی ما بیشتر در زیرساخت های ذهنی است.

وی ادامه داد: فراموش می کنیم با چه هدفی سفر می کنیم و در سفرهای خود بیشتر مسایل اضطراری مانند خواب و خوراک در اولویت قرار دارند، اما اگر با نگاه کلان به این موضوع نگاه کنیم، می بینیم بیشتر سفرهای داخلی ماجراجویانه است زیرا نه جای اقامت و نه نحوه رفتن ما روشن است و نه با آسایش خاطر این سفر را انجام می دهیم.

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر منصف باشیم، می بینیم میانگین هزینه های سفر در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر بالا نیست، اما متاسفانه عادت داریم اتوبان های کشور را با اتوبان های فرانکفورت مقایسه کنیم و یا موارد دیگری را با کشور سوئیس مقایسه کنیم، که با این مقایسه، آخر هستیم.

وی افزود: بی ثباتی در مدیریت حوزه گردشگری، عامل مهمی در توسعه نیافتن این صنعت در کشور است و دولت با برنامه ریزی مناسب باید در این حوزه گام بردارد.

بهشتی از مدیریت های کوتاه مدت و بی ثبات در حوزه گردشگری انتقاد کرد و گفت: ثبات مدیریت، مدیریت تخصصی و نگرش غیر سیاسی، بدون شک به توسعه گردشگری کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به نبود زیرساخت های مورد نظر، اکنون شاهد رونق گردشگری در استان های گیلان و مازندران هستیم، در حالیکه گردشگری در بسیاری از استان های کشور همچنان توسعه نیافته و مردم نمی دانند به چه منظوری به سفر می روند.

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه مشکل گردشگری در ایران زیرساخت های ذهنی است، افزود: گردشگری فرهنگی نیز می تواند برای کشور بهره اقتصادی داشته باشد و هم منجر به تقویت ارزش های فرهنگی ما می شود.

بهشتی ضمن تایید تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر گردشگری گفت: مشکل ما در گردشگری کمیت نیست، بلکه کیفیت زیرساخت های ذهنی است.

وی افزود: نباید حتما توقع داشته باشیم بهترین خدمات را با کمترین قیمت استفاده کنیم، و طبیعی است که هر اندازه پول می دهیم به همان اندازه از خدمات استفاده می کنیم.

بهشتی با بیان اینکه همه درباره نقش گردشگری در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و امثال آن اتفاق نظر دارند، گفت: در عین حال گردشگری مخالفینی دارد که معتقدند این پدیده امنیت کشور و ارزش های اعتقادی ما را تهدید می کند.

وی ضمن تقسیم گردشگری به «عشرتی» و «فرهنگی» گفت: کسانی که گردشگری را مخالف ارزش های اعتقادی و امنیت کشور می دانند، تصورشان از گردشگری معطوف به گردشگری «عشرتی» است، در حالیکه طبیعی است که این نوع از گردشگری مغایر با ارزش های ما است.

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی افزود: اما باید ببینیم کشور ما اصولا ظرفیت جذب این نوع از گردشگر را دارد و آیا کسانی که دنبال این نوع گردشگری هستند آنچه را که می خواهند نمی توانند در کشورهای دیگر ارزان دریافت استفاده کنند، ضمن اینکه نباید فراموش کرد ایران از نظر آنان یک کشور پرمخاطره است.

به گفته بهشتی، الگویی که ما می توانیم از گردشگری در کشور داشته باشیم، گردشگری فرهنگی است و با تبعیت از این الگو، هم بهره اقتصادی و هم فرهنگی می بریم و ارزش های فرهنگی ما هم تقویت می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری دستگاه های متعددی دخالت دارند، افزود: سازمان میراث فرهنگی نقش هماهنگ کننده را دارد و همه دستگاه ها باید به وظایف خود عمل کنند و نباید انتظار داشت میراث فرهنگی درباره امن نبودن جاده پاسخگو باشد.

** ۵۰ تا ۷۰ درصد نصف هتل ها طی سال خالی است

استاد دانشگاه جهانگردی نیز در این مناظره گفت: دولت در راستای کاهش یا افزایش هزینه های سفر نقش مهمی دارد و هزینه های کشور ایران را نمی توان با دیگر کشورها مقایسه کرد؛ چون هزینه سفر بر اساس درآمد هر شهروند محاسبه می شود.

«امیرحسین جعفری» ادامه داد: دولت باید در راستای توسعه زیرساخت های سفر گام موثر بردارد؛ فصل سفر، آب و هوا، درآمد شهروند، ظرفیت هتل و اماکن دینی و حتی شهرهای مورد استقبال، حمل ونقل هوایی، ریلی، و جاده ای از مواردی است که باید مدنظر قرار گرفته و فراهم شود تا هزینه سفر کاهش یابد.

وی با تاکید براینکه با توسعه یافتن زیرساخت ها، هزینه کاهش می یابد، افزود: سفر فقط به ۱۳ روز عید و برخی تعطیلات در تابستان و زمستان اختصاص ندارد.

جعفری افزود: مردم نباید فقط در این ایام به سفر بروند، زیرا ۵۰ تا ۷۰ درصد نصف هتل ها در طول سال خالی است و هتلدار در زمان تعطیلی چون با استقبال مسافران مواجه است، هزینه هتل را بالا می برد.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه وجود هزینه های سربار از جمله پرداخت انواع عوارض، سبب شده هزینه های سفر و هزینه های هتلداری در ایران بیشتر شود و این مساله مانع بزرگی در توسعه گردشگری در ایران است.

جعفری یادآور شد: همه آژانس های مسافرتی در کشور بدنبال کسب درآمد هستند و افزایش هزینه های ایاب وذهاب، غذا، هزینه های هتلداری، به شدت هزینه های سفر را در ایران افزایش داده و این مانع بزرگی در توسعه صنعت گردشگری کشور است.

وی با اشاره به تفاوت قیمت های آژانس های مسافرتی گفت: ارایه خدمات استاندارد به مسافران سبب تفاوت قیمت ها در بین آژانس های مسافرتی می شود، در حالیکه برخی آژانس ها ارایه خدمات خود را با قیمت های بیشتری برنامه ریزی می کند، برخی آنها آنچنان اعتقادی به ارایه خدمات استاندارد به مسافران خود ندارند.

** هزینه های سفر کاهش باید
رییس جامعه هتلداران کشور نیز با اشاره هزینه های مختلف هتلداری در کشور گفت: افزایش هزینه ها از جمله پرداخت انواع عوارض و مالیات، سرمایه گذاری در زمینه هتلداری را در کشور به شدت کاهش داده، بطوریکه اکنون بسیاری از هتل های کشور نیمه تمام مانده و این مهم به صنعت هتلداری در ایران صدمه زده است.

«جمشید حمزه زاده» افزود: در حالیکه ترکیه برای واردات تجهیزات مورد نیاز صنعت هتلداری هیچ تعرفه ای ندارد، در ایران هتلداران برای واردات تجهیزات مورد نباز خود باید صددرصد تعرفه را پرداخت کنند و حتی یک درصد نیز معاف نشوند.

وی گفت: اگر دولت بدنبال توسعه گردشگری است، باید تمام دست اندرکاران در زمینه کاهش هزینه های سفر تلاش کنند تا هزینه های سفر در این حوزه کاهش قابل توجهی داشته باشد.

به گفته حمزه زاده، در ارایه خدمات هتلداری عوامل زیادی دخیل هستند و باید برای رسیدن به استانداردهای لازم به نوسازی هتل ها و خرید تجهیزات مورد نیازها هتل ها بیش از پیش توجه شود.

رییس جامعه هتل داران کشور گفت: سفرها در کشور به نحو مناسبی توزیع نشده، بطوریکه مقاصد سفر محدود به چند منطقه خاص است که این باعث شده گردشگری آسیب ببیند و باید این مشکل را رفع کنیم.

به گفته حمزه زاده، می توان در ۹ ماه سال برنامه ریزی کرد تا در ایام غیر پیک سفر، هتل ها و بخش های حمل ونقل، تخفیفاتی به گردشگران ارائه کنند.

** انجام سفرهای تفریحی کاهش یافته است
رییس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل مسافرتی کشور نیز در این مناظره گفت: در کشور ما، انجام سفرهای تفریحی بسیار کاهش یافته زیرا در سبد هزینه ها، درآمدی برای انجام سفرها در نظر گرفته نمی شود.

«احمدرضا عامری» افزود: اگر دولت بدنبال توسعه گردشگری در کشور است، باید با ارایه بسته های حمایتی از بخش های مختلف صنعت گردشگری حمایت کند.

وی برای توسعه گردشگری در کشور بر استفاده از بن گردشگری تاکید کرد و گفت: استفاده از بن گردشگری به رونق سفر در کشور کمک می کند و اکنون برخی موسسات تا دو میلیون تومان در سال برای کارکنان خود بن سفر در نظر می گیرند.

وی تاکید کرد: در حالیکه ایران از نظر توریستی جزو کشورهای انگشت شمار جهان است، اما عملکرد غلط سبب شده که جاذبه های توریستی ایران در این بخش نادیده گرفته شود.

وی گفت: آرزوی مردم عراق که دو سوم آن شیعه است، سفر به مشهد و قم است، اما انحصار سازمان حج و زیارت در این زمینه سبب شده اتوبوس های ایرانی نتوانند برای انتقال زائران عراقی به این کشور وارد شوند.

به گفته عامری، افزایش هزینه ها، قیمت اتوبوس را در ایران به شدت افزایش داده بطوریکه اکنون برای خرید اتوبوس باید بین ۳۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شود.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۰ هزار اتوبوس در کشور وجود دارد و هنوز به این وسیله نیاز زیادی داریم، یادآور شد: در حالیکه در ترکیه ۸۰ درصد قیمت اتوبوس از طریق تسهیلات پرداخت می شود، در کشور ما خریداران باید تمام قیمت اتوبوس را خود تهیه کنند.

** عده ای مانع توسعه گردشگری کشور هستند
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: عده ای نمی گذارند صنعت گردشگری در کشور توسعه یابد و با انجام اقداماتی، مانع ورود گردشگران خارجی به کشور می شوند.

«محمدحسن کرمانی» افزود: ورود گردشگران خارجی به کشور، نیازمند برنامه ریزی دقیق است و در این حوزه باید از تجارب دیگر کشورها استفاده شود.

وی تاکید کرد: استراتژی خوبی در صنعت گردشگری نداریم و جزیره ای بودن کارها در کشور سبب شده در این حوزه از تاکتیک های خاصی استفاده نکنیم.

کرمانی بر ضرورت توسعه گردشگری در کشور تاکید کرد و گفت: دولت باید شرایط لازم را ایجاد کند تا توریست های خارجی بیشتری به کشور سفر کنند.

وی گفت: در نوروز امسال در حالیکه ظرفیت برخی استان های کشور در حال انفجار بود، در برخی استان ها گردشگری وجود نداشت و این نشان می دهد که در این حوزه برنامه ای نداریم و نمی توانیم از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کنیم.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور تصریح کرد، برای توسعه پایدار صنعت گردشگری در کشور باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و همه برای رونق گردشگری در کشور تلاش کنند.

وی درمورد تفاوت بین مشتریان در مراکز اقامتی گفت: بدون شک مراکز اقامتی در کشور درجات مختلفی دارند و ارایه خدمات و برنامه ریزی خاص آنان، باعث بوجود آمدن تفاوت بین مشتریان در این مراکز می شود.

سووال نخستین مناظره تلویزیونی سال ۹۳ این بود: به نظر شما مهمترین وظیفه دولت در صنعت گردشگری کدام گزینه است؟

۱ – توسعه زیرساخت ها و شفاف سازی نرخ ها

۲ – قیمت گذاری و نظارت بر نرخ خدمات خدمات گردشگری

به گزارش ایرنا، بیش از ۷۰ درصد مخاطبان برنامه این هفته مناظره توسعه زیرساخت ها و شفاف سازی نرخ را عامل اصلی در توسعه گردشگری دانستند و ۲۸ درصد نیز به گزینه قیمت گذاری و نظارت بر نرخ خدمات گردشگری رای دادند.

81117445-5616693 مشکل اصلی گردشگری کشور زیرساخت های ذهنی است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *