رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ تیر ۱۳۹۹

سفره خانه عصارخانه خمینی شهر

اشتراک گذاری

خمینی شهر، ظرفیت های گردشگری بی بدیلی دارد اما بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری خمینی‌شهر کمتر شناخته شده و یا معرفی شده است.عصارخانه ای با قدمت ۵۰۰ ساله در خمینی شهر بر اثر یک اتفاق کشف شده است. این بنای تاریخی ظرفیت گردشگری جدیدی برای خمینی شهربه وجود آورده است. این عصارخانه در هنگام آزادسازی خیابانی در خمینی شهر با آشکار شدن یک سوراخ در زمین این منطقه کشف شده است. عصارخانه تاریخی خمینی شهر سال۸۶ با شماره ۲۶۸۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سفره خانه عصارخانه خمینی شهر

این اثرتاریخی مربوط به دوره صفویه است سنه یازدهم هجری قمری ودوران پادشاهی شاه عباس اول .که پس از مشخص شدن این موضوع،برای ثبت این اثرارزشمند اقدام شد. همچنین درکنار این عصارخانه ،کاروانسرا ومسجد تاریخی حجت نیزقرار داشته که کاروانسرای آن تخریب شده و مسجدتاریخی نیزچندی پیش به سرنوشت کاروانسرا دچار شده است .زمان تعطیلی و تخریب عصارخانه نیز به پیش از انقلاب و اوایل انقلاب برمی گردد . تااینکه درحدود سالهای ۷۸-۷۹طبقه همکف عصارخانه توسط شهرداری (به دستور شهردار وقت ) به طور کامل تخریب شده و زیرزمین آن بانخاله های ساختمانی پر می شود و پس ازخاکریزی ، روی آن آسفالت می شود و فقط یادی از آن در ذهن مردم محلی باقی می ماند . تا اینکه حدود سه سال پیش مردم محلی به مسئولین خبر می دهند که در محوطه تاریخی چهارشنبه بازار واقع درخیابان امام شمالی حفره ای ایجادشده است.

سفره خانه عصارخانه خمینی شهر، در محل عصارخانه تاریخی ورنوسفادران شهرستان خمینی شهر اصفهان افتتاح شد. طبق گفته کارشناسان، این اثر تاریخی مربوط به دوره صفوی است. در کنار سفره خانه عصارخانه خمینی شهر ، کاروانسرا و مسجد هم وجود داشته که متاسفانه هر دو بنا در گذر زمان تخریب شده و اثری از آن¬ها باقی نمانده است.

در زمان قدیم، از این مکان برای روغن گیری استفاده می‌شده است. ابتدا دانه‌¬های روغنی در زیر سنگ آسیاب خرد و پس از تبدیل شدن به خمیر به عصارخانه منتقل شده تا در نهایت روغن آن استخراج شود.نکته جالب اینکه از تفاله دانه های روغنی باقی مانده در این عصارخانه به عنوان کود استفاده می‌شده که بویی بسیار خوش نیز داشته است و کارشناسان معتقد هستند امکان احیای کارکردهای قدیمی برخی عصارخانه ها در استان اصفهان وجود دارد و می توان از این تفاله ها به جای کمپوست هایی که با بوی نامطبوع خود در طول سال مشام شهروندان را آزار می دهد استفاده کرد.

 سفره خانه عصارخانه خمینی شهر

انواع دانه های روغنی پس از برداشت برای خرد کردن با آسیاب و تبدیل آن به خمیر به عصارخانه ها منتقل و در این عصارخانه ها دانه های روغنی با قرار گرفتن زیر اهرمهای سنگین به روغن تبدیل می شد.

این عصار خانه با طاق زیبای فضای مرکزی از نوع طاقهای کلمبو با کاربندی های زیبا وقوس جناغی دهانه ورودی وراهرو های طرفین آن که با طاق وتویزه پوشیده شده وفضایی زیبا بوجود آورده است .مصالح بکار رفته دراین بنا عمدتا از خشت وآجر وسنگ وگج می باشد در خمینی شهر از زمان صفویه عصار خانه ها واسیابهای مخصوص خرد کردن سنگ وزردچوبه وفلفل وجود داشته است که عبارت بود از یک محوطه ای که در وسط آن دو سنگ گرد بر روی هم قرار داشت واین دو قطعه سنگ از یک طرف با اهرمی به یک راس چارپا مثل الاغ یا شتر وقاطر واسب متصل بود که با حرکت دورانی سنگ رویی آسیاب را به حرکت در می آورد وبا گرد ش سنگ انچه مواد از قبیل نمک و دانه های فلفل وزرد چوبه به وسط سنگ مزبور ریخته می شد نرم می گردید اما در عصار خانه ها مواد نباتی مثل کرچک ،بزرک ،پوست انار ومازو ،برگ حنا زردچوبه را به داخل ان می ریختند وروغن آن را می گرفتند.

دکوراسیون داخلی متناسب با فضا طراحی شده است. به عنوان مثال می¬‌توان استفاده از وسایل قدیمی عصارخانه مانند سیلو خشتی، سنگ آسیاب و ظرف ‌های قدیمی را، در چیدمان داخلی نام برد. منو سفره خانه عصارخانه خمینی شهر از تنوع بالا برخوردار نبود و در واقع براساس محیط یک سفره خانه سنتی تنظیم شده که قیمت غذاها نیز مانند سایر رستوران‌های هم‌تراز است.

نحوه دسترسی به سفره خانه عصارخانه خمینی شهر

آدرس: اصفهان- خمینی شهر- میدان آزادی- خیابان امام شمالی- سفره خانه سنتی عصارخانه خمینی شهر

 سفره خانه عصارخانه خمینی شهر

           
 

نظر کاربران :

  • محسن

    سلام بسیار عالی این قدمت ۵۰۰ساله فرهنگ شهرستان را نشان گرفته که الان اهالی آن یا معدن دارند یا کارخانه یا باغ وچاه یا سرمایه درتمام نقاط ایران .فقط شما درب و پنجره وشیشه را نگاه کن چطور قالب زدند .

    ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *