رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ دی ۱۳۹۲

ظرفیت مغفول توسعه گردشگری مذهبی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۸ – خبرگزاری مهر: عدم اجرای مصوبه آزادسازی حریم امام زاده زید بن علی(ع) خرم آباد موجب فرصت سوزی در زمینه توسعه گردشگری مذهبی در مرکز استان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حریم امام زاده زید بن علی(ع) خرم آباد که در محاصره مغازه های موجود در بازار شهر خرم آباد قرار گرفته به رغم داشتن مصوبه هیئت وزیران برای بازسازی همچنان معطل اجرای این مصوبات است.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازسازی و توسعه امامزاده زیدبن علی در خرم آباد آرزوی دیرینه مردم لرستان است، یادآور شد: این امامزاده باید تبدیل به نگین شهر خرم آباد شود.

وی افزود: رفع محاصره این امامزاده از میان مغازه ها و آزادسازی حریم آن یک ضرورت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به اینکه ۹۰ تا ۹۳ مغازه اطراف حرم امامزاده زیدبن علی موقوفه است که به صورت اجاره ای در دست مردم بود، اظهار داشت: امسال مدت اجاره این مغازه ها را تمدید نکرده ایم تا فرآیند آزادسازی و بازسازی حرم امامزاده زیدبن علی سهولت پیدا کند.

حجت الاسلام خاک باز همچنین با بیان اینکه درخواست اعتبار برای آزادسازی حرم این امامزاده را به استاندار داده ایم، گفت: استاندار نیز پیش بینی یک میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه را کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه آزادسازی حرم این امامزاده مربوط به دولت قبلی بوده است، یادآور شد: متاسفانه این امر تا کنون اجرایی نشده بود و ما به دنبال این هستیم که هرچه زودتر کار اجرای این پروژه را شروع کنیم.

بنابر این گزارش مقبره‌ زیدبن علی(ع) در محله‌ای به همین نام، در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و در مرکز بازار روز این شهر واقع شده است.

حریم مقبره شش هزار مترمربع وسعت دارد که در گذشته گورستان بوده است. در میان این زمین، ‌ مقبره‌ای وجود دارد که آیات و کلمات مقدس را با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش کرده‌اند. روی لبهٔ‌ شرقی مقبره ، نام استادکار نجار و تاریخ احداث آن آمده است.

بنای کنونی مقبره به سال ۱۳۰۷ هجری قمری مربوط می‌شود. براساس سنگ نبشتهٔ بنا که به خط کوفی است، این مقبره در سال ۴۰۴ هجری قمری به فرمان بدر بن حسنویه ساخته شده و به زید بن علی بن حسین بن علی بن طالب(ع) تعلق دارد.

بنای مقبره، هشت ضلعی است که چهار ضلع اصلی دارد و هر یک از این اضلاع نیز به ضلع‌های کوچک‌تری تقسیم شده‌اند.

تمام بنای امامزاده زید بن علی خرم آباد از آجر ساخته شده است. صندوقی چوبی و قهوه‌ای رنگ با نقوش زیبای کنده‌کاری شده، روی قبر جای گرفته است. در هر دو گلدستهٔ مقبره نیز پله‌هایی برای رفتن به پشت‌بام کار گذاشته شده‌اند.

مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف بوده که با کاشیهای زیبائی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده مزین شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبائی ساخته شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش شده است.

در حال حاضر به دلیل قرارگیری این امامزاده در مرکز بازار شهر خرم آباد حریم این بقعه به وسیله مغازه هایی احاطه شده که برای توسعه گردشگری مذهبی در خرم آباد نیاز به آزاد سازی حریم این بنا است.

IMG10434263 ظرفیت مغفول توسعه گردشگری مذهبی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *