رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ شهریور ۱۳۹۸

روستای گوران قشم

لینک این مطلب کپی شد!

روستای گوران از مهم ترین بنادر تاریخی جنوب کشور است که از دیرباز کنون توجه ملوانان هندوستان،آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده که با لنج های بادبانی خود جهت تجارت در این بندر پهلو می گرفتند و برای لنگر انداختن لنج‌های بادبانی خود از اسکله و بندر روستای گوران استفاده می‌کردند. روستای گوران، روستایی از توابع بخش شهاب و در ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم قرار گرفته؛ برخی معتقدند نام گوران از کلمه گبران آماده که به احتمال زیاد این منطقه در گذشته محل سکونت زرتشتیان بوده است. حقیقتا باید روستای گوران را دروازه ورود به تاریخ دریانوردی خلیج فارس دانست چرا که ساخت لنج های چوبی به روش قدیمی و سنتی در حال انجام است و کارگاههای لنج سازی با استفاده ازچوب ساج، منتیگ، فینی، جنگلی و تنه درختان کرت، کهور، کنار هندی، کاکتوس و … به ساخت و ساز شناورهای غول پیکر چوبی هستند.

روستای گوران قشم

روستای تاریخی گوران مرکز اولیه ساخت لنج در جزیره قشم و بزرگ ترین مراکز ساخت لنج های سنتی در ایران به شمار می آید که قایق ها،لنج های ماهیگیری، لنج های باری و مسافربری در این روستا خودنمایی کند. عمر صنعت لنج سازی در گوران به بیش از یکصد سال می رسد و استادکاران کهنه کار فارغ از سیستم های اولیه و یا نوین نقشه کشی به صورت ذهنی در حال ساخت این شناورهای غول پیکر هستند که طنین صدای چکش لنج سازها روح زندگی را به روستای گوران می بخشد.
روستای گوران به عنوان قدیمی‌ترین بندرگاه‌های هرمزگان، موزه مردم شناسی زنده است و کارگاههای لنج سازی نمادی از فرهنگ و تمدن خلیج فارس به همت مردانی از این دیار نمود یافته اما در سال‌های اخیر به واسطه رکود اقتصادی و ورود صنایع بزرگ ساخت شناورهای مدرن، صنعت لنج سازی نیز از رونق افتاده از این رو روستایی که تا چند دهه پیش کانون فعالیت های بندری به شمار می رفته اکنون در گمنامی به سر می برد.
گوران زیستگاه آخرین نسل لنج‌سازی با چوب است و هیچ حمایتی از این صنعت نمی شود چرا که سازمان کشتیرانی و دولت به این موضوع اهمیتی قائل نیستند و سازمان بنادر نیز با ایجاد قوانین دریایی امکان فعالیت را از شناورهای سنتی گرفته این در حالی است که صنعت لنج‌سازی در سازمان یونسکو جزو ۳۶۰ اثر ناملموس ثبت شده و در ایران جزو ۱۰ هنر ملی شناخته می‌شود.
سد تاریخی گوران یکی دیگر از جلوه های تاریخ و بصری این روستا بیه شمار می رود که در منتهی الیه غربی جنگل حرا و در نزدیکی جاده طبل- باسعیدو قرار گرفته؛ عملیات احداث هر بخش از سدگوران مربوط به یک دوره تاریخی است از این رو ساخت پی سد به دوران گوران(گبران) دوره هخامنشیان، تاج آن ساسانیان و خود سد بالاخره در دوره پهلوی تمام شده است.
سد گوران به عنوان مهم ترین منبع ذخیره آب در جزیره به شمار می رود که نهایتا در اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
روستای گوران با وجود ظرفیت های منحصر به فرد و پتانسیل های ویژه گردشگری به لحاظ وجود کارگاههای لنج سازی، سد تاریخی گوران، همجواری با جنگل های حرا و نزدیکی به بزرگترین غارنمکی کشور از ظرفیت های بی نظیر گردشگری برخوردار است که به واسطه گمنامی کمتر به چشم مسافران گردشگران می آید. مهم ترین بندرتاریخی جزیره قشم هم اکنون در گمنامی به سر می برد که تا چند دهه پیش مهم ترین مرکز تردد و لنگرگاه شناروها به شمار می رفته و اکنون عنوان بزرگترین موزه مردم شناسی زنده را دریافت کرده است. روستای گروان که تاریخ گواه هنر و ذوق مردمانشاست با افول صنعت لنج سازی بیکار ننشسته اند بلکه با ایجاد اقامتگاههای بوم گردی زمینه میزبانی از گردشگران را فراهم آورده ان تا علاوه بر اشتغالزایی به معرفی هنر آباو اجدادی خو بپردازند.

روستای گوران قشم روستای گوران قشم
روستای گوران قشم روستای گوران قشم

منبع:شبکه اطلاع رسانی دانا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *