رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسیر پیشرفت فناوری های نو در صنعت گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آبان ۱۳۹۸

تفکیک آن که کدام یک از بخشهای صنعت گردشگری به چه نحوی تحت تاثیر فناوری های نو قرار گرفته اند کار ساده ای نیست , زیرا در عمل تمامی فعالیت ها در این صنعت درگیر استفاده از این فناوری های نو بوده اند . البته به نظر می رسد در حوزه هایی که نقش عامل سرمایه در عرضه خدمات آنها چشمگیر تر بوده و تمرکز فعالیت های آنها و منشا بسیاری تحولات آنها سرزمین های توسعه یافته است نظیر ؛ حمل و نقل هوایی و خدمات جانبی آن همچون سیستم های رزرواسیون که بعدها در اختیار امکانات اقامتی و بنگاههای تورگردان نیز قرار گرفت , فناوری های نو که اغلب ماهیتی سرمایه بر ( کارانئدوز ) دارند از وجهه غالب برخوردارند . البته موضوع امنیت و سلامت نیز از عناصری بوده است که به گسترش نقش فناوری های نو در صنعت گردشگری رامن زده است .

اما هر کجا عرضه محصولات گردشگری بیشتر مبتنی بر خدمات نیروی انسانی و آنچه در پیوندی ناگسستنی با آن است یعنی روحیه میهمان نوازی قرار داشته , رنگ و بوی پیشرفت های فنی کمتر توجه افراد را جلب می کند . چنانچه به عنوان مثال هر چه مقدم فناوری های نو در سیستم رزرواسیون اتاق در صنعت خدمات اقامتی و هتلداری گرامی داشته شده است , لیکن هنوز مشاهده می کنیم در بسیاری هتلهای لوکس جهان درباره جایگزینی درهای اوماتیک به جای دربان ها اکراه وجود دارد .

گسترش سریع فناوریهای نو منافعی بسیار جذاب در اختیار صنعت گردشگری و خدمات میهمان نوازی قرار داده است .

– کاهش قابل توجه در هزینه های عرضه محصولات گردشگری و در نتیجه کاهش بهای تمام شده خدمات که منافع مالی بیشتری را برای مشتری به ارمغان می آورد و توسعه فرصت سفر را برای طیف گسترده تری از مردم فراهم می سازد . این امر از طریق افزایش ظرفیت عرضه به مدد تکنولوژی مدرن ( مثلا هواپیمای بزرگتر ) و کاهش هزینه های واسطه گری به کمک فناوری اطلاعات حاصل آمده است .

– کاهش هزینه های غیر مالی , نظیر زمانی که می باید از سوی متقاضیان سفر صرف جستجو و گردآوری اطلاعات شود و در نتیجه فرصتهای بهتری را برای سفر کردن در اختیار ایشان قرار می دهد .
– افزایش ایمنی بهره برداری از محصولات گردشگری اعم از حمل و نقل , اقامت و جاذبه های مصنوعی .
– امکان عرضه محصولات جدید و جاذبه های نوین به گردشگران به واسطه پیشرفت در فناوری نظیر پارکهای موضوعی مدرن و اسباب های سرگرمی بسیار متنوع تر از گذشته که امروز در اختیار ما قرار دارد .

– بهبود کیفیت خدمات عرضه شده به گردشگران و ارتقای سطح مطلوبیت و رضایت خاطری که ایشان کسب می کنند . به عنوان مثال در خدمات راهنمایی گشت استفاده از ابزارهای ارتباطی کارآمد تر چنین نقشی را ایفا نموده اند .

– تدارک نظام های کنترل و نظارت بهتر از سوی بنگاههای عرضه کننده که نتیجه نهایی آن ارتقاء سطح کیفی خدمات عرضه شده و کاهش هزینه های غرضه می باشد.

 مسیر پیشرفت فناوری های نو در صنعت گردشگری

ژاپن از تولید علم، امروزه نگاه محیط زیست محور یا ec0-friendly هم دارد. صرف ده‌ها میلیارد ین برای برقی کردن حمل و نقل عمومی و هم چنین الزام شرکت‌ها و مراکز دولتی و خصوصی به انتشار گزارش مسئولیت اجتماعی (CSR) مقوله مهمی است که ژاپنی‌ها در عرصه توسعه پایدار (SUSTAINABLE DEVELOPMENT) با آن دست به گریبان هستند. مقولاتی که به طور غیر مستقیم تاثیر زیادی در جذب گردشگر می‌گذارد.
پاک بودن هوا، سیستم حمل و نقل عمومی سریع و پیشرفته مبتنی بر المان های آی تی مدار که در غرب به چشم می‌خورد در کنار دولت الکترونیکی حاکم بر این کشور، همه زنجیره موفقیت صنعت گردشگری را به مدد فناوری پیشرفته فراهم کرده است. آلمان دوره پس از نازیسم، راهی که ژاپن رفت را طی کرد. نخستین خودرو، رایانه و حتی موتور جت در این کشور صنعتی شکست‌خورده در جنگ جهانی دوم که پشت دروازه‌های لنینگراد روسیه متوقف شد، طراحی شد. آلمان‌ها نیز همچون ژاپنی‌ها سرآمد عرصه فناوری و نوآوری در دنیا هستند و تعامل گسترده مراکز تحقیقاتی آلمان با ژاپن در فضای اقتصاد مشارکتی، زمینه دستاوردهای بسیاری را به خصوص در فناوری اطلاعات و گردشگری سبب شده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *