رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

لواسان بزرگ شمیرانات

اشتراک گذاری

منطقه لواسان بزرگ یا همان دهستان لواسان بزرگ یکی از مناطق ییلاقی، کوهستانی و خوش آب و هوای بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران است که در دامنه سرسبز رشته‌ کوه البرز و ۳۳ کیلومتری جنوب‌غربی قله دماوند قرار دارد. فاصله این روستا تا شهر لواسان مرکز بخش لواسانات در حدود ۱۵ کیلومتر است. روستای لواسان بزرگ مرکز دهستان لواسان بزرگ بوده و در حومه شهر لواسان واقع شده‌است. لواسان بزرگ در بخشی به نام بخش لواسانات قرار دارد که این بخش شامل ۲ دهستان لواسان بزرگ و لواسان کوچک و شهر لواسان است، در کنار شهر تجریش و رودبارقصران شهرستان شمیرانات را تشکیل می‌ دهند. لواسان بزرگ در دامنهٔ رشته کوه البرز و در ارتفاع ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. جمعیت این دهستان در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۶٬۰۳۴ نفر و ۲٬۰۴۵ خانوار ثبت شده‌است.
لواسان در زبان پهلوی به معنای تیغه کوهی است که محل طلوع خورشید می‌باشد و چنان‌که ناصر خسرو در سفرنامه اش ذکر کرده‌است بر کوه دماوند نهاده شده‌است. روستای لواسان بزرگ بر خلاف نامش یک روستای متوسط الجمعیت است که در حومه شهر لواسان و در دهستان لواسان بزرگ قرار دارد اما از لحاظ قدمت یکی از قدیمیترین مناطق شهرستان شمیرانات و شاید قدیمیترین آن باشد که اولین مسجد پهنه قصران در آن ساخته شده‌است که به مسجد جامع امام حسن عسگری معروف است. لواسان نامی است که بر یک شهر، دو دهستان و یک روستا نهاده شده‌است که به مجموع همه آن‌ها لواسانات می‌گویند.
گردو، سیب، گیلاس،آلبالو،خرمالو، زردآلو، هلو، آلو، انواع انگور، گوجه سبز، توت، به، ازگیل و… مهم‌ترین محصولات کشاورزی لواسان بزرگ هستند.

آثار باستانی و ملی لواسان
مسجد جامع امام حسن عسگری: اعتقاد مردم بومی این روستا نسبت به ساخت مسجد توسط شخص حسن عسکری موجب شده در سالروز کشته شدن او هزاران نفر از اقصی نقاط کشور برای زیارت به این منطقه بیایند.تپه باستانی سرقلعه:این بنا که از سال ۹۷ مورد اکتشاف قرار گرفته است، قدمت آن به قبل از میلاد مسیح بر می گردد. بومی ها معتقدند که در این مکان گنج وجود دارد.

چشمه عین الحیات:
این چشمه در قسمت شمال شرق روستای لواسان بزرگ واقع است و آب این چشمه در گرمترین فصل سال بسیار سرد و گواراست و از لحاظ معدنی غنی‌ترین آب آشامیدنی دنیاست

کوه نظرگاه
امامزاده موسی رودبارمحله که از آثار باستانی ایران می‌باشد که درخت چناری به قدمت ۱۵۰۰ سال در آن قرار دارد. در تنه این درخت در سالیان قبل مغازه‌ای قرار داشته‌است.

لواسان بزرگ دارای چهارمحله اصلی است: ۱- رودبارمحله ۲- اجاره ۳- کلومحله ۴- سرده
لواسان بزرگ  لواسان بزرگ شمیرانات

لواسان بزرگ  لواسان بزرگ شمیرانات
لواسان بزرگ شمیرانات
دهستان لواسان بزرگ شمیرانات لواسان بزرگ شمیرانات

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *