جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فناوری اطلاعات و راهنمایی تور

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

جهان امروز ,عصر فناوری های مختلف و از جمله فناوری اطلاعات است کسب و کارهای مختلف جهان از این پیشرفت ها برکنار نبوده و هر یک به نوعی از خدمات فناوریهای نوین بهره جسته اند . صنعت گردشگری نیز در بخشهای گوناگون خود بهره مندی بسیار از فناوریهای نو برده است . اگر به تاریخ گردشگری حداقل در قرن گذشته نظری بیاندازیم توسعه چشمگیر این صنعت در نیمه قرن بیستم میلادی را باید مدیون اختراع و کاربست موتور جت و توسعه حمل و نقل هوایی جستجو کرد . سپس فناوری های اطلاعاتی نقشی قابل ملاحظه در بهبود عرضه خدمات ایفا نمودند .

سیستم های ذخیره سازی جای کامپیوتری crs و پس از آن سیستم جهان GDS نمادهایی از اثر گذاری فناوری های نو در بهبود مدیریت عرضه و تقاضای خدمات گردشگری از اقامت تا حمل و نقل هستند . سرانجام امروز شاهد رشد یافتن ماهیتی هستیم که از آن به عنوان گردشگری مجازی یاد می شود . اما اینک سوال پیش رو آن است که تاثیر توسعه فناوری بر فعالیت راهنمایان تور چگونه بوده است و چه چشم اندازی برای آن وجود دارد .

مسیر عمومی پیشرفت در فناوری
قبل از پاسخگویی به این سوال بد نیست به مبحث پایه ای دیگری پرداخته شود و ببینیم علی الاصول سیر پیشرفت های فناوری به چه سمت و سویی است , یا در واقع می خواهیم بدانیم پیشرفت در فناوری به طور متعارف و نیر در صنعت گردشگری از چه قسم و نوع به شمار می رود .
به این منظور نخست باید ذکر کرد که به طور معمول ما با سه نوع پیشرفت در فناوری مواجه هستیم . پیشرفت در فناوری به صورت کاربر ( سرمایه اندوز ) گسترش فناوری سرمایه بر ( کار اندوز ) و سرانجام پیشرفت در فناوری به صورت خنثی .
با تعبیری بسیار ساده وقوع پیشرفت در فناوری با ماهیتی سرمایه بر آن هنگام رخ داده است که حرکت به سوی ماشینی شدن شتاب بیشتر گرفته و به تعبیری ماشین ابزارها را جایگزین نیروی انسانی می کنیم . درست مثل اینکه در خط تولید یک خودرو به جای استفاده از تعداد قابل توجه کارگران ساده و نیمه ماهر از روبات ها استفاده می کنیم . در عوض وقتی که پیشرفت فناوری جنبه کاربر ( سرمایه اندوز ) داشته باشد , بالاخره در پیشرفت فناوری خنثی به اصطلاح نسبت ترکیب عامل سرمایه به عامل کار در امر تولید با پیشرفت فناوری تغییری نمی کند . روشن است که با توجه به شواهد جهان پیرامون دیده می شود که اغلب با پیشرفت های فناوری سرمایه بر مواجهیم .
بخشی از این موضوع بدان دلیل است پیشرفتهای فناوری عمدتا در کشورهای پیشرفته شکل می گیرد و بنابر این در پاسخ به نیاز آنها حرکت می کند و این کشورها با منابع غنی سرمایه و به تبع ارزانی نسبی آن مواجهند , در حالی که در بسیاری از آنها عامل نیروی انسانی به نسبت گرانتر بوده و به واسطه ماهیت تحولات جمعیت شناختی این کشورها با وضیعیتی نظیر پیر شدن جمعیت و بحران جمعیتی روبرو هستند .

فناوری 1 فناوری اطلاعات و راهنمایی تور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *