رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ بهمن ۱۴۰۰

روستاهای شمیرانات ( معرفی ۷۸ روستای شمیرانات )

اشتراک گذاری

در این مطلب به معرفی روستاهای شمیرانات پرداخته ایم . ۷۸ روستای شمیرانات در شمال تهران و در نزدیکی تهران هستند و به راحتی می توان از شلوغی پایتخت گذشت و از آب و هوای این روستاها لذت برد .شهرستان شمیرانات شمالی‌ترین شهرستان استان تهران است که در دامنه‌های البرز مرکزی قرار گرفته‌است. این شهرستان از ۳ بخش لواسانات، رودبار قصران و مرکزی (تجریش) تشکیل شده‌است. این شهرستان در شمال به استان مازندران و استان البرز و نیز از جنوب به شهرستانهای تهران و فیروزکوه همسایه است.

مرکز این شهرستان شهر تجریش (شمیران) می‌باشد که شامل سرتاسر منطقه ۱ شهرداری تهران می‌گردد. شمیران در مجاورت شهر تهران و در شمال و شمال شرق آن قرار دارد که به علت گسترش تدریجی پایتخت، در تهران ادغام شده‌است. همچنین شهر لواسان مرکز بخش لواسانات و شهر اوشان فشم میگون مرکز بخش رودبار قصران می‌باشد.

این شهرستان به‌دلیل قرارگیری بر روی سلسه‌جبال البرز، در بیشتر نقاط از اقلیم کوهستانی برخوردار است و دارای زمستان‌هایی طولانی، پربارش و طاقت‌فرسا می‌باشد و تنها قسمت‌هایی از جنوب این شهرستان که در شمال شهر تهران واقع شده‌است، از آب‌وهوای معتدل کوهستانی بهره می‌برد.

مساحت شهرستان به تقریب حدود ۱۱۱۱ کیلومتر مربع و ۹/۵ درصد مساحت استان است؛ و در بین ۱۴ شهرستان استان تهران، مقام پنجم را دارد. از این مساحت، حدود ۶۰ کیلومتر مربع مربوط به «شهر شمیران» شامل منطقه یک و غرب منطقه چهار شهرداری تهران بزرگ، حدود ۶۰۰ کیلومترمربع مساحت بخش لواسان، و حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت بخش رودبار قصران است.

روستاهای شمیرانات

روستاهای شمیرانات

روستای آبنیک

آبنیک از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران از روستاهای شمیرانات می باشد. این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان شمیران است.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۵۱۲ نفر بوده است. اهالی آبنیک به گویش قصرانی زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستاهای شمیرانات

روستای آهار

آهار از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد که در ۲۳ کیلومتری شمال غرب گلندوک واقع است.روستای آهار در محل تلاقی دو تنگه ای که یکی به سمت شمال غرب به ده تنگه و گردنه زرگاه و دیگری به سمت جنوب غرب که به منطقه و مزارع و آبشار شکرآب و قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می‌شود، قرار دارد. روستای آهار از روستاهای آباد و پر رونق منطقه بوده و به علت داشتن مزارع و باغات وسیع،بیشتر ساکنین این روستا به کار باغداری مشغول می‌باشند.در این روستا بیشتر میوه های گیلاس و آلبالو پرورش داده میشود. طبیعت این منطقه در دو فصل بهار (اردیبهشت ماه) و پاییز (آبان ماه) بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد .

نشانه‌های باستانی در روستای آهار و پیرامون آن، گواه دیرینگی تاریخی این روستا است. آتشکده نزدیک آهار (قلعه دختر)، در روزگار ساسانیان و چند سده پس از آن نیز روشن بوده است.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود۵۸۳ نفر بوده‌است. مردم آهار به گویش تجریشی که گونه‌ای از گویش‌های فارسی-مازندرانی است صحبت می کنند.

روستاهای شمیرانات

روستای احمدآباد

احمدآباد یکی از محله‌های شهر لواسان واقع در بخش لواسانات شهرستان شمیران می باشد. این محله در دو کیلومتری جنوب غربی محله گلندوئک شهر لواسان و متصل به محله شورکاب قرار دارد.

روستای استلک پایین

اصطلک نامی آشنا در مناطق تات‌زبان است. نامی که در شمیرانات (سوهانک و لواسانات)، قزوین و دماوند بر بسیاری از محله‌ها، روستاها و مناطق نهاده شده است و ریشهٔ آن را باید در زبان تاتی جست‌وجو کرد.

روستای اصطلک

اصطلک یا استلک یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران و شهرستان شمیرانات است که به صورت رسمی با نام اویسی ثبت گردیده‌است. این محله در کنار بلوار امام خمینی شهر لواسان و در امتداد بلندا و دامنهٔ کوه ورجین قرار گرفته‌است که به همراه محله مجاورش توک مزرعه، مرتفع‌ترین محله‌های شهر لواسان هستند و در ارتفاع بالای دو هزار متر از سطح دریا قرار دارند.

روستای افجه

روستای افجه ، یکی از روستاهای دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات از روستاهای شمیرانات می باشد. افچه که مرکز دهستان لواسان کوچک است، روستایی بزرگ و آباد و در فاصله پنج کیلومتری از شمال خاور شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع گشته و ناحیه‌ای کوهستانی و سردسیر است. آب افچه از رودخانه و چشمه ساران تأمین می‌گردد. افچه ۴۴ هکتار باغ و قلمستان و ۲۸ هکتار کشتزار گندم و جو دارد، محصولش گندم و جو و بن‌شن و عسل و میوه‌اش سیب و گیلاس و آلبالو است. شغل مردمش کشاورزی و گله‌داری است و ۲۲۰۰ گوسفند و بز در افچه نگهداری می‌شود. اهالی محلی افجه در دشت لار کوچک (قُلقُلَک) و دشت لار بزرگ (مَرغسر) حق چرا دارند و از دیرباز تا کنون در آن پهنه وسیع به دامداری می‌پردازند.

صاحب طرائق که به سال ۱۳۱۵ قمری از آنجا دیدن کرده در باب آن چنین نوشته:

«افچه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد… جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است… از جمله عمارات خوب افچه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.»[۲] محمد مهدی علی نقیان از شاعران بزرگ افجه است که دیوان شعر تو ای ممد از اوست.
براساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱٬۲۵۷ نفر (۴۲۷ خانوار) بوده‌است.دشت هویج که به زبان محلی آن را گرچال یا گهچال یا گیاه چال می‌نامند که هر یک نسبت به وجه تسمیه تفسیری خاص خود را دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای افچه است که در بالادست مرکز روستا قرار دارد. برای رسیدن به دشت هویج از تهران ۲ مسیر پیش روی قرار دارد؛ اولی یک جاده آسفالته ۵ کیلومتری است که با عبور از جاده لشگرک ما را به شهر لواسان و در نهایت افچه و دشت هویج می‌رساند. راه دوم نیز ۸ کیلومتر مسافت دارد و به طرف شمال شرقی می‌رود. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، رسیدن به دشت هویج در تابستان حدود یک ساعت و نیم و در زمستان به بیش از ۲ ساعت زمان نیاز دارد که ممکن است در فصل سرما گردشگران را با دردسرهایی روبه رو کند. اغلب مسافرانی که به دشت هویج سفر می‌کنند، گشتی در مزارع و باغ‌های آن زده و چند ساعتی را با طبیعت بکر این منطقه سپری می‌کنند.

روستای امامه

روستای امامه از روستاهای بزرگ بخش لواسان کوچک شهرستان شمیران می باشد. امامه دو آبادی است که در کنار هم قرار گرفته، یکی را امامه بالا و دیگری را امامه پایین می‌نامند. این روستا در بیست کیلو متری پایتخت در شرق تهران و میانه راه اصلی تهران به شمشک و نرسیده به فشم واقع شده و دارای جاده کوهستانی آسفالت است.

امامه آبادیی است مرتفع و کوهستانی و سردسیر در دامنه جنوبی البرز مرکزی که آبش از رود محلی و قنات و چشمه تأمین می‌گردد. روزگاری در امامه بالا بیش از ۳۰۰۰ و در امامه پایین بیش از ۱۵۰۰ گوسفند نگهداری می‌شد ولی در حال حاضر بدلیل تغییرات فرهنگی و قوانین بهداشتی ، دامداران دامهای خود رادر مکانهایی دورتر از روستا نگهداری می کنند و در فصول سرد نیز به دشتهای ورامین و غیره کوچ میدهند. روستای امامه دارای وسعتی حدود ۵۵ هکتار است که از این مقدار حدود ۳۶ هکتار آن باغات و مابقی به‌صورت زمینهای زراعی و مسکونی است.تا حدود ۵۰ سال پیش کشاورزی و دیم‌کاری بسیار رواج داشت و محصولات آن بیشتر غلات و بن‌شن بود ولی به مرور با کاشت درختان میوه ابتدا سیب، گلابی، گردو و سپس گیلاس، آلبالو، هلو و غیره جایگزین آنها شد . در سالهای بسیار دور شغل اصلی مردم ‌امامه کشاورزی ، باغداری و دام‌داری بود ولی در حال حاضر و با مهاجرت روستاییان ، باغداران و دامداران از کارگران افغان برای نگهداری باغات و دامها استفاده می کنند.
دشت لار یا همان پارک ملی لار اصلی‌ترین مرتع دامداران روستای امامه است که وسعت زیادی دارد و از زمان ناصرالدین شاه که با حکم حکومتی قاضی القضات منازعات محلی مراتع لار حل شد بخش اعظم مساحت مراتع لار به دامداران امامه تعلق گرفت و ایلات هداوند و بوربور و غیره که در تابستان از ورامین به لار می‌آیند قسمتی از مراتع لار را از اهالی امامه اجاره کرده‌اند.امامه در گذشته همواره جزئی از لواسان کوچک بحساب می‌آمده‌است و هویت لواسانی دارد.

امامه

روستای امین‌آباد (شمیرانات)

امین آباد (به تاتی: ابنوا) یا امین آباد‌ ِ رودک از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران یکی از روستاهای شمیرانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۳۹۰ نفر در ۱۰۳ خانوار بوده است. که قطعا تا کنون تغییر یافته است.

روستای انباج

انباج یکی از روستاهای دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران ایران است. این آبادی سردسیر و کوهستانی است و از رودخانه افجه مشروب میگردد. شش هکتار باغ و قلمستان دارد و محصولش گندم و بن شن و سیب و آلو ست و شغل مردم محلی در آن زراعت است. این روستا در فاصله سه کیلومتری از شمال خاور شهر لواسان مرکز بخش لواسانات قرار دارد. صاحب طرائق الحقایق در باب آن چنین نوشته است: (( و از خصائص انباج می گویند آنستکه عدد رجال اصلی آن از سی نفر تجاوز نمی‌نماید ، و اگر طفلی ذکور از آن‌ها بالغ گردد که برافزاید فوراً دیگری بمیرد و دیگر آنکه در آنجا چشمه آب قلیلی است کناره ی دره نامش آبک بر وزن آهک که اگر برای رفع بعضی امراض حاره بدن را با آن بشویند نافذ است؛ دیگر گویند در سنوات ماضیه(در گذشته) تاکنون امراض عامه از قبیل وبا و طاعون در آن قریه دیده نشده است )).جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال۱۳۹۵ حدود ۲۲۶ نفر بوده‌ است که قطعاً تاکنون افزایش یافته‌است.

روستای اوشان

اوشان یکی از محله های شهر اوشان، فشم، میگون در استان تهران است.در لغتنامه دهخدا آمده‌است: اوشان . (اِخ ) دهی است جزء دهستان رودبار قصران بخش افجه شهرستان تهران . آب آن از چشمه سار و رودخانه ٔ جاجرود و آهار و محصول آنجا غلات ، میوجات مختلف ، قلمستان ، سیب زمینی و عسل است . ساختمان دبستان آن از بناهای سلطنتی است . تابستان حدود ۵۰ خانوار از شهر برای هواخوری در این ده ساکن میشوند. دو مهمانخانه و چندین دکان مختلف دارد.

روستای ایرا (شمیرانات)

روستای ایراء یکی از روستاهای دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات و از روستاهای شمیرانات به شمار می رود.مزارع و باغات این روستا از چشمه ساران و رودخانه تأمین می‌گردد. محصولش گندم، جو، سیب زمینی، لوبیا و سیب بوده و چند هکتار باغ و قلمستان با میوه‌هایی مانند گیلاس، آلبالو، سیب، گردو و آلو دارد. این روستا در فاصله بیست کیلومتری از مشرق شهر لواسان مرکز بخش لواسانات قرار دارد.مردم روستای ایراء همچون مردم روستا وسکاره به گویش قصرانی که زیر مجموعه گویش‌های مازندرانی گونه است صحبت می کنند. دیگر روستاهای لواسان بزرگ به ترکیبی از زبان‌های کاسپین و زبان فارسی صحبت می‌کنند که سهم زبان مازندرانی در آن بیشتر است.

روستای ایراء دارای چندین منطقه ییلاقی در اطراف خود با نام های لارکرود ، دانا ، نوسام ، سرکه سر ، رزدره ، نور دربار ،مزرعه شاه نشین می باشد که دارای جاذبه های توریستی مانند رودخانه و چشمه ساران مختلف می باشد .همچنین روستایی ییلاقی دیگری به همین نام (اِئرا) در ییلاقات شهرستان آمل وجود دارد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳۸۵نفر در ۸۰ خانوار بوده‌است که قطعاً درحال افزایش است.

روستای ایگل

ایگل از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران می باشد.كه ابشار معروف ان به نام ابشار هفت حوض ايگل كه يكی از منابع گردشگر پزير اين روستا است. مردم این روستا به زبان تاتی سخن می گویند.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲۴۵ نفر بوده است.

روستای باغ گل (شمیرانات)

باغ گل از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. باغ گل بر دامنه شمالی کوه توچال واقع شده است. جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال۱۳۹۵ حدود ۱۴۰ نفر بوده است. که قطعاً تا کنون تغییر یافته است.

روستای باغدره

باغدره یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است. این محله در کنار بلوار امام خمینی شهر لواسان و متصل به محله ناران قرار دارد که به صورت رسمی یک خُردمحله از محله ناران است .قلعه باستانی باغ دره در این محله قرار دارد.

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان از توابع دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران ایران است که با مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۵۰ دقیقه عرض شمالی، در شمال شرقی دهستان لواسان کوچک و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده‌است. این روستا در یازده کیلومتری مشرق روستای افجه و در سیزده کیلومتری شهر لواسان مرکز بخش لواسانات قرار دارد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال۱۳۹۵ حدود ۹۱۲ نفر بوده است.

روستای بوجان (شمیرانات)

بوجان یکی از روستاهای دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران ایران است[۱]. این روستا در فاصله چهار کیلومتری از شهر لواسان مرکز بخش لواسانات قرار دارد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال۱۳۹۰ حدود۱۶۰نفر در۳۰خانوار بوده است.
بقعه متبرکه امامزاده محمد (ع)
این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .بقعه متبرکه ایشان در روستای بوجان در ۱۰ کیلومتری گلندوک در بخش لواسان کوچک در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده است . بقعه با مساحتی حدود ۲۰ متر مربع در فضایی به وسعت حدود ۲۵۰۰ متر مربع بنا شده است و چندین درخت چنار قدیمی نیز در محل بقعه قرار دارد .قدمت بقعه به دوره صفویه باز می گردد .پلان بنا مربع شکل و سقف آن از داخل به صورت مدوراست که در قسمت بالا به صورت گچ بری و دارای طرح شمسه است . اين بقعه در سال ۱۳۴۵بازسازی شده و به صورت آجری در آمده و صحنی حدودا ۲۰ متری به آن اضافه شد كه ديواره های آن از بيرون آجرنما بوده و فضای اطراف امامزاده (ع) ديواركشی و نرده بندی شده و دربی در شمال و درب اصلی بزرگی در شرق آن گداشته شد كه تمامی اين بازسازی ها به استناد سنگ نصب شده بر درب اصلی و اذعان اهالی قديمی ده بوجان به همت و هزينه شخصی حاج ابوطالب (تراب) كردباغ انجام شد. ايشان در سال ۱۳۸۲ در فضای اطراف همين امامزاده (ع) آرام گرفته اند. سپس در سال های ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۸ توسط شورای ده بوجان ديوارهای تخريب شده بازسازی و شبستانی به آن اضافه شد. اراضی و موقوفات زیادی جزو در آمدهای این بقعه است. بقعه امامزاده محمد بوجان در لیست آثار تاریخی- فرهنگی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است .

روستای پس‌قلعه

پس‌قلعه از روستاهای شمیرانات دردهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.این روستا با نام قدیمی دربند علیا، بیش از ۲۰۰ هکتار مساحت و بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. پس قلعه در ارتفاعات تجریش و شمال محله دربند واقع شده است. این روستا که نزدیکترین روستای سنتی به شهر تهران است، ۴۹۵ نفر جمعیت دارد.رودخانه دربند از میان روستای پس‌قلعه می‌گذرد و ابتدای مسیر اصلی صعود قله توچال را تشکیل می‌دهد. این روستا به دلیل داشتن آب و هوای خنک و واقع شدن بر سر راه مسیرهای کوهنوردی و سنگنوردی از دیرباز محل گردش و ورزش اهالی تهران بوده است؛ به همین دلیل تعداد زیادی چایخانه و رستوران دارد. از دیگر امکانات گردشگری آن تله‌سیژ دربند است. آستان مقدس امامزاده ابراهیم و قبور زرتشتیان (در انتهای روستا سر راه منطقه بندیخچال) از اماکن کهن پس‌قلعه هستند.

روستای پشت لاریجان

پشت لاریجان (به لفظ عامیانه : پشت لارجونی) یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲۲ نفر بوده است که قطعاً تا کنون افزایش یافته است.

روستای پورزند سفلی

پورزند سفلی یا بورزند سفلی یا پورزند پایین یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۱ نفر در چهار خانوار است که قطعاً تا کنون افزایش یافته است.

روستای پورزند علیا

پورزند علیا یا بورزند علیا یا پورزند بالا یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۲۰ نفر است که قطعاً تا کنون افزایش یافته است.

روستای پورزند وسطی

پورزند وسطی ، بورزند وسطی ، پورزند وسط یا پورزند میانی یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۳۵ نفر است که قطعاً تا کنون افزایش یافته است.

روستای توک مزرعه

تُکْ مزرعه یا تُوکْ مزرعه یکی از محله‌های شهر لواسان در شهرستان شمیرانات در استان تهران است. این محله در بلندا و دامنه کوه ورجین قرار گرفته‌است که به همراه محلهٔ مجاورش، اصطلک، مرتفع‌ترین محله‌های شهر لواسان هستند و در ارتفاع بالای دو هزار متر از سطح دریا قرار دارند.
بسیاری از مناطق کوهستانی که در ارتفاعات و بلندی‌های بخش لواسانات واقع شده‌اند، در گویش محلی مردم این منطقه توک یا توکه خوانده می‌شود که به معنای نوک یا بلندی است و نمونه آن در چند نقطه شهر، در حوالی سد لتیان در محله‌های نجارکلا، ناران و کلاک همچنان با این اسامی مشهور هستند. محله مسکونی توک مزرعه که در بلندای کوه ورجین قرار گرفته و در گذشته نیز دارای مزارع و باغ‌های مرتفع بوده، به همین صورت توک مزرعه نامگذاری شده‌است. در باب نام این محله در کتاب طرائق الحقایق بدین صورت تصریح شده‌است: تُک مزرعه به ضم تاء قرشت و سکون کاف تازی.

روستای تیمورآباد (لواسان)

تیمور آباد یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است. این محله متصل به محله سبو کوچک و در سه کیلومتری محله گلهم دورودک واقع است. نام این محله در کتابهای فرهنگ جغرافیائی کشور و فرهنگ آبادیهای کشور نیز ذکر شده است و جمعیت آن در کتب مزبور بترتیب ۱۱۹ تن و ۱۳۱ تن ذکر شده است. باغات این محله از رودخانه افجه مشروب می‌شوند.در تیمور آباد مانند دیگر محله‌های لواسان زبان تاتی رایج است.

روستای جائیج

جائیج یا جاییج (به تاتی: جاج) یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است که در گذشته و تا پیش از تأسیس شهرداری لواسان، یکی از آبادی‌های لواسان کوچک بود که به همراه سایر محله‌ها در سال ۱۳۴۹ در شهر لواسان ادغام گردید. این محله همان آبادی است که نام رودخانه جاجرود از آن گرفته شده‌است. جائیج که بسیاری آن را جاج می نامند، از محله‌های بسیار قدیمی لواسان است. این محله در جنوب غربی محله گلندوک و متصل به آن و در کنار بلوار امام خمینی لواسان و در شمال رودخانه جاجرود واقع است. باغ‌های محله جائیج از آب قنات و رودخانه کندرود(لوارک) مشروب می‌شود و در گذشته ۵ هکتار کشتزار گندم و ۱ هکتار کشتزار جو و ۱ هکتار باغ و قلمستان داشته و محصولش گندم و جو و لوبیا و میوه‌اش سیب و آلبالو بوده که با رشد شهرسازی و شهرنشینی بسیاری از آن باغات و مزارع تبدیل به ویلاها و ساختمان‌های جدیدالاحداث شده‌است که از جمله آن شهرک سپاه، شهرک آزادگان (مخابرات) و شهرک پرواز لواسان است.
در این محله زیارتگاهی به نام امامزاده عبدالله وجود دارد که هر ساله بسیاری از مراسم مذهبی از جمله گردهمایی همه دسته جات عزاداری محله‌های شهر لواسان در ظهر روز عاشورا در صحن اطراف آن که گورستانی قدیمی است، برگزار می‌گردد. این امامزاده به همراه امامزاده فضلعلی ناران لواسان مقدس‌ترین مکان‌های شهر لواسان محسوب می‌گردند.

روستای جوزک (شمیرانات)

جوزک یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۲۰ نفر است.

روستای جیرود (شمیرانات)

جیرود یا جیررود از روستاهای سابق دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران بود که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ با تأسیس شهر شمشک دربندسر به همراه چند روستای دیگر در آن ادغام شد و اکنون محله این شهر محسوب می‌شود.مردم روستای جیرود به زبان مازندرانی سخن می‌گویند.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۸۱ نفر در ۲۸ خانوار بوده‌است، که قطعاً تا کنون تغییر یافته‌است. نکته مهم این است که این روستا بیش از دیگر روستاهای منطقه وضعیتی ییلاقی دارد و اکثر خانوارهای آن در روزهای غیرتعطیل سال ساکن تهران هستند.
مرز روستای جیرود با روستای پیش از خود (میگون) دره زیبای هملوتنگه است که زمین‌های آن از برای برخی اهالی میگون است. در این دره دو غار بزرگ و کوچک قرار دارند. مرز روستای جیرود با روستای بعد از خود (دورود) هم دره‌ای در میان مسیر است که سال‌ها در آن گاوداری‌ای قدیمی به چشم می‌خورد که متروک بود. این مکان امروزه تبدیل به رستورانی مدرن شده‌است.

روستای چناربن (لواسان)

چناربن یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است. این محله متصل به محله‌های شورکاب و کشفیای شهر لواسان است و در شمال رودخانه جاجرود قرار دارد. تأسیسات آب و فاضلاب لواسان در این محله است و در اواخر دهه هفتاد شمسی حدود ۱۸ چاه عمیق هر یک به عمق حدود ۲۰۰ متر در این محله حفر شده که آب مینی سیتی و چند شهرک حوالی آن منجمله شهرک نفت ، شهرک محلاتی ، بلوار اوشان، فشم، میگون ، شهرک قائم و غیره در شهر تهران را تأمین میکنند. از هجده چاه حفر شده تنها یک چاه به شهر لواسان اختصاص داده شده‌است که چاههای مزبور ضمن کاهش آب‌های زیر زمینی شهر لواسان طبیعت این شهر را تهدید میکنند .

روستای چهارباغ (شمیرانات)

چهارباغ نام یکی از مناطق و روستاهای ییلاقی، کوهستانی و خوش آب و هوای دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران است که در دامنه سرسبز رشته‌کوه‌های البرز و در فاصله ۱۴ کیلومتری از مشرق شهر لواسان مرکز بخش لواسانات، ۱۹ کیلومتری شمالشرقی تهران، ۹ کیلومتری شمال‌غربی پردیس و ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی قله دماوند قرار دارد.مردم چهارباغ به ترکیبی از زبان تاتی و زبان مازندرانی با لهجه لواسانی صحبت می‌کنند.چهارباغ در دامنهٔ رشته کوه البرز و در ارتفاع ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا، در ۱۹ کیلومتری شمالشرقی تهران، ۹ کیلومتری شمال‌غربی پردیس و ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی قله دماوند قرار دارد.این روستا دارای ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر (تخمینی) سکنه می‌باشد.


اهالی چهارباغ بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغولند.گردو، سیب، گیلاس، آلبالو، خرمالو، زردآلو، هلو، آلو، انگور، گوجه سبز، توت، بِه و ازگیل مهمترین محصولات کشاورزی چهارباغ لواسان بزرگ هستند.

آستان امامزادگان فضل و فاضل مربوط به سدهٔ ۱۰ و ۱۱ ه. ق. است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، چهارباغ لواسان بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.البته حسینه ی و مسجد این روستا را نمی توان فراموش کرد حسینی ی این روستا جزو بزرگترین حسینیه ی کشور است.

 

روستای حاجی‌آباد (شمیرانات)

حاجی آباد از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.این روستا در ابتدا توسط حاج علی اکبر حسن لاریجانی تاسیس شد و سپس اقوامی دیگر از سایر مناطق به آنجا مهاجرت کردند.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۴۶ نفر در ۴۵ خانوار بوده است. که قطعا تا کنون تغییر یافته است.

روستای حدادیه

حدادیه از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۵ نفر در ۶ خانوار بوده‌است. که قطعاً تاکنون تغییر یافته‌است.

روستای حصار بوعلی

حصار بوعلی نام محله و دهکده‌ای در شمال شهر تهران و منطقه شميران است كه در ناحيه یک از منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد.از زمان آغامحمدخان قاجار که تهران پایتخت شد، در منطقه کوهستانی شمیران، قریه حصار بوعلی در کنار دیگر قراء چون کن ،تجریش، قلهک، دزاشیب، نیاوران، اختیاریه کاشانک، دارآباد، ازگل، اراج، سوهانک، دربند، جمال آباد، امامزاده قاسم درکه، اوین، جماران، حصارک، چیذر و… یکی از ییلاقات خوش آب و هوای تهران محسوب می‌شد. بعد از ساختمان قصر سلطنتی صاحبقرانیه، حصار بوعلی به دلیل نزدیکی به این کاخ از موقعیت ویژه‌ای برخوردار شد، زیرا تعدادی از کارکنان کاخ در واحدهای مختلف جهت اداره امور داخلی قصر از بین ساکنان بومی این قریه انتخاب می‌شدند. رسم دیرینه شاهان قاجار از ناصرالدین شاه تا احمدشاه چنین بود که بهار و تابستان در کاخ صاحبقرانیه و پاییز و زمستان در کاخ گلستان و قصر فیروزه (دوشان تپه) اقامت می‌کردند.

عده‌ای از جوانان آن روز حصار بوعلی مجاز بودند قهوه خانه سیاری در زمان استقرار شاه در جلو محوطه بیرونی این دو کاخ (فیروزه- صاحبقرانیه) برپا کنند که کل نگهبانان و کارکنان کاخ و اعضای تشریفات اسکورت شاه جهت صبحانه، ناهار و شام از این قهوه خانه بهره گیرند.این رسم از اواخر سلطنت ناصرالدین شاه تا پایان دوره احمدشاه ادامه داشت. در حال حاضر در طرفین حصاربوعلی دو باغ بزرگ قرار دارد؛ در شرق، باغ عزیزخان که تبدیل به فرهنگسرای نیاوران شده و در غرب باغ کامرانیه که پس از فوت کامران میرزا در سال ۱۳۰۷ شمسی به تدریج ورثه او نسبت به تقسیم و فروش باغ به ثروتمندان آن زمان تهران اقدام کردند. معروف‌ترین این افراد عبارت بودند از عبدالحسین هژیر (وزیر دربار)، حاج محمدصادق فاتح، حاج محمدجعفر محلوجی، محمدحسین خان محلوجی، انصاری تاجر، شجاعی گلستانه، سعید انور، محمد نراقی، شیخ الاسلام مهاندوست سمیعیان، لاری و عده‌ای دیگر. کامران میرزا بعد از۷۰ سال عمر پرنشیب و فراز درگذشت.

عرضه محصولات کشاورزی حصاربوعلی که تا ۴۰ سال پیش استمرار داشت و بعضی از آن‌ها به تهران نیز صادر می‌شد، عبارت بود از: گندم، جو، حبوبات، توت فرنگی، سیب زمینی، هویج و خیار. علف‌های کاشتنی این محل یونجه و شبدر بود. گیاهان دارویی خاکشیر، گاوزبان، عروسک پشت پرده، ختمی، باروتک، دم روباه، جوموشک، تیغ قندک، ثعلب خودرو و سنبل وحشی بود که این گیاهان تا ۴۰ سال گذشته که امکانات بهداشتی مثل حالا نبود، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

روستای دربندسر

محله دربندسر یکی از محلات شهر “شمشک دربندسر” در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (۱۳) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری -مصوب ۱۳۶۲ – در آبان ماه سال ۱۳۹۱ تصویب کردند: روستاها، مزارع و مکان‌های سفیدستان، شمشک بالا، شمشک پایین، دربندسر، درود و جیرود از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات با یکدیگر ادغام و از این پس به عنوان شهر شمشک دربندسر شناخته می‌شود.مردم بومی شمیرانات دارای اصالتی طبری و از قوم مازِنی می باشند.

روستای درود (رودبار قصران)

درود یا دررود یا درروس از روستاهای سابق دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران بود که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ با تأسیس شهر شمشک دربندسر به همراه چند روستای دیگر در آن ادغام شد و اکنون محله این شهر محسوب می‌شود.

روستای دره جوزار

دره جوزار یا درهٔ جوزار از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۰ نفر در ۳ خانوار بوده‌است؛ که قطعاً تا کنون تغییر یافته‌است.

روستای دستگرد (لواسان)

دستگرد یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است. این محله متصل به محله های نجارکلا و گلهم دورودک شهر لواسان است . نام این محله در کتابهای فرهنگ جغرافیائی کشور ، فرهنگ آبادیهای کشور و کتاب تاریخ قصران ذکر شده است و جمعیت آن در زمان چاپ کتب مزبور ۱۷ تن ذکر شده است. یک قنات باستانی و رودخانه کُند از میان این محله عبور میکندودرضلع شرقی دستگرد تپه حصارک می باشد.

روستای رسنان

رسنان یکی از روستاهای تهران (دهستان لواسان بزرگ) در شهرستان شمیرانات می باشد. این روستا در یازده کیلومتری جاده تهران به دماوند و در فاصله چهارده کیلومتری از شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع است.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۵۷۴ نفر بوده است .

روستای روته

روته از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۴۵۸ نفر بوده است. که قطعاً تا کنون تغییر یافته است. اهالی روته به گویش قصرانی زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای رودک (شمیرانات)

رودک یا رودبارَک از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.مردم روستای رودک به تاتی که زبان غالب در منطقه رودبار قصران است سخن می گویند.جمعیت این روستا براساس سرشماری سال۱۳۹۵ حدود۵۴۶ نفر بوده‌است. در برخی فصل‌های سال، جمعیت به بیش از ۱۷۰۰ نفر می‌رسد.

روستای زایگان

زایگان (به تاتی: زاگون) از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشدجمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰۵ نفر بوده است. که قطعاً تا کنون تغییر یافته است. اهالی زایگان به گویش قصرانی زبان مازندرانی صحبت می کنند..

روستای زردبند (شمیرانات)

زردبند یا زردبند لشگرک روستایی در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات می باشد. این محله در ابتدای جاده لشگرک – فشم و انتهای دامنه گردنه قوچک قرار دارد. عبور رودخانه جاجرود و درختان متعدد، آب و هوای خنک، ییلاقی و دلچسبی به زردبند بخشیده است؛ بطوریکه آن را در زمره مناطق گردشگری استان تهران قرار داده است. این محل در رودبارقصران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر بوده‌است.

روستای زیادآباد (شمیرانات)

زیاد آباد که به آن اردوگاه شهید تهرانی نیز اطلاق میگردد یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۲۰ نفر بوده است که همگی سربازان دوره خدمت ضرورت و افسران و درجه دارن نظامی هستند.

روستای سبو بزرگ

سبو بزرگ یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است که در حال گسترش و تبدیل شدن به یکی از گران قیمت‌ترین مناطق کاملا ویلایی لواسان با چشم‌اندازهایی از سد لتیان ، پارک جنگلی لتیان و کوه‌های زیبای لواسان کوچک است. مدتی است ساخت و سازها در این محله افزایش یافته و هجوم خریداران برای معامله زمین‌های این منطقه بکر که در آینده نزدیک و قریب الوقوع بعلت اضافه شدن به طرح تفضیلی که مقدمات آن به امضای شورایعالی مسکن و شهرسازی رسیده و باعث سیر صعودی بهای اراضی سبوبزرگ خواهد شد افزایش یافته و همین امر باعث شده بسیاری از مالکان بعلت ترس از گرانی زمین در آتیه نزدیک و ارزان فروشی در زمان فعلی از فروش املاک خودداری نمایند.

این محله در گذشته و تا پیش از تأسیس شهرداری لواسان، یکی از آبادی‌های لواسان کوچک بود که همراه با چند روستای دیگر در سال ۱۳۴۹ در شهر لواسان ادغام گردید و حالا به عنوان یکی از محله‌های شهر لواسان شناخته می‌شود.سبو بزرگ در نزدیکی محله سبو کوچک و در چهار کیلومتری مشرق محله گلندوک قرار دارد. اراضی و باغات سبو بزرگ از چشمه‌سار و رودخانه افچه مشروب می‌شود. سبو بزرگ را به همراه سبو کوچک، منطقه سبو می‌گویند. در گذشته ٩ هکتار گندم آبی و ١٩ هکتار گندم دیم و ٣ هکتار جو آبی و ٣ هکتار باغ و قلمستان داشته و شغل اهالی آن کشاورزی و محصولش غله بوده‌است. مقداری از اراضی و باغاتش امروزه از بین رفته و بجای آن ویلا و ساختمانهای مسکونی احداث کرده‌اند.

روستای سبو کوچک

سبو کوچک یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است. این محل نسبت به جمعیت خود دارای بیشترین شهید دفاع مقدس در لواسانات است.این محله در گذشته و تا پیش از تأسیس شهرداری لواسان، یکی از آبادی‌های لواسان کوچک بود که همراه با چند محله دیگر در سال ۱۳۴۹ در شهر لواسان ادغام گردید و حالا به عنوان یکی از محله‌های شهر لواسان شناخته می‌شود.سبو کوچک در نزدیکی سبو بزرگ و در شمال غربی آن در سه کیلومتری محله گلندوک واقع است. اراضی و باغات سبو کوچک از رودخانه افچه مشروب می‌شود. سبو کوچک را به همراه سبو بزرگ، منطقه سبو می‌گویند.

در گذشته ٩ هکتار گندم کاری آبی و ٣ هکتار گندم کاری دیم و ٢ هکتار جو آبی و ٢ هکتار باغ و قلمستان داشته و شغل اهالی آن زراعت و محصولش غله و بن‌شن و میوه بوده‌است. امروزه بخشی از اراضی و باغاتش از بین رفته و بجای آن ویلا و ساختمانهای مسکونی احداث شده‌است. در مقایسه با سایر محله‌های لواسان در محله‌های سبو کوچک و سبو بزرگ ساخت و سازهای کمتری صورت گرفته‌است و در نتیجه هنوز بافت باغی و قدیمی خود را تا حدود زیادی حفظ کرده‌است. بومیان و محلیان محله سبو کوچک غذاهای محلی مخصوص به خود را دارند، از جمله غذای محلی آب-دوغ-خیار در این محله طرفداران بسیاری دارد. همچنین در نانوایی اصلی این محله، نان سنتی شمیران پخت می‌شود.

روستای سفیدستان

سفیدستان از روستاهای سابق دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران بود که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ با تأسیس شهر شمشک دربندسر به همراه چند روستای دیگر در آن ادغام شد و اکنون محله این شهر محسوب می‌شود.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۳۹ نفر در ۴۰ خانوار بوده‌است.

روستای سینک (شمیرانات)

سینَک یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات می باشد.روستای سینک کهنه و قدیمی است و نامش در کتابهای طرائق الحقایق و تاریخ رویان و طبرستان مرعشی به همراه هنزک آمده است. مجدالملک سینکی، از رجال و نویسندگان عصر قاچار، اهل سینک بود.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۱۶ نفر در ۳۹ خانوار بوده است.

روستای شمشک بالا

شمشک بالا از روستاهای سابق دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران بود که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ با تأسیس شهر شمشک دربندسر به همراه چند روستای دیگر در آن ادغام شد و اکنون محله این شهر محسوب میشود.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۶۷۲ نفر در ۱۹۲ خانوار بوده است؛

روستای شمشک پایین

شمشک پایین از روستاهای سابق دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران بود که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ با تأسیس شهر شمشک دربندسر به همراه چند روستای دیگر در آن ادغام شد و اکنون محله این شهر محسوب میشود.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۴۶۰ نفر در ۱۳۰ خانوار بوده‌است.

روستای شورکاب

شورکاب یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است که در گذشته و تا پیش از تأسیس شهرداری لواسان، یکی از آبادی‌های لواسان کوچک بود که به همراه سایر محله‌ها در سال ۱۳۴۹ در شهر لواسان ادغام گردید. شورکاب در فاصله لشکرک به گلندوک در کنار راه(بلوار امام خمینی لواسان) قرار دارد . اراضی و باغات شورکاب از قنات و رودخانه مشروب می‌شود.در گذشته ٣ هکتار گندمکاری دیم و ١٠ هکتار باغ و قلمستان داشته و محصولش گندم و جو و سیب‌زمینی و باقلا و میوه‌اش سیب و به و گیلاس و آلوزرد و آلبالو بوده‌است که با رشد شهرسازی و شهرنشینی بسیاری از آن باغات و مزارع تبدیل به ویلاهای مدرن و ساختمان‌های جدیدالاحداث شده‌است.. تپه باستانی شورکاب در این محله واقع شده‌است.در شورکاب مانند دیگر محله‌های لواسان زبان تاتی رایج است.

روستای شهرک باستی

شهرک باستی هیلز (به انگلیسی: Basti Hills به ‌معنای تپه‌ های باستی) یکی از محله‌های شهر لواسان در شهرستان تجریش در استان تهران است. این محله متصل به محله های شورکاب، توک مزرعه و احمدآباد است. شهرک «باستی هیلز» که در دامنه کوه‌های شمال شهر لواسان واقع شده، با منظره‌ای از شهر لواسان و سد لتیان ،دیدنی بی نظیر دارد.گیت ورودی شهرک باستی هیلز در ۱۸ تیر ماه سال ۹۸ با پیگیری نماز گزاران شهر لواسان و به دستور رییس حوزه قضایی این شهر بسته شد .

روستای علائین (شمیرانات)

علائین یکی از روستاهای شمیرانات از توابع بخش لواسانات می باشد. این روستا در فاصله ۱۷ کیلومتری از شهر لواسان قرار دارد.این روستا در دهستان لواسان بزرگ قرار دارد و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۹۹ نفر در ۳۴ خانوار بوده است که قطعاً تا کنون افزایش یافته است.

روستای علائین (لواسان)

علائین یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲۹ نفر در ۶۰ خانوار بوده است.

روستای فشم

فشم یکی از محله‌های منطقه رودبار قصران در استان تهران است که شهرداری اوشان فشم میگون و بخشداری رودبار قصران و برخی از ادارات اصلی این شهر و پاسگاه انتظامی در آن قرار دارد.در لغتنامه دهخدا آمده‌است: فشم. [ف َ ش َ] (اِخ) قصبه‌ای است از دهستان رودبار قصران بخش افجهٔ شهرستان تهران، دارای ۱۴۹۷ تن سکنه. آب مشروب آن از جاجرود و محصول عمدهٔ آن غله، بنشن، ارزن، و میوه و قلمستان است. در تابستان در حدود ۴۰ خانوار برای هواخوری در این ده ساکن می‌شوند. از معادن اطراف فشم زغال سنگ استخراج می‌شود.

روستای قاضی‌آباد (لواسان)

قاضی آباد یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است.این محله در کنار بلوار امام خمینی شهر لواسان و متصل به محله ناران و نجارکلای بالا و مابین آن دو قرار دارد که به صورت رسمی دارای سنگ ثبتی است و در گفتار عامیانه بنام [قاضی با] مصطلح گردیده است.

روستای کردیان (شمیرانات)

کردیان روستایی از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات می باشد.این روستا در دهستان لواسان کوچک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۰ نفر بوده‌است

روستای کلاک (لواسان)

کلاک یکی از آبادی‌های لواسان کوچک در بخش لواسانات شهرستان شمیران استان تهران بود که در سال ۱۳۸۲ با انجام توافق شهرداری لواسان و مالکان و بر اساس درخواست مالکان به شهر لواسان الحاق گردید.و یکی از محله‌های حوزه شهر لواسان شد که در قالب یک شهرک ویلائی است. کلاک در ۲ کیلومتری مشرق محله گلندوک شهر و مجاور محله‌های نجارکلا، ناران و سید پیاز و مشرف به سد لتیان و روبه‌روی کوه زینکوه قرار دارد. قبل از انقلاب اسلامی ایران تحت مالکیت برادران ضرغامفر قرار داشت و ساکنین آن همگی رعیت بودندکه بعد از انقلاب به تملک افراد دیگری درآمده‌است. کلاک را رودخانه افچه و قنات آن مشروب می‌سازد.
سکنه‌اش در فرهنگ جغرافیایی ایران (سال ۱۳۵۶ شمسی) ۱۰۸ تن و در فرهنگ آبادیهای کشور ۲۱ تن در ۹ خانوار نوشته شده‌است که در حال حاضر سکنه بومی ندارد. اراضی کلاک به صورت پهنه‌ای جلگه‌ای است که در گذشته گندم‌زار و جوزار آبی و دیمی داشته و محصولاتش غلات و بن‌شن و میوه‌اش سیب و گیلاس بوده‌است. کلاک و کلات و کلاً در لغت به یک معنی است و در زبان پارسی پهلوی به معنای قلعه است.

زمینهای کلاک پس از توافق با شهرداری لواسان به حوزه شهری لواسان ملحق شده و به قطعات حداقل ۲ هزار متری و پروانه ساختمانی مسکونی روی کلیه قطعات تفکیکی با تراکم ۱۰ درصدی در ۳ طبقه جمعاً ۶۰۰ متر مربع که تحت شرایطی قابل افزایش تا ۹۰۰ مترمربع است، تفکیک گردید. مالکان کلاک پس از الحاق کلاک به حوزه شهری لواسان، با احداث دیوار در گرداگرد کلاک آن را به یک شهرک ویلایی امن که خیابان بندی منظم و فضاسازی زیبائی دارد، تبدیل نمودند که در آینده ای نزدیک به صورت یک شهرک مدرن ویلائی بسیار زیبا در خواهد آمد.

روستای کلان (شمیرانات)

کلان یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات می باشد.در سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۴۶ نفر در ۱۴۲ خانوار ثبت شده است .

روستای کلوگان

کلوگان یا گلوکان یا کلیگان از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال۱۳۹۵ حدود ۲۰۷ نفر بوده است. که قطعاً تا کنون تغییر یافته است.

روستای کمرخانی

کمرخانی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۴۴ نفر در ۱۳ خانوار بوده است. که قطعاً تا کنون تغییر یافته است.

روستای کند بالا

کُند بالا یا کند علیا یکی از روستاهای دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات می باشد .که در دامنه کوه مهرچال واقع شده است. مردم روستای کند بالا به زبان تاتی صحبت می‌کنند. اهالی روستای کند بالا به زبان تاتی صحبت می‌کنند.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۷۳۴ نفر در ۱۸۷ خانوار بوده‌است. در سرشماری۱۳۹۵ جمعیت روستا به۱۱۱۹ نفر و۳۶۸ خانوار رسیده‌است.

روستای کند پایین

کُند پایین یا کند سفلی یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات می باشد.اهالی روستای کند سفلی تات‌زبان هستند.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۲۲ نفر در ۳۰ خانوار بوده است که قطعاً تا کنون افزایش یافته است.

روستای کیور

کیور یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰ نفر بوده است که قطعاً تا کنون افزایش یافته است.

روستای گرمابدر

گرمابدر از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۴ حدود ۷۹۴ نفربوده است؛ که قطعاً تا کنون تغییر یافته است. اهالی گرمابدر به گویش قصرانی زبان مازندرانی صحبت می کنند.

گرمابدر

روستای گلندوک

گَلَندوئَک یا گَلَندُوَک (Galandūak, Galandowak) یا همان گلهم دورودک (Galhamdorūdak) نام یکی از محله‌های شهر لواسان واقع در بخش لواسانات تهران است که در سمت غربی رود کُند (رودخانه لوارک) مقابل محله نجارکلا که در شرق رودخانه کُند قرار دارد؛ واقع گردیده است.گاهی اشتباهاً نام گلندوئک را بر کل شهر لواسان یا حتی لواسان کوچک اطلاق می‌کنند که مطلقاً وجهی ندارد. گلندوئک تا قبل از تأسیس شهرداری لواسان در سال ۱۳۴۹ یک روستا بوده که همراه با سایر روستاها در شهر لواسان ادغام شده‌است.
اطلاق نام محله گلندوک بر کل شهر لواسان که تنها یکی از هجده محله اصلی شهر لواسان است یک غلط مصطلح است که در برخی موارد دیده می‌شود و این در حالی است که برخی محله‌های شهر لواسان مثل نجارکلا از وسعت بیشتری برخوردار بوده و همچنین سابقه مرکزیت لواسانات را در تاریخچه خود دارد. تنها علت این اشتباه آنست که شهرداری لواسان در بدو تأسیس در محله گلندوک احداث گردیده است.خانه نظام‌السلطان و درخت چنارک مربوط به دوره قاجار در این محله قرار دارد.

روستای گندم‌مجد

گندم مجد یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۱۰ نفر در ۳ خانوار بوده است.

روستای لالان (شمیرانات)

لالان یا لالون از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران می باشد. به علت وجود گل‌های لاله، به این روستا لالگون، یا لالون گفته می‌شود، و دارای چشمه آب گازدار طبیعی است که بومی‌ها به آن چشمه تلخاب می‌گویند. این روستا زادگاه خواننده مرحوم مشهور زن مرضیه است.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۱۱۳۵ نفر بوده است و در سال ۹۵ حدود ۱۱۳۵ نفر بوده است. اهالی لالان به گویش قصرانی زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای لشگرک

لشگرک یا لشکرک پهنه‌ای است جزو شهر لواسان در استان تهران و متصل به محله زردبند که در دامنه شمالی گردنه قوچک و در کنار رود جاجرود واقع گردیده و پادگان لشکرک (متعلق به ارتش) و بخشی از بلوار امام خمینی لواسان نیز در آن قرار دارند. در این محل راه تهران و تجریش به لواسانات که از گردنه قوچک سرازیر می‌گردد به دو شاخه تقسیم می‌شود؛ شاخه‌ای به سوی رودبار قصران (فشم) و شاخه دیگر به سمت مرکز شهر لواسان می‌رود. جاده تلو (حکیمیه – لواسان) نیز به لشگرک ختم می‌گردد.

روستای لواسان بزرگ

لواسان بزرگ یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات می باشد. فاصله این روستا تا شهر لواسان مرکز بخش لواسانات در حدود ۱۵ کیلومتر است. روستای لواسان بزرگ مرکز دهستان لواسان بزرگ بوده و در حومه شهر لواسان واقع شده‌است.جمعیت روستای لواسان بزرگ بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در حدود۹۳۷ نفر ثبت شده‌است.گردو، سیب، گیلاس،آلبالو، خرمالو، زردآلو، هلو، آلو، انواع انگور، گوجه سبز، توت، بِه، ازگیل و… مهم‌ترین محصولات کشاورزی لواسان بزرگ هستند.
مسجد جامع امام حسن عسگری: این مسجد به دستور حسن بن زید هنگام دعوت مردم لواسانات به اسلام و مذهب تشیع توسط فردی به نام یحیی ساخته شده که نبیره‌های بانی این بنا پس از قرن‌ها همچنان متولی آن هستند و نام مسجد به مرور زمان با تغییر مذهب مردم از زیدیه به اثنی عشریه از مسجد امام حسن بن زید به مسجد امام حسن عسکری تغییر پیدا کرده‌است.
سد لتیان که در سال ۱۳۴۲ بنا و در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسیده‌است آبریز آن از جنوب کوه‌های سلسله جبال البرز سرچشمه گرفته و از طرف غرب از دره‌ها و رودخانه‌های منطقه لواسان کوچک و رودبار قصران و از شرق آن از رودخانه‌های لواسان بزرگ وعلایین وکلان از روستاهای چهارباغ ورسنان عبور کرده و وارد سد لتیان می‌گردد بخاطر کثرت جمعیت تهران تونلی به طول ۲۰ کیلومتر از روستای کلان به سد لار احداث و آب سد لاررا به نیروگاه کلان انتقال و پس از توی برق به وسیله تونل ولوله‌هایی با ارتفاع ۳متر به نیروگاه لوارک انتقال داده و بعد از تولید برق از طریق خط سوهانک به تهران ارسال می‌گردد .
تپه باستانی سرقلعه:این بنا که از سال ۹۷ مورد اکتشاف قرار گرفته‌است، قدمت آن به قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.
چشمه عین الحیات:این چشمه در قسمت شمال شرق روستای لواسان بزرگ واقع است و آب این چشمه در گرمترین فصل سال بسیار سرد و گواراست و از لحاظ معدنی غنی‌ترین آب آشامیدنی دنیاست.
کوه نظرگاه:امامزاده موسی رودبارمحله که از آثار باستانی ایران می‌باشد که درخت چناری به قدمت ۱۵۰۰ سال در آن قرار دارد. در تنه این درخت در سالیان قبل مغازه‌ای قرار داشته‌است.
لواسان بزرگ دارای چهارمحله اصلی است: ۱- رودبارمحله ۲- اجاره ۳- کلومحله ۴- سرده

روستای مزرعه سادات

مزرعه سادات یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات می باشد.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵۰ نفر بوده است که قطعاً تا کنون افزایش یافته است.

روستای مزرعه شاه‌نشین

مزرعه شاه نشین یک روستا در ایران است که در دهستان لواسان بزرگ واقع شده‌است.

روستای میگون

مِیگون یکی از مناطق گردشگری شهر اوشان، فشم، میگون در استان تهران است. مردم میگون به گویش قصرانی زبان مازندرانی صحبت می کنند.میگون در لغت از دو کلمۀ: می(شراب)و گون(مانند)تشکیل شده که در کنار هم به معنی همانند شراب(از نظر فرح بخشی و نشاط آوری)است.

محصولات میگون بیشتر محصولات باغی نظیر:گیلاس،آلبالو،سیب،گردو و فندق است که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار می باشند. همچنین میگون دارای امامزاده ای به نام امامزاده سید میر سلیم است که زیارتگاه اهالی محل و مناطق مجاور می باشد. در لغتنامه دهخدا آمده‌است: میگون قصبه‌ای است جزء دهستان رودبار قصران بخش افجه شهرستان تهران، واقع در ۲۵هزارگزی شمال افجه کنار راه شوسهٔ شمشک به تهران. هوای کوهستانی سرد و خوبی دارد و در تابستان گردشگاه مردم تهران است. این قصبه در حدود ۲۳۷۵ تن جمعیت دارد و آب آن از رودخانهٔ شمشک تأمین می‌شود. دارای راه شوسه و قلمستان و باغهای زیبا و میوه‌های گوناگون است. غلات و ارزن و عسل آن شهرت دارد. مزرعهٔ هملون جزء این قصبه است و امامزاده‌ای دارد.

هتل جهانگردی میگون در مرتفع ترین قسمت شهر میگون واقع شده ، پارک قلعه باغ ، سپید کمرچال و غار هملون نیز که از دو غار کوچک و بزرگ تشکیل شده است از مکان های گردشی میگون است.مدرسه یخنوردی میگون هم جزو بزرگترین مدرسه یخنوردی خاور میانه است و از جمله مکان هایی است که در فصل زمستان میزبان ورزشکاران و گردشگران بسیاری است این مدرسه در ابتدای دره هملون واقع شده است.میگون بابت شرایط آب وهوایی و شرایط جغرافیایی و کوهستانن همواره مورد توجه گردشگران و طبیعتگردان بوده.

روستای ناصرآباد (شمیرانات)

ناصرآباد از روستاهای دهستان لواسان کوچک در شهرستان شمیرانات می باشد و در فاصله ۱۶ کیلومتری از شمال شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع شده‌است. ۳ هکتار گندمکاری آبی و ۵ هکتار دیم و ۱۰ هکتار باغ و قلمستان دارد، از رودخانه مشروب می‌شود، محصولش گندم و جو و سیب‌زمینی و لوبیا و لبنیات و میوه‌اش سیب و گردو و گیلاس است. شغل اهالی زراعت و گله‌داری است.این روستا در دهستان لواسان کوچک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۴ نفر بوده‌است.

روستای ناظم‌آباد (لواسان)

ناظم آباد یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است.این محله متصل به محله سبو بزرگ و در نزدیکی سد لتیان و پارک جنگلی لتیان است. نام این محله در کتابهای فرهنگ جغرافیائی کشور ، فرهنگ آبادیهای کشور و قصران ذکر شده است و جمعیت آن در کتب مزبور ۵۷ تن و ۲۱ تن ذکر شده است. رودخانه افجه از میان این محله عبور میکند.تپه ناظم‌آباد مربوط به دوران پیش از اسلام در این محله قرار دارد.

روستای نجارکلا (لواسان)

نَجّارکُلا (Najar-Kola) (به مازندرانی: نَجارکِلا) یکی از محله‌های شهر لواسان واقع در بخش لواسانات تهران است که در سمت شرقی رود کُند (رودخانه لوارک) و در مجاورت محله گلندوئک که در سمت غرب رودخانه مزبور قرار دارد واقع گردیده‌است.این محله پیش از تأسیس شهرداری لواسان (در سال ۱۳۴۹) و نیز قبل از تشکیل شهرستان شمیرانات مرکز بخش افجه شهرستان تهران شامل لواسانات، رودبارقصران، سیاهرود و بومهن بود.
محله نجارکلا خود از دو محله نجارکلای بالا و نجارکلای پایین تشکیل شده‌است که نجارکلای بالا در شمال بلوار امام خمینی لواسان و نجارکلای پایین در جنوب بلوار امام خمینی لواسان واقع است. وسعت نجارکلای پایین بسیار بیشتر از نجارکلای بالا می‌باشد. نجارکلای پایین خود شامل منطقه سید پیاز لواسان نیز می‌گردد. منطقه سید پیاز مشرف به سد لتیان و یکی از مناطق کلاً ویلائی شهر لواسان است.
دشت نیمه همواری که شهر لواسان در آن واقع گردیده بعلت وجود کوشک (کاخ) یکی از سرداران آل بویه بنام علی کامهٔ دیلمی در گذشته کوشک دشت نامیده می‌شده است که بدینسان به محله نجارکلا گاهی محله پشت کوشک یا اراضی پشت کوشک نیز گفته می‌شود. برای مثال در اسناد قدیمی به اراضی همند به صورت هُمند پشت کُشک اشاره شده است.

روستای نیکنام‌ده (شمیرانات)

نیکنام‌ده یکی از روستاهای شمیرانات از توابع دهستان لواسان بزرگ بخش لواسانات می باشد. این روستا در فاصله ۹ کیلومتری از شهر لواسان مرکز بخش لواسانات قرار دارد. نیکنام‌ده پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان شمیرانات و بخش لواسانات است.تاتی زبان رایج در روستای نیکنام‌ده است.نیکنامده از محله‌های مختلف از جمله سوادر، هنزا (بام نیکنامده)، کهن ده، دوآب و مرجارک (باران) تشکیل گردیده. نیکنامده به عنوان مرکز دهستان لواسان بزرگ در همسایگی سد لتیان و در کوهپایه رشته کوه البرز قرار دارد. کوه دراز چشمه با ارتفاع ۳۴۰۰ متر مرتفع‌ترین کوه روستای نیکنامده می‌باشد.

محصولات باغات این منطقه از جمله: گردو و گیلاس و آلبالو و… در بازارهای تهران و پردیس عرضه و بفروش می‌رسد. چشمه سارها و علفزارهای نیکنامده موجب رونق صنعت دامپروری و پرورش زنبور عسل گردیده‌است. روستای نیکنامده از موقعیت توریستی و تفریحی بهره‌مند است و می‌تواند به عنوان مقصدی مناسب پذیرای گردشگران و مسافران در روزهای آخر هفته باشد.فامیلی ملکیان فرد و طاهریان و یافتیان و جمالیان و بندعلیان و علیان و سبزعلیان و گندمی و عبادی از جمله فامیلی های معروف مردم این روستا است.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳۳۴۰ نفر در ۶۶۸ خانوار بوده‌است.البته در سرشماری نفوس و مسکن سال۱۳۹۵ تنها جمعیت ثابت روستا احصا شده است.ولی بعلت آب و هوای معتدل کوهستانی نیکنام‌ده و فاصله اندک آن از تهران،تعداد زیادی از هموطنان اقدام به خرید زمین و باغ و احداث ویلا برای سکونت در محل این روستا کرده آند.با در نظر گرفتن اینگونه شهروندان جمعیت روستای نیکنام‌ده بالغ بر ۷هزار نفر(با استناد به سرشماری صورت گرفته توسط دهیاری نیکنام‌ده)میشود.

روستای همه‌سین

همه‌سین (ده ترکمن یا ترکمن‌ده)، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان تهران در استان تهران ایران. روستای همه‌سین در ۷ کیلومتری شرق تهران و در پوشش شهرداری منطقه ۱۳ تهران می‌باشد.این روستا در شمال شرقی تهران و هفت کیلومتری پارک جنگلی سرخه حصار قرار گرفته‌است. همه‌سین در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای هنزک

هِنزَک یکی از روستاهای دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران ایران است.مردم روستای هنزک به تاتی که زبان غالب در منطقه قصران است سخن می‌گویند.براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۲۰ نفر بوده‌است.

روستای هیزم‌دره

هیزم‌دره، روستایی از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات می باشد.این روستا در دهستان لواسان بزرگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷ نفر (۹خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *