رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ بهمن ۱۴۰۰

روستاهای ملارد (معرفی ۴۹ روستای ملارد )

اشتراک گذاری

در این مطلب به معرفی روستاهای ملارد پرداخته ایم . ۴۹ روستای ملارد که در نزدیکی تهران هستند و می توانیدبرای دیدن این روستاها سفری یکروزه در تعطیلات آخر هفته را برنامه ریزی کنید .در ابتدا با شهرستان ملارد آشنا خواهیم شد .شهرستان ملارد یکی از شهرستان‌های استان تهران می‌باشد. این شهرستان از بخش مرکزی، بخش صفادشت، منطقهٔ مارلیک و سرآسیاب تشکیل شده ‌است. مرکز این شهرستان شهر ملارد می‌باشد. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۷۷٬۲۹۲ نفر بوده‌ است.وسعت این شهرستان بالغ بر ۹۳۰ کیلومتر مربع بوده و فاصله مرکز این شهرستان یعنی شهر ملارد تا تهران حدود ۵۰ کیلومتر می باشد. این شهرستان در واقع یک حومه شهر فردیس است.

شهرستان ملارد از شمال با فردیس، از جنوب با دهستان جوقین، از مشرق با شهریار و از مغرب با ماهدشت هم‌جوار است.این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و صفادشت ، دو شهر ملارد و صفادشت ، ۴ دهستان ملارد شمالی ، ملارد جنوبی ، بی بی سکینه و اختر آباد و ۴۹ روستای دارای سکنه می باشد.جمعیت آن ترکیبی از اقوام مختلف ایرانی میباشد ولی عمد تا اقوام ترک ، لر، کرد ، لک، کرمانج( کردهای شمال خراسان)، تا ت و گیلک ومازندرانی میباشند. بیشترین مهاجرت ها به شهرستان ملارد از استانهای آذربایجان شرقی ، همدان ، اردبیل ، لرستان ، کرمانشاه ، خراسان رضوی(عمدتا از شهرستان قوچان)،خراسان شمالی، زنجان، مرکزی،قزوین،گیلا ن و مازندران میباشد.


علت نامگذاری ملارد

علت نامگذاری شهر کنونی ملارد به این نام به درستی مشخص نیست و در این زمینه چندین دیدگاه وجود دارد :
– ملارد به معنای گندم زار بوده و با توجه به اینکه کشتزارهای گندم در پیرامون ملارد کنونی در گذشته، فراوان وجود داشته، این شهر و منطقه به نام ملارد نامور گردیده است.
– دیگر دیدگاه اینکه، از این محل و جایگاه کنونی ملارد در برخی نوشته ها ی تاریخی به نام مرند نام برده شده است که در گذر زمان به ملارد تغییر یافته است.
– ملارد خلاصه شده اصطلاح ترکی مال ات یر یعنی محل نگهداری مال و اسب بوده است که در گذر زمان به ملارد تغییر یافته است.( زبان بیشتر بومیان ملارد ترکی می باشد.)
– ملارد تغییر واژه های “محل آرد ” بوده است. با توجه به موقعیت این منطقه در زمینه تولید گندم و نیز وجود آسیاب هایی در این منطقه که گندم های تولیدی منطقه را به آرد تبدیل می کرده اند.(یکی از محلات اصلی ملارد کنونی، سرآسیاب می باشد که در محل خیابان امام خمینی فعلی سرآسیاب، آسیاب هایی وجود داشته است.)

موقعیت جغرافیایی

این شهر در غرب استان تهران واقع شده است. فاصله ملارد با تهران ۵٠ کیلومتر و با کرج که در امتداد شمال ملارد است، ۲۲ کیلومتر است. خط مترو تهران ـ کرج قرار است تا ملارد نیز ادامه یابد. این شهرستان از جهت شمال به استان البرز ( بخش مرکزی و اشتهارد شهرستان کرج) ، از جهت مشرق به شهرستان شهریار و از جهت جنوب به استان مرکزی (شهرستان زرندیه) و از جهت مغرب هم به استان البرز(بخش اشتهارد) محدود میشود.

شهرستان ملارد از شمال با فردیس، از جنوب با دهستان جوقین و از مغرب با ماهدشت هم‌جوار است. زلزله مورخ ۳۰ آذر ۹۶ در ساعت ۲۳:۲۷ به قدرت ۵٫۲ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین به وقوع پیوست و ۳ کشته و حدود ۱۵۰ زخمی بر جای گذاشت. منطقه سر آسیاب شهرستان ملارد به دلیل بافت شهری فرسوده و ساخت خانه های غیر قانونی و غیر ایمن و تجمع زیاد جمعیت در این منطقه، در برابر زلزله و بلا های طبیعی بسیار آسیب پذیر بوده و باعث نگرانی مردم این منطقه شده است.


پیشینه تاریخی

در نزدیکی بافت شهری ملجا دو امامزاده جلیل القدر قراردارد؛ یکی امام زاده قاسم علیه السلام از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام که در کنار کوه روستای بیدگنه واقع شده و دیگری امامزاده ابراهیم علیه السلام که از فرزندان امام علی النقی علیه السلام می باشد و در محل آرامستان فعلی شهر ملارد قرار دارد. با توجه به ظرفیت های کشاورزی ملارد و دارا بودن آب کشاورزی مناسب و زمین های حاصلخیر، بهاءالدین کهبد در سال ۱۳۱۷ با دو تن از دوستان خود به اسامی ثلاث و آصف تاج بخش زمین های ملارد را از اداره خالصه به قیمت۱۵۲ هزار تومان و آن هم به صورت اقساط خریداری نمودند.

کهبد چندی بعد، سهم دو شریک خود را نیز از آنان خریداری و به تنهایی مالک تمامی اراضی ملارد گردید. اسناد موجود نشان می دهد برخی از کهبد شکایت نموده اند که علی الظاهر به نتیجه نرسیده و کُهبُد پس از مالکیت بر تمامی اراضی با استفاده از استعداد و قدرت بالای مردم ملارد در امر کشاورزی، اقدام به گسترش کشاورزی مدرن و ایجاد باغ های بسیار وسیع و تأسیس گاوداری مجهز نمود. کهبد پس از سرنگونی رژیم پهلوی و انقلاب اسلامی از ایران متواری گردید.

مردم ملارد مردمی سخت کوش و معتقد بوده و هستد و در دروان انقلاب اسلامی تلاشهای مجاهدانه ای را در ملارد ، شهریار،کرج و تهران در جهت روشنگری و مبارزات علیه سلطه ستم شاهی انجام داده و جوانانش با تذهیب و ورزش خود را آماده رویارویی با دشمنان داخلی و خارجی کردند. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و با شروع جنگ تحمیلی مردم حماسه ساز و شهید پرور ملارد در صف اول جبه های حق علیه باطل حضور یافتند و از جمله این حضور می توان به درخشش جوانان ملارد در گردان خط شکن حضرت علی اصغر علیه اسلام لشکر ده سید الشهدا اشاره نمود. با توسعه گرفتن روند عمران و آبادانی در شهرها و روستاهای کشور با توجه به جمعیت ملارد از سال ۱۳۷۲ مکاتباتی در جهت تبدیل ملارد به شهر و تاسیس شهرداری از سوی مردم ملارد، بخشداری و فرمانداری شهریار با وزرات کشور انجام گرفت و سرانجام به نتیجه رسید : بر اساس تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی با رای اکثریت وزرای عضو کمیسیون سیاسی-دفاعی هیئت دولت در جلسه مورخ ۸ مرداد ماه ۱۳۷۴ : روستاهای سرآسیابِ ملارد و ملارد از توابع دهستان ملارد تابع بخش مرکزی شهرستان شهریار ادغام و به نام شهر ملارد شناخته شده و در محل مذکور‌ شهرداری تأسیس شود.‌این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۷۴ به تأیید ریاست جمهوری وقت آیت الله هاشمی رفسنجانی رسید.

روستاهای ملارد

اقتصاد

شهرستان ملارد به واسطه قرارگیری در کنار تهران بزرگ، یکی از شهرستان هایی است که بخش بزرگی از این جمعیت را عمدتا از قشر کم درآمد جامعه هستند. بسیاری از هنرمندان سراسر کشور با فرهنگ های مختلف در مهاجرت به استان تهران به خاطر وجود آب و هوای مناسب, باغات سرسبز, زمین مناسب نزدیکی به بازار مصرف در شهرستان ملارد ساکن شده اند .
در شهرستان ملارد بیش از ۶۰کارگاه تولید صنایع دستی وجود دارد. بیش از ۳۰۰ نفر نیز به صورت صنایع دستی خانگی فعالیت می کنند. نقاشی روی شیشه و تراش روی شیشه از ممهم ترین این موارد هستند.

روستاهای ملارد

روستای آق قویی

آق قویی، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱ نفر (۵ خانوار) بوده‌است.

روستای اخترآباد

اخترآباد، روستایی است از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۳۰ نفر بوده‌است.

روستای ارسطو

ارسطو، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳۴ نفر بوده‌است.

روستاهای ملارد

روستای ارغش‌آباد

ارغش‌آباد ، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۱ نفر بوده‌است.

روستای اسفندآباد

اسفندآباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۱۱نفر (۹۶۷ خانوار) بوده‌است.

روستای الله‌آباد

الله‌آباد، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است.

روستای امیرآباد

امیرآباد، روستایی از توابع شهرستان ملارد و بخش صفادشت در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان بی‌بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۲۱نفر (۱۴۵۸ خانوار) بوده‌است.

روستاهای ملارد

روستای امیریه (ملارد)

امیریه (بُردآباد) روستایی از بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد که شهرداری منطقهٔ دو شهریار در آن واقع است. تقریباً امروز تمامی جمعیت ان از مهاجرین هستند که پس از انقلاب اسلامی ایران به این منطقه آمده‌اند. میتوان این منطقه را آذربایجان کوچک نامید چرا که تقریباً می‌توان گفت که افرادی را از تمامی استان‌های ترک نشین کشور در خود جای داده‌است.

اکثریت مردم آن مهاجر می‌باشند که زبان قالب در منطقه زبان ترکی می‌باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۵۰۰۰ نفراست. مردم این شهرک بسیار خونگرم و مهربان هستند و زندگی سنتی دارند و آداب و رسوم شهرهای قبلی خود را حفظ کرده اند، این شهرک کوچک مردمانی بسیار معتقد دارد و هم چنین مردمانی از استان‌هایی مانند ترک زبانان همدان، بیجار، زنجان، همدان، تبریز را به خود جای داده‌است البته این شهرک مردمانی از استان‌های شمالی کشور را نیز در خود جای داده‌است. این شهرک مردمانی ساده زیست و زحمتکش و مذهبی دارد. با وجود کثرت اقوام در انتخابات و مراسم‌های مذهبی به وحدت کامل می‌رسند که وحدت مردم این شهرک زبانزد شهرهای اطراف گشته‌است و باعث شده‌است که در انتخابات شورای شهر شهریار همیشه چندین نماینده را به خود اختصاص دهند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش سرنوشت سازی را ایفا کنند.عزاداری‌های هیئت اعظم امیریه در ماه محرم بارها از رسانه‌های ملی پخش شده‌است.

جوانان این شهرک پتانسیل خوبی در ورزش‌های رزمی و کشتی فرنگی دارند که هر ساله در این زمینه‌ها مدال‌های زیادی را در رده استانی و کشوری کسب می‌کنند. در این شهرک یک فرهنگسرای بسیار زیبا به نام فرهنگسرای الغدیر دارد. در این شهرک دو کتابخانه به نام کتابخانه نور و کتابخانه فرهنگسرای الغدیر وجود دارد. این شهرک سالن‌های ورزشی نیز دارد. از نظر سیستم حمل و نقل عمومی پتانسیل بالایی دارد و مراکز خرید بسیار زیادی دارد.

امیریه را می‌توان شهری نامید که تضاد طبقاتی ندارد و تقریباً همهٔ اقشار آن درآمدی نزدیک به هم دارند و با وجود مشکلات همیشه با روحیه و رو به رشد زندگی کرده و مردمان امیدواری هستند که می‌توان گفت درصد افسردگی در این شهرک به دلیل روحیهٔ پیشرفته در میان این مردم نسبت به سایر شهرها کمتر است.

این شهرک دارای یک درمانگاه و اورژانس شبانه‌روزی و سه درمانگاه روزانه، یک داروخانهٔ شبانه‌روزی و دو داروخانهٔ روزانه، دو خانهٔ بهداشت و یک پارک (پارک شاهد) و یک پارک باغ (پارک باغ امیرکبیر) و چندین فضای سبز دیگر، یک کتابخانه (کتابخانهٔ نور)، فرهنگسرای الغدیر (شامل کتابخانه و سالن مطالعه و آمفی تئاتر و فضای سبز)، سه سالن ورزشی، یک استخر، زمین چمن طبیعی دو هزار نفری، زمین چمن مصنوعی، دو بانک و چند پست بانک، ایستگاه آتش‌نشانی، کلانتری و سیستم فاضلاب یکپارچهٔ شهری و … می‌باشد که در سال‌های اخیر از لحاظ امکانات سخت‌افزاری نسبت به شهرک‌های اطراف خود پیشرفت خوبی داشته‌است.

مشکل اصلی این روستا ساخت و سازهای غیرمجاز و مجوز شهرداری به خانه‌های بدون پارکینگ می‌باشد که این عامل باعث شلوغی شهر و نبود جای پارک مناسب برای ماشین‌ها شده‌است که شهرداری با بی‌توجهی به این مشکلات هم از زیبایی و آرامش شهر کاسته و هم باعث درگیری‌ها و مشکلات بین مردم شده و خواهد شد. از این رو باید شهرداری دقت در صدور مجوز برای ساخت خانه‌ها و ضرورت ساخت پارکینگ را سرلوحهٔ دستور کار خود قرار دهد و هیچگاه قوانین و اصول شهرسازی را فدای زیاده خواهی فامیل و آشنایان خود نکنند.

روستای امین‌آباد

امین آباد روستایی در دهستان بی بی سکینه بخش صفادشت شهرستان ملارد استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۷۷ نفر (۵۵ خانوار) بوده‌است.

روستای بیدگنه

بیدگنه، روستایی است از توابع شهرستان ملارد استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۱۴۶۷خانوار) ۵۶۴۰ نفر بوده‌است.

روستای ترکمن

ترکمن (مالکین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای چاقواخوانی

چاقواخوانی، روستایی از روستاهای ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای چهارباغ

چهارباغ، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران ایران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای حصار شالپوش

حصار شالپوش، روستایی از توابع دهستان ملارد جنوبی ، بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۵ نفر (۱۱۰ خانوار) بوده‌است.

روستای خوشنام

خوشنام، با نام پیشین شهنام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا به داشتن کوچه باغ‌های فراوان و داشتن درختان انبوه و کهنسال چنار معروف است.در جلد نخست کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران نوشته حسینعلی رزم‌آرا که در تیرماه ۱۳۲۸ به چاپ رسیده است ، درباره خوشنام (شهنام سابق) اینگونه آمده است که نشان دهنده وضعیت این منطقه در آن دوران است : شهنام دهی جزء بخش شهریار شهرستان تهران در ۱۲ کیلومتری شمال باختر علیشاه عوض سرراه شوسه علیشاه عوض به فرخ‌آباد است. در جلگه و با آب و هوایی معتدل است. دارای قنات. دارای ۲۰۱ سکنه شیعه مذهب و فارسی و ترکی زبان. شغل مردم زراعت و محصولات غلات و چغندر قند است. از طریق قلعه فرامرز می‌توان با ماشین وارد ده شد. این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۸۷ نفر (۱۳۵۷ خانوار) بوده‌است.

خوشنام

روستای داغ قوئی

داغ قوئی، روستایی از روستاهای ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱ نفر (۶ خانوار) بوده‌ است.

روستای دکین

دکین، روستایی از روستاهای ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای دولت‌آباد

دولت‌آباد روستایی از روستاهای ملارد در دهستان اخترآباد بخش صفادشت در استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۳ نفر (۴خانوار) بوده‌ است

روستای دهک

دهک، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۳ نفر بوده‌ است.

روستای رضاآباد

رضاآباد، روستایی از روستاهای ملارد از توابع بخش صفادشت در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌ است.

روستای زرین‌آباد

زرین‌آباد روستایی از روستاهای ملارد در دهستان اخترآباد بخش صفادشت در استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۴۶ نفر (۴۷ خانوار) بوده‌ است.

روستای زرین‌ده

زرین‌ده، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد. این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴ نفر (۱۵خانوار) بوده‌است.

روستای شریف‌آباد

شریف‌آباد روستایی در دهستان بی بی سکینه بخش صفادشت شهرستان ملارد استان تهران می باشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۱۷ نفر (۳۳ خانوار) بوده‌است.

روستای شش دبانلو

‘شش، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.روستایی شهید پرور است.زبان این روستا ترکی می باشد. در گذشته و حال شهرت تمامی اهالی این روستا برگرفته از یک شهرت بنام “چهارراهی” می باشد.این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۹ نفر بوده‌است.

روستای شهرک جعفریه

شهرک جعفریه (یا جعفرآباد سابق)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴۵۲ نفر (۲۶۹۶ خانوار) بوده‌است.
سمت شرقی این شهرک (تحت نظارت شهرداری شهرک جعفریه) طی دهه ۱۳۸۰ و اوائل دهه ۱۳۹۰ فرهنگ نظافت نسبتاً خوبی داشته‌است، اما روند معدوم ساختن و خشک کردن باغات بزرگ ناحیه غربی برای ساخت خانه‌های ارزان به‌طور مستمر ادامه داشته تا جایی که تقریباً چیزی باقی نمانده‌است. از نواحی تازه تفکیک شده (پس از سال ۱۳۹۰) در ملارد ویلا (پارک بلوارهای جنوب غربی شهرک جعفریه) واقع می‌باشند. سابقه کلاهبرداری در زمین‌های تازه‌تفکیک‌شده غیررسمی ملاردویلا نیز وجود دارد. اکثر زمینها به ترتیب در سنوات قبل متعلق به خاندان محمودی اصل بوده که در سنوات ۷۴ لغایت ۷۸ توسط فرزندان ایشان تفکیک و به فروش رفته اند .
قعطات زمینها از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر بوده که بزگترین آن به آقای عظیمی از توابع زیبادشت فروش رفته است .تا سال ۱۳۹۵ اکثر خانه‌های ملارد، حتی سرآسیاب و شهریار به ویژه ویلایی‌ها، قولنامه‌ای یا سند ساده بوده‌اند همان‌طور به صورت مشابه در باغستان شهریار. اگرچه دریافت سند شامل جریمه ساخت غیرمجاز می‌شود اما این راهکار به هیچ عنوان نتوانسته مانع ساخت خانه‌های غیرمجاز یا خشکاندن باغات شود. سمت غربی این شهرک که فقط بواسطه یک کانال آب جدا می‌شود زیر نظر فرمانداری ملارد و شهرداری ملارد است (کشمکش زیادی بر سر این منطقه بوده).
خود کانال آب گفته شده‌است که از هر طرف ۱۲ متر عقب‌نشینی دارد اما خانه‌های بسیار زیادی در مسیر این عقب‌نشینی ساخته شده‌اند. شهرداری جعفریه تا سال ۱۳۹۲ به سطل‌های زباله بخش غربی دست نمی‌زد. خیابان‌های سمت غربی تا پیش از انتخابات ۱۳۹۲ تماماً خاکی بود و همزمان با انتخابات آن سال تماماً آسفالت شد. اما نظافت و آموزش‌های فرهنگی بخش غربی همچنان بسیار ضعیف است اما جمع‌آوری زباله از سال ۱۳۹۲ به بعد به صورت منظم و مرتب انجام می‌شود. طی اوائل دهه ۱۳۹۰ در این شهرک اقدامات چشم‌گیری انجام شدند از جمله راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی اختصاصی، گسترش درمانگاه و تأسیس ساختمان کلانتری در شمال میدان. پیش از این این شهرک فقط یک کیوسک داشت و مردم از گسترش شدید اعتیاد، فروش مواد مخدر و رشوه گرفتن برخی مأموران بسیار شاکی بودند. فرماندهی نیروی انتظامی این منطقه در شهرک پارسیان جنوب شهریار در مسیر ویره قرار دارد و پلس امنیت و اداره گذرنامه آن در فاز ۵ شهر جدید اندیشه است.

روستای شیرین‌آباد

شیرین‌آباد، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای صالح‌آباد حصارشالپوش

صالح‌آباد حصارشالپوش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۴۲۳ نفر (۱۱۶ خانوار) بوده‌است.

روستای صفی‌آباد

صفی‌آباد، روستایی از روستاهای ملارد از توابع بخش صفادشت در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰ نفر (۸ خانوار) بوده‌است.

روستای علی بیات

علی بیات، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷۷ نفر بوده‌است.

روستای قبچاق

قبچاق ، روستایی از روستاهای ملارد از توابع بخش مرکزی در استان تهران می باشد.نام این روستا از کلمه کیپچاک و قبیله قپچاق ها بدلیل سکونت عشائر آنها در این مکان ریشه گرفته است.این روستا در دهستان ملارد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۱۷ نفر (۶۵۰ خانوار) بوده‌است.

روستاهای ملارد

روستای قره ترپاق

قره ترپاق، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۸ نفر (۱۱۴خانوار) بوده‌است.

روستای قشلاق قازاچانی

قشلاق قازاچانی، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای قشلاق ملارد

قشلاق ملارد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۱۰نفر (۱۴۵۲ خانوار) بوده‌است.

روستای قلعه فرامرزی

قلعه فرامرزی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۶۶ نفر (۱۱۶۱ خانوار) بوده‌است.

روستای قلعه قربان خان

قلعه قربان خان، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای قمشلو

قمشلو، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱ نفر (۶خانوار) بوده‌است.

روستای کوشکک

کوشکک، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷۰ نفر بوده‌است.

روستای ملارد

روستای کهریزک

کهریزک، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد. این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۱ نفر بوده‌است.

روستاهای ملارد

روستای گمرگان

گمرگان، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۱ نفر بوده‌است.

روستای گوی بلاغ

گوی بلاغ، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا یک روستای ییلاقی و خوش آب و هوا و گردشگر پسند است که تابستان خنک و زمستان سرد دارد، شغل اهالی آن اکثرا دامداری و کشاورزی می باشد، بیش از نیمی از افراد ساکن ده، غیر بومی بوده و به علت هوای مساعد آن سکنی گزیده اند، این روستا در نزدیکی دشت شقایق اخترآباد قرار دارد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای لم‌آباد

لم‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران،می باشد.این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۳۲۲۷ نفر (۱۰۰۲ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و در سال ۱۳۹۵ خورشیدی،۱۵۵ نفر جمعیت داشته است.

روستای محمودآباد

محمودآباد، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای ملاردویلای جنوبی

ملاردویلای جنوبی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰۴ نفر (۵۰۲ خانوار) بوده‌است.

روستای مهرآذین

مهرآذین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵۸ نفر (۲۷۸ خانوار) بوده‌است.

روستای مهرچین

مهرچین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷۰ نفر (۲۹۴ خانوار) بوده‌است.محوطه باستانی بالکین یا تپه بالکی مربوط با عصر آهن در روستای مهرچین واقع شده است.سفال‌های به دست آمده از بالکین نشان از استقرار فرهنگ عصر آهن ۱، ۲ و ۳ در محوطه است. بر اساس یافته‌های سطحی محوطه باستانی بالکین در سراسر دوران آهن مسکون بوده.
این اثر در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای مهردشت

مهردشت، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران ایران است. نام قبلی این روستا صالح آباد و خاتونلَر بوده که با ادغام این دو روستا ، این نام برای این روستا انتخاب شد.این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۸۵ نفر (۴۹۰ خانوار) بوده‌ است.

روستای ورآباد

ورآباد، روستایی از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد قوام

یوسف‌آباد قوام، روستایی در دهستان بی‌بی سکینه و از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران می باشد.جمعیت این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، ۴۱۵۸ نفر و ۹۹۰ خانوار اعلام شد.

روستاهای ملارد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *