رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

فعالان بوم‌گردی خواستار انتخاباتی سالم شدند

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۲/۱۲ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – اوایل اسفند ماه سال ۹۲ بود که «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری در سفری که به اصفهان داشت، فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور را مثبت ارزیابی کرد و بر وجود وفاق عمومی برای حل مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی در صنعت گردشگری تاکید کرد.

در این میان بر لزوم اتحاد و تشکیل جامعه‌ای که بتواند از خلاقیت آنها در ابداع شیوه نوین میزبانی از گردشگران بهره‌مند شود تاکید شد.

IMAGE635325594125401610 فعالان بوم‌گردی خواستار انتخاباتی سالم شدند

اینگونه بود که خبر تشکیل اولین مجمع اقامتگاه بوم گردی کشور در شهرستان خورو بیابانک در هفته آخر اسفند ماه و حدود ۳ روز مانده به تعطیلات نوروز اعلام شد.

با توجه به آنکه در کل کشور ۴۰ اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که از این تعداد ۲۳ اقامتگاه مربوط به شهرستان خوروبیابانک است و در حدود هشت اقامتگاه بوم گردی نیز در شهرستان های نایین، کاشان و اصفهان است، «محسن مصلحی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، گفت: «با توجه به افزایش اقامتگاه های بوم گردی در استان اصفهان و در منطقه خورو بیابانک اولین مجمع اقامتگاه بوم گردی در کشور با تاکید معاون گردشگری کشور در این شهرستان تشکیل شد.»

این درحالی است که تعدادی از فعالان اقامتگاه‌های بوم گردی نسبت به برگزاری این انتخابات معترض هستند چراکه معتقدند این انتخابات بدون اطلاع آنها و بدون معرفی کاندیدا برگزار شده است و وجه قانونی ندارد. در این راستا تعدادی از فعالان این حوزه طی نامه‌ای به «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری از ناگهانی برگزار شدن انتخابات سخن گفتند و جلسه فوق را زیر سئوال بردند.

در این نامه آمده‌است:

همان طور که مستحضر هستید پیرو دستور حضرتعالی به هنگام حضور در منطقه‌ خور و بیابانک مبنی بر برگزاری انتخابات و تشکیل انجمن یا مجمعی برای پیگیری مطالبات خانه‌های بومگردی زیر نظر مازیار آل داوود و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان، جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان خور و بیابانک – بدون آنکه هیچ حرفی از چنین انتخاباتی در دعوتنامه و دستور جلسه به میان آمده باشد، تشکیل شد. برخلاف دستور صریح جنابعالی، مازیار آل داوود ساعت ۹ صبح روزی که این جلسه برگزار می‌شد و هنگامی که در تهران حضور داشت، از برگزاری این جلسه آگاه شد؛ درحالی که هیچ صحبتی از انتخابات به میان نیامده بود. دعوتنامه این جلسه، به پیوست این نامه تقدیم شده‌است.

در انتهای این جلسه و به صورت ناگهانی کاغذهایی از سوی نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری در شهرستان خور و بیابانک توزیع شد و بدون این که هیچ کسی کاندیدای چنین انجمنی باشد، از حاضرین خواسته شد تا اسامی سه نفر را به دلخواه یادداشت کنند.

تنیجه این جلسه شبه انتخاباتی، به ریاست رسیدن فردی است که در بافت روستایی فرحزاد –با یک خانوار سکنه دایمی- برخلاف قانون و البته با مجوزی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، هتل ساخته است و هیچکدام از پیشکسوتان بومگردی منطقه، در این مجمع حضور ندارند. همین امر باعث انتشار انتقادات گسترده در نشریات کشوری و دلسردتر شدن گردانندگان خانه های بومگردی شده‌است به طوری که برخی از آن‌ها اقدام به فروش خانه‌ روستایی خود و مهاجرت کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز به فکر فروختن و رفتن افتاده‌اند.

گمان ما از گفته‌های شما در آن جلسه، این بود که قرار است این مجمع پیگیر مطالبات خانه‌های بومگردی سراسر ایران، با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی و تفاوت‌هایی که در جاهای گوناگون ایران وجود دارد، باشد و بنابراین ، این انتخابات برای یک بار، نمایندگانی را برای بوم گردی در سراسر ایران، معرفی خواهد کرد.

ما امضا کنندگان زیر، با احترام به همه کسانی که در این انتخابات برگزیده شده‌اند، به استحضار می‌رسانیم که این جمع را شایسته پیگیری مطالبات چندین ساله و نماینده طرز فکری که باعث شکل گیری بومگردی در ایران شده‌است، نمی دانیم و از جنابعالی استدعا داریم تا دستور فرمایید شرایطی فراهم شود، تا مهمترین دستاورد سفرتان به این منطقه- به گفته خودتان- به ثمره مطلوب برسد.

به گزارش CHN، نامه فوق به امضای ۱۱ فعال بومگردی از جمله سید ابراهیم طباطبایی، اسلامی، حسین اقبال، عبدالله نبی، علی حیدری، مازیار آل داوود، سید مرتضی طباطبایی، بشیر نیشابور، علی ابراهیمی، هفتوان رسیده‌است.

scan0001(2) فعالان بوم‌گردی خواستار انتخاباتی سالم شدند

لازم به ذکر است که در نامه‌ای که از سوی فرمانداری شهرستان خورو بیابانک به مدعوین حضور در جلسه ارسال شده‌بود اینگونه آمده است: «احتراما بدینوسیله از جنابعالی دعوت به عمل می‌آید در جلسه کمیته گردشگری و امور اتباع که راس ساعت ۱۱ روز یکشنبه مورخ ۱۸/۱۲/۹۲ در محل فرمانداری تشکیل می‌گردد شخصا حضور بهم رسانید.»

scan0002(1) فعالان بوم‌گردی خواستار انتخاباتی سالم شدند

همانگونه که در نامه فوق مشخص است در این نامه هیچ اشاره‌ای به برگزاری انتخابات مجمع بومگردی نشده‌‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *