رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

درختچه های داز و کاربرد آنها در صنایع دستی سیستان و بلوچستان

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ خرداد ۱۴۰۰

درختچه های داز و کاربرد آنها در صنایع دستی سیستان و بلوچستان کاملا مشهود است . درختچه های داز دارای برگ هایی پهن از نوع برگ های نخل خرما است. ارتفاع درخت داز حداکثر به دو متر می رسد. میوه این درخت در میان شاخه ها و به صورت خوشه ای رو به بالا می روید. هر درخت داز تقریبا بیش از ۴۰ کیلوگرم میوه می دهد. مردم بومی منطقه از میوه درخت داز برای خوراک دام استفاده می کنند. زمان گلدهی این درخت اسفند و فروردین ماه است و میوه های آن از شهریور تا آبان ماه می رسد. میوه درخت داز شبیه میوه کُنار است و مزه ای گس و شیرین دارد.

-2 درختچه های داز و کاربرد آنها در صنایع دستی سیستان و بلوچستان

این درخت در زندگی مردم منطقه نقش به سزایی دارد و استفاده از مصنوعات درخت داز به مناطق روستایی و عشایری منحصر شده و ا از آن در مناطق شهری فقط برای مصارف تزئینی استفاده می شود.روستائیان و عشایر منطقه از برگ های درخت داز انواع سبد ، حصیر و زیر انداز ، کَپر، کفش و طناب می سازند. سرسبز بودن این درخت در طول سال این فرصت را به مردم منطقه می دهد تا برای ساخت انواع مصنوعات همواره به برگ های سبز و تازه داز دسترسی داشته باشند.

دهواری کارشناس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی سراوان می گوید آموزش بافت انواع مصنوعات درخت داز در منطقه از نسل های گذشته به نسل های کنونی منتقل شده و کودکان نیز این آموزش ها را از بزرگترها می آموزند.هنوز هم زیرانداز اغلب خانه های روستایی و عشایری بلوچستان ، از حصیرهای بافته شده این درخت است.

-1 درختچه های داز و کاربرد آنها در صنایع دستی سیستان و بلوچستان

مردم این مناطق هنوز در فصول گرم سال از پاپوش های ساخته شده از درخت داز که درزبان محلی به آن “سَواس” گفته می شود استفاده می کنند و این پاپوش موجب خنک نگه داشتن پاها در گرمای سوزان منطقه می شود.

همچنین سبدهای بافته شده از درخت داز برای حمل و نگهداری کالاها بسیار کاربرد دارد . نوعی سبد هم از درخت داز بافته می شود که در زبان محلی به آن ” سُند ” می گویند. سند در نخلستان های منطقه کاربرد فراوانی دارد. نخلداران، خوشه های خرما را قبل از برداشت داخل سند قرار می دهند تا از گزند حشرات و پرندگان و گردو غبار در امان بمانند.

-708x800 درختچه های داز و کاربرد آنها در صنایع دستی سیستان و بلوچستان

همچنین برای این که خوشه های خرما بر اثر سنگین شدن از خوشه ها جدا نشوند نیازمند تکیه گاهی هستند که کشاورزان ،خوشه های خرما را با طناب هایی به شاخه ها می بندند ، این طناب از درختان داز بافته می شود. برای بالا رفتن از درختان خرما هم به ریسمان هایی مقاوم و محکم نیاز است که این ریسمان ها هم از برگ های درختان داز ساخته می شود و تمامی کشاورزان ترجیح می دهند از طناب های بافته شده از درختان داز استفاده کنند و این طناب ها در مقابل گرمای سوزان منطقه دچار پوسیدگی نمی شود.

-6 درختچه های داز و کاربرد آنها در صنایع دستی سیستان و بلوچستان

در واقع مصنوعات درخت داز را می توان به وسعت ۳۸هزار و ۵۵۱ هکتار نخلستان های بارور استان مشاهده کرد که از این بابت سودی هم عاید بافندگان می گردد. برخی از صنعتگران منطقه علاوه بر ساخت موارد کاربردی ، از شاخ و برگ داز وسائل تزئینی مانند قاب ، دستبند، سبد و جعبه های کوچک و از هسته های آ تسبیح می سازند که مشتریان خاص خود را دارد.

کارشناس میراث فزهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان مصنوعات درخت داز را یکی از صنایع دستی اصلی این شهرستان استک ه در بسیاری از نمایشگاه های داخل و خارج استان ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

-3 درختچه های داز و کاربرد آنها در صنایع دستی سیستان و بلوچستان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *