جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لابی برای لغو تحریم آمریکا علیه گردشگری ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آذر ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۹/۲۹- تورگردانان ایران در نامه‌ای از رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کردند تحریم گردشگری ایران توسط آمریکا را دور بزند و علاجی برای آن پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا حدود ۱۰ روز پیش طرحی را تصویب کرد که در بندی از آن، شهروندان ۳۸ کشور عضو توافق لغو روادید با آمریکا که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ به یکی از کشورهای ایران،‌ سودان، سوریه و یا عراق سفر کرده باشند، باید هنگام سفر به آمریکا ویزا بگیرند.

این در حالی است که در چند دهه گذشته در عملیات‌های تروریستی نقاط مختلف جهان، آنچه برخلاف نام شهروندان ایرانی حضور جدی داشته، شهروندانی از کشورهایی چون عربستان سعودی و پاکستان است که این طرح به شکل تامل‌برانگیزی از آنان نامی نبرده است.

علاوه‌بر این شهروندانی که تابعیت دوگانه این چهار کشور را دارند نیز برای سفر به آمریکا باید ویزا دریافت کنند.

اتحادیه اروپا در مخالفت با این طرح اعلام کرد: چنین اقدامی علیه بیش از ۱۳ میلیون شهروند اروپایی که سالانه به ایالات متحده سفر می‌کنند، غیرسازنده است و می‌تواند به اقدامات قانونی تلافی‌جویانه منجر شود، ضمن آنکه هیچ کمکی به افزایش امنیت نخواهد کرد و به اقتصاد در هر دو سوی آتلانتیک لطمه خواهد زد.

«دیوید اوسالیوان»، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا نیز با غیرسازنده خواندن این طرح با توافق هسته‌ای ایران گفت: این اتحادیه مشغول رایزنی با سناتورهای کنگره آمریکا در ارتباط با این طرح است.

این طرح که از سوی گروه لابی شورای ملی ایرانیان آمریکا، اتحادیه آزادی‌های مدنی در این کشور و همچنین جمعی از نهادهای مدافع حقوق شهروندی در آمریکا تبعیض‌آمیز خوانده شده، با مخالفت اتحادیه انجمن‌های مسافرتی آمریکا و تعدادی از نمایندگان سنا نیز مواجه شده است.

سناتور «کریس مورفی» از جمله مخالفان این طرح، چند روز پیش در کمیته روابط خارجی سنا گفت: اقدام برای محدودیت در برنامه لغو روادید آمریکا، آنچنان که در مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمده است، اثرات بسیار منفی بر اجرای توافق هسته‌ای ایران خواهد داشت.

با وجود آن که طرح کنگره آمریکا درصورت تصویب سنا و امضای رییس جمهور این کشور، می‌تواند صنعت گردشگری ایران را به نوعی تحریم کند، اما تاکنون این طرح واکنشی از جانب مسئولان نداشته است.

با این حال، «محسن جلال‌پور»، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران مصوبه اخیر کنگره آمریکا را مخل روابط آزاد تجاری دانست و از کمپین “ضد مصوبه کنگره آمریکا” در اتاق بازرگانی خبر داده است.

جامعه تورگردانان در نامه‌ای خطاب به معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست کرده است، «با توجه به آثار مخرب این مصوبه بر گردشگری ایران و نگرانی فعالان و دست‌اندرکاران تورهای ورودی از طریق دستگاه دیپلماسی کشور و سایر بخش‌های مرتبط، برای پیشگیری از تصویب نهایی این طرح، اقدامات لازم را انجام دهد.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، ایران مقصد بسیاری از گردشگران و تجار بین‌المللی شده و این روند رو به رشد به سرعت ادامه دارد. در صورت تصویب این طرح در مجلس سنا، ورود گردشگران، سرمایه‌گذاران و تجارت جهانی در ایران، آسیب جدی خواهد دید.»

ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران از رایزنی با وزارت خارجه برای پیگیری سرانجام این طرح خبر داد و به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: این طرح نه فقط به صنعت گردشگری بلکه به تجارت و سرمایه‌گذاری ایران آسیب می رساند.

او در ادامه اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد مردم اروپا به آمریکا رفت‌وآمد دارند، در شرایطی که این جمعیت تقریبا دو تا سه بار در سال به این کشور سفر می‌کند و شاید فقط یک‌بار در طول عمر خود تصمیم بگیرند به ایران بیایند، پس چگونه می توان انتظار داشت طرح کنگره امریکا بی تاثیر باشد.

رییس جامعه تورگردانان معتقد است: طرح کنگره آمریکا در صورت تصویب، تاثیر صددرصدی در صنعت گردشگری ایران دارد و آن را با بیش از ۷۰ درصد افت مواجه می‌کند، حتی سفر سرمایه‌گذاران و معاملات تجار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و آسیب زیادی به ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، وارد می‌کند.

«پورفرج» همچنین به کمپینی که وزارت خارجه آمریکا برای نظرسنجی درباره طرح محدوده کننده ویزای این کشور راه‌اندازی کرده است، گفت: تلاش برای اعلام مخالفت و حذف این طرح درحال انجام است، ما با تمام افرادی که می‌شناسیم درحال رایزنی هستیم، لازم است مقامات کشور نیز آنچه در توان دارند را به کار ببرند تا این صنعت تازه نفس را حفظ کنند.

576 لابی برای لغو تحریم آمریکا علیه گردشگری ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *