رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ بهمن ۱۴۰۰

روستاهای دماوند (معرفی ۱۱۷ روستای دماوند)

لینک این مطلب کپی شد!

در این مطلب به معرفی روستاهای دماوند پرداخته ایم .بیش از ۱۱۷ روستای دماوند که در نزدیکی تهران هستند را در ادامه خواهید شناخت. شهرستان دماوند ، منطقه‌ای سرسبز و خرم است که نام اسطوره‌ای کوه دماوند را با خود به همراه دارد. قرار گرفتن منطقه دماوند در محل پیوستن مرزهای سه منطقه پراهمیت کشور در ایران در گذشته (ری، قومس، طبرستان) و اکنون (تهران، مازندران، سمنان) اهمیت این سامان را دو چندان کرده‌است. اعتدال آب و هوا، تنوع آب و هوایی منطقه، هر ساله عده زیادی گردشگر، مسافر و مهاجر را از اطراف به این شهرستان جلب می‌کند.

-3 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

در گذشته‌ای نه چندان دور این شهرستان یکی از مراکز مهم کشاورزی و دامداری بوده‌است با تولیداتی همچون: سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، سیب زمینی، خیار، زردآلو و دیگر میوه‌ها و سبزیجات. علاوه بر آن فراورده‌های دامی گوناگونی در این شهرستان تولید می‌شدند. از سال ۱۳۸۴ بخاطر ساخت‌وسازهای گسترده در زمین‌های این شهرستان، کشاورزی و دامداری در این منطقه کاهش یافته‌است. عسل از مهمترین تولیدات این شهرستان است. بسیاری از مردم بومی این شهرستان به شکل حرفه‌ای به تولید عسل اشتغال دارند. به علت وجود گیاهانی همچون آویشن و گَوَن در کوه‌های این شهرستان که خواص دارویی گوناگونی دارند؛ تولید عسل آویشن و عسل گَوَن با خواص دارویی در این شهرستان رواج دارد.

-1 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

بنابر آخرین تقسیمات کشوری، این شهرستان به ۲ بخش به نام‌های بخش مرکزی و بخش رودهن به مرکزیت شهر دماوند تقسیم می‌گردد. این دو بخش در مجموع شامل ۵ دهستان،۵ شهر و ۱۱۱ روستا می‌باشند.

-2 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

شهر های شهرستان دماوند

شهر دماوند
شهر رودهن
شهر آبسرد
شهر آبعلی
شهر کیلان

-دماوند روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستاهای دماوند

روستای علی‌آباد والی

علی‌آباد والی، روستایی از توابع بخش مرکزی ،یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷ نفر (۱۹خانوار) بوده‌است.

روستای آب‌کلاه

آب‌کلاه روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای آجان

آجان روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۲ نفر (۵ خانوار) بوده‌است.

روستای آردینه

آردینه روستایی از توابع بخش رودهن ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان آبعلی قرار دارد. فاصله این روستا تا شهر آبعلی حدود ۹ کیلومتر و فاصله آن تا روستای لواسان بزرگ تقریباً ۱۲ کیلومتر می باشد.این روستا در ۸ کیلومتری شمال شهر رودهن واقع شده است. در شمال غرب این روستا، روستای جورد و در جنوب شرق آن روستای وسکاره قرار دارد. این روستا در داخل طرح هادی پنج هکتار و در مجموع هزار هکتار وسعت دارد.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۱ نفر بوده‌است.

این روستا دارای یک مکان تاریخی به نام امام‌زاده پیش می باشد که در شمال روستا واقع شده و توسط میراث فرهنگی ثبت شده‌است؛ که در آن مکان یک درخت با قدمت ۵۰۰ سال موجود می باشد. علاوه بر این در کنار مسجد این روستا ۲ درخت توت قرار دارد که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد.

-دماوند روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای آینه‌ورزان

آینه‌ورزان نام روستایی است در ۶۰ کیلومتری شرق تهران یکی از روستاهای دماوند از توابع آبسرد می‌باشد.قدمت این روستا به ۲۰۰۰ سال می‌رسد. در بالای کوه مشرف به این روستا یک آبشار وجوددارد.منبت کاری در این روستا بسیار رواج دارد. بنحوی که در کوچه‌های این روستا، مغازه‌های بسیاری برای این منظور وجود دارد و حتی صدای ضربه دست استادکاران به مغار و چوب به آسانی بگوش می‌رسد.امامزاده عبدالله فرزند بلافصل جعفر صادق در این روستا مدفون است و دارای حرم و زیارتگاه می‌باشد. در کنار این امامزاده درخت چناری وجود دارد که دارای قطر بسیار زیاد ی است که بیش از ده نفر باید دست به دست هم بدهند تا یک حلقه دور آن تشکیل دهند.
در قلهٔ کوهی که این روستا در دامنهٔ آن قرار دارد قلعه‌ای بسیار قدیمی وجود دارد که به قلعهٔ نوذر معروف است و در افسانه‌های محلی نبرد رستم و اسفندیار در دشت مشرف به این روستا واقع گردیده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲۴ نفر بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

-ورزان روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای اتابک کتی

اتابک کتی، روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای اتابک‌شمس اولیاء

اتابک‌شمس اولیا، روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر (۱۹خانوار) بوده‌است.

روستای اجان

اجان (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای اردینه

اردینه، روستایی از توابع بخش رودهن ،یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان آبعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۱ نفر بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای آرو

آرو ، روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۱ نفر بوده‌ است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای اروژقلی

اروژقلی، روستایی از توابع بخش رودهن ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای اسبی خونیک

اسبی خونیک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۷ نفر (۱۱۴خانوار) بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای اشندر

اشندر، روستایی از توابع بخش مرکزی ،یکی ازروستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اصلان

اصلان (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اندرآب

اندرآب (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی و یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اوچونک

اوچونک روستایی از توابع بخش مرکزی ،یکی از روستاهای دماوند می باشد. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۸ نفر بوده‌است.

روستای اوزدر

اوزدر، روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اوزن‌دره

اوزن‌دره پایین، روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر (۴خانوار) بوده‌است.

روستای اهران

اهران، روستایی از توابع بخش مرکزی ، یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۴ نفربوده‌است.

روستای باغ سرهنگ طاهری

باغ سرهنگ طاهری، روستایی از توابع بخش مرکزی یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌است.

روستای باغ گمرک

باغ گمرک یک روستا در ایران است که در دهستان مهرآباد (دماوند) واقع شده‌است.

روستای بولان

بولان روستایی از توابع بخش مرکزی ،یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای بیدک

بیدک روستایی از توابع بخش مرکزی یکی از روستاهای دماوند می باشد. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۲۱ نفر (۹۳خانوار) بوده‌است.

روستای تجرک بالا

تجرک بالا، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان آبعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای تجرک پایین

تجرک پایین، روستایی از توابع بخش رودهن یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان آبعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای تخته‌ها

تخته‌ها ، روستایی از توابع بخش رودهن و یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای تمسیان

تمیسیان روستایی از توابع بخش مرکزی یکی از روستاهای دماوند می باشد .مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۶۶ نفر (۲۴خانوار) بوده‌است. البته این جمعیت مربوط به خانوار روستایی می باشد. در حال حاضر ویلاهای بسیاری در این روستا ساخته شده است.راه دسترسی به این روستا جاده کوهستانی و آسفالته ای است که از گیلاوند آغاز شده و با عبور از روستای مراء و گذشتن از شمال امامزاده دوبرادر و پس از عبور از روستاهای کاجان و خرمده به این روستا می‌رسید.

روستای تنگه

تنگه ، روستایی از توابع بخش مرکزی یکی از روستاهای دماوند است . مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌ است.

روستای تیرک

تیرک، روستایی از توابع بخش رودهن یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان آبعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای جابان

جابان ، روستایی از روستاهای دماوند توابع بخش مرکزی می باشد. این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲٬۵۴۰ نفر (۷۵۷خانوار) بوده‌است.روستای جابان در غرب روستای کرمانج‌نشین سربندان دماوند واقع شده و مردم آن به زبان کردی کرمانجی صحبت می کنند. نسل آنها به کرمانج‌های قوچان قدیم برمی‌گردد که در زمان کریم‌خان زند از چناران در استان خراسان رضوی به این منطقه مهاجرت كردند.این منطقه زمانی تولیدکننده تخمه جابانی بود که بعدها در بین مردم ایران به تخمه‌ژاپنی معروف شد. زمین‌هایی که روزگاری به کشت این نوع تخمه اختصاص داشتند امروزه تغییر کاربری داده و به ویلا و باغات تبدیل شدند.

روستای جعفرآباد

جعفرآباد ، روستایی از توابع بخش رودهن یکی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان آبعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹ نفر (۱۰خانوار) بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای جورد

جورد روستایی از توابع بخش رودهن از روستاهای دماوند می باشد. جورد بین دو روستای آردینه و ایراء قرار گرفته است. از محله های معروف آن میتوان به نودربار ، کُلِسَر ، سنگ پِلَک ، سیری ، نِسِم وپیل زمین اشاره کرد. مردم روستا اکثرا باغبانی و کشاورزی میکنند.محصولات باغی اصلی در این روستا گیلاس تکدانه ، سیب گلاب ، سیب قرمز ، آلبالو ، گردو ، فندق ، زردآلو ، آلوسیاه ، آلو قطره طلا و انگور است.جورد به دلیل دارا بودن از طبیعت بکر زیست گاه حیواناتی همچون گراز ، پلنگ ، روباه ، جوجه تیغی ، سنجاب ، شانه به سر ، عقاب ، مار ، سمور و لاک پشت است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است. این روستا در دهستان آبعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۳ نفر بوده‌است.

روستای جوزدار

جوزدار، روستایی از توابع بخش مرکزی یکی از روستاهای دماوند است .این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، کمتر از سه خانوار می باشد.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای چشمه سبزی

چشمه سبزی، روستایی از توابع بخش مرکزی از روستاهای دماوند است .این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای چشمه‌ها

روستای چشمه‌ها، روستایی از توابع بخش رودهن یکی از روستاهای دماوند است .این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر (۳۰خانوار) بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای چنار عرب‌ها

چنار شرق یا چنار عرب‌ها روستایی از توابع بخش مرکزی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۳۳۰ نفر و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر ساکن دارد.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد، صحبت می‌کنند.

روستای چناران

چناران، روستایی از توابع بخش رودهن از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۸ نفر بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد ، روستایی واقع در دهستان تاررود از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر (۱۲خانوار) بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای حصار بالا

حصار بالا (دماوند)، روستایی از روستاهای دماوند در بخش مرکزی می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۵ نفر (۱۷۵خانوار) بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای حصار پایین

حصار پایین، روستایی از روستاهای دماوند در بخش مرکزی می باشد . روستای حصار پایین از طبیعت بکر برخوردار بود ولی با هجوم مهاجرین غیربومی از تهران و شهرهای دیگر و ساخت‌و‌ساز‌های بی‌رویه و غیراصولی در بافت کشاورزی و طبیعی و حریم رودخانه، این منطقه تغییر شکل داده و بافت سنتی و قدیمی آن از بین رفته است ولی با این‌حال همچنان از دیگر محله های شهرستان دماوند نسبت به پیشرفتی که در منطقه اتفاق افتاده اصالت خودرا حفظ کرده و تبدیل به منطقه باغ ویلایی شده.
این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۷نفر (۲۰۴خانوار) بوده‌است.زبان مردم این منطقه تركی است،به دلیل اینكه اجداد این مردم از رضائیه و منطقه ای ترك زبان از زنجان به این جا تبعید شده اند.گویشی كه مردم حصار بالا دارند با گویشی كه حصار پایینی ها دارند تفاوتی نمی كند و هر دو یك لهجه دارند.اما با اینكه اصالت حصاری ها مربوط به ارومیه و زنجان است به گفته ی خودشان نوع گویش آن ها متفاوت است و به درستی،زبان ترك های غرب كشور را متوجه نمی شوند.

-پایین روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای حصارک

حصارک (دماوند)، روستایی از روستاهای دماوند در بخش مرکزی می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای خرم‌ده

خرم‌ده روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر بوده است .مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند. این روستا در قسمت جنوبی بخش مرکزی شهرستان دماوند و در امتدا مسیر رودخانه ی دائمی تاررود در فاصله ی ۱۰ کیلومتری (۱۴ کیلومتر بر طبق اسناد اداره آمار) از مرکز شهر دماوند واقع شده است.این روستا با شیب تندی رو به آفتاب بنا گردیده است.این روستا از شمال به روستای مراء، از جنوب به روستای کاجون و از شرق به مزرعه جوز درخت محدود شده است.

روستای خزکدر

خزکدر، روستایی از روستاهای دماوند در بخش مرکزی می باشد. این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای خسروان

خسروان، روستایی از روستاهای دماوند در بخش مرکزی می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۰ نفر بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای خورمندان

خورمندان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای خورین

خورین (دماوند)، روستایی از روستاهای دماوند از توابع بخش رودهن می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷نفر (۴۱خانوار) بوده‌است.

روستای درختبید

درختبید، روستایی از روستاهای دماوند در بخش مرکزی می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰ نفر (۴خانوار) بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای دزدآباد

دزدآباد ، روستایی از روستاهای دماوند در بخش مرکزی می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶ نفر (۴خانوار) بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای دشتک

دشتک روستایی از روستاهای دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۰۹ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای دلی

دلی (دماوند)، روستایی از روستاهای دماوند است .این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای دوآب

دوآب (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای دهنار

دهنار ، روستایی از روستاهای دماوند است. مردم روستای دهنار از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر بوده‌است

روستای رستم‌آباد

رستم‌آباد (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹ نفر (۷خانوار) بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای رودافشان

روداَفشان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد. یکی از جاذبه‌های این روستا وجود غار رودافشان در نزدیکی آن است. اهالی روستا به زبان تاتی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای زان

زان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند دمی باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۳ نفر بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای زرشکی

زرشکی (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای زره در

زره در، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای زیارت بالا

زیارت بالا روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر (۴۵خانوار) بوده‌است.

روستای زیارت پایین

زیارت پایین روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد. مردم روستای زیارت از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر (۸خانوار) بوده‌است.

روستای سادات‌محله

سادات محله، روستایی است در دهستان آبعلی از توابع بخش رودهن واقع در شهرستان دماوند می باشد. حدود دو سوم جمعیت این روستا را سادات تشکیل می‌دهند که از همین رو اسم این روستا را سادات محله نام نهادند. از مکان‌های معروف این روستا می‌توان به تکیه آن و مقبره امامزاده ابراهیم اشاره نمود. همچنین سادات محله دارای بیشترین تعداد کارمند در کارخانه دوغ آبعلی است. این روستا دارای دو مدرسه است که یکی از آن‌ها دخترانه و دیگری مدرسه پسرانه آبعلی به نام میر یعقوبی است. پس از آنکه تب خرید خانه‌های ییلاقی در بین پایتخت نشینان شدت گرفت، این روستا به دلیل نزدیک بودنش به تهران بسیار مورد توجه واقع شد، تا جایی که قیمت ملک در این روستا به‌طور فزاینده ای بالا رفت. همچنین مراسم محرم و همچنین شیوه پخت نذری‌ها در حسنیه از دیگر جاذبه‌های این روستای زیباست.

روستای سربندان

سربندان نام روستایی است واقع در دهستان ابرشیوه.این روستا مرکز دهستان ابرشیوه از توابع شهرستان دماوند است و یکی از روستاهای پرجمعیت بخش مرکزی شهرستان دماوند محسوب می گردد.این روستا در ۸۰ کیلومتری شرق تهران و در نزدیکی جاده فیروزکوه واقع شده است.در سال های پیش، به دلیل آب زیاد و آب وهوای بسیار عالی این روستا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.تنگه سربندان و جاده ای که منتهی به دریاچه تار می شود در فصول بهار و تابستان مملو از گردشگران می باشد.روستاهای نزدیک به دریاچه تار شامل هویر ، دهنار ، مومج ، لی پشت ، یهر میباشد.
مردم این روستا از تبار کردهای کرمانج هستند که در زمان آقا محمد خان قاجار از چناران به این ناحیه کوچ داده شده‌اند.آیین علم گردانی ۵۰۰ ساله در این روستا که در ماه محرم هر سال برگزار می‌گردد به ثبت معنوی رسیده است.شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامداری است. باغ‌داری هم در سربندان رونق خوبی دارد به گونه ای که در فصل برداشت سیب سربندان، جمعیت کارگران منطقه به شدت بالا میرود و سیل خریداران به این منطقه سرازیر می شوند.علت نام‌گذاری سربندان به این نام، به خاطر وجود آب کافی در این منطقه بوده که نقش سربند را برای زمینهای زراعی پایین دست ایفا می‌کرده است.

روستای سرخ چشمه

سرخ چشمه (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای سرخه ده

سرخه ده (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۷ نفر بوده‌ است.

روستای شمس‌آباد

شمس‌آباد یا سفید کمر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، ۶۵ نفر و جمعیت آن در اواخر ۱۳۹۹ زیر ۲۱ خانوار بوده‌است.

روستای سقزدره

سقزدره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌ است.

روستای سنگ آسیابک

سنگ آسیابک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای سیدآباد

سیدآباد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران ایران است. روستای سیدآباد در ۸۵ کیلومتری تهران و در کنار جادهٔ مخصوص تهران به فیروزکوه واقع شده‌است. این روستا همچنین در ابتدای جادهٔ تهران به گرمسار که یک انشعاب از جادهٔ اصلی تهران به فیروزکوه می‌باشد قرار دارد. همچنین جادهٔ فرعی به غار رودافشان از این روستا شروع می‌شود و جادهٔ دسترسی به دریاچه‌های تار و هویر نیز از این روستا می‌گذرد.
در ۱۰ کیلومتری روستا رودخانه دلیچای جریان دارد در ضمن این روستا به دلیل ارتفاع زیاد یک رصدگاه عالی در استان تهران می‌باشد که دارای ویژگی دسترسی بسیار سریع از تهران و آلودگی نوری نسبتاً کم می‌باشد. افق شرقی رصدگاه تا ۲ درجه بسته می‌باشد. افق شمالی به خاطر رشته کوه‌های البرز تا حدود ۵ درجه بسته می‌باشد. افق‌های غربی و جنوبی بسته به این که در کجای روستای سیدآباد مستقر شوید متفاوت می‌باشند.مردم محلی این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.( زبان فارسی نیز در بین مردم محلی و تهرانی های ساکن در این روستا کاملا رایج است)
این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۲ نفر بوده‌است. روستای سید آباد را می توان دارای دو بخش دانست، نخست بخش اصلی روستا که در شمال جاده تهران فیروزکوه قرار گرفته است ( که غالبا مردم محلی در آنجا ساکن هستند ) و دیگری بخش ویلا نشین و باغات این روستا که (بیشتر وبلا نشینان و مهاجران از سایر نقاط تهران در آن ساکن هستند ) در جنوب این محور واقع شده است و به علت ارتفاع دارای دید مناسب و مناظر زیبایی می باشد.

-آباد روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای شاطرمحمد سفلی

شاطرمحمد سفلی، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳ نفر (۴خانوار) بوده‌است.

روستای شاه‌بلاغی

شاه بلاغی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوندمی باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹ نفر (۶خانوار) بوده‌است.

روستای شکن کلک

شکن کلک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای شلمبه

شلمبه روستایی از توابع بخش مرکزی ، از روستاهای دماوند می باشد. روستای شلمبه در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده است.ساکنین روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری سخن می‌گویند.

روستای صالح‌آباد

صالح‌آباد روستایی در دهستان جمع آبرود بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان این روستا بدون جمعیت بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد (دماوند)، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای قلفک

قلفک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کاجان

کاجان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.راه دسترسی به این روستا جاده آسفالته ای است که از گیلاوند آغاز شده و با عبور از روستای مراء و گذشتن از شمال امامزاده دوبرار به این روستا می‌رسد.

روستای کالدشت بالا

کالدشت ابوطالبی یا کالدشت بالا روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۷ نفر (۲۰۶خانوار) بوده‌است.

روستای کالدشت پایین

کالدشت پایین یا کالدشت ترقی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.زبان محلی مردم کالدشت تاتی است.

روستای کبوددره

کبوددره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کفتاردره

کفتاردره یا کفتال‌دره یا در ۶۵ کیلومتری شهر دماوند در شعاع ۱۰۰ کیلومتری پایتخت منطقه ای ییلاقی و عشایری در نزدیکی روستای محمودآباد و گرم آبسرد که گفته شده در امکاناتی چون سالهای دور زندگی می‌کنند و از داشتن شناسنامه و امکاناتی چون یارانه محرومند. از مردم این روستا به عنوان مردمان بی شناسنامه نزدیک پایتخت یاد شده‌است.

روستای کلاک

کلاک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای کولیک

کولیک یک روستا در ایران است که در دهستان مهرآباد، شهرستان دماوند، استان تهران واقع شده‌است.

روستای کهنک

کهنک (دماوند)، روستایی از توابع ییلاقی بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.روستای کهنگ در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر تهران واقع شده‌است.یکی از خوش آب و هوا ترین روستاهای اطراف تهران در منطقه مرکزی دماوند است که به نحوی تا کنون ناشناخته باقی مانده است. از تهران که به سمت فیروزکوه می روید، این روستا در فاصله ۳۵ کیلومتری فیروزکوه قرار دارد.در تقسیم بندی بخش مرکزی دماوند به ۳ قسمت تقسیم می شود قسمت اول ابرشیوه قسمت دوم جمع آبرود و قسمت سوم تاررود است که روستای کهنک در دهستان ابرشیوه قرار گرفته است.
برای رسیدن به این روستا باید از مناطق آبسرد – آینه ورزان – جابان – سربندان و آرو گذر کرد. پس از این مسافتی نزدیک به ۳ کیلومتر طی می‌شود و یک خروجی از جاده اصلی تهران فیروزکوه به سمت منطقه باستانی ابرشیوه وجود دارد؛ که روی تابلو آن نام روستاهای کهنک – یهر – مومج – دهنار و هویر درج گردیده‌است و در انتهای این مسیر به دریاچه تار می رسد.کهنک اولین روستا در مسیر این جاده خروجی از جاده اصلی تهران – فیروزکوه است.به نقل از اهالی روستا کهنک یعنی کهن‌ده یا ده‌کهن، نام این روستا حاکی از قدمت زیاد آن دارد؛ بافت ده نیز نشان از رنگ و بوی اصیل این روستاست.
روستای کهنک در دامنه کوهپایه رشته کوه البرز یا به اصطلاحی دامنه قره داغ واقع شده که این روستا بسیار خوش آب و هواست؛ در این روستا کشاورزی و دامداری همچنان به سنت قدیم برقرار است و مردمانی بسیار خون گرم و مهمان‌دوستی نیز دارد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران ، جمعیت آن ۱۳۰ نفر (حدود ۵۰ خانوار) بوده‌است.

روستای گرم‌آبسرد

گرم‌آبسرد از روستاهای واقع در بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد. روستای گرمابسرد در طول جغرافیایی ۵۲٫۳۵۳۶ درجه شرقی و در عرض جغرافیایی ۳۵٫۴۶۷۸ درجه شمالی قرار دارد. میانگین ارتفاع این روستا نسبت به سطح متوسط آبهای آزاد برابر با ۱۹۶۲ متر می‌باشد.در گذشته زراعت گندم دیم و هندوانه در این روستا پراهمیت بوده است.در این روستا زبان کردی کرمانشاهی رواج داشته و در نسل جدید نیز همچنان زبان کردی منتقل شده است.

روستای گل آهک

گل آهک (دماوند)، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای گل گنگک

گل گنگک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای گندک

گندک (دماوند)، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است.

روستای گویج

گویج (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای لومان

لومان ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران است.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۰۶ نفر (۱۰۵ خانوار) بوده‌است.

روستای لونه

لونه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای محمودیه

محمودیه (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای مرانک

مَرانَک محله ای درشهر آبسرد و از توابع شهرستان دماوند واقع در شرق استان تهران می‌باشد. زبان مرانکی‌ها بعد از فارسی باگویش زبان تاتی می‌باشد.این محله از طریق جاده فیروزکوه قابل دسترسی است.

روستای مراء

مرای یا مراء روستایی واقع در بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در طول جغرافیایی ۳۵٫۶۵۱۳ درجه شرقی و عرض جغرافیایی درجه شمالی ۵۲٫۰۱۶۵ قرار گرفته و میانگین ارتفاع آن نسبت به سطح آب‌های آزاد ۱۷۸۸ متر می‌باشد.هسته اولیه این روستا در هر دو طرف دره‌ای واقع شده که رودخانه تاررود در آن جریان دارد.این روستا در طول جغرافیایی ۳۵٫۶۵۱۳ درجه شرقی و عرض جغرافیایی درجه شمالی ۵۲٫۰۱۶۵ قرار گرفته و میانگین ارتفاع آن نسبت به سطح آب‌های آزاد ۱۷۸۸ متر می‌باشد. هسته اولیه این روستا در هر دو طرف دره‌ای واقع شده که رودخانه تاررود در آن جریان دارد.
در قبرستان این روستا بقاع دو امامزاده معروف به امامزاده دوبرادران یا امامزاده دوبرار وجود دارد که در شمال غربی روستای مراء واقع شده‌اند. این بقاع که مربوط به دو برادر است به صورت دو بنای جدا از هم ساخته شده‌است. پلان هر دو امامزاده هشت ضلعی و دارای گنبدمخروط است. با توجه به سفالهای یاد شده در محل و شواهد معماری، قدمت این دو بنا به دوره ایلخانی یا تیموری می‌رسد. این بقعه‌ها با شماره ۹۰۹۹ در تاریخ ۱۰/۳/۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت گردیده‌است.این روستا مرکز دهستان تاررود است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱۵ نفر (۲۳۸خانوار) بوده‌است.

روستای مشا

مُشا یا مُشاء نام یکی از روستاهای شهرستان دماوند واقع در استان تهران است.جمعیت این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، برابر با ۷۴۱ نفر بوده‌ است. اهالی این روستا مازندرانی هستند به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می کنند. موقعیت جغرافیایی این روستا در ۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در کنار جادهٔ هراز قرار دارد. این روستا در دره‌ای قرار دارد و کوه «میان‌رود» در شمال و غرب و «گردنهٔ امامزاده هاشم» در ۴ کیلومتری غرب این روستا است. بقعه امامزاده هاشم در ضلع شمال غربی جادهٔ هراز در بلندی ۲۷۲۰ متر از سطح دریا و مشرف به دشت مُشا است. دره «پشت بن» در ۳ کیلومتری شمال شرق این روستا می‌باشد.

-1 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای مشهد

مشهدفیروزکوه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌ است.

روستای مقانک

مغانک (دماوند)،مغونک(محلی) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جابان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌ است.

روستای مندانک

مندانک، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان آبعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای مومج

روستای مومج از توابع ییلاقی بخش مرکزی شهرستان دماوند است.روستای مومج در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهر تهران واقع شده‌ است .برای رسیدن به این روستا باید از مناطق آبسرد – آینه ورزان – جابان – سربندان و سیدآباد گذر کرد. پس از این مسافتی نزدیک به ۵ کیلومتر طی می‌شود و یک خروجی از جاده اصلی تهران فیروزکوه به سمت منطقه باستانی ابرشیوه وجود دارد؛ که روی تابلو آن نام روستاهای کهنک – یهر – مومج – دهنار و هویر درج گردیده‌است. پس از روستای هویر نیز به دشت چمندا و دریاچه طبیعی و توریستی تار خواهیم رسید.مردم این روستا به زبان مازندرانی با لهجه طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی است، صحبت می‌کنند.

-مومج روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای مهرآباد

مهرآباد (دماوند)، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.روستای مهرآباد رودهن در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۷۸ نفر بوده‌است. روستای مهرآباد دقیقا روبروی مجتمع قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن واقع شده است. امروزه در اطراف روستای مهرآباد، مخصوصا در جنوب این روستا و در مناطق روستای نوده و … مانند سایر مناطق شهرستان دماوند ویلاسازی صورت گرفته است.این روستا در مسیر مواصلاتی و ترانزیتی تهران- فیروزکوه و در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران قرار گرفته است.

 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای می شینه

می شینه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای نوده

نوده (دماوند)، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر بوده‌ است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای وادان

وادان روستایی در دهستان جمع‌آبرود واقع در شهرستان دماوند استان تهران ایران است.روستای وادان در جنوب شرقی شهر دماوند و در فاصله هشتاد کیلومتری شرق تهران قرار دارد. رشته کوه قره آقاج که در سرتاسر غرب روستا گسترش یافته‌است در اثر چین خوردگی آلپ – هیمالیا هم زمان با سلسه جبال البرز و زاگرس در اواخر دوره ترشیاری به وجود آمده‌است.
قدمت این روستا و اولین آثار سكونت انسان در این منطقه بنا به برخی شواهد به سلسله مادها و حضور آنها در حاشیه این روستا تعلق دارد كه به عنوان پایگاه تابستانی آن ها محسوب می شده است.وجود قلعه باستانی وادان در راستای قلاع كوهان ،فاژان ،زرآباد،حاج عسگر ،دزك،كیانی ،سپید و درویش خود دلیلی بر این مدعا ست.یكی از نوادر استراتژیكی كه در این قلعه ها رعایت شده است ،آنكه قلعه ها در مكان هایی ایجاد گشته كه به راحتی در قدیم به وسیله نشانه های خاص خود همچون دود و آتش می توانستند یكدیگر را مطلع سازند.

رعایت این استراتژی نشان از آن دارد كه مادها تابستان در حواشی رودخانه دائمی وادان سكنی می گزیدند،لهذا از آنجایی كه آب و هوای منطقه بسیار مساعد بوده است دامنه این سكونت بسیار وسیع بوده طوری كه از وادان شروع شده و تا ساران ادامه می یافت. این سلسه در فصل سرما در پایگاه های زمستانی خود در اطراف ایوانكی و گرمسار سكنی می گزیدند .سند دیگر اینكه در ۶ كیلومتری غرب وادان در مراتع متعلق به این روستا ، منطقه ای وجود دارد تحت عنوان چشمه شاه . این محوطه باستانی دارای سه تپه طبیعی نسبتا برجسته نسبت به تپه ماهورهای اطراف می باشد كه به فاصله نزدیك از یكدیگر دیده می شود.

این منطقه باستانی به نام های دیگری همچون یورت شاه وتخت شاه نیز مشهور می باشد. اخیرا دربررسی های صورت گرفته در این محوطه، شواهد فرهنگی كه نشانگر استقراری بودن آنها باشد به دست آمده كه در مرتفع ترین نقطه آن وجود داشته است. آنچه مسلم است تپه های باستانی چشمه شاه دردوران تاریخی ، مورد استقرار واقع شده است و نام هایی كه امروزه به این مكان اطلاق می شود شاید به لحاظ اهمیت آن بوده است.

احتمال می رود این محوطه به عنوان اقامتگاه های تفریحی مورد استفاده و استقرار رؤسای ایلات وقبایل بوده و قدمت آن به قرون قبل از اسلام بازگردد.نكته دیگر اینكه در جبهه شرقی محوطه باستانی چشمه شاه و تقریبا به فاصله ۳ كیلومتر این محل و در زیر قله بلند كوه قرچ،مرتع و یورتی وجود دارد كه به بند امان مشهور می باشد ولیكن مردم از آن تحت عنوان بند حمام یاد می كنند و به جهت تسطیح توسط ماشین آلات سنگین،تمامی آثار فرهنگی آن از بین رفته است.

 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای ورجه

ورجه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوندمی باشد.این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای وردانه

وردانه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ بوده‌است

روستای وسکاره

وسکاره روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد. مردم روستای وسکاره به گویش نزدیک به گویش قصرانی که زیر مجموعه گویش‌های مازندرانی گونه و مازندرانی است، صحبت می کنند. از مهمترین و بزرگترین افتخارات روستای وسکاره میتوان به تقدیم ۱۸ شهید در دوران جنگ تحمیلی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نام برد.این روستا در بخش رودهن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۰ نفر بوده‌است.
این روستا دارای دو بافت قدیم و جدید می‌باشد. بافت سنتی روستا به صورت معماری طبقاتی سنتی و خانه‌های کاهگلی و چوبی است و بافت جدید ان با همهٔ امکانات شهری مانند آب، برق، گاز و تلفن دارای خانه‌های ویلایی در دامنه کوهستان است. این روستا دارای دو مسیر دسترسی می‌باشد. اولین مسیر از جاجرود که از کنار سد زیبای لتیان که پس از عبور از روستاهای ایرا، جورد و آردینه به روستای وسکاره خواهید رسید یا از شهر رودهن – کیلومتر ۵ بلوار شریعتی – به این روستای کوهستانی دسترسی پیدا خواهید کرد.

-وسکاره-رودهن-1 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای ولی‌آباد

ولی‌آباد (دماوند)، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای هاشمک

هاشمک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد. این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای هزاردشت

هزاردشت، شهرک کاملا ویلایی واقع شهرک مبارک آباد شهر آبعلی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این شهرک کاملا ویلایی در شهرک مبارک آباد شهر آبعلی قرار دارد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای همند خالصه وادان

همند خالصه وادان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۴۰ نفر (۹خانوار) بوده‌است.

روستای همند کوهان و کردر

همند کوهان و کردر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵ نفر (۳۷خانوار) بوده‌است.تاتی زبان رایج در روستای همند کوهان و کردر است.

روستای همند کیلان

همند کیلان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲ نفر (۸خانوار) بوده‌ است.

روستای همند لمسار

همند لمسار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر (۵خانوار) بوده‌ است.

روستای هورینه

هورینه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان جمع‌آبرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌ است.

روستای هویر

هویر روستایی در دهستان ابرشیوه بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر بوده‌است.این روستا دارای مکان‌ها و فضاهای گردشی بسیار می‌باشد. روستای هویر دماوند در ردیف مناطق نمونه گردشگری استان تهران قرار گرفت. روستای کوهپايه ای هوير، مناظر و چشم اندازهای کوهستانی بسيار زيبا و کم نظيری دارد. مراتع سرسبز و حاصلخيز دامنه های غربی، باغات گردو و سيب، صخره های سنگی ، چشمه سارها، آبشارها، درياچه های نيلگون و همچنين غارهای جالب و ديدنی، از جاذبه های طبيعی و شگفت انگيز اين روستا به شمار مي آيند. حيات وحش اين روستا شامل روباه، شغال، خرگوش و کبک و ديگر جانوران و پرندگان می باشد.

-e1644126999980 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

از روستای هویر دو رودخانه میگذرد که در مرکز روستا این دو رود به هم میپیوندند و رودخانه هویر(دَلی‌چای(رود دیوانه)) را پر آب میکنند که این رودخانه از آب دریاچه های تار و هویر که حاصل ذوب یخچال های قره داغ (خط الراس دوبرار) است، به رودخانه حبله رود میرسد.دریاچه تار یا هویرکه یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است در ۱۵ کیلومتری شرق دماوند و غرب روستای هویر، در بین کوه‌های دوبرار در شمال و زرین‌کوه در جنوب واقع شده‌است. این دریاچه در اثر زمین لغزش زرین‌کوه ایجاد گردیده‌است. درازای دریاچهٔ تار حدود ۱/۳ کیلومتر و میانگین پهنای آن ۴۰۰ متر است.

عمق این دریاچه در فصول پرآب حدود ۵۰ متر و در فصول کم آب حدود ۴۰متر است. به علت پوشش کوهستانی و سنگی کف دریاچه آب آن بسیار زلال است و کف دریاچه پیداست. . سرشاخه آب‌هایی که به این دریاچه‌ها می‌ریزند، چشمه‌ساران کوه‌های قره‌داغ، سیاه‌چال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب است که قسمتی از آب آن‌ها وارد دریاچه‌ها می‌شود و قسمتی دیگر، آب رودهای تار و هویر (رود دلیچای)را تأمین می‌کنند. سرریز این دریاچه به صورت بسیار اندک سرچشمه رودخانه تار محسوب می‌شود که به‌طور طبیعی با تغذیه از رودخانه‌های فرعی دیگر تشکیل رود تاررود را می‌دهد و به سوی شهر دماوند جاری می‌شود.

-1 روستاهای دماوند (معرفی 117 روستای دماوند)

روستای یدره

دره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌ است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.

روستای یلقان دره

یلقان دره، روستایی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند می باشد.این روستا در دهستان مهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند.

روستای یهر

روستای یهر از توابع شهرستان دماوند واقع در استان تهران می‌باشد.مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می‌باشد صحبت می‌کنند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴ نفر (۲۷خانوار) بوده‌است.
معنای لغوی
یهر. [ی َ هََ] (ترکی، اِ) زین برگ و ساز اسب. اوستام. یهرپوش؛ زین پوش. زین پوش اسب.قلعه تیموری از آثار تاریخی شهرستان دماوند در شرقی‌ترین نقطه روستا واقع است. یهر در میان دره‌ها محصور است و عملاً در بالا کوه است و شکل زین اسب وار آن در حقیقت ریشه در نام آن دارد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *