رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ آذر ۱۳۹۸

روستای ایزکی رامسر

لینک این مطلب کپی شد!

در استان همیشه سر سبز مازندران روستاهای بسیار بکر و خوش آب و هوا بسیار است یکی از این روستاها که در غرب استان مازندران و در بخش مرکزی شهرستان رامسرو دهستان جنت رودبار واقع شده است روستای ایزکی می باشد .روستای ایزکی کوهستانی ست و جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر دارد . از ییلاق‌های همجوار با این روستا می‌توان به اکراسر، چاک‌چرته و جیررود اشاره کرد. این دهستان آبشارهای بسیار زیبایی مثل آبشار ریزبراز و آبشار هیسیان نیز دارد.مردم محلی درباره اسم دهستان جنت رودبار نظرهای گوناگونی می‌دهند. نام تاریخی آن “جَنده رودباره” است که تا قبل از سلطنت پهلوی به‌همین نام تاریخی معروف بود. از نظر جغرافیای تاریخی این دهستان ییلاق تابستانی گرجیان محسوب می‌شد و بعدها به دهستان جدیدی در رامسر تبدیل شد.

-ایزکی روستای ایزکی رامسر

یک آرامگاه با گنبد هرمی شکل در ارتفاعی واقع شده که در مه منظره زیبایی به روستا می‌بخشد و در فصل بهار و تابستان پذیرای زایران زیادی است. این روستا یکی از روستاهایی است که می‌توانید در آن ساعاتی را با آرامش و بدون صدای ماشین و شلوغی شهر ودر عوض با صدای پرندگان و زنگوله گاو و گوسفندان بگذرانید .روستای ایزکی در زمستان تقریبا سکنه‌ای ندارد. در فصل سرما افراد محلی به رامسر قشلاق می‌کنند و دوباره در بهار و تابستان به این روستا برمی‌گردند.در قدیم تقریبا هر خانه برای خود یک طویله با پنج یا شش گاو و ‌گوسفند داشت. در زمین خود‌‌‌ سبزی، درخت گردو و فندق می‌کاشت و به‌اصطلاح خودکفا بود. اما حالا که خانه‌های گلی جای خودشان را به خانه‌های سیمانی و مدرن‌تری داده‌اند، کم‌تر بافت سنتی مثل قبل دیده می‌شود. اما هنوز هم خانواده‌هایی هستند که در آن مردان دام‌داری می‌کنند و کره‌، ماست و کفیر (مثل دوغ) محلی می‌فروشند. زنان نیز از صبح کشتا (نان محلی) و سبزی محلی برای مسافران آماده می‌کنند.

متاسفانه این روستا به‌دلیل جمعیت کم و بکر ماندن، هتل یا اقامتگاه بوم‌گردی ندارد. اکثر مسافران شب را یا به رامسر برمی‌گردند یا در دهستان جنت رودبار در فاصله‌ ۱۰ کیلومتری از روستای ایزکی در اقامتگاه‌های سنتی نزدیک بازار محلی می‌مانند.
از بازارهای روستا می‌توان عسل محلی و گیاهانی مانند چوچاق و گزنه که خواص دارویی زیادی مخصوصا برای افراد دیابتی دارد، تهیه کرد. همچنین بیشتر مسافران، این روستا را به‌خاطر گل‌گاوزبانش می‌شناسند.

-ایزکی1 روستای ایزکی رامسر

نزدیک روستای ایزکی محله‌ای به‌اسم چاک با یک امامزاده‌ قدیمی و کوچک و قبرستانی با قدمت تاریخی و قبرهای چند طبقه وجود دارد. سنگ‌قبرهای قدیمی مربوط به سال ۱۲۳۴ هجری قمری هستند و اطراف بقعه متبرکه درختان گردو، فندق و سیب به‌چشم می‌خورد.

در این قبرستان افراد قدیمی و محلی روستا دفن شده‌اند. این بقعه با گنبد هرمی شکل در ارتفاعی واقع شده که در مه منظره زیبایی به روستا می‌بخشد و در فصل بهار و تابستان پذیرای زایران زیادی است. به‌عقیده‌ اهالی تنکابن و رامسر صاحب مزار برادر امامزاده سید حسین (ع) مدفون در شهر شیرود تنکابن بوده و از نسل امام موسی کاظم (ع) شناخته می‌شود.حتما لباس گرم و پول نقد به‌میزان کافی همراه داشته باشید. همچنین شب را در طبیعت چادر نزنید و از کافی بودن میزان سوخت خودروی خود قبل از حرکت اطمینان حاصل کنید. در ضمن ساکنان این روستا بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند .

-ایزکی2 روستای ایزکی رامسر

نحوه دسترسی به روستای ایزکی

حدودا بعد از ۱۰کیلومتر که از شهر رامسر به‌سمت تنکابن حرکت کنید، به منطقه‌ هریس می‌رسید. پس از طی مسافت ۲۰ کیلومتر به جنگل‌های دالیخانی خواهید رسید. به‌جرات می‌توان گفت یکی از زیباترین جنگل‌های اطراف مازندران و رامسر جنگل‌های دالیخانی هستند که در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی رامسر قرار دارند.ارتفاع این جنگل بکر و زیبا از سطح دریا ۸۰۰ متر و فاصله آن تا دریا فقط ۱۰ کیلومتر است. ابتدای این جنگل از جاده میرزا کوچک خان شروع شده و به ییلاق زیبای گلین ختم می‌شود. این جنگل راه‌های مختلفی دارد که شاید بهترین مسیر، راهی است که از سمت رامسر به آن می‌رسد. منظره درختان بلند که تونل‌های طبیعی را به‌وجود آورده‌اند، شما را حیرت‌زده خواهد ‌کرد.
خوشبختانه از این جنگل‌ها به‌خوبی محافظت‌ می‌شود. درواقع اولین ویژگی بارزی که بعد از ورود به جنگل‌های دالیخانی نظرتان را جلب می‌کند، وجود سطل‌های زباله در همه مسیر و پرسنلی با مسئولیت نظافت منطقه است. شاید این همه زیبایی و بکر بودن وسوسه‌تان کند تا شب را در این جنگل بکر اقامت کنید و در آغوش طبیعت بمانید. پیشنهاد می‌کنم این کار را نکنید؛ چراکه هم حیوانات مختلفی مثل شغال و هم حشرات زیادی دارد. می‌توانید شب را در اقامتگاه‌ها و ویلاهایی با قیمت مناسب سرکنید و از طبیعت زیبا نهایت استفاده را ببرید.
با دنبال کردن این جاده بعد از نیم ساعت به روستای ایزکی خواهید رسید. اگر هم وسیله‌ نقلیه ندارید، می‌توانید از اتوبوس‌هایی که در مسیر جاده هریس هستند، استفاده کنید. البته به‌دلیل تعداد کم مسافران این اتوبوس‌ها در روز فقط یک‌بار مسافرگیری دارند.

-ایزکی3 روستای ایزکی رامسر

-ایزکی4 روستای ایزکی رامسر

           
 

نظر کاربران :

  • رضا

    زیبا بکر ورویایی

    ۷ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *