رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ بهمن ۱۳۹۸

روستای طبل قشم

اشتراک گذاری

روستای طبل از مهم ترین مناطق تاریخی هرمزگان به شمار می رود که در دل آب های خلیج فارس با فاصله ۶۲کیلومتری از مرکز قشم قرار دارد، این روستا جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر جمعیت در قالب یک هزار خانوار در خود جای داده که شغل اغلب مردمانش صیادی و دریانوردی است.طبل یکی از روستاهای بخش شهاب در شهرستان قشم است. این روستا زادگاه شیخ محمد علی امینی از شیخ های معروف قشم است.

روستای طبل  روستای طبل قشم
این روستا تنها اسکله گردشگری مربوط به جنگل حرا را در خود دارد که به ثبت ملی رسیده است. یک کوه تاریخی متعلق به دوران اسلامی به نام کلات کشتاران از دیگر جاذبه های گردشگری طبل است. بام قشم که حیات وحش بی نظیر و طبیعت بسیار زیبایی دارد نیز از دیدنی های آن است.

روستای طبل در مرکز جزیره قشم واقع شده که دلیل وجود ارتفاعات در اطراف آن مناظره خیره کننده و چشم نوازی را به نمایش می گذارد از سوی دیگر همجواری جنگل های حرا با این روستا جلوه ای منحصر به فرد به منطقه بخشیده چرا که بخش اعظمی از مساحت مانگرو در کنار طبل واقع شده است.

لهجه محلی و متداول مردم روستای طبل همچون سایر روستای اعماق جزیره به سبب مسافرت به شیخ نشین ها و هندوستان واژه هایی از زبان عربی وهندی وارد لهجه آنها شده به طور کلی باید گفت زبان محلی قشمی، آمیخته ای از زبان های فارسی، بندری، هندی و انگلیسی دانست.

روستای طبل  روستای طبل قشم

لباس‌های سنتی پوشش غالب مردم روستای طبل است که لباس مردان شامل دشداشه و عمامه سفید است و زنان از پوشش سنتی بندری همراه روسری‌های لیو (عری) و برقع (روبند) استفاده می کنند.

دره تندیس ها در جنوب روستای طبل از مهم ترین نقاط دیدنی جزیره قشم به شمار می رود که این دره در بخش جنوبی جنگل حرا قرار گرفته و به دلیل وجود اشکال و احجام طبیعی پر شمار نام دره تندیس ها شهرت دارد.

دره تندیس ها در حقیقت بازمانده دشتی است که زمانی به بام قشم می‌رسید که به واسطه بالا آمدگی تدریجی جزیره و عقب رفتن ساحل باعث ایجادتندیس ها و ستون های عظیم الجثه در منطقه شده که در ادامه با فرسایش ساحلی چشمگیری همراه بوده و از لحاظ ساختاری شبیه به دره ستارگان است.

روستای طبل  روستای طبل قشم

کوه تاریخی کلات کشتاران از دیگر امکان دیدنی و تاریخی روستای طبل به شمار می رود که به عصر آهن و هخامنشی تعلق دارد قدمت آن به دوران اسلام بر می گردد که میراثی غنی ار فرهنگ واصالت در روستای طبل به شمارمی رود، این کوه تاریخی پس از سال ها پیگیری بالاخره در سال ۹۲ به لیست آثار ملی اضافه گردید و ثبت ملی شد.

بام قشم با ارتفاع ۲۲۰ متر از دیگر جلوه های بصری روستای طبل در جزیره قشم به شمار می رود که از گسل های زاگرس جنوبی محسوب می شود با طبیعت بی نظیرش حیات وحش بکری را رقم زده است.

وجود خانه های بوم گردی (کاشانه میهمان) در روستای طبل موجب شده تا گردشگران بسیاری برای بازدید از مراسم و مناسک سنتی، جنگل های حرا، دره تندیس ها، بام قشم و سایر جلوه های بصری منطقه وارد روستای طبل شوند از سوی دیگر ایجاد گشت های دریایی توسط بومیان منطقه در کنار ارائه صنایع دستی بومی و محلی به اشتغال و کسب درآمد مبادرت دارند.

روستای طبل  روستای طبل قشم

روستای طبل  روستای طبل قشم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *