جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه های تاریخی به اقامتگاه تبدیل می شوند

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۹ – خبرگزاری ایمنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از پرداخت شدن تسهیلات برای مرمت خانه‌های تاریخی و همچنین کمک به سرمایه‌گذاران برای ساخت اقامتگاه در استان اصفهان خبر داد.
به گزارش ایمنا، محسن مصلحی با اشاره به مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش اقامت، با توجه به کمبود اقامتگاه در استان اصفهان و اعلام نارضایتی تورگردانان و گردشگران نسبت به این شرایط، اظهار کرد: هر سال، تسهیلات بانکی برای ساخت‌ مراکز اقامتی اختصاص می‌یابد که ۲۰ درصد هزینه‌ی اولیه‌ی طرح را سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند و ۸۰ درصد دیگر را ما کمک می‌کنیم. این روند هم‌چنان ادامه دارد.
او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این مشوق‌ها برای ساخت اقامتگاه، آن گروهی که به اعتبار وعده‌ی اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان‌، خانه‌های تاریخی را با دریافت وام‌های سنگین مرمت کردند، همچنان بدهکار مانده‌اند و این اداره به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است؟ گفت: این بحث‌ها از هم جداست و نباید اشتباه شوند،‌ موضوع مشوق‌های مالی از سوی اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان‌ شامل مرمت نیست، بلکه تغییر کاربری این خانه‌ها به تأسیسات گردشگری است و ما در این بخش کمک می‌کنیم.
وی بیان کرد: موضوع کمک به احیا و مرمت خانه‌های تاریخی از سال گذشته در این اداره شروع شده است که بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود تا این خانه‌ها مرمت شود و آسیب‌ نبینند و صاحب‌خانه هم در آن‌ها زندگی کند.
مصلحی در ادامه، در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی این‌که چرا با وجود کمبود اقامتگاه‌ها در این استان و بازماندن برخی گردشگران خارجی از سفر به اصفهان و از سوی دیگر، خطری که از هر سو خانه‌های تاریخی را تهدید می‌کند‌، برای تغییر کاربری این خانه‌ها به اقامتگاه، تشویقی نمی‌شود تا علاوه‌ بر رفع مشکل کمبود اقامتگاه‌های مناسب در اصفهان، به حفظ و ماندگاری این عمارت‌ها نیز کمک شود؟ اظهار کرد: این جریان در اصفهان تقریبا شروع شده و اکنون شش خانه‌ی تاریخی در این استان به اقامتگاه تبدیل شده‌اند. آن‌ها خانه‌های تاریخی هستند که قبلا کاربری مسکونی داشتند و اکنون در حال مرمت برای تبدیل شدن به اقامتگاه گردشگری هستند.
وی بیان کرد: موضوع کمک به احیا و مرمت خانه‌های تاریخی از سال گذشته در این اداره شروع شده است که بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود تا این خانه‌ها مرمت شود و آسیب‌ نبینند و صاحب‌خانه هم در آن‌ها زندگی کند.
به گفته وی در حال حاضر دو خانه تاریخی در شهر اصفهان به بهره‌برداری رسیده‌اند و یکی از خانه‌ها در کاشان بهره‌برداری شده و دو خانه‌ی دیگر به‌زودی آماده می‌شوند‌. این خانه‌های تاریخی واقعا فوق‌العاده‌اند و خیلی خوب مرمت شده‌اند.
وی یادآوری کرد: خانه‌های تاریخی زیادی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند که باید به آن‌ها کمک کرد تا بعد از ثبت، به شکلی سر پا بمانند. بهترین شکل، تبدیل این خانه‌ها به تأسیسات اقامتی و پذیرایی است که در حال حاضر این اتفاق در یزد و کاشان خیلی خوب شروع شده و اصفهان هم حرکت‌هایی را آغاز کرده است. نمی‌گویم تعداد این واحدهای تغییر کاربری داده‌شده زیاد است‌؛ ولی با توجه به تعداد خانه‌های تاریخی‌، این نهضت باید عملی شود.
مصلحی سپس به برخی معضلات موجود که مانع بهره‌برداری بهتر از خانه‌های تاریخی می‌شود، اشاره و اضافه کرد: بسیاری از این خانه‌ها در بافت فرسوده قرار دارند که نه‌تنها دسترسی به آن‌ها مناسب نیست، بلکه محیط آن‌ها هم شرایط اجتماعی خوبی ندارد و سرمایه‌گذار راحت به این حوزه وارد نمی‌شود؛‌ اما تلاش شده است از سال گذشته با اعمال سیاست‌های تشویقی، مثل پرداخت تسهیلات بلاعوض پنج تا ۱۰ میلیون تومانی برای مرمت این خانه‌، تا حدی این راه هموار شود. این فرصت مناسبی برای افرادی است که تمایل دارند ملک شخصی خود را به اقامتگاه تبدیل کنند.

n00138953 b خانه های تاریخی به اقامتگاه تبدیل می شوند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد