جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای اوک جهرم

تاریخ بروزرسانی :
۹ خرداد ۱۳۹۹

روستای اوک جهرم  در نزدیکی دشت چاتیز و زیر کوه قرار گرفته است و مسیر دسترسی به دره اوک از آن می‌گذرد. برای رفتن به روستا کافی است پس از رویت تابلوی روستا سر جاده، مسیر خاکی حدودا سه کیلومتری را بپیمایید تا به روستای اوک برسید.علاوه‌بر محیط طبیعی، خانه‌های مردم روستای اوک که در دامنه‌ کوه زندگی می‌کنند نیز برای اسکان روزانه مردم محیا است. مردم با اسکان در این منازل علاوه‌بر تجربه‌ زندگی روستایی، از محصولات دامی روستانشینان و عشایر منطقه نیز بهره می‌برند. اهالی این روستا هم بسیار مهمان‌نواز و خونگرم هستند؛ بنابراین از مصاحبت با آنان لذت خواهید برد.این روستا با جمعیتی حدود ۲۰ خانوار، یک فروشگاه و یک مسجد دارد که می‌تواند نیاز‎های مسافران را تامین کند.

روستای اوک روستای اوک جهرم

منطقه چاتیز در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر جهرم و در جبهه‌ جنوب‌شرقی آن، در مسیر جاده جهرم به لار واقع شده است. پدیده‌هایی مثل کوه، دره، رودخانه‌ فصلی، چشمه و جنگل باعث شده تا کوه‌نوردان و طبیعت‌دوستان نیز به این منطقه علاقه نشان دهند. همپنین به‌علت قرارگیری در مسیر جاده نقطه‌ مناسبی برای استراحت مسافران بین‌راهی قلمداد می‌شود.

اختلاف دما و پوشش گیاهی متفاوت آن نیز سبب تبدیل شدن منطقه به ییلاقی برای شهرنشینان اطراف خصوصا جهرم شده که تعطیلات آخر هر هفته به این منطقه سفر می‌کنند. رونق این منطقه از آن زمان شروع شد که جاده جدید جهرم به لار را احداث و دشت چاتیز را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کردند.احداث راه مناسب و طبیعت بکر و کم‌نظیر از یک سو و آب‌وهوای خنک از سوی دیگر به سرعت آن را به تفرجگاه مردم جهرم و مسافران جاده‌ ترانزیتی شیراز به بندرعباس تبدیل کرد. شایان ذکر است که شیب طبیعی زمین در این منطقه باعث تا دشت در منطقه‌ای گودتر از اطراف قرار بگیرد. نام چاه تیز یا همان چاتیز به‌معنی چاهی با شیب تند به‌همین دلیل به آن اطلاق می‌شود.

چاتیز 2 روستای اوک جهرم

جنگل چاتیز

برخلاف دشت‌های اطراف، جنگل چاتیز منطقه‌ای با پوشش گیاهی متفاوت است که رویش درختان بادام کوهی (جرگه)، باعث به‌وجود آمدن جنگل‌هایی مانند درختچه‌های جرگه و چلال شده است. این پوشش گیاهی را در دسته‌بندی جنگل‌های ناحیه زاگرسی به‌حساب می‌آورند.علاوه‌بر جرگه هرچه به‌سمت ارتفاعات برویم، انجیر کوهی، سرو کوهی و بنه جایگزین جرگه می‌شوند. همچنین کوه‌هایی که دشت را فرا گرفته‌اند، از نقطه‌نظر زیبایی کاملا منحصربه‌فرد هستند. شما با دیدن آن و به‌دلیل ارتفاع زیاد و نوک تیز کوه‌ها به‌یاد کوه‌های آلپ و مناطق سردسیر خواهید افتاد.

وجود دو دره در این منطقه عامل مهمی در جذب گردشگری ورزشی محسوب می‌شود.اولین دره که هم‌نام روستا پای کوه است را با عنوان اوک می‌شناسند. این دره دو منطقه‌ مجزا با نام‌های اوک پایین و اوک بالا دارد و سرتاسر آن را جرگه و انجیر کوهی پوشانده‌اند. علاوه‌براین وجود دو چشمه‌ زندگانی و چشمه‌ اوک که هر دو برای شرب مردم روستا و آبیاری باغ‌های روستاییان مورداستفاده قرار می‌گیرند، باعث طراوت و شادابی همیشگی این دره می‌شود.

پس از پیمایش اوک پایین به چشمه‌ زندگانی می‌رسید. دره‌ای با پنج آبشار، این منطقه را از اوک بالا جدا می‌کند. تنها مسیر دسترسی به اوک بالا، بالا رفتن از کوهی بسیار پرشیب در جوار این دره است. هرچند ارزش بالا رفتن از این کوه را زمانی می‌فهمید که بالای آن قرار گرفتید و منظره‌ زیبایی را از اوک بالا و پایین همزمان مشاهده کردید.

اوک بالا دشتی محاصره شده با کوه‌های اطراف در ارتفاع بالاست و تخته‌سنگی منفرد، درست مرکز دشت خودنمایی می‌کند. دورتادور آن را درختان دست‌نشان اهالی و عشایر منطقه فرا گرفته‌اند. این دره تبدیل به سایت دره‌پیمایی برای دوست‌داران این رشته تبدیل شده که در فصول پر آب فرودها از وسط آبشارهای پرآب انجام می‌شود. دره درمجموع پنچ فرود دارد که در دو تا از آن‌ها به‌اجبار وارد حوضچه‌ آب می‌شوید. ورودی دره از دشت اوک بالا است و شما با پیمایش دره از چشمه‌ ‌زندگانی انتهای مسیر اوک پایین بیرون می‌آیید.

چاتیز 1 روستای اوک جهرم

بلندترین قله منطقه، عالم‌بین نام دارد و با داشتن ۲۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و همان‌طورکه از نامش پیدا است، کل دشت را در تیررس نگاه شما قرار می‌دهد. شاخصه‌‌ دیگر این قله که رسیدن به آن را لذت‌بخش می‌کند، وجود کهن‌ترین درخت این منطقه بر فراز آن است. درخت بنه‌ ۷۰۰ ساله با تنه‌ای قطور، مشهور به بنه‌ عالم‌بین را در این قسمت می‌بینید.

سفر به دره‌ اوک به‌دلیل داشتن شیب زیاد در قسمت دسترسی به اوک بالا به همگان توصیه نمی‌شود. حتی مسیر برگشت از مسیر رفت به‌مراتب مشکل‌تر است و چند قسمت را باید به‌شکل دست‌به‌سنگ از صخره‌ها پایین آمد. چنین رفت‌وآمدی به تجربه، استقامت و آمادگی بدنی بالا نیاز دارد.اما دره‌ دوم با نام کوه‌خرمی با مسیری ملایم‌تر و مناسب کوه‌پیمایی برای عموم مردم است. پس از پیمایش، این مسیر هم به اوک بالا و چشمه اوک می‌رسد.

انتهای این مسیر گروهی از عشایر یک‌جانشین سکونت دارند که می‌توان از کومه‌های آنها برای شب‌مانی استفاده کرد. عشایر در این منطقه باغ‌هایی را احداث کرده‌اند که گیاهان آن با باغ‌های شهر جهرم و طبیعت منطقه تفاوت دارد. وجود درختان انار، انگور، بادام، نخل و شاه‌توت تمایز جالبی میان باغ و طبیعت ایجاد می‌کند؛ تمایزی شبیه به حقیقت و مجاز، میان طبیعت و مصنوع.

بهترین زمان سفر

زیباترین فصل برای پیمایش دره اوایل فصل بهار است؛ زیرا هم بیش‌ترین میزان آب در دره جریان دارد و هم سرسبزی مراتع، زیبایی را دوچندان می‌کند­. ضمن اینکه عطر گل‌های خودرو در کل مسیر مشامتان را پر خواهد کرد. صدای گوسفندان درحال چرا و برخورد زنگوله‌ آن‌ها با انعکاسی خاص در کوه همراه است که باعث جذابیت بیشتر این دره در این فصل می‌شود.در فصل پاییز نیز تمایز رنگ میان جرگه‌های همیشه سبز با درختان خزان‌پذیر باغ‌ها‌، مناظر بی‌بدیلی را به‌وجود می‌آورد که بیشتر در کارت‌پستال‌ها دیده‌اید. رودخانه‌ای فصلی در کل دره حرکت می‌کند که در فصول پرآب، آبشار‌ها و آبگیر‌هایی را سر راه حرکت خود می‌سازد.

پیش‌روی‌های اهالی در زمین‌های منابع طبیعی و قطع درختان از یک سو و احداث مجتمع رفاهی و پمپ‌بنزین در دل جنگل از سوی دیگر به‌شدت به محیط طبیعی منطقه آسیب رسانده است. علاوه‌برآن هجوم مردم شهر جهرم به‌خصوص در شب چهارشنبه‌سوری و سیزده‌به‌در هر سال به‌دلیل آتش زدن و شکستن شاخه درختان، به‌کلی چهره منطقه را دگرگون می‌کند. علاوه‌براین زباله‌های برجای‌مانده توسط مسافرین خصوصا در ایام پرتردد، چهره منطقه را زشت و کثیف نشان می‌دهد.

چاتیز روستای اوک جهرم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • عبدالله عبادی

    درضمن روستای اوک در قسمت شمالی کوه چاه تیز واقع شده نه در قسمت جنوبی لطفا اصلاح بفرمایید مگر این که طلوع خورشید پشت سر و غروب جلو صورت باشد دست راست شمال و دست چپ جنوب نخواهد بود؟حال این روستا دست راست کو ه چاه تیز واقع شده و هنکام غروب سایه کوه بر روستا ایجاد خنکی می کند با تشکر

    ۹ خرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما متن اصلاح شد .

      ۹ خرداد, ۱۳۹۹
  • عبدالله عبادی

    با تشکر لطف کنید از گیاهان معطر چاه تیز جهرم هم بنویسید

    ۹ خرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *