رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ بهمن ۱۴۰۰

روستاهای پردیس ( معرفی ۱۶ روستای پردیس )

لینک این مطلب کپی شد!

در این مطلب به معرفی روستاهای پردیس پرداخته ایم .۱۶ روستای پردیس که در نزدیکی تهران هستند و می توان آخر هفته ها با رفتن به این روستاها از طبیعت لذت برد . از شلوغی تهران در امان بود . شهرستان پردیس یکی از شهرستان‌های استان تهران است. مرکز این شهرستان، شهر جدید پردیس است.این شهرستان در آذرماه ۱۳۹۱ متشکل از بخش بومهن و بخش جاجرود ایجاد شد.طبق آخرین تقسیمات در آذرماه ۱۳۹۹، بخش مرکزی نیز در این شهرستان تشکیل شد.

محدودهٔ جغرافیایی شهرستان پردیس از روستای «تلو» در سرخه‌حصار آغاز شده و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد.شهرستان پردیس از شرق با شهرستان دماوند، از غرب با شهرستان تهران، از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت دارای مرز مشترک است.

تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات، شهرستان پردیس شامل ۳ بخش،۶ دهستان و ۴ شهر به شرح زیر است:

روستاهای پردیس

روستای اصطلک پایین

اصطلک پایین، روستایی از توابع بخش بومهن ،یکی از روستاهای پردیس می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۹ نفر بوده‌ است.

روستای باغ کمش

باغ کُمِش یا باغکُمِش، مرکز دهستان باغ کمش و روستایی از روستاهای پردیس می باشد.این روستا در دهستان باغ کمش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲،۵۶۶ نفر (۷۵۰ خانوار) بوده‌است

روستای باغک

باغک (جاجرود)، روستایی واقع در بخش جاجرود از توابع شهرستان پردیس می باشد.این روستا که در دهستان جاجرود از توابع بخش جاجرود واقع در شهرستان پردیس واقع شده است؛ براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ داری جمعیتی کمتر از سه نفر بوده‌است.

روستای تماشا

تماشا (تهران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تهران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌ است.

روستای زردستان

زردستان، روستایی از توابع بخش بومهن ،یکی از روستاهای پردیس می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸ نفر (۱۱خانوار) بوده‌ است.

روستای سیاه‌سنگ جدید

سیاه‌سنگ جدید، روستایی از توابع بخش بومهن شهرستان پردیس می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۷ نفر بوده‌ است.

روستای شمس‌آباد

شمس‌آباد روستایی در دهستان جاجرود بخش جاجرود شهرستان پردیس می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۵ نفر (۳۵خانوار) بوده‌ است.

روستای طاهرآباد

طاهرآباد، مرکز دهستان طاهرآباد و روستایی از روستاهای پردیس می باشد .این روستا در دهستان طاهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۰ نفر (۱۰۷ خانوار) بوده‌ است.

روستای کردنبرد

کردنبرد، روستایی از توابع بخش بومهن شهرستان پردیس می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌ است.

روستای کرشت

کَرَشت مرکز دهستان کرشت و روستایی از روستاهای پردیس می باشد. کرشت به لحاظ نزدیکی به تهران و شهر پردیس از موقعیت خاصی برخوردار میباشد از جاذبه های کرشت موزه این منطقه میباشد از دیگر زیباییهای این منطقه مشارکت و همیاری اهالی کرشت و اداره اوقاف و شوراو دهیاری در خصوص آبادانی این منطقه منجر به احداث بلوار اصلی ماملودر این منطقه میباشد.نام روستا توسط مردم کرشت با فتحه به روی حروف کاف و ر نیز تلفظ می‌شود.

کرشت در کیلومترِ ۲۵ جادهٔ آبعلی، بعد از پارک فناوری پردیس واقع است. در کنار اصلی‌ترین راه ورود به کرشت مرکز ماهواره‌ای بومهن و پارک فناوری پردیس قرار دارند. با توسعه روز افزون حومه تهران بافت کرشت درحال حاضر کاملا ویلایی شده است و مکانی مناسب به جهت نزدیکی به تهران برای سکونت تلقی میگردد کرشت نزدیکترین منطقه ویلایی به تهران میباشد و درآینده با توسعه شهری ، شهر پردیس این منطقه نیز پتانسیل خوبی برای ایجاد فضاهای آموزشی وپرورشی و ورزشی و تفریحی پردیس خواهد بود.این روستا در دهستان کرشت قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱،۷۸۵ نفر (۵۳۱ خانوار) بوده‌است.

روستای کمرد

روستای کَمَرْد روستایی واقع در بخش جاجرود از روستاهای پردیس می باشد.این روستا در ۲۵کیلومتری شهر تهران در مسیر جادهٔ آبعلی قرار دارد و دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل است. آبشاری به ارتفاع ۲۰ متر که در دیوارهٔ آن یک غار به مساحت ۱۰ مترمربع به نام غار چهل‌دختر وجود دارد در این روستا قرار دارد.
روستاهای پردیس

خانه‌های کمرد از دو نوع قدیمی صدساله و ویلاهای نوساز هستند. در این روستا دو امام‌زاده، یکی به نام طیب ابن طاهر که در شرق روستا قرار دارد و منسوب به امام زین‌العابدین، امام چهارم است، و دیگری به نام دوبرادران که مزار آنها در کنار چشمهٔ کوچکی به نام چشمهٔ دوبرادران با تعدادی درخت و تنها با یک سنگ بزرگ مشخص است و در کمرکش کوه جنوبی روستا به نام نسوم قرار گرفته‌است.مردم روستا به زبان تاتی صحبت می‌کنند.این روستا که در دهستان جاجرود از توابع بخش جاجرود واقع شده‌است، براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ داری جمعیتی برابر با ۷۴۲ نفر بوده‌است.

روستای گل‌خندان جدید

گل‌خندان جدید، روستایی از توابع بخش بومهن یکی از روستاهای پردیس می باشد .این روستا در دهستان گلخندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر (۴۹خانوار) بوده‌است.

روستای گل‌خندان قدیم

روستای گل‌خندان قدیم،مرکز دهستان گلخندان و روستایی ازروستاهای پردیس بخش بومهن می باشد.این روستا در دهستان گلخندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۵۵۳ نفر (۱۷۷ خانوار) بوده‌است.

روستای گلدره (تهران)

روستای گلدره یکی از روستاهای پردیس از توابع بخش بومهن می باشد.یکی از قدیمی ترین روستاهای نزدیک استان تهران است جزء لواسانات بشمار می آید .دارای زمین های کشاورزی بوده و بیشتر کشت گندم و نخود انجام می شده است . تمامی زمین های این روستا دارای سند است .براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده است .

روستای واصفجان

روستای واصـْفِجان یا واصِفْجان با ۳ کیلومتر فاصله، در شمال فاز یک شهر پردیس در استان تهران واقع شده‌است. این روستا با سابقهٔ سکونت ۸۰۰ساله در دامنهٔ کوه گته‌بند (صخره بزرگ) از رشته‌کوه‌های البرز، از قدیم‌الایام در محدودهٔ بخش لواسانات و جزو روستاهای شهرستان شمیرانات به‌حساب می‌آمد که پس از تأسیس شهر جدید پردیس به این شهر الحاق شد.این روستا در دهستان کرشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر (۶۲ خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *