رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ شهریور ۱۴۰۱

روستاهای کلیبر ( معرفی ۲۱۸ روستای کلیبر )

اشتراک گذاری

روستاهای کلیبر را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان کلیبر آشنا و سپس به معرفی ۲۱۸ روستای کلیبر می پردازیم .شهرستان کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. جمعیت این شهرستان ۴۸۸۳۳نفر (براساس سرشماری سال ۱۳۹۵هجری شمسی) و مرکز آن شهر کلیبر است. طبق قرأین، شهرستان با منطقه تاریخی بَذّ (البَذّ؛ مثنی: بذّین /البذین) ـ نیز بَد ـ منطبق است. ابن حوقل در سال ۳۶۷ هجری از کلیبر دیدن کرده و می‌نویسد، “سیاه کویه (قره داغ) کوهی بس بزرگ است و در سراسر آن باغ‌ها و گل‌ها و آبراهه‌ها و نیز فلاحان دیده می‌شوند. سرزمینی پر برکت و حاصلخیز است، چنانکه میوه‌های آن هدر رود و خوردن آن رایگان است. در این ناحیه همیشه ابر است و آفتاب کمتر می‌تابد.

روستاهای کلیبر

آب و هوا

کلیبر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده و سراسر منطقه را جنگل‌های تنک و مراتع سرسبز پوشانیده و محل ییلاق عشایر دشت مغان و ارسباران (قره داغ) می‌باشد. این شهرستان تحت تأثیر آب و هوای خزری بوده و اغلب اوقات کوهستان هاای مرتفع را مه غلیظ می‌پوشاند. رود ارس از شمال آن می‌گذرد.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان کلیبر با ۲۰۷۲ کیلومتر مربع مساحت در ناحیه شمال شرقی استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است. این شهرستان از سمت جنوب با شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت غرب با شهرستان جلفا هم‌مرز است.ارتفاعات مهم و پستی و بلندی ها: از لحاظ پستی و بلندی این شهرستان منطقه‌ای کوهستانی بوده و رشته کوه اصلی آن با نام قره داغ دارای قلل متعدد با ارتفاعات متفاوت باشد بیشتر قلل این رشته کوه در دو شهر اهر – کلیبر واقع شده و تنها قله سایگرم با ارتفاع ۲۷۵۰ متر در این شهرستان قرار دارد. قلل دیگر مانند گشت سر (۲۹۴۰ متر) قاضی بلاغ (۲۷۰۰ متر)، شیور (۲۶۵۲ متر)، سارپارق (۲۸۶۰ متر) و زینقالو (۲۹۰۰ متر) در دو شهرستان اهر و کلیبر استقرار یافته‌اند.

روستاهای کلیبر

قابلیت‌های گردشگری

یک گردشگر کانادایی کلیبر را این‌گونه توصیف می‌کند، “شهری دورافتاده و خواب آلود در میان کوه‌های آذربایجان… مکانی است عالی؛ به طراوت و سر سبزی انگلیس و ورای ذهنیت ما از طبیعت کویری و خشک ایران.” این جملات قابل تعمیم به اکثر قسمت‌های شهرستان می‌شود که در غرب کلیبر واقع شده‌اند. در مسیر جاده کلیبر به عاشقلو، ییلاق‌هایی همانند چپرلی و آغداش قرار دارند که می‌توانند در صورت ترویج مناسب شهرستان را در موقعیتی منحصر بفرد قرار دهند. استراحتگاه‌های ساخته شده در دره مکیدی و آینالو به مکانهای جا افتاده گردشگری تبدیل شده‌اند، با این‌حال قلعه دره سی در ۳ کیلومتری جنوب غرب کلیبربعلت نزدیکی به شهر موقعیت بهتری دارد.
اخیراً در این منطقه عملیات اجرایی ساخت تله کابین و مجتمع تفریحی آغاز شده‌است. این مجموعه بسیار گسترده از بخش‌های متنوعی مانند مجموعه تله کابین گردشگری، مجموعه رستوران‌های سنتی و مدرن، مجموعه اقامتی، مجموعه تفریحی و شهربازی، مجموعه ورزشی، مجموعه دهکده تندرستی، مجموعه شهرک سینمایی و رصدخانه، مجموعه باغ گل، باغ وحش، باغ پرندگان، پارک طبیعت، مجموعه خدمات عمومی و تجاری و فضاهای عمومی تشکیل شده‌است که در فازهای مجزا و زمان‌بندی‌های تعیین شده، اجرا خواهند شد.
بنا به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، تأسیسات آب‌درمانی متعلق که در تیر ماه ۱۳۹۲ راه اندازی شد، بزرگ‌ترین مجتمع آب درمانی کشور است. این مجتمع در زمینی به وسعت ۱۲۸۷۰ متر مربع در فاز اول احداث شده که شامل استخرهای سرپوشیده با سقف متحرک زنانه، مردانه، سونا و جکوزی، مجموعه رستوران، بوفه، کافی شاپ، سالن‌های ورزشی، بدنسازی، فضای بازی کودکان، رختکن‌های مجهز، پارکینگ و نمازخانه به علاوه واحدهای تجاری می‌باشد.

روستاهای کلیبر

آثار تاریخی

قلعه بابک در این ناحیه قرار دارد. این قلعه که به نام‌های «دژ بابک»، «بذ و قلعه جمهور» هم معروف است، دژ و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرم‌دین بوده‌است. این قلعه در نزدیکی شهر کلیبر در شمال شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد.
قلعه پشتو یکی از آثار تاریخی بخش هوراند از شهرستان کلیبر، قلعه پشتو یا پشتاب است که بر بلندترین کوه بین روستاهای پشتاب و کوجان قرار گرفته‌است. قلعه در کوهستانی به ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر بنا شده‌است. از این قلعه که شبیه قلعه بابک و شاید هم‌زمان با آن بوده‌است به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه استفادهٔ نظامی می‌شده‌است.
قلعه پیغام: این قلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر در نزدیکی روستای پیغام بر بالای کوهی که از سه طرف آن پرتگاه است و رود کلیبر از پای این کوه می‌گذرد قرار گرفته‌است. از ساختمان‌های قلعه و دیوار آن آثار کمی باقی مانده‌است و حفاران و دزدان آثار باستانی همه چیز را تخریب کرده‌اند. مصالح به کار رفته در برج باروها و سیستم نگهداری آی و آب انبار مشابه قلعه بذ و قلعه آوارسین می‌باشد. باستان شناسان تاریخ این قلعه را به دوران قبل از اسلام و اشکانیان نسبت داده‌اند. این قلعه بر تمامی راه‌های ورودی و خروجی شهر تسلط داشته و تنها راه قدیم و جدید از کنار آن می‌گذرد. همان‌طور که از اسم این قلعه بر می‌آید وظیفه آن نگهبانی در درب ورودی شهر باستانی بَر یا کلیبر کنونی بوده‌است.
مسجد جامع کلیبر: مسجد جامع کلیبر در مرکز شهر قرار دارد. طول بنا ۵۰ متر عرض آن ۳۰ متر می‌باشد مسجد دارای گنبدی بزرگ است که در گذشته مناره‌ای به ارتفاع ۴۵ متر و قطر ۱۷ متر داشته که تا سال ۱۳۳۰ شمسی پابرجا بوده. این مناره به علت بمباران روس‌ها در شهریور ۱۳۲۰ آسیب دیده و در سال ۱۳۳۰ فرو ریخته‌است.
مقبره شاه قاسم: در ۱۰ کیلومتری آبش احمد و در ۱۰۰ کیلومتری تپه معروف نادری و در ۵۰ کیلومتری شهرستان کلیبر و نزدیکیهای روستای خالان و پیره لر واقع شده‌است. می‌گویند برادر امام هشتم ما، امام رضا (ع) بوده و برای تبلیغ دین آمده بود.

روستاهای کلیبر

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان کلیبر
دهستان پیغان‌چایی
دهستان مولان
دهستان میشه‌پاره
دهستان ییلاق
شهر : کلیبر

بخش آبش‌احمد
دهستان آبش‌احمد
دهستان سیدان
دهستان قشلاق
شهر : آبش‌احمد

روستاهای کلیبر

روستای آتی‌کندی

روستای آتی‌کندی (Oti Kandi) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۸۳۸ نفر بوده است.

روستای آجودان‌آباد

روستای آجودان‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۵۴ نفر بوده است.

روستای آس جدید

روستای آس جدید یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۹ نفر بوده است.

روستای آس قدیم

روستای آس قدیم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر و در ۳۵ کیلومتری اهر، در دامنه شرقی کوه «هاس داغی» واقع شده‌است.از طرف شرق به روستاهای ساری بولاق و اوزبت و از طرف شمال با روستاهای ارمینان و از طرف غرب با روستای کوردولر و از جنوب با روستای تزه کت هم‌مرز می‌باشد.


آثار تاریخی
اثر تاریخی که علی‌رغم گذشت صدها سال به صورت حیرت‌انگیزی هنوز سرپا و مسقف باقی مانده، بنای مقبره مانندی مربوط به دوره ایلخانان یا تیموریان که منسوب به آرامگاه مادر تیمور لنگ است. قطر این بنا ۵ متر و ارتفاع آن حدود ۵ متر است. (روستاییان به آن گونبز می‌گویند) متأسفانه سازمان میراث فرهنگی توجه کافی به حفظ این بنای تاریخی ندارد.
دومین منطقه تاریخی این روستا قبرستان تاریخی آن است که در آن سنگ قبرهای بزرگ و حجاری شده فراوانی با نقش و نگارهای مختلف موجود است که آیات قرآن و تاریخ و اسامی اموات به صورت زیبا و استادانه‌ای روی آن‌ها نقش بسته است. متأسفانه برخی از آن‌ها که به شکل قوچ بودند به دست افراد سودجو به سرقت رفته‌اند.


تپه «خئر سئق» در قسمت شمالی این روستا قرار دارد که قسمت فوقانی آن محلی مسطح و وسیع است که دور تا دور آن به صورت حلقه وار و از تخته سنگ‌های طبیعی احاطه گردیده است. در میان این تخته سنگ‌ها غاری نیز وجود دارد که به گفته اهالی، در گذشته لانه خرس و در زمان جنگ، محل اختفا بوده‌است. احتمال می‌رود قدمت این تپه باستانی به چند هزار سال پیش برسد. سنگ‌های این تپه از نوع سنگ آذرین و مخلل و بسیار سبک هستند.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۱ نفر بوده است.

روستای آغچه‌قشلاق علیا

روستای آغچه‌قشلاق علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۴ نفر بوده است.

روستای آغویه

روستای آغویه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۴ خانوار بوده است.از روستاهای همجوار این روستا میتوان به روستاهای هجراندوست وعلی آباد واسکلو و مکیدی وکولشلو اشاره کرد.

روستای آقامیرلو

روستای آقامیرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۴۹ نفر بوده است.

روستای آق‌درق جدید

روستای آق‌درق جدید یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.تعداد خانوار :حدود ۵۰ خانوار شغل اصلی اهالی کشاورزی ودامپروری است به دلیل قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی کوهستانی دارای آب وهوایی سرد است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۳۵ نفر بوده است.

روستای آق‌درق قدیم

روستای آق‌درق قدیم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. روستایی سرسبز و بکر با مناظری کوهستانی بسیاز زیبا می‌باشد که مردم آن به کشاورزی و دامداری مشغول بوده و بسیار زحمتکش هستند. که دارای خاکی غنی از لحاظ معدنی میباشد ک حاوی طلا، نقره، تنگستن میباشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۸ نفر بوده است.

روستای احمدآباد تازه‌کند

روستای احمدآباد تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای ارمنیان

روستای ارمنیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۹ نفر بوده است.

روستای اسب قلیان

روستای اسب قلیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای اسبهار سفلی

روستای اسبهار سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۷ نفر بوده است.

روستای اسکلو

روستای اسکو مرکز دهستان میشه پاره از توابع بخش مرکزی شهرستان کلیبر با مختصات جغرافیایی ۴۶ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و ۳۸ درجه و ۵۲ دقیقه عرض شمالی، در ۲۵ کیلومتری غرب شهر کلیبر واقع شده‌است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۴۷ متر است و اقلیمی سرد و نیمه خشک دارد. این روستا از شمال غربی به روستای قره‌گونی، از جنوب به روستای مکیدی، از غرب به روستاهای کلشلو، ینگی قشلاق، از شرق آغویه و هجراندوست، از جنوب شرقی به روستای علی‌آباد و از شمال شرقی به روستای ناپشته محدود می‌شود.
کوه قزل داغی در ۳ کیلومتری جنوب روستا و دره مهرعلی در جنوب غربی آن واقع شده‌است. رودخانه اسکلو، که از ارتفاعات جنوب غربی روستا سرچشمه می‌گیرد، از شمال روستا عبور می‌کند و رودخانه ناپشته می‌پیوندد. براساس استنادات سنگ نوشته‌ای که در گورستان قدیمی روستا وجود دارد، قدمت این روستا ۸۰۰ سال برآورد شده‌است. فرهنگ مردم روستای اسکلو پیرامون فرهنگ و زبان آذری شکل گرفته‌است. مردم روستا مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.


الگوی معیشت و سکونت
جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۷، ۴۳۰ نفر گزارش شده‌است. اقتصاد روستای اسکلو بر پایه فعالیت‌های زراعی و دامداری استوار است. مهم‌ترین محصول زراعی آن، گندم و جو است. جنگل‌ها و مراتع غنی که در محدوده روستای اسکلو قرار دارند، موجبات رونق دامداری را فراهم آورده‌اند و فراورده‌های لبنی و گوشت از محصولات دامی روستا است. تولید صنایع دستی مانند گلیم و گبه و فعالیت در مشاغل خدماتی در روستا رواج دارد.
اسکلو روستایی با بافت مسکونی متمرکز است و دو بافت قدیمی و جدید دارد. هسته اولیه روستا، که به یوخاری محلهمعروف است، قدمتی ۸۰۰ ساله دارد که به تدریج گسترش یافته‌است؛ مصالح به کار رفته در بافت قدیمی مشتمل بر سنگ، خشت و چوب است. و در محله دیگر که دارای بافتی نسبتاً جدید که خانه‌های جدید در حاشیه محور ارتباطی روستا با روستاهای همجوار شکل گرفته و از مصالحی مانند تیرآهن، آجر و سیمان در ساخت آن‌ها استفاده شده‌است.
معماری خانه‌ها تحت تأثیر نوع معیشت و فعالیت‌های اقتصادی خانوارها شکل گرفته‌است و فضاهایی مانند اتاق‌ها، آشپزخانه و همچنین آغل، انبار علوفه و مکانی برای بافت گلیم و گبه(نوعی زیرانداز) ایجاد شده‌است.


جاذبه‌های گردشگری
استقرار روستا در منطقه کوهستانی و در جوار چشمه‌های فراوان و همجواری با جنگل‌های ارسباران، جلوه منحصربه‌فردی در روستای اسکلو ایجاد کرده‌است.
نزدیکی روستا به نواحی خوش آب و هوای بالا قشلاق و ماهری در بهار، تابستان و پاییز گردشگران بسیاری را به روستا و اطراف آن، جلب می‌کند.
پوشش گیاهی جنگل‌های پراکنده بلوط، آلوچه، ون، گلابی وحشی، زغال اخته، افرا، زالزالک و دیگر گیاهان بوته‌ای بر جذابیت روستا و پیرامون آن افزوده‌است.
از جمله آثار تاریخی باقی‌مانده در روستای اسکلو می‌توان به سنگ نوشته‌ای در گورستان قدیمی روستا اشاره کرد که تاریخ آن به ۸۰۰ سال پیش مربوط است. عمارت «آینالی» که در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده‌است، در نزدیکی این روستا قرار دارد.
از جمله مراسم این روستا می‌توان به مراسم سنتی ازدواج و جشن عروسی اشاره کرد که با آوازها و موسیقی عاشیق، نقل افسانه‌های قدیمی آذربایجان و ترانه‌های آذری همراه است.
مردم روستای اسکلو مانند دیگر روستاهای آذربایجان، مراسم اعیاد ملی مانند نوروز و چهارشنبه سوری و اعیاد مذهبی فطر و قربان را با تشریفات کامل برگزار می‌کنند و در ایام عزاداری‌های مذهبی به سوگواری می‌پردازند.
پوشاک بیشتر مردم اسکلو، همانند سایر مناطق روستایی آذربایجان است، اما زنان پا به سن، از لباس‌های محلی شلیته و تومان کوئینک، استفاده می‌کنند.
غذاهای محلی این روستا نیز مانند دیگر نواحی روستایی شامل انواع آشها، آبگوشت، کبابها، کوفتهها و شیربرنج است. همچنین، انواع محصولات لبنی و عسل نیز به وفور در دسترس گردشگران می‌باشد.
دسترسی
روستای اسکلو، از طریق شهر کلیبر و با طی نمودن ۲۵ کیلومتر قابل دسترسی است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۲۸ نفر بوده است.

روستای اصلان‌بیگلو

روستای اصلان‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸۱ نفر بوده است.

روستای امیرآباد

روستای امیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۵۸۰ نفر بوده است.

روستای انباستق

روستای انباستق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۳۰ نفر بوده است.

روستای اوزون‌قیه

روستای اوزون‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۵ نفر بوده است.

روستای اوزی

روستای اوزی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای کلیبر آشنا شوید.

روستای اولی‌قشلاق

روستای اولی‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.از بزرگان آن روستا می‌توان به طایفه های صفی اشاره کرد بزرگ آن روستا مرحوم الله وردی صفی و فرزند آن مرحوم سلیمان صفی اولی قشلاقی است

روستای ایلان‌کش

روستای ایلان‌کش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱ نفر بوده است.

روستای ایللی

روستای ایللی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای ایل‌یوردی

روستای ایل‌یوردی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۸ نفر بوده است.

روستای بابایلو

روستای بابایلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۱ نفر بوده است.

روستای باش‌کلان

روستای باش‌کلان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۲۸ نفر بوده است.

روستای باغلار

روستای باغلار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۹ نفر بوده است.

روستای بالاسنگ

روستای بالاسنگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا دارای چشمه ای است که در باور عامه دارای خاصیت دفع سنگ کلیه می باشد هر چند هیچ آزمایش علمی صحت این ادعا را تایید نکرده است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۴ نفر بوده است.

روستای بالان

روستای بالان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۱۳ نفر بوده است.

روستای بالی‌بیگ‌لو

روستای بالی‌بیگ‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۲ نفر بوده است.

روستای بختیارلو

روستای بختیارلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۴ نفر بوده است.

روستای برزندیق

روستای برزندیق(barzandiq) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. روستای تاریخی برزندیق در گذشته‌های خیلی دور در مکان دیگری (حدوداً ۳۰۰ متر بالاتر از مکان فعلی) وجود داشت که در دوره جنگ بابک به‌طور کامل از بین می‌رود (بقایای خانه‌های قدیم در آنجا، که درخت امروت آغاجی ( درخت گلابی) (این درخت بزرگ و جالب که داخل تنه آن کاملا خالیست(سوزانده شده توسط اهالی روستا) از آن زمان بجای مانده) و سنگ‌های قدیمی بجا مانده با خط عربی از آن دوران می‌باشد) و بعد از جنگ و ویرانی‌ها به حدوداً ۳۰۰ متر پایینتر انتقال می‌یابد و تعدادی از مردم آن زمان به روستایی به نام زنگ آباد (zangabad) در فاصله پنجاه کیلومتری شمال شرقی تبریز عزیمت کرده و تعدادی نیز در برزندیق کنونی اسکان می‌نمایند. آثار و بقایای متعددی از تاریخ گذشته در این روستا نهفته است که از جمله آن امامزاده می‌باشد که قدمتی تاریخی دارد که به هزار سال می‌رسد که با سنگ‌هایی با حروف عربی مزین و ساخته شده اما به علت بی توجهی میراث فرهنگی و اهالی روستا به ویرانه‌ای تبدیل گردیده اما بقایایی از آن باقی مانده است و دیگر آثار وجود قبرهای ارامنه هستند که قدمتی تاریخی دارد که در زیر خاک نهفته شده‌اند.
این روستا در محل جغرافیایی ( عرض جغرافیاییlat 38.783468° و طول جغرافیایی lon 46.944504°) می باشد و ارتفاع آن از سطح دریا در کمترین ۱۹۸۷ متر و در بیشترین ۲۰۵۲متر می باشد بخاطر همین ارتفاع جزء روستاهای سردسیر محسوب می شود و جزءروستاهای پلکانی است.
اکثر شغل مردم این روستا دامدار و کشاورز می‌باشد و تنها تعداد محدودی باغ (برای مثال: باغ سرسبز حاجی ده ده کیشی برزگر ) در این روستا می‌باشد و به دلیل واقع شدن این روستا در ارتفاعات کوهستانی ، زیستگاه حیواناتی چون خرس، روباه، عقاب، بز کوهی، گراز و … می‌باشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۹۵ نفر بوده است.

روستای بشاب

روستای بشاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۵۵ نفر بوده است.

روستای بنه‌دیق

روستای بنه‌دیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.این روستادر نزدیکی روستای سونگون که امروزه از بین رفته جای انرا معدن مس سونگون گرفته قرار دارد.روستاهای اطراف ان شامل اردشیر-دنگاه-کک اوغلو-قودلار می‌باشد.امروزه ۵ خانوار با جمعیت ۲۲ نفری در این روستا زندگی می‌کنند وبقیه اهالی ان به تبریز کوچ کرده‌اند و در انجا در محله‌های شاه اباد و دوچی زندگی می‌کنند.
این روستا در اعماق جنگلهای ارسباران و در غرب مناطق حفاظت شده سیاه خروس ارسباران قرار دارد همچنین این روستا در سمت جنوب غربی جنگلهای مکیدی کلیبر قرار دارد.امروزه این روستا جز شهرستان کلیبر می‌باشد و از دو راه می‌توان به ان سفر کرد یکی از طرف ورزقان و معادن مس سونگون که باید از درب ورودی معدن رفته و در امتداد رود ایرقینا پیشروی کرده و بعد از طی حدوداً ۵ کیلومتر به سمت راست به طرف دره بالایی رفته حدوداً بعد از ۳کیلومتر به انجا رسید.اخیرا عده ای از خانواده های سودجوی روستای بنه دیق با سو استفاده از بکر بودن منطقه و صعب العبور بودن ان اقدام به حفاری غیر مجاز کرده اند .تخریب گسترده محیط زیست این روستای زیبا ، منظره های زشتی را در نظر انسان نمایان میکند.با توجه به اعتراض شدید سایر اهالی روستای بنه دیق شکوایه ای تنظیم و‌به مراحع قانونی ذیصلاح ارسال شده است . امید است با پیگیری مردم محلی و مراجع قانونی پایانی بر حفاری غیر مجاز و تخریب محیط زیست منطقه باشد .

روستای بهروز

روستای بهروز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.قبلاً این روستا از دهستان منجوان بخش خداآفرین در محدوده محال محمد خانلو شهرستان کلیبر بوده و از تقسیمات کشوری به دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر و توابع آذربایجان شرقی تغییر یافته‌است. روستاهای مجاور بهروز:بالان-آینالو- مسگر (مازگر)- کلشلو-وایان – شبخانه- خریل – هستند. راه دیکری این روستانرسیده به کلیبر سمت چپ به طرف روستای پیغان چای عبور از روستای مرزرود و محمودآباد و رسیدن به پیچ روستای خریل (خریل هاجاسی) و گذشت جاده و به روستا بهروز رسید.در جنگل‌های پیرامون این روستا حیوانات وحشی از قبیل -خرس – -گراز -روباه -گربه وحشی -لاشخوار -شغال-وچلاغان زندگی می‌کنند.

روستای پالتلو

روستای پالتلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۲ نفر بوده است.

روستای پیراحمدلو

روستای پیراحمدلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۵ نفر بوده است.

روستای پیرلر سفلی

روستای پیرلر سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۵۵ نفر بوده است.

روستای پیرلر علیا

روستای پیرلر علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای پیره‌لر شاه‌قاسم

روستای پیره‌لر شاه‌قاسم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۰۲ نفر بوده است.

روستای پیره‌ماشان

روستای پیره‌ماشان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۳ نفر بوده است.

روستای پیره‌یوسفیان سفلی

روستای پیره‌یوسفیان سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۸ نفر بوده است.

روستای پیره‌یوسفیان علیا

روستای پیره‌یوسفیان علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۴نفر بوده است.

روستای پیری‌کندی

روستای پیری‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای پیغان

روستای پیغان روستایی در ایران است که در دهستان پیغان‌چایی شهرستان کلیبر واقع شده‌است که ۹۰۰ نفر جمعیت دارد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۸۵ نفر بوده است.

روستای جانی‌بیگلو

روستای جانی‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۷ نفر بوده است.

روستای جغناب سفلی

روستای جغناب سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر جای دارد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۵ نفر بوده است.

روستای جغناب علیا

روستای جغناب علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۶ نفر بوده است.

روستای جند

روستای جند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۳ نفر بوده است.

روستای جیغ‌جیغ

روستای جیغ‌جیغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که دارای ۴۵خانوارمی باشد و در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۴۳ نفر بوده است.

روستای چات‌قیه

روستای چات‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. روستاهای همجوار روستای کاغلوکوزلو با صفا،روستای شاملو کوچک می باشد. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۷۴ نفر بوده است.

روستای چای‌کندی

روستای چای‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۲۳ نفر بوده است.

روستای چپرقیه

روستای چپرقیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای کلیبر آشنا شوید.

روستای چله‌خانه

روستای چله‌خانه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای چناق

روستای چناق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. روستای چناق اواخر حکومت قاجاریه توسط رستم خان تشکیل شد حدود یک قرن پیش_این روستا که در اوایل چشمه های متعددی که داشت باعث شد که رستم خان که از چلبیان امده بود در انجا ماندگار شود همین امر سبب پایه ریزی روستایی به نام چناق شد _ علت نامگذاری روستا به این اسم مشخص نیست با گذشت زمان طوایفی از روستاهای چهار دانگه با مهاجرت به روستای چناق سبب افزایش تعداد خانوار در روستا شد با گذشت زمان و با گسترش چشمگیر جمعیت روستا به دلایلی اب چشمه ها قطع شد و مردم روستا برای تامین اب سختی زیادی را تحمل می کردند همین امر سبب مهاجرت افراد از این روستا به شهرهایی چون تهران ، تبریز، پارس ابادو…. شد.
تقریبا در سال ۱۳۷۸ مردم این روستا از نعمت برق بهره مند شدند ولی بدلیل عدم کفایت لازم نماینده وقت منطقه، این روستا هیچ پیشرفتی نکرد و این روستا در مقایسه با پیشرفت زمان خیلی عقب افتاد. تا اینکه شخص فتحی پور به نمایندگی از طرف مردم منطقه به مجلس بهارستان راه یافت ، این شخص نه تنها علم لازم بلکه قدرت لازم را هم برای ابادانی منطقه داشت همین امر کافی بود تا روستاهای قره داغ رشد بسزایی داشته باشند. امیدواریم امور روستاها به همین منوال بگذرد.
اما کار اصلی مردم شریف و مهماندوست روستای چناق دامداری و کشاورزی هست در ضمن قالی بافی هنوز هم در این روستا انجام می شود که با گذشت زمان قالی بافی نقش کمرنگی در معاش خانوارها ایفا میکند.اغلب مردم در این روستا در زمین های خود گندم و جو و حتی عدس و نخود میکارند . حتی افرادی که از این روستا مهاجرت کردند و زمین زراعی در این روستا دارند در فصل کاشت و برداشت به روستا برمیگردندو کارهای کشاورزی خود را انجام میدهند.
اما مسئله تحصیل، دانش اموزان این روستا فقط تا ابتدایی می توانند در روستای خود به تحصیل بپردازند و برای ادامه تحصیل مجبورند به روستاهای اطراف بروند که این امر در فصل زمستان برای انهابه سختی امکان پذیر است ما امیدواریم مدرسه مناسب برای این روستا دایر گردد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۸نفر بوده است.

روستای حدادان

روستای حدادان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۲۹ نفر بوده است.

روستای حسنعلی کدخدالو

روستای حسنعلی کدخدالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۱۲ نفر بوده است.

روستای حورمغان

روستای حورمُغان یا حورمغان سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.حورمغان ناحیه‌ای است کوهستانی معتدل دارای ۲۱۶ تن سکنه می‌باشد. از چشمه مشروب می‌شود. محصولاتش غلات. اهالی به کشاورزی و گله‌داری گذران می‌کنند. از صنایع دستی آن گلیم بافی و راه آن مالرو است. در دو محل بفاصلهٔ یک هزارگزی بنام حورمغان بالا و پائین مشهور است. سکنهٔ حورمغان بالا ۱۷۵ تن می‌باشد.

روستای حورمغان علیا

روستای حورمغان علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۷ نفر بوده است.

روستای خالان

روستای خالان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.روستای خالان از توابع استان آذربایجان شرقی و شهرستان کلیبر می‌باشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۰۲ نفر بوده است.

روستای خان‌باغی

روستای روستای تاریخی خان‌باغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.این روستا از دو طایفه جعفرخان و جمشیدی تشکیلی شده است . اهالی ساکن این روستا از این دوطایفه قدیمی هستند.مذهب این روستا مسلمان شیعه میباشد.ساکنان این روستا اغلب به کارهای کشاورزی ، دام پروری ، و مشاغل دیگر میپردازند.
امکانات موجود این روستا میتوان به آب شرب خانگی ، گاز ، برق اشاره کرد.با وجود گذشتن راه اصلی از وسط روستا ، روستا به دوبخش پایین محله و بالا محله تقسیم شده است.از فضاهای قابل دیدن میتوان به برج تاریخی خانباغی اشاره کرد .جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۳ نفر بوده است.

روستای خانقاه سفلی

روستای خانقاه سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. روستای خانقاه سفلی مشهور به اوجاق خانایا می‌باشد. که حدوداً در ۴۰۰ متری روستا بقعه شیخ صالح انصاری که بنای تاریخی از زمان شاه عباس صفوی به یادگار می‌ماند. علت مشهور بودن به اوجاق خانایا وجود بقعه شیخ صالح انصاری می‌باشد. شاه عباس صفوی در زمان لشکر کشی در جنگ چالدران در همین روستا اوتراق کرده که شیخ صالح از شاه عباس استقبال کرده و تمام لشکریان با شاه میهمان شیخ شده‌اند. شاه عباس به چشم تمسخر به شیخ گفته این همه لشکر رو چطوری میخوای میهمانی بدی در حالی که یک خورجین کاه داری و یک دیگ شیر شیخ به شاه گفته شما کاری به این کارا نداشته باشین از یک خورجین کاه تمام چارپایان لشکر خورده و همچنین از شیر هم لشکر خورده انگار معجزه‌ای شده و می‌جوشید. بعد شاه عباس به شیخ ایمان می‌آورد. به شیخ می‌گوید در قبال این همه محبت هر چه می‌خواهی بخواه شیخ می‌گوید. شما در جنگ پیروز خواهید شد. و من تا شما برگردین می‌میرم. برایم بقعه‌ای بساز و همین بس. شاه عباس به لشکریانش دستور می‌دهد. هنگام برگشت هر کدام از لشکریانش یک عدد آجر بردارن تا بقعه شیخ صالح انصاری خانقاه سفلی را بنا کنند. که از آن ایام زیارتگاه عموم مردم می‌باشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۷ نفر بوده است.

روستای خانقاه کلاهی

روستای خانقاه کلاهی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۷ نفر بوده است.

روستای خانقاه‌کندی

روستای خانقاه‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۴ نفر بوده است.

روستای خان‌کندی

روستای خان‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۲۱ نفر بوده است.

روستای خانه خسرو

روستای خانه خسرو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۹ نفر بوده است.

روستای خریل

روستای خریل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۶ نفر بوده است.

روستای خوبیارلو

روستای خوبیارلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۵ نفر بوده است.

روستای خونیرود

روستای خوینرود(khoyne rod) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.اهالی این روستا کمابیش به زبان تاتی، سخن می‌گویندکه زبان کهن آذربایجان بوده است.

روستای داش قیه‌باشی

روستای داش قیه‌باشی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۴ نفر بوده است.

روستای داشلی

روستای داشلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۵ نفر بوده است.

روستای دمیرچی حدادان

روستای دَمیرْچی حَدّادانْ (آهنگران)یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. مردم این روستا به زبان تاتی سخن می گویند.اهالی دمیرچی حدادان به زبان تاتی سخن می‌گویند. که زبان پیشین آذربایجان بوده است .جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۱۲ نفر بوده است.

روستای دولان

روستای دولان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۲ نفر بوده است.

روستای دومریق

روستای دومریق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸۶ نفر بوده است.

روستای دیل‌بیلمز

روستای دیل‌بیلمز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. در اصل نام این روستا باغلی بوده که بعداً به این نام تغییر یافته است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۳۹ نفر بوده است.

روستای رستم‌کندی

روستای رستم‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۳ نفر بوده است.

روستای زاویه

روستای زاویه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۳ نفر بوده است.

روستای زربیل

روستای زربیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۴۳ نفر بوده است.

روستای زردوغان

روستای زردوغان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است دارای آب وهوای بسیار خوب است و بهترین مکان برای گردشگری میباشد چون منطقه‌ای بکر ودست نخورد میباشد. زردوغان ۵کیلو متر راه خاکی دارد در ورودی روستا چشمه ای گوارا بنام داش بولاغ جاری است سپس گورستان بسیار قدیمی که سنگ نوشته های بانقوش مختلف در آن دیده میشود

روستای زیریان

روستای زیریان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۷۹ نفر بوده است.

روستای ساری‌بلاغ

روستای ساری‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۸ نفر بوده است.

روستای ساریجالو

روستای ساریجالو روستایی از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر ( واقع در استان آذربایجان شرقی) می‌باشد که در طبق آخرین سرشماری‌ها حدود ۴۰۰ نفر جمعیت دارد.ساکنان این روستا تا بحال به علت طغیان رود ارس سه بار تغییر مکان داده و به مکان با ارتفاع بالاتر کوچ کرده‌اند. با توجه به این که در حال حاضر این مکان چسبیده به ارس است و سد خداآفرین نیز در نزدیکی روستای ساریجالو در حال بهره برداری است، احتمالا تا چند سال دیگر تنها نامی از این روستای هفتصد ساله باقی خواهد ماند و اهالی این روستا به همراه چند روستای دیگر به صورت اجباری در شهر جدید الاحداث خداآفرین سکنی خواهند گزید.
از عواملی که زیبایی‌های این روستا را صد چندان می‌کند می‌توان به باغ‌های میوه که انواع میوه‌های مناطق سردسیری و معتدل در آن باغات یافت می‌شود، سواحل رود آراز نیز یکی دیگر از این منظره جالب است . همچنین کوه‌های سر به فلک کشیده پشت روستا با محلی در اوج کوه‌ها که به آن ایلدریم ووران اطلاق می‌شود.شغل عمده مردم دامداری و کشاورزی است؛ با این حال در این روستا در گذشته‌ای نه چندان دور صنایع دستی متفاوتی از جمله چاروق دوزی، ورنی بافی، گلیم بافی جوراب بافی(جوراب‌های پشمی) و … در این روستا متداول بود.

روستای ساری‌درق

روستای ساری‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۴ نفر بوده است.

روستای ساری‌درق

روستای ساری‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای سراجلو

روستای سراجلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۵۰ نفر بوده است.

روستای سراملو

روستای سراملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۵۶ نفر بوده است.

روستای سردارآباد

روستای سردارآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۲۹ نفر بوده است.

روستای سردرق

روستای روستای سردره که در تقسیمات کشوری بنام سردرق نام گرفته است ، بر اساس اسناد اداره ثبت اسناد و املاک کشور فرعی روستای اردشیر میباشد . بعضی از اهالی سودجو بنه دیق که تبریز ساکن هستند از نجابت و نرمش اهالی سردره سواستفاده کرده اند ، اقدام به دروغ پراکنی و نفرت پراکنی در میان اهالی کرده اند. این جماعت سود جو با حفاری غیر مجاز اقدام به تخریب محیط زیست منطقه کرده اند . در اینده نزدیک جواب یاوه گویی های این سودجویان و مخربین محیط زیست و تاریخ منطقه در دادگاههای صالحه داده خواهد شد.روستای سردره(سردرق) یک از مناطق بکر و زیبای اذربایجان میباشد. در اینده نزدیک با ساخت زیرساختهای اساسی از قبیل راه روستایی ، خانه بهداشت و سرویس دایم رفت امد از طریق روستاهای اطراف تحول شگرفی در وضعیت میدانی منطقه بوجود خواهد امد.جلسه هیت امنا روستای سردره(سردرق) به صورت سه ماه یکبار در محل روستا برگزار میشود . رسیدگی به وضعیت راه روستایی و برق از الویتهای این روستا میباشد.

روستای سولی‌درق

روستای سولی‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۴ نفر بوده است.

روستای سهریق

روستای سهریق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۱ نفر بوده است.

روستای سیدلر سفلی

روستای سیدلر سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۰۹ نفر بوده است.

روستای سیدلر علیا

روستای سیدلر علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۷ نفر بوده است.

روستای سیران

روستای سیران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. منطقه خوش آب و هوا و بکر ،واقع در ۳۷ کیلومتری کلیبر می باشد.

روستای سیرک

روستای سیرک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۴۶ نفر بوده است.

روستای شاملوی بزرگ

روستای شاملوی بزرگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۰۸ نفر بوده است.

روستای شاملوی کوچک

روستای شاملوی کوچک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸۷ نفر بوده است.

روستای شبخانه

روستای شوخانا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.روستایی با مختصات جغرافیایی۳۸ درجه شمالی و ۴۶ درجه شرقی از محال مئشه پارا واقع در بخش مرکزی کلیبر از شهرستانهای استان آذربایجان شرقی.در فرهنگ دهخدا قید شده‌است که در آن زمان ۱۷۶ نفر سکنه داشته وآب آن از رودخانه و چشمه تأمین شده و محصول آن غلات و میوه جنگل می‌باشد. (فرهنگ جغرافیایی ایران جلد۴)
دهخدا معنای لغوی آنرا معادل جایی که عارفان شب را درآن به صبح رسانند آورده ومعین در فرهنگ خود آنرا شبستان معنا کرده‌است.طبق اطلاعات سرشماری سال ۱۳۸۵ شمسی، این روستا به غیر از برق و تلفن و راه خاکی فرعی، تقریباً فاقد هرگونه امکانات رفاهی و زیرساختهای زندگی از جمله آب تصفیه شده، گاز، مدرسه، درمانگاه، فروشگاه و… می‌باشد.جمعیت آن در فصول مختلف سال متغیر بوده بطوریکه در چند سال اخیر با شروع و رونق ویلا سازی مهاجرین آن، چهره روستا را تغییر داده و موجب نوسازی خانه‌ها گردیده‌اند. شبخانه دارای مسجدی نوساز و زیبا می‌باشد که در سالهای اخیر به همت همه روستائیان ساکن در اقصی نقاط ایران احداث شده‌است.
نارسائیها وکمبودهای زندگی بسیاری از روستائیان را در دهه‌های ۵۰ و۶۰ شمسی مجبور به مهاجرت به شهرهای عمدتاً تبریز و تهران و حواشی تهران نموده‌است. این عمل موجب کاهش چشمگیر سکنه نسبت به سی چهل سال قبل گردیده‌است.
ازروستاهای همجوار این روستا می‌توان به روستاهای آینالی، وایقان، مازگر، دمیرچی، بالان، بهروز، ارضین و موسی کندی اشاره کرد.
شوخانا دارای زمستانهای سرد و تابستانهای نسبتاً خنک با میزان بارندگی بالا می‌باشد. طبیعت آن سبز و جنگلی با رودخانه‌های نسبتاً پرآب می‌باشد. رودخانه وایقان چایی در شرق، دگیرمان چایی در غرب و رودخانه بزرگ و خروشان ایلگنه چایی از شمال آن و از میان دره‌های بسیار زیبا و روحنواز می‌گذرد.
عمده محصولات آن گندم و جو بوده و جنگلهای آن سرشار از نعمت میوه‌های متنوع، همچون سیب، گلابی، آلوچه، آلو، ازگیل، تمشک، زغال اخته گردوو فندق می‌باشد. پوشش گیاهی بسیار متنوع آن ظرفیت ویژه ای برای صنعت طب گیاهی و سنتی با خود دارد.
از ویژگیهای اهالی این روستا می‌توان به همت و پشتکار وهمیاری عمومی اشاره کرد. همیاری و همدلی که زبانزد عام وخاص می‌باشد.
از قدمت آن سندی در دست نیست و به نظر می‌رسد با مطالعه در بنای قدیمی موجود در روستا بتوان به بخشی از تاریخ آن پی برد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۳۵ نفر بوده است.

روستای شجاع‌آباد

روستای شجاع‌آباد (Shojaabad) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در اواخر دهه ۱۳۲۰، بر اساس جلد چرم فرهنگ جغرافیایی ایران شجاع‌آباد ۶۷ تن سکنه داشت. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۷۳ نفر در ۲۱ خانواده بود. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۸۰ نفر در۲۲ خانوار اعلام کرده‌است.
قبل از وقوع انقلاب اسلامی، یک قهوه‌خانه محقر، در بالای روستا به کوهنوردانی که بین کلیبر و قلعه بابک دررفت و آمد بودند خدمات می‌داد. در دوران فترت کوهنوردی (سالهای ۱۳۵۹–۱۳۷۶) قهوه‌خانه تعطیل شد. بعد از اهمیت یافتن دوباره قلعه بابک در دوره محمد خاتمی تأسیس زیر ساختهای گردشگری شروع شد و در حال حاضر شجاع‌آباد در حال تبدیل شدن به یک قطب گردشگری است.درباره ریش سفید این روستا گفته میشود آقای حاج رمضان اسدی در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ فوت نمودند و از ایشان یک پسر به نام اسم علی و یک دختر به محترم اسدی درقید حیات هستند که از نوه های ایشان انوشیروان -حسن- مهناز -زینب -اکرم و جلال و مهدی شوکت عصمت میشود نام برد البته نوه و نتیجه های دیگری نیز هستند.

روستای شخملو

روستای شخملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۸ نفر بوده است.

روستای شریق

روستای شریق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای شکرعلی‌کندی

روستای شکرعلی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۹ نفر بوده است.

روستای شیخلان سفلی

روستای شیخلان سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۲۳ نفر بوده است.

روستای شیخلان علیا

روستای شیخلان علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۴۹ نفر بوده است.

روستای صفرلو

روستای صفرلو از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین روستاهای منطقه است، که در حاشیه جاده اصلی و در کنار رود ارس، در منطقه جغرافیایی بِکر بنا شده است. روستای صفرالو در نقطه صفر مرزی ایران و قره باغ قرار دارد.

روستای صلاح پیه‌س

روستای صلاح پیه‌س یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای صومعه

روستای صومعه (Sowmaeh, Kaleybar) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت روستا۱۳ نفر در ۵ خانوار می‌باشد. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۲۰ نفر در ۶ خانوار اعلام کرده‌است.در اواخر دهه ۱۳۲۰، بر اساس جلد چهارم فرهنگ جغرافیایی ایران، صومعه ۳۷ تن سکنه داشت.روستای صومعه در ۸کیلومتری شهرستان کلیبر واقع شده است،مسیر دسترسی به این روستا: یک کیلومتری جاده جانانلو،فرعی دست راست.
در مسیر دسترسی به این روستا درختهای کهنسال و تنومند چنار سر به فلک کشیده در دامنه کوه چشم هر گردشگری را مجذوب خود میکند. بخش وسیعی از جنگلهای ارسباران در این منطقه قرار دارد،در ۲کیلومتری این روستا اقامتگاه جنگلی آقای نوری با تمام امکانات رفاهی و با چشم اندازی بی نظیر و با دید وسیع جنگل و استخر شنا پذیرای طبیعتگردان عزیز است. جاذبه های گردشگری روستای صومعه: ۱-مقبره شیخ احمد اردبیلی ۲-درخت کاج مارپیچ با قدمت بیش از ۱۵۰۰سال ۳-اقامتگاه جنگلی آقای نوری ۴-جنگل های بکر و سرسبز ۵-درختان چنار کهنسال با قطر بیش از ۳متر
در قبرستان روستای صومعه که مقبره شیخ احمد در آن واقع شده است،درخت سرو عجیبی وجود دارد که معجزه شیخ مذکور است، این درخت کهنسال در تمام قسمت‌های تنه خود حتی شاخ‌های کوچک حالت پیچ خورده دارد ونیمی از آن سوخته و نیمه دیگر آن همیشه سبز است،و از سایر درختان سرو که در آن منطقه و قبرستان وجود دارند متمایز است.به جرات می توان گفت که این درخت کاح در ایران منحصر به فرد است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۳ نفر بوده است.

روستای عبدالرزاق

روستای عبدالرزاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۲۱ نفر بوده است.

روستای عربشاه خان

روستای عربشاه خان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. دهی است از دهستان ییلاق، بخش مرکزی شهرستان کلیبر. ناحیه ای است کوهستانی . هوای آن معتدل مایل به گرمی است . با ۵۰۱ تن سکنه . شغل اهالی زراعت و گله داری است . صنایع دستی آنها گلیم و جاجیم بافی است .

روستای عربشاه خرگوشان

روستای عربشاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸۴ نفر بوده است.

روستای عربشاه درق

روستای عربشاه درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۶ نفر بوده است.

روستای علولو

روستای علولو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۱۶ نفر بوده است.

روستای علویق

روستای علویق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۳ نفر بوده است.

روستای علی‌آباد

روستای علی‌آباد (Aliabad) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در اواخر دهه ۲۰ شمسی، جمعیت روستا ۱۷۳ نفر بود، که در سال ۱۳۸۵ به۴۱ نفر در ۹ خانوار کاهش یافت. یک آمارگیری اخیر جمعیت را۳۵ نفر در ۱۶ خانوار اعلام کرده‌است. آشکارا، علی‌رغم افزایش تعداد خانوار، جمعیت به تناسب افزایش پیدا نکرده‌است. دلیل آن است که خانواده‌های جدید افراد بازنشسته هستند. به علت نبود فرصتی‌های شغلی برای جوانان، ترکیب جمعیّت کاملاً نامتقارن است و به قول محسن رضایی، روستاها به خانه سالمندان تبدیل شده‌است.

روستای علیشاری

روستای علیشاری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۷ نفر بوده است.

روستای علیش‌لو

روستای علیش‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا در یک کیلومتری شهر کلیبر در دامنه کوه دیوری واقع شده است.

روستای علی‌کلبی

روستای علی‌کلبی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۳ نفر بوده است.

روستای عمران‌آباد

روستای عمران‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای غمیش‌عونی

روستای غمیش‌عونی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای فتحعلی‌سلطان‌لو

روستای فتحعلی‌سلطان‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۵۲ نفر بوده است.

روستای فرهادلو

روستای فرهادلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۶ نفر بوده است.

روستای قاسم‌کندی

روستای قاسم‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۲ نفر بوده است.

روستای قاطار

روستای قاطار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۵۷نفر بوده است.

روستای قانلو

روستای قانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۸ نفر بوده است.

روستای قران‌چای‌کندی

روستای قران‌چای‌کندی یکی از روستاهای زیبای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۲ نفر بوده است.

روستای قره‌درق سفلی

روستای قره‌درق سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۴۱ نفر بوده است.

روستای قره‌درق علیا ۱

روستای قره‌درق علیا ۱ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۱ نفر بوده است.

روستای قره‌درق علیا ۲

روستای قره‌درق علیا ۲ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۶ نفر بوده است.

روستای قره‌درق وسطی

روستای قره‌درق وسطی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۸ نفر بوده است.

روستای قره‌قیه

روستای قره‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.قره قیه درزبان ترکی به معنای صخره بزرگ یا سیاه یا عباس بوعذار میباشد جشنواره فرهنگی _مسابقات اسب سواری عشایر دراین منطقه برگزار میشود.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۴۹ نفر بوده است.

روستای قره‌وانلو

روستای قره‌وانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا با جمعیتی حدوداً ۸۰۰ نفری می‌باشند و درآمد اصلی شان کشاورزی، دامداری و صنایع دستی است. در هفتم اردیبهشت ۹۰، آثار باستانی جدیدی کشف شد. باستان شناسان میراث فرهنگی در بررسی‌هایی که از محل انجام دادند یک خمره مخصوص نگهداری غله وتکه‌های از سفال را در این محل پیدا کردند. این قطعات کشف شده هم‌اکنون در موزه میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۰۰ نفر بوده است.

روستای قشلاق آغلاقان

روستای قشلاق آغلاقان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۲ نفر بوده است.

روستای قشلاق اخمود سفلی

روستای قشلاق اخمود سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۸ نفر بوده است.

روستای قشلاق اخمود علیا

روستای قشلاق اخمود علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۶ نفر بوده است.

روستای قشلاق اخمود وسطی

روستای قشلاق اخمود وسطی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۴ نفر بوده است.

روستای قشلاق اوزبک

روستای قشلاق اوزبک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای قشلاق حاج‌حسین

روستای قشلاق حاج‌حسین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۲ نفر بوده است.

روستای قشلاق خانلو

روستای قشلاق خانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

حدود ۳۰خانوار در روستای خانلو زندگی می‌کند که کار اصلی‌شان دامداری است. این روستا به لحاظ موقعیت نامناسب جغرافیایی در تابستان مناسب اقامت نبوده به دلیل گرمای زیاد، مردم آن اواخر خرداد ماه بطرف نجف تراکمه که محل زندگی اصلی این مردم است کوچ می‌کنند. این روستا از بابت جاده واقعاً در مشکل به سر می‌برد و در ایام زمستان رفت‌وآمد در ان به سختی و با تراکتور انجام می‌پذیرد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۳۰ نفر بوده است.

روستای قشلاق دارچین

روستای قشلاق دارچین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۶ نفر بوده است.

روستای قشلاق شاه‌ولی

روستای قشلاق شاه‌ولی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۱۷ نفر بوده است.

روستای قشلاق صومعه

روستای قشلاق صومعه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۱۵ نفر بوده است.

روستای قشلاق قانه

روستای قشلاق قانه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۹ نفر بوده است.

روستای قشلاق قراخانلو

روستای طایفهٔ قراخانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. حدود ۸۰٪ از جمعیت طایفهٔ قراخانلو در سرتاسر ایران بخصوص در شهرستان تبریز ساکن هستند.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۱ نفر بوده است.

روستای قشلاق قره‌باغلو

روستای قشلاق قره‌باغلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۷۳ نفر بوده است.

روستای قشلاق قره‌داغلو

روستای قشلاق قره‌داغلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای قره داغلو (قراداغلو) در لغت‌نامه دهخدا: روستای قره داغلو. [ ق ِ ق َ رَ ] (اِخ) قشلاقی جزء دهستان گرمادوز (آبش احمد) بخش کلیبر شهرستان اهر واقع در ۳۶ هزارگزی شمال خاوری خداآفرین و ۳ هزارگزی شوسهٔ اصلاندوز به لاریجان. موقع جغرافیایی آن جلگه و هوای آن گرمسیر مالاریایی است. محل قشلاق ۳۱۰ تن از ایل چلیپانلو است. آب آن از چشمه است. راه مالرو دارد.

بر اساس آمار رسمی سال ۸۵ این روستا قره داغلو با ۸۲ خانوار و ۲۳۲ نفر مرد و ۲۲۳ نفر زن که ۲۴۶ نفر از آنان باسواد هستند.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۰۰ نفر بوده است.

روستای قشلاق کلیبر

روستای قشلاق کلیبر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۸ نفر بوده است.

روستای قشلاق گازلوحاجی‌محمد

روستای قشلاق گازلوحاجی‌محمد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۰ نفر بوده است.

روستای قشلاق گازلوحاجی‌یونس

روستای قشلاق گازلوحاجی‌یونس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۶۱ نفر بوده است.

روستای قشلاق لوله‌دره حاج‌مین‌باشی سفلی

روستای قشلاق لوله‌دره حاج‌مین‌باشی سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۳ نفر بوده است.

روستای قشلاق لوله‌دره حاج‌مین‌باشی علیا

روستای قشلاق لوله‌دره حاج‌مین‌باشی علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۷ نفر بوده است.

روستای قشلاق نره‌کش

روستای قشلاق نره‌کش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۸ نفر بوده است.

روستای قلعه‌کندی

روستای قلعه‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۱۷نفر بوده است.

روستای قلعه‌لو

روستای قلعه‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۸ نفر بوده است.

روستای قلیانساز

روستای قلیانساز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. در این روستا تنها سه خانوار زندگی می‌کنند.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۸ نفر بوده است.

روستای قوش قیه‌سی

روستای قوش قیه‌سی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۷۵ نفر بوده است.

روستای قوشچی

روستای قوشچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۶۴ نفر بوده است.

روستای قوشچی بایرام‌خواجه

روستای قوشچی بایرام‌خواجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای قوشه‌بلاغ

روستای قوشابلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.راضی کشاورزی این روستا به صورت کشت دیمی است.وجه تسمیه این روستا بخاطر وجود چشمه‌های دقلو در وسط روستا است. جالب است بدانید که روستای قوشابلاغ پر آبترین روستای منطقهٔ آبش احمد به لحاظ سفره‌های آب زیر زمینی است.تا آنجا که در بالا دست این روستا دریاچهٔ کوچکی تا سال ۱۳۷۵ وجود داشته‌است.در حال حاضر یک قنات به طول ۴۰ متر هم در بالا دست روستا وجود دارد.تعداد چشمه‌های این روستا تا قبل از ادغام بهم به عدد قابل توجه ۱۲ سر چشمه میرسید.که همگی در درهٔ وسط روستا قرار دارد.این دره آنقدر عمیق نیست و بسهولت قابل رفت و آمد است. همچنین این روستا دارای صنایع دستی مثل:گلیم،ورنی،فرش،کوزه های سفالی،شیرینی،حلوا،گیاهان دارویی و… میباشد‌.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۶۶۳ نفر بوده است.

روستای قویطول

روستای قویطول یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۵ نفر بوده است.

روستای قیه‌باشی بزرگ

روستای قیه‌باشی بزرگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا در ۲۰ کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان و منطقه قره باغ قرار دارد. در تقسیمات کشوری، روستای قیه‌باشی بزرگ یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان کلیبر است که خود این شهرستان زیر نظر استانداری آذربایجان شرقی است. فاصله تقریبی روستا از شهرستان کلیبر ۴۵ کیلومتر و از شهرستان اهر ۱۰۵ و از مرکز استان یعنی شهر تبریز، ۱۹۵ کیلومتر است.جمعیت این روستا حدود ۳۰۰۰ نفر بوده و بزرگترین روستای منطقه محسوب می شود.

روستای کاردوجین

روستای کاردوجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۸ نفر بوده است.

روستای کاغلوگوزلو

روستای کاغلوگوزلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۴۸ نفر بوده است.

روستای کبودان

روستای کبودان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۹ نفر بوده است.

روستای کپیرآباد

روستای کپیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای کر سفلی

روستای کر سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۱ نفر بوده است.

روستای کر علیا

روستای کر علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای کردلر

روستای کردلر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.روستایی بکر با کوهستانهای مرتفع و چشمه های جوشان که در فصل بهار بهشت است و این روستا هر ساله پذیرای عشایر عزیز می باشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۱۳۸ نفر بوده است.

روستای کلاسور

روستای کلاثور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. قبلاً این روستا از دهستان حسن‌آباد (محال حسنو) بوده‌است. مردم این روستا به زبان تاتی(آذری) سخن می‌گویند. که زبان کهن آذربایجان پیش از ترک سازی بوده است.اهالی کلاثور در گذشته به زبان تاتی سخن می‌گویند.

روستای کلالق

روستای کلالق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. روستای کلالق در یک منطقه معتدل کوهستانی در بین کوه‌های بلند و با گردش آب و هوایی خاص قرار گرفته که میکرو کلیمای منحصر به فردی را به وجود آورده‌است. کلالق را می‌توان به عنوان ذخیره گاه و ژرم پلاسم اصلی زغال اخته در ایران حساب نمود.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۱۲ نفر بوده است.

روستای کلان

روستای کلان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۱ نفر بوده است.

روستای کلانتر

روستای کلانتریا «کلنتر» یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا ۶۵۳ نفر می‌باشد و تعداد خانوار ۳۰۰ خانوار می‌باشد. این روستا دارای اماکن گردشگری بسیار عالی در فصل بهار و تابستان می‌باشد و دارای بهترین نوع آب و هوا بخصوص در تابستان می‌باشد این روستا نزدیک آبگرم معدنی روستای متعلق است که پذیرای مهممانان و گردشگران زیادی می باشد این روستا دارای امکانات برق تلفن گاز اب و آنتن دهی موبایل را دارا می‌باشد همچنین این روستا دارای شرکت تعاونی روستایی و همچنین راهدار خانه می‌باشد که در صورت نیاز می‌توانند مسافران عزیز در مهمانسرای راهدار خانه مستقر شوند.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۰۰ نفر بوده است.

روستای کلشلو

روستای کلشلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای کلکین

روستای کلکین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۷ نفر بوده است.

روستای کلی علیا

روستای کلی علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۵۶ نفر بوده است.

روستای کلی‌قوزی

روستای کلی‌قوزی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۹۴ نفر بوده است.

روستای کمان

روستای کمان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای کهل‌قو

روستای کهل‌قو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۸ نفر بوده است.

روستای کهلیک

روستای کهلیک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای کیقباد

روستای کیقباد روستایی در استان آذربایجان شرقی ایران است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۵ نفر بوده است.

روستای گرده‌زایلو

روستای گرده‌زایلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۲ نفر بوده است.

روستای گلدر

روستای گلدر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۳ نفر بوده است.

روستای گلدرق

روستای گلدرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۱۷ نفر بوده است.

روستای گوار

روستای گوار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.از این روستا کوه زیبای هشت سر در همه فصول سال در منظر دید قرار دارد از قسمت جنوبی روستای گوار تا دامنه کوه ۲ کیومتر راه است که هم با ماشین‌های روستایی می‌توان طی کرد هم باپای پیاده تا به دامنه کوه برسی و صعود را آغاز کنی. در این مسیر صعود دو چشمه در ارتفاعهای ۲۲۰۰متری (چهل چشمه) و ارتفاع ۲۴۵۰ متری (چشمه یورد. محل ییلاق روستای گوار) قرار دارد؛ که چشمه دوم دارای آبی سرد و گوارا بوده و از یخچالهای کوه هشت سر جاری می‌شود. این مسیر صعود دارای شیب تند بالا ۳۵ درجه تا ۴۵ درجه می‌باشد؛ و اکثراْ فاقد مسیر سنگلاخی می‌باشد؛ لذا صعود در فصول مه آلود سال و بارانی به سبب سر سبزی همیشه گی آن دشوار می‌باشد.

هشتسر کوهی است که مردم منطقه از آن به عنوان نماد صلابت و بزرگی یاد می‌کنند. این کوه زیبا در شمال شرقی شهرستان اهر، جنوب غربی شهر هوراند و جنوب شرقی شهر کلیبر واقع شده است. ارتفاع این کوه در بلندترین نقطه آن ۲۹۵۴ متر بوده و ارتفاع اغلب قله‌های متعدد آن بیش از ۲۸۰۰ متر می‌باشد. تا اواسط دههٔ ۷۰ مامنی برای کل و بز بوده اما شکار غیرمجاز موجب انقراض محلی و کوچ اجباری این گونه به سایر نواحی شد. از سایر گونه‌های موجود می‌توان به سیاه گوش، خرس قهوه ای، گربهٔ وحشی و… از پرندگان هم می‌توان به عقاب طلایی، کبک چیل، ابیا، لاچین، کبک و… اشاره کرد. در گذشته‌هایی نه چندان دور آواز کبک دری از صخره‌های این کوه شنیده می‌شد. البته امروزه خبرهایی مبنی بر وجود این پرندهٔ زیبا به گوش می‌رسد اما صحت و سقم این خبر نیاز به بررسی بیشتری دارد. پلنگ را نیز باید به لیست گونه‌های منقرض شده این کوه افزود.

روستاهای مشرف بر کوه هشت از جهت‌های مختلف شامل روستای گوار، کلی سفلی، نیق، عربشاه (حرفشه) , کیقباد، تازکند، کلی علیا، میدان لار، …. می‌باشد. این روستا از کوه‌های بلند وسر به فلک کشیده‌های زیادی برخوردار است وهمچنین از دشت‌های زیبا ومکان‌های دیدنی مانند چهل چشمه که یکی از مکان‌های گردشگری می‌باشد برخوردار است
مناطق تاریخی و دیدنی دیگر هشت سر:
قوبول دره‌سی در یک کیلومتری غرب قریهٔ چناب از توابع هوراند (دو کیلومتری جادهٔ اهر – کلیبر) پشت کوه سنگی مرتفعی واقع شده است، در مقابل آن، کوه هشت‌سر قرار دارد که به روایتی مسکن اصلی بابک خرمدین بوده است. تپهٔ تاریخی اژدها داشی در این دره قرار دارد. بر بدنه و بالای آن غارهایی است که به گفتهٔ اهالی هر کدام گنجایش بیش از دو هزار نفر را دارد. بر روی تپه‌های قوبول دره‌سی، حفاری و تخریب‌های ناهنجاری صورت گرفته و تعداد قابل توجهی مجسمه‌های سنگی بیرون ریخته است. این مجسمه‌ها که تعداد آن‌ها از صد بیشتر است و در غارهای وسیع سینهٔ کوه پیدا شده‌اند، اکثراً صورت مردان جنگی را دارند که دست بر سینه ایستاده‌اند. همچنین در قوبول دره‌سی میدانی است به نام هوشنگ شاه (لشگرگاه) و معبدی به نام جلال تالان که احتمالاً بازماندهٔ یک آتشکده است. علاوه بر مجسمه‌های سنگی مردان جنگی، مجسمه‌های دیگری نیز به شکل گاو یا افراد غیرنظامی از این منطقه کشف شده که نمی‌توان هویت دقیق محل آن را تعیین کرد. از طرف دیگر در این ناحیه مقابری وجود دارد که سفال‌های منسوب به هزارهٔ اول و دوم قبل از میلاد از درون آن ها به دست آمده است.. این کوه دارای دره‌های عمیق و همچنین پرآب است که از برف قلل متعدد کوه سرچشمه می‌گیرند. زمانی این کوه با شکوه و پر عظمت مامنی برای کل و بزهای زیبا بود. البته در این سال‌ها نیز اگر شانس یاری کند می‌توان کل و بزهایی هر چند اندک را به کمک دوربین چشمی مشاهده نمود. آخرین بار برمی گردد به سال ۸۵ که توسط یکی از شکارچیان منطقه بوسیله دوربین در دی ماه مشاهده شده بود. البته این مشاهدات نیز در فصل جفت گیری صورت می‌گیرد. زمانی که کل‌ها از گله جدا شده و به کوهای مختلف رم می‌کنند. اشاره به این نکته ضروری است که در حال حاضر هیچ کل یا بزی در تمام فصول در کوه زندگی نمی‌گذراند. از سایر موجودات کمیاب دیگر می‌توان به کبک دری اشاره کرد. از پدر خود و سایر شکارچیان شنیده ام که کبک دری در اوایل دهه ۶۰ به صورت گروهی و گله در این کوه‌ها زندگی می‌کرده‌اند. به طوری که تعداد هر گله تا ۳۰ عدد می‌رسید. این نوع زندگی برای کبک دری تعجب‌انگیز است. علت را شاید در کثرت جمعیت دید. اما در حال حاضر فقط به تعداد انگشتان یک دست می‌توان کبک دری در کوه هشتسر یافت نمود. شکار بی‌رویه دامن هشتسر را نیز در اوایل انقلاب و دهه ۶۰ گرفت به طوری که گفته می‌شود با اسلحه ژ۳ در یک روز ۱۲ کل و بز در این کوه شکار شده است. این نوع شکار به کبک دری نیز رسیده. پارسال شکارچی بود که کبک دری را به قیمت ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسانید. با این وضعیت نباید انتظار یافت کبک دری را داشت. آنچه در این میان بیشتر چشم‌ها را خیره می‌کند، یکی شکار غیرمجاز و دیگری ضعف شدید اداره محیط زیست شهرستان اهر است. اداره که برای گرفتن شکارچی غیرمجاز کبک، ۵ نفر۷ ساعت وقت صرف می‌کند اما قدمی به کوه‌های هشتسر نمی‌نهد تا درد این منطقه را خود درک کند و درمانی بیابد. آیا ۳–۲ عدد کبک مهم است یا یک عدد کبک دری؟ زاد و ولد کبک‌ها مشخص است. در این سال‌ها جمعیت کبک نه تنها کم نشده بلکه روبه افزایش است. اما کبک دری چه؟ هر سال جمعیتشان روبه انقراض می‌گذارد. با امکاناتی که در اختیار اداره محیط زیست شهرستان اهر قرار دارد هم می‌توانند بر کوه هشتسر و هم کوه قوشا داغ نظارت کنند که هر دو دارای چند عدد کبک دری هستند.

هشت‌سر کوهی است که یادآور بزهایی است که با زیاده روی شکارچیان، شکار شدند و پوست و شاخهایشان هم اکنون دکور ویترین شکارچیان شده است. خوشبختانه صخره‌های این کوه به دلیل عدم دسترسی، مسکن امنی برای گونه‌های مختلفی از حیوانات همچون سیاه گوش و کبک دری و خرس و خوک و گراز و … شده است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۵۲ نفر بوده است.

روستای گوزالان

روستای گوزالان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۵۱ نفر بوده است.

روستای لته‌ده

روستای لته‌ده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای لمه‌درق

روستای لمه‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. بیشتر اهالی مردم به دامداری و کشاورزی مشغول هستند. قشر جوان روستای لمه درق برای کسب درآمد به تهران و تبریز میروند و سالی یک یا دو بار برای دیدار خانواده به روستا بازمی‌گردند. روستای لمه درق نزدیک به سیصد خانوار دارد ولی فاقد یک مدرسه درست حسابی برای مقطع ابتدایی هست.به خاطر دوردست بودن روستا از مرکز استان،روستا از همه امکانات رفاهی،بهداشتی و اموزشی محروم است. تقریبا پنجاه درصد از اهالی روستا بیسواد هستند(بیش از هشتاد درصد زنان بیسواد). مردمان روستا مهربان و مهمان نواز هستند. هر سال نیمه دوم اردیبهشت مسابقه اسب دوانی برگزار میکنند. در مهرماه سال ۹۱ به خاطر بارش فراوان باران و جاری شدن سیل در روستا،سیل جان یک جوان ۲۰ساله را گرفت.و خسارات زیادی به دام و محصولات کشاورزی زد.بدبختابه هیچ سازمان و نهادی به داد مردم نرسید. فصل بهار لمه درق بهشت روی زمین میشود. صنایع دستی لمه درق شامل ورنی,قالی و قالیچه میباشد. محصولات دامی روستا شامل پنیر,ماست,کره محلی,شیر و پشم میباشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۳۵۵ نفر بوده است.

روستای لمهونی

روستای لمهونی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸ نفر بوده است.

روستای متعلق

روستای متعلق (Motaalleq) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهر آبش احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا۱۷۵ نفر در ۵۷ خانوار است.یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۱۱۵ نفر در ۴۰ خانوار اعلام کرده‌است.نام واقعی روستا متاللی (Mutalli) است. بنظر میاید تلفظ نادرست متعلق، که در جلد ۴ فرهنگ جغرافیایی ایران آورده شده است، در گرایش ضدّ ترکی ارتش شاهنشاهی ریشه دارد. ظاهراً گزارشگر میخواسته است نام روستا را به یک ریشه غیر ترکی نسبت دهد! در اواخر دهه ۱۳۲۰، بر اساس جلد چهارم فرهنگ جغرفیایی ایران، متعلق ۱۴۳ تن سکنه داشت معروفیت روستا به خاطر چشمه‌های آب گرم آن است. چشمه‌ها در فاصله یک کیلومتری روستا واقع شده‌اند، و دمای ظهور گرمترین آن‌ها ۶۸ درجه سانتیگراد است.قبل از انقلاب اسلامی، اواخر تابستان هر سال چشمه‌های آب گرم تعدادی زیاد از ساکنین منطقه ارسباران را پذیرا می‌شدند. استحمام در چشمه‌ها رایگان بود.یاقوت حموی هشتصد سال پیش، هنگام توصیف کلیبر، به رودی بزرگ در پایین شهر اشاره می‌کند که آب آن قادر به درمان مزمن‌ترین تبهاست.احتمال دارد وصف مذکور اشاره‌ای به چشمه متاللی باشد.


تاسیسات آب‌درمانی متاللی
بنا به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، تاسیسات آب‌درمانی کلیبر که در تیر ماه ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد، بزرگ‌ترین مجتمع آب درمانی کشور است. این مجتمع در زمینی به وسعت ۱۲۸۷۰ متر مربع در فاز اول احداث شده .البته هنوز این پرژه ناقص است و فقط استخر افتتاح شده است.و سایر امکانات این مجتمع به مرحله بهره برداری نرسیده است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۷۵ نفر بوده است.

 

روستای محمدان

روستای محمدان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۴۱ نفر بوده است.

روستای محمدحسنلو

روستای محمدحسنلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۰ نفر بوده است.

روستای محمودآباد

روستای محمودآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۰ نفر بوده است.

روستای مرزرود

روستای مرزرود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸۴ نفر بوده است.

روستای مزرعه اکراد

روستای مزرعه اکراد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.این روستا بر روی تپه‌ای قرار گرفته‌است که در ۱۰۰متری این تپه رودخانه‌ای به نام باباچایی جاری می‌باشد . این روستا متشکل از ۱۵خانوار است.

روستای مزگر

روستای مزگر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.”دهی از دهستان میشه پاره است که در بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع است و ۳۰۴ تن سکنه دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۴).”نام های قدیمی این روستا عبارتند از: مسگر،موزگر،مژگور،مازگار،و…در عبارت ها آمده که ساکنان این روستا ارمنی بودند ولی بعد ها مهاجرت کردند و نام این روستا که مژگور بود به مزگر تغییر یافت.درآمد این روستا از کشاورزی و دامپروری و زنبور عسل بوده‌است.ییلاق معروف این روستا بنام دیر که مورد توجه ایلات و عشایر منطقه بوده است.

روستای مقاس جدید

روستای مقاس جدید (Meqas-e Jadid) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۱۴۳ نفر در ۳۰ خانوار می‌باشد. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۳۸ نفر در ۱۳۵ خانوار اعلام کرده‌است.

روستای مقاس قدیم

روستای مقاس قدیم یا مقاس پارینه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر می باشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۰ نفر بوده است.

روستای ملالو

روستای ملالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۳۵ نفر بوده است.

روستای ملوک

روستای ملوک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. روستای ملوک با آب وهوای زیبا وعالی در میان کوه های بلند ودرختان جنگلی واقع شده اهالی روستامهمان نواز هستند وبعلت نبود شغل ودرامد کافی جوانان این روستا مهاجرت کرداند و بیشتر اهالی این روستا پیر ومیانسال می باشند وبیشتر به کاردامداری وکشاورزیمشغول میباشند.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۶ نفر بوده است.

روستای مولان

روستای مولان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۵۴ نفر بوده است.

روستای میاندرق

روستای میاندرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ییلاق بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۹ نفر بوده است.

روستای میکندی

روستای می‌کندی (Mikandi) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۱۸۴ نفر در ۳۲ خانوار است.یک آمارگیری اخیر، که در سال ۱۳۹۰ انجام شده است، جمعیت را ۱۸۱ نفر در ۵۸ خانوار اعلام کرده‌است.این افزایش در تعداد خانوارهای روستا احتمالاً مهاجرین سابقی را شامل می‌شود که برای ساخت ویلا به ده برگشته‌اند.در جنگلهای مکیدی، در فاصله بین روستاهای اسکلو و آغویه، درختان وحشی فندق وجود دارند، که در گذشته‌ای نه چندان دور منبع درآمدی برای روستاییان بود.
روستا در سطح منطقه به خاطر اصطلاح جا افتاده “مکیدی خانلاری ” معروف است. ریشه این اصطلاح در ترکیب جمعیتی غیرمعمول مکیدی می‌باشد؛ بیش از نصف خانوارها از خانواده اربابی سرهنگ زاده هستند. نام این خانواده از جد بزرگ آن‌ها غلامحسین خان سرهنگ گرفته شده‌است که یکی از سرهنگ‌های زمان قاجار در آن منطقه بوده‌است و قدرت فراوانی داشت.

روستای ناپشته

روستای ناپشته یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۵ نفر بوده است.

روستای نبی‌جان

روستای نبی‌جان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۲ نفر بوده است.

روستای نجف‌تراکمه

روستای نجف‌تراکمه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در فاصله ۱۸۵ کیلومتری تبریز قرار دارد. نام نجف از نام مردی به همین نام که چاهی واقع در این روستا بوده حدود سال ۱۲۵۰ هجری شمسی نامگذاری شده موطن اصلی اهالی این روستا دره‌ای بنام قالخون واقع در یک کیلومتری این روستا که الان تبدیل به زمین زراعی شده‌است. از دیدگاه تاریخی صاحبان و طوایف اصلی این روستا بایبوردیها از ایل آق قویونهاهستند. بایبوردها مردمی متمول و ثروتمند بودند و پس از چندین صد سال این جماعت دوباره حکمران منطقه ارسبارن (بخش شمالی) و طایفه حاج علی که مردی قوی و فوق‌العاده بوده‌اند و از اسامی سران آن دوره مشهدی (از طایفه کربلایی علی) و نوادگانی بنامهای رشیدخان – محمودخان – بدرخان و عموزادگان وی سامی خان و پشنگ که دورانی را به همراه طایفه خود بسر می‌بردند.که این روستا در حال حاضر به علت نزدیکی به آبش احمد از نظر مسولان توجهی کافی بدان نمی‌شودو ۵۵۰ خانوار و جمعتی بالغ بر ۲۵۰۰ نفر می‌باشد از نظر وضعیت ظاهری روستا با وجود مشکلات فراوان این خطه دارای ساختمان‌ها و منازلی زیبا به به گفته حتی خود مسوالان در آذربایجانشرقی واقعاً بی نظیر بوده و مردم نیز در ساخت منازل خود سلیقه خاص بخرج می‌دهند.
از نظر معیشتی مردم وضع نسبتاً مناسبی دارند بخشی ار مردم در روستا و بخش دیگر عشایر کوچ‌نشین هستند. ییلاق این روستا کوه‌های هشتاسر می‌باشد که در نوع خود بی نظیر است و به نام‌های تیکی لی (بافته شده) کلان لو (بزرگ و وسیع) بوز بلاغ (چشمه یخی) و. دار و … مون کوعن معروع است؛ که حدود ۶/۱ مردم به ییلاق می‌روند. قشلاق این روستا به نام‌های خانلو و هارنا بوده که در اصطلاح زبان ترکی آذربایجانی به معنای خانشین و فودال‌نشین است و لی متأسفانه وضعیت امروزی این قضیه را نشان نمی‌دهد.صنایع دستی روستای نجف تراکمه بنام ورنی – قالی – قالیچه – اندازه و قبلاً ججیم بافی و گلیم بافی بوده و لی الان فقط ورنی بافی رونق دارد و قریب به ۶/۴ مردم از این راه امرار معاش می‌کنند.در منطقه مناس در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای نجی‌کندی

روستای نجی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای نوجه‌ده سفلی

روستای نوجه‌ده سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.این روستا دارای دوراه ارتباطی به کلیبر میباشد. یکی از راه قلعه بابک است که نسبتا دور ولی بسیار با صفا است وراه دسترسی دوم آن از طریق جاده جانانلو میباشد که خیلی نزدیک است.در این روستا مردم بیشتر به کار کشاورزی مشغول میباشند. این روستا بخاطر حفظ بافت قدیمی خود مورد توجه فیلم سازان کشور قرار گرفته بطوری که در چند سال اخیر یک سریال به نام (آنام) که از شبکه سه ملی پخش شد ویک تله فیلم به نام(عقاب دندان طلایی) در این روستا ساخته شده است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۴۶ نفر بوده است.

روستای نوجه‌ده علیا

روستای نوجه‌ده علیا (Nowjeh Deh-e Olya)، که در زبان ترکی‌ Noğədi تلفظ می‌شود، کلمه نوغدی یک کلمه لزگی هست اسم قومی که در امروزه در گرجستان زندگی می کنند و معنی آن چهارراه میباشد یعنی جایی ک به چهار طرف مشرف است. یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در اواخر دهه بیست جمعیت روستا ۴۸۷ نفر بود، که در سال ۱۳۸۵ به ۵۸۱ نفر در ۱۲۱ خانواده نفرافزایش یافت. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۶۵۸ نفر در ۱۷۷ خانوار اعلام کرده‌است. افزایش سریع تعداد خانواده‌ها در چند سال اخیر روندی عمومی است که در ناحیه ارسباران مشاهده می‌شود.

روستای ولندران

روستای ولندران یکی از زیباترین روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته‌است، این روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۲۵ نفر دارای ۴۴ خانوار می‌باشد.

روستای هارنا

روستای هارنا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جشنواره هارنا : جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر قره قیه شهرستان کلیبر به مناسبت کوچ بهاره عشایر کلیبر هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود . این جشنواره در دو بخش فرهنگی و ورزشی برگزار می شود در بخش ورزشی مسابقات سوارکاری، تیراندازی با کمان بر روی اسب، مچ اندازی، والیبال ماسه ای، چوب کشی، طناب کشی و کشتی بومی برگزار می شود و حرکات آیینی بومی و محلی بخش دیگری از این جشنواره خواهد بود.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۶۶ نفر بوده است.

روستای هجراندوست

روستای هجراندوست یا هجران دوست (Hejran Dust) که گاهی هجرندیس و هجراندوز نیز خوانده می‌شود نام یکی از روستاهای آذربایجان شرقی از توابع شهرستان کلیبر و در حدود ۱۴ کیلومتری شمال غرب این شهرستان قرار دارد.(طول جغرافیایی: ۳۸٫۸۸۳۳، عرض جغرافیایی:۳۸۵۳۰۰) این روستا در۹٫۵ گزیِ غربِ کلیبر، قرار دارد و آب و هوای آن کوهستانی معتدل است و ۴۲۱ تن جمعیت داردو به زبان ترکی تکلم می‌کنند. ارتفاع هجراندوست از سطح دریا ۱۵۵۰متر می‌باشد. قلعه باستانی و معروف بابک که در ۱۱ کیلومتری هجراندوست واقع شده‌است احتمال دارد در دوره ساسانیان احداث شده باشد) این قلعه در قرن سوم هجری بازسازی و در نبرد با عباسیان مورد استفاده بابک قرار گرفت). هجراندوست از دو رشته چشمه معروف به «آشاقا بولاق» و «یوخاری بولاق» سیراب می‌شود.در این منطقه قبرهایی از دوران نبرد بابک خرمدین بر جای مانده‌است که به آن‌ها «گاور قبری» یعنی «قبر گبر» (گور زرتشتیان).


شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری است و دین تمام مردم هجراندوست اسلام و مذهب شیعه دوازده امامی می‌باشد.۱۳۴۷در سال‌های نه چندان دور جمعیت روستا ترکیبی از مسلمانان و ارمنی‌ها بود و آثار دو کلیسا در روستای ناپشته هنوز باقی مانده‌است . بتدریج در اثر اختلاف و بهبود وضع مالی، ارمنیها، منطقه را ترک و به شهرهای تبریز، تهران و اصفهان مهاجرت کردند.
وجه تسمیه
نام هجراندوست برای این مکان را به نبرد بابک خرمدین و اتفاق‌های آن زمان در این مکان می‌توان نسبت داده‌اند هر چند احتمالات دیگری نیز قابل طرح است.

 

روستای هجران‌دوست

روستای هجران‌دوست یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۹۶ نفر بوده است.

روستای همو

روستای همو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آبش‌احمد بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۲۶ نفر بوده است.

روستای هناآباد سفلی

روستای هناآباد سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۳۹ نفر بوده است.

روستای هناآباد علیا

روستای هناآباد علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۲ نفر بوده است.

روستای یارالوجه

روستای یارالوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰ نفر بوده است.

روستای یل دره‌سی

روستای یل دره‌سی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مولان بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۹ نفر بوده است.

روستای یلی سفلی

روستای یلی سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۶۳ نفر بوده است.

روستای یلی علیا

روستای یلی علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قشلاق بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۷۸ نفر بوده است.

روستای یوزبند

روستای یوزبند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که دربخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا در ۱۸ کیلومتری شهرستان کلیبر قرار دارد و یکی بزرگترین روستاهای این شهرستان می‌باشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۱۹۲ نفر بوده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *