رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ اسفند ۱۴۰۰

خورش شیش انداز گیلانی

لینک این مطلب کپی شد!

خورش شیش انداز گیلانی یا شش انداز را یکی از انواع خورش محلی گیلانی می‌دانند ولی در شهرهای دیگر از جمله، شیراز، زنجان، قزوین، مازندران و … هم تهیه می‌شود. این غذای ایرانی خوشمزه، مخصوص و باب طبع گیا‌هخوارهاست، چون از هیچ گوشتی در آن استفاده نمی‌شود. در این مطلب با ۲ طرز تهیه شش‌انداز که یکی از چندین غذای محلی گیلان است، آشنا شوید.

-انداز-گیلانی-1 خورش شیش انداز گیلانی

مواد لازم

بادمجان: ۵ عدد متوسط
گردو: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد بزرگ
رب انار (ترش یا ملس): ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، فلفل و دارچین: به میزان لازم

طرز تهیه

بادمجان‌‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای یا نگینی خرد کنید. آنها را به نمک آغشته کنید تا وقتی که آب قهوه‌ای آن جدا شود. ۳۰ دقیقه بعد آنها را بشویید و خشک کنید.مغز گردو را پودر یا خرد کنید. یک تابه را روی حرارت بگذارید و گردو را در تابه بریزید و به آن زردچوبه، نمک، فلفل و دارچین اضافه کنید و تفت دهید. رب انار را اضافه کنید. ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب اضافه کنید. بعد از اینکه آب جوش آمد، حرارت را کم کنید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه آب، گردو و رب انار بجوشد تا به روغن بیفتد.
پیاز را نگینی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیاز‌ها را در آن سرخ کنید تا وقتی که سبک و طلایی شود. بادمجان‌های نگینی شده را اضافه کنید و تفت دهید. پیاز و بادمجان سرخ شده را به مخلوط بالا اضافه کنید. بعد از اینکه شروع به جوشیدن کرد، به مدت ۴۰ دقیقه دیگر روی شعله قرار دهید تا کاملا بپزد.

-انداز-گیلانی خورش شیش انداز گیلانی

طرز تهیه شیش انداز شیرازی یا شش انداز هویج

مواد لازم

هویج: ۵۰۰ گرم
تخم مرغ: ۳ عدد بزرگ
پیاز: ۱ عدد
آب نارنج: ۵ قاشق غذاخوری
نمک فلفل: به میزان لازم
کره و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه شش انداز هویج، ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. هویج‌ها را بشویید. پوست آنها را بگیرید و رنده کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید. بعد از اینکه طلایی و سبک شدند، هویج را اضافه کنید. بعد از اینکه آب هویج خشک شد، کمی کره، آب نارنج، نمک و فلفل را اضافه کنید و تفت دهید. تخم مرغ‌ها را اضافه کنید. می‌توانید سفیده و زرده را بزنید یا اینکه مدل نیمرو، زرده‌ها را به همان شکل نگه دارید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند. شش انداز هویج را می‌توانید به عنوان صبحانه هم درست کنید.

فوت و فن های طرز تهیه خورش شیش انداز

در طرز تهیه خورشت شیش انداز گیلانی بعد از اضافه کردن رب انار، از مقداری نعنا هم می‌توان استفاده کرد. نعنا خشک به غذا، عطر و طعم بسیار خوبی خواهد داد.
از آنجایی که در طرز تهیه خورشت شیش انداز، دستتان باز است تا سلیقه خودتان را هم دخالت دهید، می‌توانید میزان ترشی رب انار و ادویه‌هایی را که در آن استفاده می‌کنید، تغییر دهید.
به شیش انداز هویج، می‌توانید به اندازه یک قاشق چای‌خوری شکر اضافه کنید. اضافه کردن شکر را در مرحل سرخ کردن هویج انجام دهید. با این کار از ترشی آب نارنج هم کم می‌شود ولی به هر حال باز به طبع خودتان بستگی دارد.
به جای هویج و بادمجان در طرز تهیه شیش انداز، می‌توانید از لبو، کلم و دیگر سبزیجات هم استفاده کنید.

-انداز-گیلانی-2 خورش شیش انداز گیلانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *