جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بام سبز خمینی شهر

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ تیر ۱۴۰۰

بام سبز خمینی شهر در غرب خمینی شهر در بالای تپه ای واقع شده است . در این منطقه مناظر بسیار زیبای طبیعی و باغاتی وجود دارد که بخشی از آن توسط شهرداری خمینی شهر تملک و به بام سبز شهرت یافته است. این منطقه بخاطر موارد طبیعی مانند تپه های موجود، مشرف بودن بر باغهای خمینی شهر و شهرهای اطراف همچون اصفهان، نجف آباد و فلاورجان چشم انداز زیبایی دارد. گردشگران در این منطقه به ویژه در بهار و تابستان می توانند از مناظر درختان سبز و هوای مطلوب در ارتفاعی بلند لذت ببرند. این منطقه در خمینی شهر شامل عمارت و باغ کازرونی و اراضی اطراف زمینهای بام سبز است که با صدور مجوز منطقه نمونه گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۷ به منطقه گردشگری تبدیل شد.

بام سبز خمینی شهر2 800x450 بام سبز خمینی شهر

خمینی شهر به باغات سرسبزش شهره است. باغاتی انبوه و سرسبز در غرب اصفهان که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. در دل این باغات مصفا، منطقه گردشگری بام سبز قرار گرفته است. منطقه ای ویژه به وسعت ۱۲۰ هزارمترمربع که به مدد تپه های آراسته در آن، بر باغات خمینی شهر و شهرهای اطراف همچون نجف آباد، اصفهان، اصغرآباد، فلاورجان و فولادشهر مشرف است. این شرایط طبیعی منحصر بفرد سبب شده که چشم اندازی دیدنی در این منطقه پدید آورد. موقعیت جغرافیایی ارزنده و پتانسیل های طبیعی منطقه سبب شده که منطقه مذکور به عنوان یک منطقه گردشگری از سوی شهرداری خمینی شهر ارزیابی شده و با خرید باغ کازرونی و اراضی اطراف، بیش از ۱۲۰ هزارمترمربع از زمینهای بام سبز به منطقه بزرگ گردشگری تبدیل شود. بام سبز مجموعه ای از هفت پروژه بزرگ است؛ قصر بام سبز، کوشک بام سبز، برج بام سبز، نهالستان با محوریت حوضخانه، باغ موزه، باغ گلها و پارک پدر. این عناصر، نمونه و الگوی باغ ایرانی بوده و براساس باغ های ایرانی طراحی شده است. حوض، راهروها، نیمکتهای سنگی و انواع آبنماها به صورت سنگی کار شده، درختها احیا شده و نشانگر یک باغ تمام عیار ایرانی است. بام سبز بعد از چشمه لادر و پارک ساحلی، سومین پارک بزرگی است که توسط شهرداری احداث شده و توانسته به خوبی جای خود را بین مردم را باز کند.

بام سبز خمینی شهر بام سبز خمینی شهر

امکانات بام سبز خمینی شهر

باغ موزه

منظور از باغ موزه، فراهم کردن فضایی برای کشت و عرضه میوه هایی است که زمانی در این شهر تولید می شده و الان فراموش شده و از دست رفته است. مثلا سبری سده میوه نایاب شده، انواع گلابی ها (کفتر بچه، شاه میوه، قاراسرخی و …) میوه هایی است که در بازار به ندرت دیده می شود و این باغ موزه قرار است تبدیل به دانشگاه گیاه شناسی و پرورش گل و گیاه شود. در آغاز با توجه به کم آبی، آب بام سبز از طریق چاه های فضای سبز تامین شد و در اولین گام، درختهای گلابی که در معرض نابودی بود دوباره احیا شد. خمینی شهر شهر گلابی است و دوازده نوع گلابی در آن کشت می شود. گلابی هایی که در بازار نیست در این باغ وجود دارد تا یک باغ موزه طبیعی بسیار خوب شکل گیرد.

بام سبز خمینی شهر3 بام سبز خمینی شهر

عمارت های تاریخی

بام سبز دو عمارت تاریخی یکی مربوط به دوره قاجار و دیگری مربوط به دوره پهلوی دارد. باغ مربوط به شخصی به نام کازرونی بوده است. او از متمولین اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی بوده که از ثروتمندان اصفهان به شمار می آمده است. وی در آغاز در محل فعلی بام سبز بر روی قناتی که مشهور به قنات اسفریز است یک چارطاقی ساخته و از آب آن برای احشام و آبیاری باغ استفاده می کرده است. سپس در کنار آن یک اصطبل کوچک که شبیه برج های نگهبانی است احداث می کند و در نهایت در دوره پهلوی در بلندای این باغ، یک عمارت بسیار زیبا با تالار بزرگ هفت دری می سازد. عمارت قدیمی این منطقه به مهمانسرا تبدیل و در فضای موجود برتپه ها تالار و مجموعه فرهنگی واقع شده است.

کوشک کازرونی

با گذر زمان، از کوشک کازرونی چیزی باقی نمانده و تخریب شده و فقط پوسته ای از طبقه پایین مانده بود که بیشتر شبیه به ویرانه متروک بود.
کار مرمت این عمارت آغاز شد و تلاش هایی صورت گرفت که با تکمیل فاز اول در همان سال نخست، مردم در ایام عید از نقاط مختلف استان راهی این منطقه شدند.

قصر بام سبز

در بلندای باغ، قصر بام سبز قرار دارد. معماری آن برگرفته از معماری کوشک است و به صورت ویلایی ساخته شده و دور تا دور آن ایوان است. نقاشی ها، تزئینات، گچبری ها و انواع هنرهایی که آنجا بکار رفته زیبایی خاصی به بنا داده است. نکته جالب آن است که در ساخت و سازها از سنگ و مالون های همان منطقه استفاده شده است. شهرداری با خلاقیت مالون ها را همانجا تولید کرده و همانجا هم به مصرف رساند. نتیجه این اقدام این بود که از هزینه های جدول کشی در پارک های شهر مثل پارک ساحلی و چشمه لادر کاسته شد و با این تدبیر نیاز به خرید مصالح نبود. آبشارهایی هم که در بام سبز ایجاد شد با همین مالون کار شده؛ دژها و حوضها، آبنماها، پیاده روها، هزاره دیوارها و … همه با همین سنگ مالون کار شده تا حالت طبیعی بام سبز حفظ گردد.

بام سبز خمینی شهر4 800x450 بام سبز خمینی شهر

پارک پدر

در کنار بام سبز و مقابل سرای سالمندان، پارک بسیار زیبایی با همان مصالح ساختمانی به نام پارک پدر احداث شده است. این پارک به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در حال تکمیل است که در فضایی به وسعت دو هزار مترمربع از این پارک، بالغ بر ۱۰۰ درخت کاشت شده است. با توجه به کمبود آب در استان، این پارک در قالب پارک خشک تکمیل و اجرا خواهد شد.

بام سبز خمینی شهر12 800x450 بام سبز خمینی شهر
اتصال بام سبز به چشمه لادر (بام سبز مابین دو خط ترانزیت بسیار بزرگ یعنی بلوار آتشگاه و کمربندی خمینی شهر قرار گرفته و با احداث جاده بسیار بزرگی که از کنار کانال عبور می کند بام سبز را به چشمه لادر وصل خواهد کرد و بزرگترین ورودی غرب شهر خواهد بود. خمینی شهر چشمه لادر را در شمال، آتشگاه را در جنوب، کوه سید محمد را در شرق و بام سبز را در غرب دارد و این چهار عنصر گردشگری در ورودی های شهر، پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگران است.)

 

بام سبز خمینی شهر1 800x450 بام سبز خمینی شهر

بام سبز خمینی شهر5 800x450 بام سبز خمینی شهر

بام سبز خمینی شهر7 800x450 بام سبز خمینی شهر

بام سبز خمینی شهر8 800x450 بام سبز خمینی شهر

بام سبز خمینی شهر9 800x450 بام سبز خمینی شهر

بام سبز خمینی شهر10 800x450 بام سبز خمینی شهر

بام سبز خمینی شهر11 800x450 بام سبز خمینی شهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مریم

    ما رفتیم ولی درشو قفل زده بودن، و از رهگذرهاهم که پرسیدیم گفتن اینجافقط مال شهردار و دارو دستشه و مردم عادی راه نمیدن، واقعا که متاسفم

    ۱۹ مرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • قدمعلی ناصری ورنوسفادرانی

    اقدامات خوب وشایسته ای است که اخیرا درخمینی شهرانجام شده است. که آنرا می توان مرهون زحمات ومدیریت آقای اصغرحاج حیدری شهردارمحترم خمینی شهر وسایر عوامل موثر دراین امر دانست.

    ۹ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد