جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سلطانی فر: ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در بحث جاذبه های گردشگری است

تاریخ بروزرسانی :
۷ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۷ – تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: ایران در حال حاضر جزو ۱۰ کشور اول جهان در زمینه جاذبه های گردشگری است اما از نظر درآمد در این حوزه در جایگاه ۵۵ جهان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، «مسعود سلطانی فر» یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: ایران به صورت بالقوه حتی جزو سه کشور اول دنیا از نظر داشتن جاذبه های گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه از حدود ۸۵ سال پیش ثبت آثار تاریخی ایران شروع شده، اما هنوز بیش از ۹۵ درصد میراث فرهنگی و تاریخی ایران کشف نشده و به صورت ناشناخته مانده است.

سلطانی فر ادامه داد: ما امیدواریم با توجه به کمبود منابع، با مشارکت بخش خصوصی در دهه های آینده بتوانیم شرایط بهتری در این بخش رقم بزنیم و شاهد ارتقای رتبه ایران در این بخش باشیم.

وی در ادامه به جاذبه های مذهبی و طبیعی ایران اشاره کرد و گفت: مردم حاشیه خلیج فارس و اعراب علاقه زیادی به مناطق شمالی ایران دارند، ضمن اینکه جمعیت انبوهی از شیعیان سایر کشورها برای زیارت اماکن متبرکه هر ساله به کشورمان سفر می کنند.

معاون رییس جمهوری از کویرهای مرکزی ایران نیز به عنوان جاذبه های گردشگری کشور یاد کرد و گفت: مردم کشورهای اروپایی که در مناطق سرسبز زندگی می کنند پس از حضور در ایران علاقه زیادی به دیدن کویرهای مرکزی کشور ما دارند.

وی در ادامه به توریسم سلامت اشاره کرد و گفت: ایران از جمله کشورهایی است که خدمات درمانی خوب و کم هزینه ای نسبت به سایر کشورها دارد و از این رو در توریسم سلامت نیز رشد خوبی داشته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه با تمام این ظرفیت ها، از نظر درآمد و شاخص های رقابت پذیری رتبه کشورمان در جهان خوب نیست، اظهار داشت: به لحاظ درآمد در رتبه ۵۵ جهان قرار داریم و از جهت شاخص های رقابت پذیری در دنیا رتبه ۹۶ تا ۹۸ را از آن خود کرده ایم.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته رتبه ایران ۱۴ پله در شاخص رقابت پذیری ارتقا یافته است، گفت: در سال ۹۲، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار توریست خارجی وارد کشور شدند که شش میلیارد دلار ارزآوری داشته اند.

سلطانی فر افزود: این ارز آوری تنها نیم درصد از کل درآمد گردشگری در دنیا محسوب می شود.

وی ادامه داد: در مقابل، حدود هفت میلیون گردشگر سال گذشته از کشور خارج شدند که حدود هفت تا هشت میلیارد دلار ارز از کشور خارج کردند.

سلطانی فر گفت: ما در سالهای گذشته از اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله در بخش گردشگری عقب افتاده ایم ولی با این حال به دنبال کاهش فاصله ایجاد شده هستیم و در نظر داریم با وجود تمامی مشکلات و کمبود منابع، این فاصله را جبران کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در باره نیازهای گردشگران خارجی اظهار داشت: گردشگران خارجی عمدتا خواهان هتل های ۴ و ۵ ستاره هستند، خدمات خوب هوایی و ریلی و پروازهای مستقیم از کشورهای خود به ایران می خواهند و تمایل دارند در مسیر حرکتی خود در راه های کشور از امکانات رستوران های بین راهی بهره ببرند.

وی افزود: متاسفانه ما در تمامی این بخش ها مشکل داریم که دلیل اصلی آن تحریم های ناعادلانه علیه ایران بوده و این مساله باعث شده است تا نیازهای گردشگری تامین نشود.

سلطانی فر با بیان اینکه در هشت ماه گذشته آمار گردشگری افزایش یافته است، گفت: آمار گردشگرانی که با تور از کشورهای اروپایی وارد ایران شده اند در شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۵ درصد رشد داشته است که به رویکرد دولت در روابط بین المللی باز می گردد.

وی افزود: در مجموع آمار گردشگران خارجی در شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به صورت میانگین ۳۵ درصد رشد داشته است.

سلطانی فر با بیان اینکه برای افزایش تعداد گردشگران باید تعداد هتلهای ۴ و ۵ ستاره به سه برابر تعداد فعلی افزایش پیدا کند، اظهار داشت: تلاش می کنیم ظرفیت لازم را برای افزایش تعداد هتل ها در سال آینده ایجاد کنیم و نهضت هتلداری در کشور ایجاد شود.

وی افزود: تعداد قابل توجهی هتل در سالیان گذشته در حال ساخت بوده است که برخی از آنها پیشرفت ۵۰ درصدی داشته اند اما به دلیل مشکل مالی و کمبود منابع تکمیل نشده اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در تلاشیم از صندوق توسعه ملی و بانک ها کمک بگیریم و منابع مورد نیاز این هتل های نیمه کاره را تامین کنیم .

وی گفت: برای اینکه تا ۱۱ سال آینده بتوانیم تعداد هتل های کشور را به سه برابر امروز برسانیم، باید سالیانه ۲۵ تا ۳۰ هتل جدید به تعداد هتل های کشور اضافه کنیم.

سلطانی فر در ادامه در خصوص نگهداری، احیا و حفظ بناها و میراث فرهنگی کشور گفت: سالیانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این بخش نیاز داریم و با توجه به محدودیت منابع، تلاش کرده ایم تا از بخش خصوصی کمک بگیریم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این رویکرد از سالیان گذشته مطرح بوده اما به صورت جدی دنبال نشده بود اما ما از مدیران استانی خود خواسته ایم پیگیر اجرای این رویکرد در استان های خود باشند.

وی در باره تخریب برخی از آثار طبیعی کشور توسط شهرداری ها یا وزارت نیرو در احداث پروژه های ملی گفت: بارها مشکلاتی از این دست مشاهده یا گزارش می شود اما شهرداری ها هم اکنون ارتباط خوبی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارند و حامی ما در بسیاری از استان ها هستند.

سلطانی فر تصریح کرد: این سازمان طبق وظیفه ذاتی خود، با تمام توان در مقابل تخریب آثار تاریخی و فرهنگی کشور می ایستد و جای خوشحالی است که سازمان های غیر دولتی مردم نهاد در بخش حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی در این خصوص فعالیت خوبی دارند.

وی گفت: همواره در نگهداری بناهای تاریخی کشور در سالیان گذشته با فراز و فرودهایی مواجه بوده ایم اما در حال حاضر تمام دست اندرکاران در سازمان میراث فرهنگی، بسیج شده اند تا عقب ماندگی ها در سالیان گذشته را جبران کنیم.

81330422 5981821 سلطانی فر: ایران جزو 10 کشور اول جهان در بحث جاذبه های گردشگری است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *