رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای زیارت دماوند

اشتراک گذاری

یکی از روستاهای قدیمی دماوند، روستای زیارت است که با کوچه های تمیز و خانه های کاهگلی و طبیعتی بیشتر سنتی و زیبا در کنار فضای مذهبی امامزاده منطقه ای تفریحی – مذهبی را به وجود آورده است.

با گذشتن از مسیر گیلاوند به سمت فیروزکوه پس از حدود ۱۰ کیلومتر به شهر آبسرد می رسیم و با عبور از شهر کیلان در پیچ تند و کوهستانی زیبای جاده به روستای زیارت می رسیم.

روستای زیارت دماوند در نزدیکی روستاهای لومان، زان و دزدآباد قرار دارد.

این روستا یکی از روستاهای تاریخی، پرجمعیت و آباد دماوند بوده است، اما هم اینک در همه فصول سال رونق گذشته را ندارد.

وجود مکان مذهبی’مقبره ی امامزاده عیسی’ (ع) در روستای زیارت دماوند باعث توجه روستاهای اطراف و نامیدن ‘زیارت’ شده است.

اگرچه این روستا رونق گذشته را ندارد، ولی هر ساله در ایام محرم و بخصوص تاسوعا و عاشورا جمعیتی که در روستاهای اطراف (کیلان، آبسرد، ساران، زان، دزدآباد، لومان و حتی ساکنان قدیمی مقیم در کشورهای غربی )هستند در دسته های بزرگ زنجیرزنی و سینه زنی در حالی که خودروهای نیسان خود را به صورت گبند امامزاده با پرچم های سیاه تزیین می کنند و حتی به صورت فردی به روستای زیارت و امامزاده عیسی می آیند و عزاداری باشکوه، درخور توجه و ویژه ای را برگزار می کنند.
روستای زیارت دماوند روستای زیارت دماوند

امامزاده عیسی در مرکز روستا قرار دارد و بنای آن سنگی و از خشت، گل و سنگ ساخته شده است.

بنای امامزاده شامل دو اتاق بزرگی است که در کنار هم و به یکدیگر راه دارند. بنای شرقی امامزاده و بنای غربی بقعه اصلی امامزاده را تشکیل می دهد.

به گفته ی اهالی دو اتاق ذکر شده از خشت و گل ساخته شده بود که که در بازسازی چند سال اخیر نمای بیرونی امامزاده باسنگ پوشش داده شد.

در فاصله ی بین دو اتاق،در چوبی قدیمی وجود دارد که قدمتی بیش از یک قرن دارد و ضریح اصلی امامزاده که در گذشته چوبی و مشبک بوده امروزه برداشته و فلزی نصب شده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *