جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صنعت گردشگری ایران در تنگنای سرمایه

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۹ – تهران – ایرنا – وضعیت صنعت گردشگری ایران رضایت بخش نیست؛ حدود ۱۱ میلیون گردشگر داخلی و خارجی برای کشوری که جزو ۱۰ قدرت برتر جهان از نظر ظرفیت های گردشگری است نمی تواند دلگرم کننده باشد. سرمایه گذاران داخلی و خارجی هنوز برای ورود به این حوزه تمایلی نشان نمی دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری ایرنا ، آنان بیش از هر چیز نگران بازگشت سود و سرمایه خود هستند. هنوز امنیت سرمایه گذاری در گردشگری ایران برای آنان جای پرسش دارد؛ اما گردشگری ایران اکنون پیش از هر زمان دیگر به سرمایه نیاز دارد.

تجهیزات و امکانات گردشگری ایران با استانداردهای بین المللی فاصله زیادی دارد؛ اقامتگاه ها، هتل ها، حمل و نقل و از همه مهمتر فرهنگ گردشگری ایران در خور توجه نیست.

زیر ساخت ها و امکانات گردشگری ایران شامل اقامتگاه ها و حمل و نقل فرسوده و مربوط به سال های دور است. این امکانات هرگز نمی تواند گردشگران خارجی را جذب و آنان را برای سفر دو باره به ایران متقاعد کند.

** فقدان تجهیزات و امکانات مدرن گردشگری

صنعت گردشگری امروز به تجهیزات و امکانات به روز و مدرن نیازمند است اما صنعت گردشگری ایران فاقد این تجهیزات است.

ایران گنجینه ای از آثار باستانی، طبیعی، میراث فرهنگی و صنایع دستی را در اختیار دارد؛ این ظرفیت ها در کنار ۴ فصل بودن سرزمین ایران شرایط مناسبی برای همه نوع گردشگری در کشور فراهم کرده است.

از گردشگری زمستانی، کویر، ورزشی، رویدادها گرفته تا گردشگری فرهنگی و مذهبی در جای جای سرزمین ایران قابل توسعه و گسترش است.

اما صنعت گردشگری ایران از نظر سرمایه گذاری در رده های پایین جدول قرار دارد. هنوز سرمایه گذاران خارجی و حتی داخلی رغبتی برای حضور دراین صنعت از خود نشان نمی دهند صنعتی که تا سال ۲۰۲۰ پس از نفت به صنعت برتر جهان تبدیل خواهد شد به توجه و سرمایه بیشتر نیاز دارد.

** گردشگری ایران منتظر سرمایه

هیچ حرفی در توانمندی و ظرفیت های گردشگری ایران وجود ندارد و فقط سرمایه گذاری می ماند. سرمایه ای که اگر در این صنعت بکار گرفته شود به سرعت به سود و بازگشت سرمایه منجر می شود.

اما چرا با این همه ویژگی ها هنوز رغبتی برای سرمایه گذاری دراین صنعت در ایران دیده نمی شود. فرهنگ سرمایه گذاری خارجی در ایران ضعیف است و در این شرایط سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری نمی بیند.

امنیت سرمایه گذاری در ایران هنوز برای خارجی ها جای بحث دارد و بسیاری از سرمایه گذاران به همین دلیل به سرمایه گذاری در بخش گردشگری ایران تن نمی دهند.دولت هنوز برای سرمایه گذاران خارجی تسهیلات درخور ایجاد نکرده و معافیت های مالیاتی و اهدای زمین نیز نظر این سرمایه گذاران را برای ورود به ایران جلب نکرده است.

حضور سرمایه گذاران خارجی در برخی مناطق ایران هنوز در بین مردم پذیرفته نشده است درحالی که سرمایه آنان به رشد اشتغال و در آمد در این مناطق منجر می شود.

نگاه بخشی و ضوابط و مقررات دست و پاگیر دستگاه های دولتی نیز موضوع جذب سرمایه گذاران را تحت الشعاع قرار داده اند، برای مثال با وجود سالانه بیش از ۱۰ میلیون گردشگر عبوری از استان خراسان شمالی به سمت مشهد مقدس هنوز برنامه و سهمی برای این تعداد گردشگر در استان پیش بینی نشده است.

گرفتن یک زمین، انرژی و هزینه ی زیادی از سرمایه گذاران می گیرد و آنها را در ادامه ی طرح مردد می کند یا گرفتن دیگر مجوزها که هر کدام از آن ها راهی سخت پیش روی سرمایه گذار قرار می دهند.

** زمینه های سرمایه گذاری با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید

پورنگ پورحسینی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه گذاری خارجی بخشی به سیاست های کلی کشور و بخشی نیز به تعاملات با کشورهای خارجی و سرمایه گذاران بستگی دارد.

وی افزود: صنعت گردشگری نیاز به سرمایه دارد و اکنون با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید زمینه ها برای سرمایه گذاری خارجی مهیا شده است.

این کارشناس اظهار داشت: در بحث سرمایه گذاری خارجی باید همه بخش های مرتبط از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و روابط عمومی این سازمان وارد عمل شوند تا این کار صورت گیرد.

وی درباره رغبت نداشتن برخی بانک های داخلی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری ایران گفت: واقعا به عنوان یک کارشناس درک نمی کنم که چرا بانک ها حاضر به سرمایه گذاری در این بخش که می تواند سود و سرمایه را سریع به سرمایه گذار برگرداند نمی شوند.

پورحسینی افزود: برایم قواعد اعطای تسهیلات و وام از طریق این بانک ها مشخص نیست و شاید اطلاعات من در این زمینه کافی نباشد اما برای من معلوم نیست که این ضوابط و مقررات چیست.

وی تصریح کرد همین بانک ها یک جاهایی وام های کلان اعطا می کنند در حالی که بازپرداخت این وام ها انجام نمی شود ولی در بخش گردشگری حاضر نیستند که سرمایه خود را وارد کنند.

این کارشناس تصریح کرد گردشگری صنعتی است که نه تنها برای سرمایه گذار بلکه برای کشور سودمند است زیرا این صنعت در اشتعال و درآمدزایی نقش اساسی ایفا می کند.

وی درباره رغبت نداشتن سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ایران گفت: سرمایه گذار جایی سرمایه خود را به کار می گیرد که از انجام احساس امنیت کند تا سرمایه او تلف و حیف و میل نشود.

پورحسینی افزود: بروکراسی اداری ایران از اشکالات سرمایه گذاری در ایران است و در این راستا تعاملات کشور ما با کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری کافی نیست.

وی اظهار کرد بروکراسی هر جایی باشد مسئولیت پذیری از بین می رود و این کاغذ بازی اداری سرمایه گذار را آزار می دهد و جالب این است که این کارها توسط خود ما و کارمندان انجام می شود.

این کارشناس تصریح کرد کارشناس، کارمند و مسئول ما مسئولیت نمی پذیرد و فقط در تلاش است که ساعت خود را در اداره پرکند و سپس برود که این کار به هیچ وجه نمی تواند به کارها سروسرمان دهد.

وی تصریح کرد هر کس در هرجایی که هست اگر کارها را درست انجام دهد فعالیت ها و عملکردها درست می شود و گرنه هیچ کاری درست نمی شود.

** سرمایه گذاری در گردشگری به شرط ورود فناوری

براساس برآوردهای سازمان جهانی جهانگردی, در سال ۲۰۲۰، صنعت گردشگری نقش اول را در توسعه اقتصادی کشورها خواهد داشت. این توسعه با درآمدی بالغ بر ۲ تریلیون دلار و سهم ۱۰ درصدی از تولید ناخالص ملی دنیا اتفاق خواهد افتاد.

کارشناسان با توجه به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور برای تبدیل شدن ایران به قدرت برتر گردشگری منطقه می گویند با توجه به اهداف پیش رو و آمار و ارقامی که از سوی مسئولان متولی گردشگری اعلام می شود، می توان گفت تبدیل شدن به کشور اول در منطقه دور از دسترس است. چراکه با وجود توسعه گردشگری در ترکیه و کشورهایی مانند امارات و دبی، ایران با رویه حال حاضر نخواهد توانست تبدیل به کشور اول در جذب گردشگر در منطقه شود.

با این حال سرمایه گذاری خارجی در صورتی سودمند خواهد بود که منجر به ورود فناوری و مدیریت جدید در کالبد گردشگری ایران شود.

ایران برای افزایش اشتغال و درآمد نیاز به سرمایه گذاری های زیادی دارد که در این زمینه سرمایه گذاری در بخش گردشگری به بازگشت فوری سود و سرمایه منجر خواهد شد.
81080241 5557569 صنعت گردشگری ایران در تنگنای سرمایه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *