جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای با صفای طبس سبزوار

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

یکی از مناطق دیدنی و خوش آب و هوای ییلاقی در خراسان ، روستای با صفای طبس در ۲۰ کیلومتری شمال سبزوار است.این روستا که در دل کوه های شمالی شهرستان سبزوار قرار گرفته است،دره های سرسبز ، کوه های مرتفع ، رودخانه و آبشارهای متعدد و به طور کل انواع چشم اندازهای رویایی در اطراف طبس شایستگی این روستا را برای تبدیل شدن به یک قطب مهم گردشگری طبیعی در خراسان به اثبات می رساند.

در فصل تابستان از آب و هوای معتدل و در فصل زمستان از آب و هوای خنک با باران های بسیار و ریزش برف برخوردار است و به دلیل دارا بودن دره های سر سبز، آبشار های مختلف، کوه های بلند، رودخانه و در مجموع داشتن یه مکان چشم نواز در اطراف خودش گردشگران و مسافرین بسیاری را به سمت خود جذب کرده است به طوری که مردمان شهر سبزوار به ساختن خانه های ویلایی و خرید زمین در این روستا پرداخته اند.

روستای با صفای طبس سبزوار555 روستای با صفای طبس سبزوار

روستای با صفای طبس سبزوار به خوشنامی مشهور است که یکی از دلایل آن را می توان به سادات بودن اکثریت اهالی روستا اشاره کرد همچنین آقای مختاری که به عنوان کارآفرین برتر استان برگزیده شد از اهالی طبس می باشد. این روستا از قدمت تاریخی نزدیک به ۳۵۰ سال برخوردار بوده یعنی در زمان زندگی یکی از نوادگان امام چهارم شیعیان که در روستای طبس سکونت داشته است. هنگامی که شهر سبزوار به چهار قسمت تقسیم این روستا جزو یکی از این تقسیمات به شمار می آمد.
روستای طبس از توابع بخش خوشاب شهرستان سبزوار در ۲۰ کیلومتری شمال شهر سبزوار قراردارد. تعداد ۲۵۰ خانوار مشتمل بر ۲۰۰۰ نفردراین روستا زندگی می‌کنند که در این میان تعداد جوانان روستا تقریبا ۴۵۰ نفر می‌باشد.

قدمت این روستا به هزار سال می‌رسد ولی آنچه که از تاریخ طبس به صورت مستند موجود است قدمت آن به زمان سلطان سید مسعود خان – از نوادگان امام سجاد (ع)- یعنی ۳۵۰ سال پیش برمی گردد که در منطقه فعلی اسکان یافته‌است.

روستای با صفای طبس سبزوار1 روستای با صفای طبس سبزوار

زمانی که سبزوار به چهار ربع تقسیم شده بود ،ربع طبس یکی از چهار ربع به حساب می‌آمد. اولین مدرسه روستا نیز در سال ۱۳۱۸ تاسیس شد و تا کنون دایر می‌باشد. اولین بار تلفن مغناطیسی روستا درسال ۱۳۳۶ راه اندازی شد. همزمان نیزدفتر پست وتلگراف هم درطبس دایر شد.
روستای طبس به دلیل واقع شدن درمنطقه کوهستانی، به یک منطقه خوش آب وهوا و سرسبز با استعدادهای فراوان در زمینه باغداری ، زراعت و گردشگری تبدیل شده‌است.
وجود ۱۷ دهنه چشمه سار، ۱۵ رشته قنات ، رودخانه‌ای به طول ۴ کیلومتر و ۴ حلقه چاه عمیق باعث شده‌است تا قریب به ۳۰۰ هکتار زمین درقسمت دشت و جلگه حصار روستا به صورت دیم و آبی زیر کشت قرار بگیرد. این روستا در میزان محصولات باغات درختی درسطح شهرستان رتبه اول را داراست.

یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای طبس مراسم تعزیه داری ابا عبدالله الحسین می‌باشد که از سالیان بسیار دور با حضور اهالی ساکن در روستا و سایر شهرستان‌ها و همچنین اهالی روستاهای مجاور وشهر سبزوار با نظم وشکوه خاصی همه ساله برپا می‌شود. مجالس تعزیه خوانی این روستا با توجه به متون برجای مانده از قدیم و تعزیه خوانان توانمند دارای اعتبار خاصی در شهرستان می‌باشد.

روستای با صفای طبس سبزوار44 روستای با صفای طبس سبزوار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • طبسی

    طبس نیاز به فرهنگ سازی داره و شوری اون باید در طبیعت گردانی که به این روستا سفر می‌کنند نظارت داشته باشه و از نظر من که طبسی هستم برخی از گردشگران بی فرهنگ و بی دین باعث بی برکتی در روستا شدند .

    ۱۳ دی, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد