رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ دی ۱۳۹۸

فرش سنگی تبریز

اشتراک گذاری

فرش سنگی تبریز یکی از جاهای دیدنی شهر تبریز است شهری که به فرشهای دستبافش معروف است و فرش تبریز در فهرست زیباترین فرش های ایرانی قرار دارد. این شهر یکی از مهم ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی های بافت تبریز از تنوع بسیاری برخوردار هستند. این شهر که در حال حاضر از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است، فرش هایی دارد که زیبایی آن ها در سراسر جهان شناخته شده است. بسیاری از قالی های بافت تبریز زینت بخش موزه های معتبر جهان شده یا در مجموعه ی کلکسیونرهای خوش ذوق قرار گرفته اند، بدون شک قالی های بافت تبریز بسیار مورد پسند همگان هستند.

فرش سنگی تبریز  فرش سنگی تبریز

اما داستان فرش تبریز به همین جا خلاصه نمی شود، به تازگی در این شهر زیبا و مدرن فرشی سنگی در یکی از میادین شهر گسترده شده، که زیبایی این هنر اصیل ایرانی را به تصویر کشیده است.این فرش موزاییکی در میدان شهید بهشتی تبریز ساخته شده است، فرشی که هدف از طراحی و ساخت آن ایجاد منظری زیبا در مرکز شهر و نگاهی به پیشینه ی فرش تبریزبوده است، این فرش سنگی شهرت جهانی فرش تبریز را به ما خاطر نشان می کند. معمار برجسته ی این میدان مرحوم بهروز احمدی بوده است و طرح این فرش سنگی از طرح یکی از فرش های تاریخی و نفیس تبریز که در موزه ی فرش ایران نگهداری می شود اقتباس شده است.

فرش سنگی تبریز  فرش سنگی تبریز

فرش تاریخی ، که طرح یک باغ روی آن نقش بسته است، متعلق به قرن یازدهم هجری قمری است. ابعاد این فرش سنگی ۴۲ متر در ۲۹ متر می باشد که با ۵۰۰ هزار قطعه ی ۵ سانتی متر در ۵ سانتی متر در دوازده رنگ ساخته شده است. این فرش سنگی همچون یک شاهکار هنری در این میدان گسترده شده است و زیبایی های چشم نواز هنر ایرانی را به رخ جهانیان می کشد. تصویر دلپذیر این فرش در میان میدان و فضای سبزی که با آبنما زینت یافته، روشنی بخش چشمهای مشتاق و علاقمند به هنر ایرانی است.

فرش سنگی تبریز  فرش سنگی تبریز

این میدان با جای دادن این فرش در میان خود، نقش مهمی در معرفی این میراث ملی ایفا می کند. فرش سنگی در مسیر جاده ی ابریشم است و یکی از جاذبه های شاخص شهر تبریز محسوب می شود. این جاذبه نه تنها برای مردم هنردوست تبریز، بلکه برای گردشگران نیز جذابیت داشته و آن ها را به سمت خود جذب می کند. شاید طراح و معمار این اثر با قرار دادن آن در مسیر جاده ی ابریشم، به طور نمادین اهمیت فرش ایرانی و تبریز را در دوران گذشته یادآوری کرده است. گویی این مسیر مفروش بی نظیر ما را با دورانی پیوند می زند که این کالای نفیس به عنوان یک کالای باارزش در جهان جایگاه ویژه ای داشت، جایگاهی که تا امروز نیز جایگزینی نداشته است.

نحوه دسترسی به فرش سنگی

آدرس : تبریز – میدان شهید بهشتی

فرش سنگی تبریز  فرش سنگی تبریز

فرش سنگی تبریز  فرش سنگی تبریز

فرش سنگی تبریز  فرش سنگی تبریز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *