رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ تیر ۱۳۹۸

قلعه دزک سراوان

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه دزک (بلقیس) مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان سراوان، بخش مرکزی، روستای دزک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این قلعه که دارای معماری بومی است از خشت و گل ساخته شده و در گذشته محل اقامت و حکمرانی علی محمدخان پدر دوست محمدخان بارکزایی بوده‌است و در سال ۱۳۰۷ ه‍.ش با لشکرکشی قوای رضاخان توسط قشون دولتی به تصرف درآمده است و در این محل با درگیری بین قوای نظامی و نیروهای تحت امر دوست محمدخان، سرهنگ باقرآقاخان داورپناه به وسیلهٔ یکی از اسرا کشته می‌شود و از آن موقع این محل بنام داورپناه نامیده می‌شود.
شهرستان سَراوان یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این شهرستان، شهر سراوان است. این شهرستان در شرقی‌ترین نقطهٔ کشور واقع است و به زادگاه خورشید ایران شهرت دارد. وجود نخلستان‌های بسیار زیبا و سرسبزو آثار تاریخی مثل مسجد جامع دزک با قدمت هزار ساله و بیش از ۵۰ سنگ نگاره شناسایی‌شدهٔ باستانی در شهرستان سراوان باعث شده‌است که این شهرستان، لقب سرزمین نخل و نگاره را به خود اختصاص دهد.روستای دزک که در سه کیلومتری شهرستان سراوان قرار گرفته دارای پنج اثر تاریخی منحصر به فرد و شکوهمند است که نظر هر گردشگر و کاوشگر را به خود جلب می کند‌.

شهرستان مرزی سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان دارای ۴۸۰ اثر تاریخی و باستانی از جمله تپه، قلعه، مسجد، مقبره، موزه و دیگر اماکن تفریحی و گردشگری است که برخی از این آثار در آثار ملی و جهانی به ثبت رسیده است.روستای دزک شهرستان سراوان علاوه بر طبیعت زیبا و نخلستان های سر به فلک کشیده که جوی های آب از میان نخلستان ها در خال عبور است، چشم انداز بی نظیری را تداعی می کند و صحنه های منحصر به فردی را برای گردشگران و طبیعت گردان به نمایش می گذارد، دارای آثار و ابنیه های تاریخی شکوهمندی است.
قلعه دزک یکی از وسیع ترین قلعه های موجود در سراوان است، که در بخش مرکزی واقع شده و از کهن ترین دژ های بلوچستان می باشد که در زمان افشاریه تخریب شده است.این بنای تاریخی شهرستان سراوان دارای دو بخش حاکم نشین و قوم نشین است که حاکم این قلعه فردی به نام بلقیس بوده که از قلعه به نام قلعه بلقیس نیز یاد می شود.

قلعه بلقیس و یا دزک دارای خندق است که اطراف بنا نهاده شده و هنگام هجوم دشمنان، ساکنین خندق را پر از آب کرده و مانع از ورود مهاجمان به داخل بنا می شدند.
از دیگر آثار تاریخی، کهن و منحصر به فرد این روستا می توان به مسجد جامع دزک اشاره کرد که این بنای شکوهمند و شاخص شهرستان سراوان در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار و بناهای ملی ایران به ثبت رسیده است. با توجه به اینکه مسجد جامع دزک فاقد کتیبه است می توان نتیجه گرفت که این اثر در عصر صفویه پا برجا بوده است.

-دزک-بلقیس قلعه دزک سراوان
-دزک-بلقیس قلعه دزک سراوان

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی
باشگاه خبرنگاران جوان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *