جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

زبان مردم بلوچ

تاریخ بروزرسانی :
۸ تیر ۱۳۹۹

بی شک مهمترین و اساسی ترین اشتراک بلوچ ها با سرزمین مادری همانا زبان است . زبان بلوچی از نوع زبان های ایرانی – غربی و از ریشه هند و اروپایی است . زبان هندواروپایی شامل زبان های بلوچی ، کردی ، فارسی ، پشتو ، دری ، تاجیک ، بلوچی و استیان (ossetian) است . زبان بلوچی گرچه مربوط به شمال غربی و غرب ایران است اما امروزه در گوشه جنوب شرقی ایران به آن سخن می گویند که خود می تواند تاییدی باشد بر نظریه آنان که مبدا اصلی بلوچها را در منطقه دریای خزر ذکر کرده اند .

زبان مردم بلوچ زبان مردم بلوچ

در واقع این زبان در حدود ۵۰۰۰ سال قبل در شرق وشمال دریای خزر صحبت می شد . از آنجا که زبان بلوچی کمتر متحول شده است ، شباهت های بسیار خود را با زبان مادری یعنی زبان پارسی باستان حفظ کرده است .

دکتر محمود زند مقدم می گوید :”بلوچ ها خود را ایرانی می دانند . زبان آنها نیز به زبان های ایرانی تعلق دارد و به پهلوی میانه متعلق است و زبان بی همتائی است که آن را به صورت گنجینه ای حفظ کرده اند که برای مطالعات زبان شناسی بسیار مفید است و ویژگی ساختاری و تحول این زبان بسیار جالب است . نظر غالب بر این است که بلوچ ها از شمال شرقی ایران به بلوچستان کوچ کرده اند . یکبار هنگام سفر به منطقه سراوان که پس از راه رفتن زیاد در حال استراحت بودم با چند نفر از اهالی محل صحبت کردم . یکی از همراهان در آن جا اهل انزلی شمال ایران بود . بعد از گوش دادن به صحبت های بلوچ ها گفت که من ۳۰ تا ۴۰% این کلمات را می شناسم اینها در انزلی خود ما هم هست . بعدها که روی زبان بلوچی کار کردم متوجه شدم که مشابهت های زیادی میان زبان محلی بلوچ و زبان محلی آن مناطق در گیلان وجود دارد “.

زبان فارسی کهن در مناطق شرقی و مرکزی و سایر مناطق ایران تحول زیادی پیدا کرده است . اما در منطقه بکر و دور افتاده بلوچستان از تماس با سایر زبان ها به دور بوده و بنابراین تحول چندانی پیدا نکرده و اصالت فارسی کهن خود را حفظ کرده است .

مردمان ساکن در بلوچستان ایران به سه زبان صحبت می کنند . بلوچی گویش های مختلفی دارد که زبان شناسان دو گویش مهم آن یعنی “بلوچی شرقی ” و “بلوچی غربی ” را پذیرفته اند . زبان بلوچی علاوه بر دو لهجه اساسی شرقی و غربی ، لهجه های فرعی متعدد دیگری نیز دارد نظیر جدگالی ،سراوانی ، سرحدی ، دلگانی ، دشتیاری و لاشاری . در بلوچستان ایران دو گویش بلوچی وجود دارد : گویش شمالی ( سرحدی ) و گویش جنوبی ( مکرانی ) . لهجه شمالی بیشتر در شمال بلوچستان و در نواحی خاش و زاهدان صحبت می شود و مکرانی (جنوبی ) بیشتر ساکنین سراوان و ایران شهر و چابهار را تشکیل می دهد . تفاوت لهجه ها به گونه ای است که برای سایر بلوچ ها قابل فهم است .

الفبایی که در زبان بلوچی به کار می رود از الفبای زبان عربی مشتق شده است و نیز بر اساس اصول الفبایی زبان های فارسی و اردو است . بنا به آمار تعداد صحبت کنندگان به زبان های قومی در ایران به شرح زیر است : ۵۸% به زبان فارسی ،۲۷% به زبان ترکی ، ۹% کردی ، ۲% لری ، ۱ % بلوچی ، ۱% عربی و ۲% بقیه به سایر زبان ها صحبت می کنند . بدین ترتیب ملاحظه می شود که تعداد گویندگان زبان بلوچی در ایران در قیاس با دیگر گروههای ومی بسیار محدود است .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *