رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ آبان ۱۴۰۱

شهر تاریخی کلات کشتاران

لینک این مطلب کپی شد!

شهر تاریخی کلات کشتاران در ارتفاع کوه و در فاصله یک کیلو متری شهر طبل در جزیره زیبای قشم قرار دارد که در سال ۱۳۹۲ ثبت آثار ملی گردید است.شهر طبل در مرکزیت جزیره قشم در فاصله حدود ۶۰کیلو متری از شهر قشم که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که می‌توان به اولین اسکله گردشگری جنگل های حرا ،طبیعت بکر بام زیبای قشم مجاورت با دره تندیس ها و چندین اقامتگاه بوم گردی اشاره کرد که از دو سال قبل سرمایه گذاران در زمینه توریستی از دیگر استان ها به این شهر تاریخی جذب گردیده اند.

کلات کشتاران

موقعیت جغرافیایی کلات کشتاران

کوه کلات کشتاران در استان هرمزگان، جزیره‌ی قشم، یک کیلومتری جنوب روستای طبل قرار دارد. این روستای تاریخی که در آخرین تقسیمات کشوری ۱۳۹۸ یکی از چهار شهر جزیره‌ی قشم به شمار آمد، دارای تمدنی کهن است. محلی‌ها علت نام گذاری روستا را این‌گونه بیان می‌کنند که در زمان‌های نه‌چندان دور، جنگی بین دو قبیله‌ی سرشناس جزیره صورت می‌گیرد و اشخاصی در محل کنونی روستا جمع می‌شوند و بر طبل می‌کوبند تا طنین صلح را به گوش همگان برسانند و به جنگ پایان دهند. از آن زمان این روستا، طبل نام گرفت.

کوه قلعه شهر تاریخی کلات کشتاران

سیر تاریخی و فرهنگی کلات کشتاران

کوه کلات کشتاران از جاذبه‌های تاریخی قشم است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد. حتی برخی از قشم‌وندان نیز از وجود آن بی‌خبرند. به گفته‌ی برخی توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است اما از تاریخ و شماره‌ی ثبت آن اطلاعاتی در دست نیست. متاسفانه هیچ‌گونه رسیدگی نیز به آن نمی‌شود و به حال خود رها شده و از تاریخچه‌ی آن اطلاعاتی موجود نیست. در بالای این کوه فضای وسیعی وجود دارد که انبوهی از خانه‌های خشتی نیمه ویران است. از طرفی دیگر چند حلقه چاه و دو آب‌انبار هم در آن دیده می‌شود و گمان را بر آن می‌گذارد که در گذشته، احتمالا زمان حضور پرتغالی‌ها در جزیره، روستایی در این ارتفاعات بنا ‌شده است.

چون در آن زمان منطقه‌ی طبل فاقد امنیت بوده است، مردم به بالای کوه کلات پناه بردند تا هم در امنیت باشند و هم دید کاملی به اطراف خود داشته باشند. البته برخی نیز می‌گویند که این کوه کاربرد نظامی داشته، برخی دیگر معتقدند که در این محل آذوقه نگهداری می‌شده یا مردم دام‌های خود را در محل‌های خالی از خشت نگه‌می‌داشتند. سوراخ عمیق و غار مانندی نیز در گوشه‌ای وجود دارد و محلی‌ها معتقدند از آن برای راه فرار استفاده می‌شده و راهی مخفی به خارج از روستا دارد. اگر به گوشه‌های کوه نگاه کنید، اتاقک‌های کوچکی می‌بینید که احتمالا محل استقرار نگهبانان بوده است زیرا که دید کاملی به فواصل دور دارد. درباره‌ی سرگذشت این خشت‌های گلی داستان‌های زیادی روایت می‌شود که شنیدن آن‌ها از زبان محلی‌ها بسیار شیرین و دلچسب است.

هگمتانه ای دیگر

منابعی دیگر نیز قدمت این کوه را به دوره‌ی اسلامی ربط می‌دهند که از صحت آن نمی‌توان اطمینان یافت از آن‌جا که تا به امروز محققی در این مکان قدم نگذاشته است. اگر از این محل بازدید کنید مطمئنا خشت‌های خاکی و سنگی زیادی را خواهید دید که روی هم چیده شده و بقایای خانه‌هایی را به نمایش می‌گذارند که در ناحیه‌ی وسیعی مشابه روستا ساخته شده‌اند.

گویی که طی اتفاقی هولناک به یک‌باره کل روستا نابود شده است. البته در ارتفاعی که روستا بنا شده چنین پدیده‌ای بعید نیست. امکان دارد طوفانی سهمگین باعث نابودی روستا به همراه ساکنانش شده باشد. در گوشه‌وکنار خشت‌ها آثار تاریخی فراوانی از جمله کوزه‌های سفالی دیده می‌شود که همان‌گونه رها شده و هر کسی می‌تواند تکه‌ای از آن را به یادگار بردارد! امید است که مسئولین مربوطه به آن‌ها توجه نشان داده و از این اثر کهن حفاظت کنند. ساختار منطقه به گونه‌ای است که انگار تاریخ هگمتانه‌ای دیگر پدید آورده!

کوه قلعه شهر تاریخی کلات کشتاران

نحوه دسترسی به شهر تاریخی کلات کشتاران

برای رسیدن به کلات کشتاران مسیر نسبتا زیادی را در پیش خواهید داشت. از آن‌جایی که جاده‌ی ناهمواری دارد، پس از طی کردن مسیری کوتاه باید ماشین را در گوشه‌ای پارک کرده و پیاده به ادامه‌ی راه بپردازید. دقایقی چند باید به مسیر خود ادامه دهید تا به دامنه‌ی کوه برسید. پس از آن مسیر سخت می‌شود. با اینکه کوه ارتفاع زیادی ندارد اما شیب تندی دارد که بالا رفتن از آن را سخت می‌کند.

اما وقتی به آن بالا برسید و به منظره‌ی زیر پای خود نگاه کنید تمام خستگی مسیر از بین می‌رود. زیبایی‌های وصف‌ناپذیر قشم از بالای کوه رخی دیگر از خود می‌نمایاند. چشم‌انداز جنگل‌های حرا در فاصله‌ی کم، تمام جذابیت‌های طبیعت را به رخ می‌کشد و می‌تواند مقصد بعدی شما باشد. هنگامی که در میان خشت‌ها قدم می‌زنید، انگار در زمان سفر کردید و در دل تاریخ قدم برمی‌دارید. کسی چه می‌داند؟! شاید در گذشته زندگی در این منطقه چنان رونقی داشته که نظیرش دیده نشده!

آدرس کلات کشتاران: استان هرمزگان- قشم- جزیره قشم- طبل- یک کیلومتری جنوب روستای طبل

کوه قلعه شهر تاریخی کلات کشتاران

با تشکر از شهروند شهر طبل جزیره قشم بابت ارسال این مطلب .

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *