جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شیر خشت قلعه

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

شیرخشت قلعه در موقعیت ۳۵ درجه و ۴۲ دقیقه و ۴/۱۵ ثانیه عرض جغرافیایی و در ۵۲ درجه و ۲۹ دقیقه و ۲/۵۷ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع ۲۸۵۴ متر از سطح دریا و در منطقه شرق شاه تپه و تخت علی واقع شده است . فاصله آن از طریق جی پی اس با رباط امین آباد که در شرق آن واقع شده حدود ۵۹۵۰ متر و با روستای ارجمند که در شمال آن قرار دارد ۱۲۶۰۰ متر و تا غار رود افشان که در جنوب شرقی آن می باشد ۷۱۹۰ متر و تاور سخوران که در شمال آن واقع شده ۳۲۰۰ متر و فاصله آن تا روستای کهنک که در جنوب آن جای گرفته ۱۹۷۰ متر می باشد .
موقعیت قرار گیری شیر خشت قلعه به لحاظ آنکه در بلندترین ارتفاعات منطقه واقع شده ، به گونه این است که با اندکی جا به جایی تمامی منطقه فیروزکوه ، نظیر قلعه فیروزکوه ، روستای ارجمند ، روستای کهریز ، روستای سید آباد و ناحیه پشتکوه فیروزکوه را در دید مستقیم خود دارد .
بنای مزبور از نظر ساختاری شامل بنایی است در ابعاد ۴*۱۰ متر که در ضلع شمالی پهنای آن به ۳ متر تقلیل می یابد . این بنا بر روی صخره ای در بلندای جنوبی سلسله جبال البرز قرار دارد . مصالح به کار گرفته شده تماما از سنگ لاشه و ملات وگچ و ساروج می باشد که با توجه به ضخامت دیواره های آن از استحکام لازم برخوردار است .
از آنجایی که برای بنای یاد شده تاسیسات و الحاقات قلعه های مسکونی را دارا نیست با توجه به موقعیت ممتاز خود از تمامی دره دلیجایی و منطقه قزقان چایی و حبله رود و… را نیز پوشش می دهد و می تواند جا به جایی هر نیرویی را زیر نظر داشته باشد به عنوان قلعه دیدبانی و راه داری از آن استفاده شده است .
در تمامی فضای درون قلعه و پیرامون آن آثار کاوش های غیر مجاز که در طول زمان به دفعات مختلف صورت گرفته کاملا مشاهده می گردد که این خود در تخریب قلعه نیز بی تاثیر نبوده است و در لابه لای خاک های دستی کاوش شده از کف قلعه قطعاتی از سفالینه های بدون لعاب و بعضا با نقش کنده بدست آمده است که تعلق این قلعه را به قرن ۵ و ۶ ( اوایل دوره سلجوقی و دیلمی ) مسلم می دارد .

از هموطنان ساکن دماوند تقاضا دارم در صورت داشتن تصاویری از این قلعه آنرا برای ما ارسال نمایند .

دماوند شیر خشت قلعه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد