رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ بهمن ۱۴۰۰

روستاهای قدس ( ۳ روستای قدس )

لینک این مطلب کپی شد!

در این مطلب به معرفی روستاهای قدس پرداخته ایم . ۳ روستای قدس که در نزدیکی تهران واقع شده اند و دارای آب و هوایی خوب می باشند . در ابتدا به معرفی شهرستان قدس می پردازیم .شهرستان قدس یکی از شهرستانهای استان تهران است و در غرب شهر تهران و همسایگی استان البرز قرار دارد.مرکزیت شهرستان قدس، در ابتدا روستایی با نام قلعه حسن خان از بخش کن بود که در اوایل انقلاب با نام شهرک حسن خان به شهرستان شهریار سپرده شد. نام آن به شهرک قدس تغییر پیدا کرد و بعدها با اضافه شدن چند روستا و دهکده و تصویب نخست‌وزیر وقت به شهرقدس تبدیل شد.

-قدس-e1644650175549 روستاهای قدس ( 3 روستای قدس )

دراردیبهشت ۱۳۸۸ هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور با ایجاد شهرستان قدس به مرکزیت شهر قدس که با ساختار تقسیماتی بخش مرکزی شامل دهستان‌های هفت جوی و دانش با درجه تراکمی زیاد، در غرب شهر تهران و کیلومتر ۲۰بزرگراه فتح و مجاورت استان البرز و راه‌آهن تهران ـ تبریز قرار گرفته‌است موافقت کرد.

-قدس روستاهای قدس ( 3 روستای قدس )

تاریخچه شهرستان قدس

از لحاظ تاریخی بخش قدس همان منطقه‌ای است که در گذشته «قلعه حسن خان» نامیده می‌شد. درباره ساخت قلعه مذکور و وجه تسمیه آن گفته می‌شود که در اواخر دوران قاجار یکی از میرشکاران که لقب «امیرتومان» را داشت طی سفری از تهران به کرج منطقه‌ای مستعد و آماده برای عمران و آبادانی را شناسایی کرده و آن را به تصرف خود در آورد. او با اجیر کردن و کوچ مردمانی از اهالی خمسه این سرزمین را در اندک زمانی به منطقه‌ای آباد و سرسبز تبدیل می‌کند و قلعه‌ای مستحکم نیز برپا می‌دارد.
امیرتومان به دلیل علاقه به فرزند ارشدش «حسن خان» قلعه مذکور را «قلعه حسن خان» می‌نامد. امیرتومان صاحب چند فرزند به نام‌های: رضاخان، حسن خان، آقابزرگ خان، موتمرالدوله و سالار همایون بود که آنان پس از مرگ پدر، قلعه حسن خان را بین خود تقسیم کردند و به هر یک از برادران نزدیک یک دانگ رسید. در آن زمان تمام اراضی این قلعه و اطراف آن قابل کشت و زرع بود و کلاً به نواحی: چمن الماس خان، ورامینک، میاندوآب، قلعه سون، اکبر نایب، چنارسوخته و… که مجموعاً ده قطعه بوده تقسیم می‌شد.
هر یک از نواحی دارای قلعه‌ای خاص بود. برسی مدارک تاریخی نشان می‌دهد که در میاندوآب عده‌ای از اعراب ساکن بوده و به پرورش گاومیش اشتغال داشته‌اند.

-قدس-2 روستاهای قدس ( 3 روستای قدس )

اراضی قلعه توسط سه قنات بزرگ آبیاری و پرآب آبیاری می‌شد. یکی از آن‌ها قنات بزرگ نام داشت. و مبدا آن تپه و رودخانه‌ای به نام قروق که شاخه‌ای از رود کرج بود. گویا یکی از قنات‌ها که قنات بزرگ نام داشت از تپه‌های سرخه حصار سرچشمه گرفته به سوی قلعه امتداد می‌یافت. آب این قنات حتی به مناطق جنوبی تری چون ورامینک نیز می‌رسید.

علاوه بر فعالیت‌های کشاورزی و باغداری، بخش دیگری از اقتصاد اهالی قلعه حسن خان بر دامپروری استوار بوده‌است. به دنبال تحولات اجتماعی و سیاسی دهه‌های اخیر، افزایش جمعیت و رشد مهاجرت به سوی تهران، امروزه قلعه حسن خان به یکی از مناطق پر جمعیت و متراکم مسکونی حومه تهران تبدیل شده‌است.

امامزادگان ابوالحسن و ابولحسین معروف به امامزاده حضرتین
این دو امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند و بر دو تکه سنگ که در کنار مرقد مطهر این امامزادگان قرار دارد نوشته شده‌است: مرقد مطهر سلاله عصمت و طهارت امامزاده ابوعبدالله الحسین (ع) فرزند موسی درری مرقد مطهر سلاله عصمت و طهارت امامزاده ابوالحسن علی (ع) فرزند محمد درری

-قدس-1-e1644650206388 روستاهای قدس ( 3 روستای قدس )

تقسیمات کشوری

بخش‌ها

مرکزی

شهرها

قدس

سرخ حصار

دهستان‌ها

دانش
هفت جوی

-قدس روستاهای قدس ( 3 روستای قدس )

روستاهای قدس

روستای زرنان

زرنان، روستایی است از روستاهای قدس از توابع بخش مرکزی شهرستان قدس در استان تهران می باشد. زرنان شامل سه بخش زرنان بالا و زرنان پائین و قلعه پرنان می‌باشد که قلعه پرنان در گذر زمان خالی از سکنه گردیده و به قلعه ای متروکه تبدیل و غیرقابل سکونت شده‌است. عمده فعالیت اقتصادی مردم در حوزه کشاورزی ، دامداری و باغداری می‌باشد.این روستا در دهستان دانش قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته‌است، جمعیت آن ۲۲۴ نفر بوده‌است.

-زرنان-1 روستاهای قدس ( 3 روستای قدس )

شهرک دانش

شهرک دانش بخشی از شهرستان قدس در بخش مرکزی شهرستان قدس استان تهران قرار دارد. این شهرک در بزرگراه فتح و روبروی سه راه ایران خودرو است.شهرک دانش در گذشته به نام قلعه سیدها معروف بوده‌است؛ و قدمت تقریبی آن به دوره قاجار می‌رسد. قلعه سیدها توسط خانواده بزرگی از سادات به صورت قلعه بنا شد و ساکنان آن همگی سید بودند و به کشاورزی و دامداری مشغول بودند. سند ملکی این روستا در حوزه ثبت اسناد ری است. در دوران پهلوی دوم توسط فردی به نام تیمسار «بقایی» ساکنان قلعه از جای اصلی خود با فاصله اندکی به محل دیگری منتقل و بافت آن تبدیل به روستا شد و نام آن به شاه آباد تغییر یافت.

مردم روستا جهت تأمین آب مصرفی خود با مشکلات فراوانی از آب سد کرج و گاهی هم از نهر فیروز بهرام استفاده می‌کردند تا اینکه معمار «مستوفی» و همسرش با حفر یک حلقه چاه عمیق، آب شیرین را به روستا آوردند. کودکان روستا در خانه یکی از اهالی به نام «قنبر مهر علی» آموزش می‌دیدند. اما اهدای زمین از طرف «لاله» یکی از زمین داران روستا و ساخت آن توسط خیرین کودکان روستا را صاحب مدرسه کرد. با گذشت زمان و به دلیل مهاجرت و وجود کارخانجات متعدد از جمله زامیاد و ایران خودرو به ساکنان روستا افزوده شد و به شهرکی تبدیل شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این محل به شهرک دانش تغییر نام داده شد.

این شهرک تا سال ۱۳۷۵ زیر نظر بخش داری کن محسوب می‌شد و بعد از آن تاریخ به بخشداری مرکزی شهرستان قدس واگذار شد. ساکنان امروز آن بیشتر کارگر هستند و در کارخانه‌ها و کارگاه‌های اطراف شهرک به کار مشغولند.جمعیت آن براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲۴۰۳ نفر و تعداد ۱۰۵۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند.قدیمی ترین خوانواده ها افشار،چناقچی،فیلی،مهرعلی،رکاب و برزگر ماهر می باشند.

روستای هفت‌جوی

هفت‌جوی، روستایی از روستاهای قدس از توابع بخش مرکزی شهرستان قدس در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان هفت‌جوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳۷ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *