رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۸

روستای کهنک دماوند

لینک این مطلب کپی شد!

روستای کهنک آفتابی تند و گرم دارد . در کهنگ چشمه ای با آب گوارا وجود دارد که به چشمه حضرت عباس معروف است .روستای کهنگ در دامنه جنوبی ارتفاعات شمالی مشرف بر رودخانه دلیچایی و جاده تهران – فیروزکوه و با فاصله ۳ کیلومتری آن و در ۳۵ درجه و ۴۱ دقیقه و ۷/۲۳ ثانیه عرض جغرافیایی و در ۲۵ درجه و ۲۹ دقیقه و ۲/۱۱ ثانیه طول جغرافیایی در ارتفاع ۲۱۸۷ متر از سطح دریا واقع شده است .
این روستا در سینه کش کوه قرار گرفته و در تابستان حدود ۵۰ خانوار جمعیت دارد و به لحاظ ساختار معماری و موقعیت قرار گیری خانه ها بسیار شبیه روستای تاریخی ماسوله می باشد و توسط جاده شوسه ای که طول آن حدود ۳ کیلومتر است در ضلع شرقی پل بزرگ دلیچایی به جاده آسفالته تهران – فیروزکوه متصل می گردد . اهالی روستا بیشتر به کار دامداری و تولید مواد لبنی و تعداد اندکی نیز به کار کشاورزی مشغول می باشند .
در داخل روستا بنای تاریخی ارزشمندی وجود ندارد . تنها اثر تاریخی در آن قلعه دیدبانی می باشد که در منتهی الیه ارتفاعات شمالی روستا واقع شده است که به نام شیرخشت قلعه معروف است .

به نقل از اهالی روستا کهنک یعنی کهن‌ده یا ده‌کهن، نام این روستا حاکی از قدمت زیاد آن دارد؛ بافت ده نیز نشان از رنگ و بوی اصیل این روستاست.استاد پازوکی در این باره می‌گوید: کهنک به لحاظ ساختار معماری و موقعیت قرارگیری خانه‌ها بسیار شبیه روستای تاریخی ماسوله است.چند تن از سالمندان ده نیز نقل می‌کنند که پنج نسل پیش از آنها در این ده ساکن بودند و به خاطر دارند که پدربزرگ آن‌ها برایشان از پدر بزرگ خود گفتند.
بعضی از سال‌ها در فصل سرما به علت برودت شدید هوا محصولاتی مانند سیب، گردو، گلابی که از میوه‌های این روستا هستند، دچار سرمازدگی می‌شوند.
روستای کهنک در دامنه کوهپایه رشته کوه البرز یا به اصطلاحی دامنه قره داغ واقع شده که این روستا بسیار خوش آب و هواست؛ در این روستا کشاورزی و دامداری همچنان به سنت قدیم برقرار است و مردمانی بسیار خون گرم و مهمان‌دوستی نیز دارد.

روستای کهنک دماوند  روستای کهنک دماوند

روستای کهنک دماوند  روستای کهنک دماوند

روستای کهنک دماوند  روستای کهنک دماوند

روستای کهنک دماوند  روستای کهنک دماوند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *