رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری مثل گوشت قربانی شده است

تاریخ بروزرسانی :
۲ آذر ۱۳۹۳

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۰۹/۰۲-خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – عصر روز گذشته دست اندرکاران صنعت هتلداری و مسئولان گردشگری گردهم آمدند تا موارد و مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار دهند.

“مسعود سلطانی‌فر” رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به روند پیشروی برنامه ششم توسعه یادآور شد: «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اولین عضو دولت یک سال زودتر ردیف‌های مرتبط با فعالیت‌ها را ارائه داده است، اما آنچه اهمیت دارد، احکامی است که برای رشد، توسعه و حل مشکلات باید در خلال برنامه ششم جایگزین ‌شود و کار در این بخش هنوز ادامه دارد.»

او با اشاره به آنکه هفته گذشته نشستی با فعالان بخش خصوصی صنایع دستی داشته است تصریح کرد: «هنوز فرصت برای گنجاندن احکام در برنامه ششم توسعه وجود دارد و بخش خصوصی می تواند کمک کند تا احکامی گنجانده شود که با بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه ها، مسائل را حل کرد. در این میان برای تکمیل این بخش دو سه ماه فرصت وجود دارد چراکه هنوز بخش اصلی احکام و برنامه ها جای تبادل نظر و مشورت دارد.»

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه سخنانش به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور اشاره کرد و افزود: «براساس آمار دقیق پلیس مهاجرت، برای نخستین‌بار روند ورود و خروج مسافران در چهار ماه متوازن شد، قطعا طبیعی است در ایام نوروز این روند برعکس شود، چون زمان سفر ایرانی‌ها است، اما این که تراز گردشگری مثبت شده، خیلی با ارزش است.»

سلطانی‌فر در ادامه به اوضاع برنامه‌ریزی و ساختاری گردشگری در کشور اشاره کرد و یادآور شد: «در بخش گردشگری مثل صنایع‌دستی تصمیم‌گیری و تمرکز وجود ندارد و گردشگری مثل گوشت قربانی شده است، مثلا این که سه مجوز مختلف الف (فورش بلیت هواپیما)، ب (برگزاری تورهای گردشگری) و پ (برگزاری تورهای زیارتی) داریم مفهوم نیست، اگر بخواهیم گردشگری را دقیق‌تر ساماندهی کنیم، باید این مجوزها توسط یک مرجع صادر شود. اما چند ده سال است که گردشگری تکه پاره شده و هر بخش آن را یک سازمان اداره می کند و نقشه راه مدونی در این خصوص وجود ندارد.»

به گفته معاون رییس جمهور، این درحالی است که مقام معظم رهبری بر سرمایه گذاری در بخش گردشگری تاکید دارند و رییس جمهور نیز در مصاحبه های متعدد بر لزوم رشد این حوزه و استفاده از ظرفیت های موجود تاکید کرده است. مجلس نیز خواستار بهره مند شدن از این ظرفیت فرهنگی و اقتصادی است.

ساخت ۲۰۰ هتل طی ۱۱ سال آینده

او در ادامه به مطرح شدن ساخت ۱۲۰۰ هتل چهار و پنج ستاره در رسانه ها اشاره کرد و گفت: «از بین ۱۰۶۰ هتل فعال ، حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هتل چهار و پنج ستاره فعال هستند که هریک حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ اتاق دارد. به احتساب آنکه گردشگران بخواهد یک هفته اقامت داشته باشد باید بگویم در طول ۱۱ سال آینده باید ۴۰۰ هتل ۴ و ۵ ستاره داشته باشیم. بنابراین در طول این ۱۱ سال باید ۲۰۰ هتل دیگر بسازیم که می شود هر سال ۲۰ تا ۲۵ هتل که دور از ذهن نیست چرا که همین حالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ هتل، پیشرفت فیزیکی متفاوتی از صفر تا ۹۵ درصد دارند. در واقع رقم ۱۲۰۰ اشتباه است و ۱۲۰ هتل عنوان شده است.»

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از افتتاح ۴ تا ۵ هتل در تهران تا پایان سال خبر داد و گفت: «نخستین دستگاهی بودیم که پرونده های کامل را به صندوق توسعه ملی ارسال کرده است و درحال حاضر توانسته ایم ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه گردشگری به صندوق توسعه ملی برای دریافت اعتبار و تسهیلات معرفی کنیم. هر یک از این پروژه‌ها تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.»

به گفته او، تاکنون دو پروژه برای دریافت تسهیلات مورد تایید قرار گرفته اند و مابقی در بانک ها مانده اند که به دلیل وند کند بانکهاست. در این راستا قرار است نشستی با بانکها گذاشته شود تا دلایل کندی این روند مورد بررسی قرار گیرد.

عوارض غیر قانونی پیگیری می شود

معاون رییس جمهور با اعتقاد برآنکه مواردی از عوارض شهرداری ها غیر قانونی است تصریح کرد: «از طریق وزارت کشور و استانداری ها این موارد را بررسی خواهیم کرد.این درحالی است که برخی از شهرداری ها در شهرهای بزرگ مانند اصفهان و تهران برای حمایت از هتلداری عوارض را صفر کرده اند و کرمانشاه نیز به زودی به این جمع افزوده خواهد شد.»

خانه مسافرها تحت مدیریت هتلداران

سلطانی فر در ادامه موافقت خود برای اداره خانه مسافرها با هماهنگی و مدیریت هتلداران را اعلام کرد وگفت: « بر این باورم که خانه مسافرها را باید با هماهنگی هتلداران مدیریت کرد تا در فصول مختلف از امکانات هریک به طور متناسب استفاده شود، فکر می‌کنم هیچ یک از هتلداران مخالف ساماندهی این خانه‌ها نباشند.»

معاون رییس‌جمهور در ادامه به فعالیت دوباره مجامع، شوراها و کارگروه‌های قانونی مربوط به این سازمان که بین ۵ تا ۱۰ سال تعطیل بودند، اشاره کرد و افزود: «شورای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۱۰ سال، کمیته حفاظت از میراث فرهنگی هشت سال و مجامع شرکت‌های مرتبط حدود پنج تا شش سال تشکیل نشده بودند و در این مدت تصمیم‌گیری‌ها یا غیرقانونی بود و یا حاصل تدبیر عقل یک نفر.

او همچنین درباره مساله نرخ‌گذاری هتل‌ها اظهار کرد: به صورت کلی موافقیم نقش خود را روز به روز در امور تصدی‌گری کمرنگ کنیم. درباره نرخ‌گذاری توسط مجامع هتلداری هم مشکلی نداریم و می‌توان در چند جلسه کارشناسی، فرمول و چهارچوب مشخصی را تعیین کرد تا هتلداران هم آن را رعایت کنند و خودشان درگیر نرخ‌گذاری شوند.

به گزارش CHN، در این نشست که با حضور دست اندرکاران صنعت هتلداری، مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث و گردشگری، سعیدشیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری، اسدالله درویش امیری معاون امورمجلس و جبار کوچکی نژاد رئیس فراکسیون میراث فرهنگی وگردشگری مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ رئسای اتحادیه های هتلداران استان ها به ارائه گزارشات و طرح مسائل و مشکلات این حوزه پرداختند و از معاون رییس جمهور خواستار توجه و رسیدگی به این مشکلات شدند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *