رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ مرداد ۱۳۹۴

مرحله دوم مرمت تزئینات سقف ایوان چهلستون اصفهان آغاز شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۵/۱۴-به گزارش ایرنا از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ، فریدون الهیاری روز چهارشنبه اعتبار تخصیص یافته به مرحله دوم عملیات مرمت تزئینات سقف ایوان این بنای تاریخی را بیش از دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال اعلام کرد.
وی اظهارکرد: در این مرحله مرمت تزئینات چوبی پیشانی ایوان شمال شرقی باغ موزه چهلستون، استحکام بخشی سازه چوبی، مرمت شیر سرها و کتیبه ضلع شمال شرقی انجام می شود.
وی افزود: مرحله نخست عملیات مرمت سقف شمال شرقی چهلستون با اعتباری بالغ بر ۹۰۰میلیون ریال انجام شد.
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: همچنین برای استحکام بخشی، تثبیت و موزون سازی رنگی ، مرمت رنگ آمیزی و پاکسازی سقف این بنای تاریخی نیز ۳۹۰ میلیون ریال اختصاص یافت .
مشاور مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان در پایگاههای ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی نیز گفت: تاکنون برای مرمت ایوان چهلستون سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی جهت عملیات استحکام بخشی سازه چوبی سقف ایوان چهلستون ، مرمت شیر سرها و کتیبه ضلع شمال شرقی تخصیص یافته است.
فریبا خطابخش تصریح کرد: پیش بینی می شود مرحله دوم مرمت تزئینات سقف چهلستون طی چهار ماه آینده به اتمام برسد.
وی اظهارکرد: همچنین برای ساماندهی فضای سبز، چمن کاری و گلکاری باغ موزه چهلستون مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و برای مرمت و بازسازی سرویس های بهداشتی آن مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ۹۳ اختصاص یافت .
ایوان کاخ چهلستون بطول سه متر ، عرض ۱۷ متر و ارتفاع ۱۴ متر رو به شرقی ساخته شده و مرکب از دو بخش می باشد. یک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفیع استوار گردیده است ، و چهار ستون وسط که بر روی ۴ شیر سنگی قرار گرفته و حجاری آنها بگونه ای است که از دهان این چهار شیر آب فوران می کرده و به حوض مرمری تالار می ریخته است.
قسمت دیگر که کمی مرتفع تر است سردر ورودی تالار را تشکیل می دهد و آن را تالار آیینه نامیده اند.
این قسمت بر دو ستون قرار گرفته و سراسر آن مزین به آیینه کاری وسیع و پرکاری است که در آن آیینه های ریز و خوش نقش بصورت معرق در کنار آئینه های قدی و خشتی به کار رفته است. ستونهای ایوان هشت ضلعی از جنس چوب، چنار و کاج است.

104 مرحله دوم مرمت تزئینات سقف ایوان چهلستون اصفهان آغاز شد

105 مرحله دوم مرمت تزئینات سقف ایوان چهلستون اصفهان آغاز شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *