رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ تیر ۱۴۰۰

خدمات شهرداران جهان به توسعه گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

در کشورهای پیشرفته توریستی شهرداری‌ها در حوزه جذب گردشگری در رقابت با یکدیگر قرار دارند و دولت ملی در حوزه کلان به سیاست‌گذاری در بازار گردشگری می‌پردازد و کار تنظیم بازار گردشگری شهری برعهده شهرداری‌هاست و سازمان‌های محلی در جهت آماده‌سازی شهرها اقدام می‌کنند. شهرداری‌ها با در دست داشتن ابزار، اختیارات، عناصر شهری تحت کنترل و ارتباط با شهروندان با چهار عملکرد کلی حامی مشترک گردشگر در شهرها محسوب می‌شوند. در کشورهای پیشرفته بخش عمده عرضه و تقاضا در حوزه گردشگری برعهده شهرداری است و این در حالی است که در ایران تنظیم بازار گردشگری در اختیار دولت است و شهرداری‌ها در جهت کار و تنظیم این بازار از اختیارات محدودی برخوردارند.

-1 خدمات شهرداران جهان به توسعه گردشگری

حامی گردشگر در شهرهای توریستی

توریسم شهری اولین گام توسعه گردشگری و صنعت توریسم، زیربنای توسعه شهری و گردشگری به‌شمار می‌رود. شهرها می‌توانند مقصد مناسبی برای گردشگری خانواده‌هایی که با توجه به شرایط معیشتی و فقر تعطیلات مناسب فرصتی برای گردشگری برون‌شهری ندارند، باشند و شهرداری‌ها به‌عنوان سازمان عهده‌دار مدیریت شهری نقش مهمی در فراهم کردن زیرساخت‌ها و ایجاد مراکز و جاذبه‌های گردشگری در جهت رونق و توسعه گردشگری شهری دارند.

شهرها از جاذبه‌های بالقوه فرهنگی و تاریخی نظیر موزه‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی، تفرجگاه‌ها، مراکز خرید و همچنین مکان‌هایی با معماری تاریخی و اماکن مذهبی برخوردارند، به همین دلیل مقصد مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی به‌حساب می‌آیند. توسعه گردشگری نیاز اساسی هزاره سوم است و مدیران شهری موظف به افزایش سطح توسعه گردشگری شهری و افزایش رضایت جامعه محلی و گردشگران با کمترین آسیب محیطی هستند. از مهم‌ترین سیاست‌های توسعه گردشگری شهری در شهرهای پیشرو جهان، ارتقای توسعه محلی، اصلاح کیفیت زندگی جامعه میزبان، ترویج ویژگی‌های فرهنگی، محلی و معرفی مقاصد گردشگری، تامین امنیت و عدالت اجتماعی، بهره‌وری و ایجاد اشتغال جوامع میزبان و جلب مشارکت مدیران در زمینه توسعه گردشگری است. مسوولان شهری در سراسر جهان به مقوله توریسم تاریخی و بهره‌برداری از پتانسیل‌های گردشگری شهری توجه ویژه‌ای دارند؛ به‌طوری که نیازهای حوزه گردشگری را محور اصلی فعالیت‌های نوسازی شهری قرار داده و با اقداماتی همچون تبلیغات و اطلاع‌رسانی، تامین منابع در جهت آماده‌سازی فضاهای توریستی شهری، بهبود رقابت‌پذیری در شهرها و بهبود زیرساخت‌ها و جذب سرمایه گردشگری مناطق شهری را احیا می‌کنند. شهرها به‌عنوان مهم‌ترین مقصد گردشگران داخلی و خارجی یکی از فضاهای جذاب با پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین قرارگاه‌های انسان به شمار می‌روند که دارای مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی، پزشکی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هستند. جایگاه و عملکرد سازمان‌های محلی در توسعه گردشگری و پیشرفت فعالیت‌های توریسم شهری بسیار موثر هستند و شهرداری‌ها به‌عنوان سازمانی محلی با مدیریت خدمات شهری و یکی از عوامل موثر در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، ترویج و توسعه آن، نقش اساسی در توسعه بازار گردشگری دارند.

برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری در سه سطح ملی، محلی و منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در سطح ملی، دولت و سازمان‌های متولی این امر به تعیین استراتژی و اهداف و راهبردهای کلان در مقیاس کشوری می‌پردازند. در سطح منطقه‌ای با توجه به پتانسیل‌های گردشگری مناطق، ویژگی‌ها و امکانات منطقه‌ای مد نظر است و در سطح محلی شهرداری‌ها موظف به برآوردن نیاز گردشگری شهروندان و مدیریت شهری هستند.

در بسیاری از کشورهای موفق در بازار گردشگری، شهر، پایه و اساس توسعه گردشگری است. بدین منظور بسیاری از شهرها درصددند از ویژگی‌ها و امکانات خاص شهر خود سود برده و از مزایای جلب توریست شهری بهره گیرند. فضاهای شهری در شهرهای معاصر شامل فضاهای مدرن نظیر پارک‌ها، مراکز فروش مدرن، میادین و فضاهای سنتی نظیر بازارها، گورستان‌ها، باغ‌ها، اماکن مذهبی و سایر اماکن تاریخی می‌شود. گردشگری در فضاهای شهری موجب ایجاد و توسعه فضاهای شهری مدرن و جذاب، هنر و فرهنگ بومی می‌شود که با هدف توسعه گردشگری منجر به بهره‌مند شدن ساکنان شهر و گردشگران شهری از این خدمات خواهد بود. در اغلب کشورها، شهرداری‌ها به‌عنوان مهم‌ترین سیستم در سازماندهی و شکل‌دهی به شهر بزرگ‌ترین نقش را در توسعه گردشگری شهری دارند. در اکثر کشورهای موفق در بحث گردشگری مدیریت منسجم و هماهنگ شهری باعث فعالیت‌های هم‌جهت می‌شود.

-جهان-چه-خدماتی-به-بازار-گردشگری-ارائه-می‌دهند؟1 خدمات شهرداران جهان به توسعه گردشگری

شهرداری‌های نقاط مختلف دنیا در پرتو اختیارات و مدیریت قوی و هماهنگ اقدامات بسیاری همچون بازسازی فضاهای ظاهرا متروک به قصد زنده‌سازی جنبه‌های سنتی شهر و استفاده از کارخانه‌های قدیمی برای پذیرایی گردشگران برای جذب گردشگران به عمل می‌آورند. در بلژیک شهرداری‌ها با تجدید بنای برخی محله‌های قدیمی و برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی بازرگانی، علمی و فرهنگی گردشگری شهری را به یک صنعت درآمدزا تبدیل کرده‌اند. همچنین ایجاد موزه‌های بزرگ در شهرها از جمله فعالیت‌های شهرداری‌ها در کشورهای پیشرو گردشگری است؛ مثلا برای بازدید موزه بزرگ و جذاب فورت ورث در تگزاس آمریکا بلیت یکساله فروخته می‌شود. اهمیت گردشگری شهری در شهرهای کشورهای پیشرفته به حدی است که شهرداران در ایجاد جاذبه‌های تازه توریستی و معرفی شهر خود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مدیران محلی شهرهای برتر توریستی جهان مثل پاریس، بانکوک، استانبول و مادرید با رشد صنعت گردشگری به توسعه شهری خود کمک می‌کنند. در ایتالیا رقابت سنگینی بین شهرداران شهرهای مختلف وجود دارد و با حمایت و هدایت شهرداری‌ها برخی آژانس‌های توریستی در رقابت با یکدیگر به‌طور جدی خدمات خود را تبلیغ می‌کنند. در شهرهای گردشگرپذیری همچون بانکوک و استانبول شهرداری‌ها با توسعه موزون شهری و ساختن منظره عمومی شهر از طریق عملکردهایی همچون شناسایی و معرفی شهر و امکانات آن از طریق رسانه‌ها و مطبوعات، توجه به میراث فرهنگی شهرها، نظافت عمومی شهرها و زیرساخت‌های بهداشت شهری، حفظ بناها و آثار باستانی شهرها و ساختمان‌های عمومی و مذهبی، ایجاد فضاهای سبز، ایجاد علائم و راهنماهای شهری براساس استانداردهای بین‌المللی در توسعه گردشگری شهری و همکاری با سرمایه‌گذاران و هتلداران نقش مهمی را ایفا می‌کنند. شهرداری‌ها با بهره‌گیری از مدیران آگاه به مسائل گردشگری و راهنمایان متخصص این حوزه و همچنین همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه گردشگری به‌منظور تامین امکانات رفاهی و اقامتی شهر و ایجاد مراکز تفریحی و جاذبه‌های گردشگری برای دستیابی به مشارکت تمامی گروه‌های ذی‌نفع و فعال گردشگری اقدام می‌کنند. همچنین برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری تمامی سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با مشارکت و همکاری متقابل به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های موازی با هدف ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران در کنار یکدیگر با رویکرد معرفی شهر خود در سطح محلی، ملی و بین‌المللی اقدام می‌کنند. مجموعه مدیریت شهری برای بهره‌گیری و جذب سرمایه‌های محلی و جلوگیری از خروج ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری، کاهش مهاجرت‌ها و ایجاد اشتغال شهروندان را در جهت توسعه گردشگری شهری مشارکت می‌دهند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *