رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای نوشهر ( ۱۳۹ روستای نوشهر )

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای نوشهر را می خواهیم در این مطلب به شما معرفی کنیم . ۱۳۹ روستای بی نظیر نوشهر که برخی آنها با رشد جمعیت و برخی خالی از سکنه شده اند . در ابتدا با شهرستان نوشهر و محدوده جغرافیایی آن آشنا می شویم . شهرستان نوشَهر یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است که از غرب به شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان نور، از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته کوه‌های البرز متصل است. مرکز این شهرستان شهر نوشهر است.
این شهر دارای بندر بوده و از دیرباز با کشورهای حاشیه دریای خزر مراودات تجاری داشته و دارد همچنین شهر بندری نوشهر دارای فرودگاه بوده و نزدیکترین فرودگاه از شرق مازندران به آن ساری و از غرب به آن رامسر می‌باشد. زبان مردم این شهرستان تبری با گویش کجوری است که به گویش مردم شهرستان نور و شرق چالوس شباهت دارد.این شهرستان در تاریخ به همراه شهرستان نور ، شهرستان چالوس و شهرستان تنکابن یک ایالت کهن و تاریخی به نام رویان را تشکیل می‌دادند که مرکز آن شهر کهن کجور بود که بعدها به رستمدار و استندار تغییر نام داد. شهر کهن رویان محل حکومت سلسله پادوسپانیان بود که دومین سلسله طولانی جهان پس از سلسله آفتاب در ژاپن بود و حدود ۱۰۰۰ سال در این منطقه حکومت کردند.

-3 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

منطقه تاریخی کجور

محدوده تاریخی کجور از شمال به دریای مازندران از غرب به رود چالوس از شرق به سولده(نور) و از جنوب به دره نور محدود می شود. منطقه کجور به همراه کلارستاق ، لنگا ، تنکابن ، سختسر و هوسم بخشی از رویان کهن بود که بعد ها رسمتدار نام گرفت. رویان کهن از نواحی غربی طبرستان محسوب می شده است.

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان نوشهر
دهستان بلده کجور
دهستان خیرودکنار
دهستان کالج
شهر: نوشهر

بخش کجور
دهستان پنجک رستاق
دهستان توابع کجور
دهستان زانوس رستاق
شهر: پول (نوشهر)

شهر: کجور

-4 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

جاهای دیدنی نوشهر

پارک جنگلی سیسنگان که در کیلومتر ۲۷ جاده نوشهر به نور واقع گردیده‌است. این پارک از نظر پوشش گیاهی بسیار خاص است و در این منطقه فاصله جنگل و دریا به کمترین حد ممکن می‌رسد.
پارک جنگلی خانیکان که در ۵ کیلومتری نوشهر، روستای کوشکسرا قرار دارد.
موزه کندلوس واقع در منطقه کجور نوشهر که در آن آثاری تاریخی از دوران باستان قرار دارد. همچنین در این منطقه گیاهان دارویی کشت می‌شود که به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
غار قندیلی خاچک که در دامنه کوهستان و منطقه خاچک واقع است.
دریاچه خضر نبی در روستای اویل(avil) کجور.
سد خاکی آویدر واقع در ۲۸ کیلومتری شهر نوشهر، بخش صلاح الدین کلا که دریاچه‌ای در دل کوهستان است.
چشمه (اورننو) چورن-۲کلیمتری شهر کجور روستایی زیبا و خوش آب و هوا.
روستای ساحلی جنگلی نجارده همراه با امکانات رفاهی واقع در ۷ کیلومتری نوشهر با آبشار منحصر به فرد در دل جنگل که یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای ایران می‌باشد و طول این آبشار به ۳۲ متر می‌رسد. این روستا به عنوان دومین روستای اینترنتی ایران لقب گرفته‌است.
روستای کوهستانی بند پی بخش کجور.
پارک چلک.
قلعه تاریخی اسپیروز (سپرز) در روستای تاریخی اویل.
پلاژ شهرداری نوشهر.
بازار روز نوشهر که شرایط خاص بنایی آن و همچنین بازار ماهی فروشان و نحوه فروش ماهی به سبک چوب زدن که در این بازار انجام می‌شود.
چشمه گردو یکی از سرچشمه‌های بسیار زیبای شمال ایران.
دیو چشمه در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر در بخش کجور و روستای استانکرود قرار دارد.
موزه مردم‌شناسی روستای کوشکسرا در مسیر کمربندی نوشهر به چالوس.
آرمگاه شهراگیم ساسانی واقع در روستای اتاقسرا کجور.
دریاچه ارواح واقع در روستا ونوش، ۳۰ کیلومتری مرکز شهر نوشهر.
آرامگاه درویش رستم واقع در روستای لاشک کجور.
مقبره ملک کیومرث واقع در روستای هزارخال کجور.
و همچنین پیست کارتینگ، خیابان فرودگاه، باغ نوید و…

-1 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستاهای نوشهر

روستای آبندانک

ابندانک،روستایی از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۶ نفر بوده‌است.

روستای اتاق‌سرا

اطاقسرا، روستایی از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن بالای سی خانوار بوده‌است.در این روستا دو مقبره در کنار هم از حکام سلسله پادوسپانان(شهراگیم ساسانی و درویش رستم ) که در رویان کهن به مرکزیت کجور حکومت میکردند قرار دارد. و در کنار آنها مسجدی با قدمت ۱۵۰ سال قرار دارد .

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای استانک‌رود

آستانک‌رود یا آسِن‌کَرو، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است . یکی از نقاط تاریخی، سرسبز شمال ایران با هوای مه آلود، تابستانهای خنک و زمستان‌های پر برف است که سالیانه مقصد سفر گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.از جاذبه‌های گردشگری آستانکرود منطقه گردشگری دیوچشمه می باشد که در ضلع جنوبی خیابان چناران روستای آستانکرود واقع شده است. این چشمهٔ پرجاذبه به دلیل آب بسیار فراوان و گوارا، مورد استفاده اهالی منطقه کجور قرار گرفته است.

آب این چشمه در فصل تابستان بیش از فصل زمستان سرد بوده که این بر جاذبهٔ این چشمه افزوده است. فضای سبز و وجود انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای در اطراف آن این چشمه را به مکانی مبدل ساخته که در تمام فصول گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.از دیگر جاذبه های گردشگری این روستای تپه تاریخی استانکرود است که مربوط به هزاره ۱- دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای استانکرود واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.از مناطق گردشگری زیارتی این روستا آستان مقدس امامزاده چهل تن است که در خیابان چناران کوچه گلسار روستای آستانکرود واقع شده است که سالانه اهالی پذیرای زائرین این امامزاده می باشند.
این روستا در دهستان زانوس‌رستاق در نزدیکی شهر پول (نوشهر) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر (۲۳خانوار) در قالب ۲۷ زن و ۳۴ مرد بوده‌است.اما جمعیت شناور روستا بیش از ۴۰۰ نفر می‌باشد.

روستای اسلام‌آباد

اسلام آباد، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا که داخل دره ای قرار کرفته و کوه ها و جنگل های زیبا آن را احاطه کرده است به واقع یکی از زیباترین مناطق بخش کجور میباشد.این منطقه دارای کنج های فراوانی بوده و یکی از قدیمی ترین مناطق تاریخی ایران برگرفته از کتاب سرزمین جاوید اثر رومن گیرشمن با نام قدیمی ساس که نمادی از سلسله ساسانیان بوده است
این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای امیررود

امیررود، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵۰ نفر بوده‌است.

روستای اندرور

انارور (اندرور)،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . انارور از سمت غرب در ۲۵ کیلومتری شهرستان نوشهر و از سمت شرق در ۲۵ کیلومتری شهرستان نور و ۱۵ کلیومتری رویان، در استان مازندران واقع شده‌است. انارور در نزدیکتری فاصله از سمت شرق به منطقه علی‌آباد عسکرخان، از غرب به منطقه ملکار، از شمال به ساحل دریا و از جنوب به منطقه سنگسرا و جنگل‌های رشته کوه البرز منتهی می‌شود.این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۱۱ نفر بوده‌است.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای انگاس

انگاس،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در ۹ کیلومتری جنوب بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر در ۳۶ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۴۵ دقیقه طول جغرافیایی از نصف النهار گرینویچ قراردارد. این روستا در ارتفاع حدود ۱۹۰۰ متری از سطح دریای آزاد و در دامنه کوه‌های سر بفلک کشیده سلسله جبال البرز همچون کنگلو (کنگر لو) در سمت جنوب به ارتفاع ۳۶۰۰ متر و شاه کوه در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۹۷۴ متر و دشتان در سمت شرق به ارتفاع ۲۹۱۳ متر و گته چال در سمت جنوب به ارتفاع ۲۸۰۵ متر و حمزه چال در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۸۹۵ متر واقع شده‌است، این کوهستان‌ها همچون دیواری بلند آن را احاطه کرده‌اند.

کلمه انگاس برگرفته از واژه ایست پهلوی که از دو جز ء (ان و گاس) تشکیل می‌گردد. ان در ترکیب پهلوی (گاتو gatha) بمعنی (to live)یعنی هواخوری ونفس کشیدن،گاس در پهلوی بمعنی جا ومکان،که از ترکیب این دو کلمه انگاس یعنی جای خوش آب وهوا ومحل زندگی بدست می‌آید.البته در واژه طبری، افزار پیشه وران نیز معنی شده‌است .
این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۲۰ نفر بوده‌است. جمعیت روستا در سال‌های اخیر با کاهش مواجه بوده‌است که این مسئله می‌تواند بعلت پیرشدن جمعیت روستا در اثر مهاجرت زوجهای جوان به شهرهای اطراف مانند نوشهر،نور، رویان و چالوس باشد.

در فصل تابستان جمعیت روستا به بیش از ۳۰۰ خانوار افزایش می‌یابد. مراجعت ساکنین قدیمی روستا که در سال‌های اخیر به شهر مهاجرت کرده‌اند، در فصل تابستان برای استفاده از هوای مطبوع و کوهستانی وگاها انتقال دام برای استفاده از مراتع سرسبز در فصل گرم به روستا، علت اصلی این افزایش جمعیت در فصل تابستان محسوب می‌شود. البته افراد غیر بومی علاقمند به طبیعت و گردشگرها که بعضاً منزل مسکونی نیز در روستا دارند، بخشی از این جمعیت فصلی را تشکیل می‌دهند. شغل غالب مردم روستا کشاورزی، باغداری و دامداری است. زمین‌های کشاورزی عمدتا برای کاشت گندم، جو، شبدر و یونجه استفاده می‌شود.

این دهکدهٔ کوهستانی با ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا دارای آب وهوایی بسیار سرد در زمستان وخنک و دلچسب در تابستان است.(لازم به ذکر است که به‌طور تقریبی به ازای ۱۰۰۰ متر افزایش ارتفاع،۶ درجه سانتی گراد از دمای هوا کاسته می‌شود یعنی اگر در تابستان هوای شهر نوشهر ۲۵ درجه باشد دمای هوا درانگاس ۱۳ درجه است).

جاذبه‌های گردشگری
طبیعت بکر و دست نخوردهٔ روستا، رودخانه‌های زلال و چشمه‌های جوشان، بافت سنتی محل و جریان زندگی ساده و به دور از هیاهوی شهر در روستا، از امتیازات بارز انگاس برای جذب توریست به‌شمار می‌آید. از چشمه‌های زیبای این دهکدهٔ کوهستانی که آبی گوارا دارند می‌توان به ۱- آبشار جناب ۲- آبشار پنجاه چم ۳ – آبشار چشمه موزیا ۴ – آبشار اوسیاره ۵ – بز چشمه اشاره کرد.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی متعدد و مناظر بدیع که بر دامنهٔ ارتفاعات مجاور این روستا به چشم می‌خورد، اماکن زیارتی نظیر مرقدامام زاده یحیی از نوادگان حسین بن علی، امام سوم شیعیان[نیازمند منبع] و همچنین مقبرهٔ امام زاده محمد که خارج از بخش مسکونی روستا واقع شده‌است را می‌توان از وجوه جذب گردشگر در روستای مزبور به‌شمار آورد. شایان ذکر است که مقبرهٔ امام زاده یحیی به تازگی مورد تجدید بنا قرار گرفته‌است. همچنین در حیاط این مقبره مسافرخانه‌ای با کمک‌های مردمی بنا شده که هر ساله، مخصوصاً در فصل تابستان محل اسکان گردشگرانی است که برای بازدید از این روستا آمده‌اند.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای انگیل

انگیل،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . انگیل نام روستایی در شرق منطقهٔ کجور دهستان توابع کجور از توابع شهرستان نوشهر است. ساکنان این روستا کردهای مهاجری هستند که در دوره‌های مختلف از زندیه و قاجاریه به این منطقه گسیل شده‌اند. در ابتدا این روستا را «هنگ ایل» نامیدند، چرا که سنگر و مقر نظامی اولیه کردها در آن منطقه بوده‌است و به علت کثرت استعمال تبدیل به انگیل شده‌است. واژهٔ «ایل» را بومیان منطقه برای کردهای مهاجر به کار می‌بردند و خود را «گیل» (گیلک) می‌دانستند. اکنون با عنایت به نزدیکی این روستا به شهر کجور و با ساخت و ساز هایی که صورت گرفته و محیط مدرن و پیشرفته ای به این منطقه بخشیده نام این روستا به دشت ناز تغییر کرده است.
گویش اصلی روستایی‌ها نوعی زبان کردی است که در این منطقه آن را زبان خواجوندی می نامند ولی عموم مردم به زبان مازندرانی نیز مسلط می‌باشند.جمعیت اعلام شده در سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۱۳۰ نفر شامل ۵۳ خانوار می‌باشد .

روستای اویل

اویل،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر در قالب ۷۳ مرد و ۷۵بوده‌است.این روستا قدمتی چندصد ساله دارد. حمام قدیمی این روستا قدمتی ۶۵۰ ساله دارد همین گونه امام زاده‌ای که در نزدیکی این روستا قرار دارد(سرجار) که به گفته مورخین و کار شناسان قدمتی حدود ۲۵۰۰ سال داشته و بقایای مقبره سردار و حاکم کوروش کبیر که وظیفه حراست از گنج‌های قنیمتی ان پادشاه قدرتمند و همچنین حکمرانی بر منطقه را عهده‌دار بود. همچنین میتوان این روستا را از معدود روستاهای شمالی کشور بر شمرد که از طبیعت دوگانه جنگلی کوهستانی دانست چشمه‌های اب معدنی که در خاک بخش جنگلی این روستا قرار دارد از بهترین ابهای جهان از نظر پاکی سلامت و طبی هستند.

روستای بازیارکلا

بازیارکلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۸ نفر (۲۱۰ خانوار) بوده‌است.

روستای برکن

برکن،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای بسطام

بسطام، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای بنجکول سفلی

بنجکول سفلی، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۴ نفر بوده‌است.مساحت این روستا ۱۰۰هکتار میباشد.

روستای بندپی

بندپی، به انگلیسی(band-e-pay) روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا محل تولد افرادی چون انوشیروان محسنی بندپی است.این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳۶ نفر بوده‌است.روستای بندپی دارای جنگلی بسیار زیبا و سر سبز بوده که به نوشهر تپه معروف است.همچنین دارای امام زاده‌ای به نام امام زاده عبدالله است.

روستای بهجت‌آباد

بهجت آباد،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸۰ نفر بوده‌است.

روستای بین

بین، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای پاشاکلا

پاشاکلا،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸۵ نفر بوده‌است.

روستای پل‌ذغال

پل ذغال، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای پی‌چلو

پی چلو،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

روستای پیده

پیده،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای پی‌کلا

پیکلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵۱ نفر بوده‌است.

-کلا روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای تاج‌الدین‌کلا

تاج الدین‌کلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد

تازه آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۳۵ نفر بوده‌است.

روستای ترخانلش

ترخانلش، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای تسکاتک

تسکاتک، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸۳ نفر بوده‌است.

روستای چتن

چتن، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . شهرستان سامان که به سامون معروف بوده که در استان اصفهان کلمه چتن در قدیم به سخت کوش معنی داشته و از فامیلی های آریایی بوده.این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۱ نفر بوده‌است.

روستای چلندر

روستای چلندر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است که دارای جاذبه‌های طبیعی‌ست.این روستا در ۱۸کیلومتری نوشهر قرار دارد و با طبیعتی دل‌انگیز از شمال به دریا و از جنوب به کوه های پوشیده از درخت محدود می‌شود. این روستا به دلیل مجاورت کنار جنگل دارای هوای مطبوعی است.این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲۷ نفر بوده‌است.

دریاچه ممرز
دریاچه ممرز که به تالاب ارواح نیز مشهور است در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. این دریاچه در میان جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته است.

روستای چمرکوه

چمرکوه، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای چناربن

چناربن، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۱ نفر بوده‌است.

روستای چورن

چورن، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای چیلک سفلی

چیلک (چِلَک) سفلی، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۹ نفر بوده‌است.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای چیلک علیا

چیلک (چِلَک) علیا ، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۲ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد (کجور)

حسن آباد،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

حسن‌آباد روستایی در دهستان کالج بخش مرکزی شهرستان نوشهر استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۵ نفر بوده‌است.

روستای حمزه‌ده سفلی

حمزه ده سفلی،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۵ نفر (۱۲۵خانوار) بوده‌است.

روستای حمزه‌ده علیا

حمزه ده علیا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۳ نفر بوده‌است.

روستای حوض‌کتی

بین کوه جنگلی و دریا در کل استان‌های شمالی کشور قرار دارد مردم این روستا کشاورز و صیاد هستند. این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۶ نفر بوده‌است.

روستای حیرت

حیرت روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . روستای حیرت حدود ۵۰ کیلومتری شهر بندری نوشهر واقع شده‌است. این روستا از شمال به روستاهای گندیسکلا و لشکنار، ازجنوب به روستای دشت نظیر، از مشرق به روستای عالیدره و از مغرب به روستای کینس مشرف است. روستای حیرت دارای پنج بخش می‌باشد که عبارتند از: گته محله، اکرشت، قسبونی سر، مسیح آباد و زاربن گته محله: جنوب غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و بافت قدیمی روستا محسوب می‌شود در این بخش خانه‌های قدیمی بدون سکنه زیادی را می‌توان مشاهده کرد همچنین حمام قدیمی از جنس ساروج و گنبدی شکل که در حال از بین رفتن است در این منطقه قرار دارد. اکرشت: شمال غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و تقریباً مسطح و دارای باغ‌های فراوانی می‌باشد. قسبونی سر :جنوب غربی روستای حیرت را در بر می‌گیرد و قبرستان قدیمی و مسجد که از قداست خاصی نزد اهالی منطقه کجور و روستای‌های اطراف برخوردار است در این بخش قرار دارند. مسیح آباد: شمال شرقی روستای حیرت را در برمی گیرد و ورودی روستای حیرت در این منطقه‌است و چشمه و باغ‌های بسیار زیبایی را در این بخش می‌توان مشاهده کرد. زاربن: شمال روستای حیرت را در برگرفته‌است و بافت تازه روستا محسوب می‌شود که در حال توسعه می‌باشد و اکنون ساخت و ساز در این بخش رونق خاصی دارد.

منابع طبیعی روستای حیرت
منابع طبیعی روستای حیرت استان مازندران به ویژه دامنه سلسله جبال البرز دارای درختان جنگلی و پوشش گیاهی انبوهی است. روستای حیرت نیز به علت واقع شدن در این استان و قرارگیری آن در دامنه‌ها وارتفاعات دارای پوشش گیاهی غنی است. از طبیعت این منطقه جنگل‌های بی‌شمار و دشت‌هایی بی‌نظیر را می‌توان نام برد که جلوه آن نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. جنگل پرشن که دارای پوشش گیاهی بسیار عالی می‌باشد که الحمدالله تاکنون دست نخورده باقی مانده‌است. رودخانه دلم رود که یکی از دو شاخه اصلی رود چالوس می‌باشد و به دریای مازندران می‌ریزد قابل ماهیگیری است و انواع ماهی‌ها به ویژه قزل آلای حیرت در آن یافت می‌شود. چشمه‌های آب گرم دلم معروف به لارو چشمه‌های متعدد کچل، کنسنو، سر چشمه، دل دل چشمه، کچیک چشمه، گته چشمه، دروزن چشمه و چشمه‌های درلو دره و چشمه‌های متعدد ازرچال و… لهجه مردم روستای حیرت اکثراً مازندرانی و عده‌ای هم که از روستا مهاجرت کرده‌اند فارسی است و لهجه خاصی را نمی‌توان به عنوان لهجه مردم روستای حیرت نام برد.
روستای حیرت دارای آب وهوایی معتدل و مر طوب می‌باشد. هوا در اکثر مواقع نظم فصلی ندارد و به همین علت نمی‌توان آن را به وضوح در یکی از گروه‌های فصلی قرار داد. زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و با بارش برف همراه است و دارای تابستان‌هایی معتدل و مرطوب است. میزان بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و همین امر موجب تنوع پوشش گیاهی شده‌است. پوشش گیاهی مردم منطقه را به امر کشاورزی، زراعت و باغداری واداشته‌است. به علت رطوبت کم و شرجی نبودن آب و هوای این روستا هر ساله در کلیه فصول سال شاهد حضور مهمانان بسیار گرانقدری از سراسر کشور در این روستا هستیم.

کوهها و رودخانه‌ها
علاوه بر کوه‌هایی کم و بیش مرتفع و رودخانه دلم که در کنار این روستا وجود دارد. این منطقه دارای چشمه‌های آب گرم زیادی می‌باشد که هر ساله جمعیت زیادی را به خود جلب می‌کند.رودخانه دلم رود که یکی از شاخه‌های اصلی رود چالوس است از شالیزارهای این روستا عبور می‌کند و جلوه‌ای بسیار زیبا به این روستا بخشیده است. کوه پرشن در جنوب غربی روستا پوشیده از جنگل انبوه می‌باشد و غروب‌های بسیار دل‌انگیز و زیبایی دارد که واقعاً وصف ناپذیر است. تپه پی قلا در این تپه نمایی بسیار زیبا از روستای‌های منطقه و حتی کلاردشت را می‌توانید به تماشا بنشینید و از این همه زیبایی‌هایی که خداوند آفریده نهایت استفاده لازم را ببرید. تپه گردنک مشرف بر روستا است و در بالای تپه تمام زیبایی روستا را می‌توانید مشاهده کنید

شالیزارها شالیزارهای دلم شالیزارهای خورشیدآباد (روخنه) شالیزارهای اطراف روستای کینس باغ‌های زیبای هسل زمی باغ‌های زیبای زاربن باغ‌های زیبای دلم باغ‌های زیبای ازرچال باغ‌های زیبای تال پی باغ‌های زیبای اکرشت زمین‌های کشت گندم و جو و.. میزنو پرشن دلم هسل زمی لس کتی و …این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۸ نفربوده‌است. این جمعیت در تابستان به حدود چهار برابر نیز می‌رسد.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای خاچک

خاچک، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۱نفر (حدود ۳۵ خانوار) بوده‌است.

روستای خضرتیره

خضرتیره، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰۰ نفر بوده‌است.

روستای خورشیدآباد

خورشیدآباد، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجورکه در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای خوشل

خوشل، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای خیرسر

خیرسر،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . سکانس بالن که در سریال پایتخت به روی آنتن رفت و بعنوان جاذبه زیبایی و گردشگری ترکیه پخش شد، در روستای خیرسر ضبط شد.این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۵۹ نفر بوده‌است.

روستای خیرودکنار

خیرودکنار، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰۰ نفر (۶۳۳ خانوار) بوده‌است. این جمعیت شامل افراد بومی وغیربومی وخوش نسین است در خانه بهداشت این روستا جمعیت ۱۹۲۱ نفر ثبت شده‌است که جمعیت کامل روستا نمی‌باشدبه دلیل اینکه بسیاری از خانواده‌های این روستا در این خانه بهداشت دارای پرونده‌ای نمی‌باشند و در بهداشت شهری پرونده دارند.خیررودکنار نام بلوکی از بلوکات ناحیه تنکابن در مازندران (در گذشته دور). عده قرای آن ۱۷ و مساحت آن نیم فرسخ، مرکز آن خیررودکنار.خیررودکناریکی از کهن‌ترین روستاهای مرکزی نوشهر می‌باشد که دارای قدمتی سیاسی وتاریخی می‌باشد. این دهستان همواره مرکز امور سیاسی درگذشته وحال بوده‌است و در دوران انقلاب یکی از مراکز عمده جنبش‌های انقلابی بوده‌است.

نام روستا برگرفته از رودخانه‌ای است که درمجاورت آن قراردارددرواقع چون روستا در حاشیه رودخانه خیررودقرار گرفته‌است به این نام نامیده شده‌است.این روستا در ۹کیلومتری مرکز شهرنوشهر واقع شده‌است. برای دسترسی به این روستا سه مسیر ارتباطی اصلی وجوددارد. مسیرهای رسیدن به این روستا از طرف نوشهر عبارتند از:

جاده نوشهر رویان، روستای امیررود، روستای مارگیرده، روستای خیررودکنار
جاده نوشهر رویان، روستای لتینگان، روستای سنگتو، روستای خیررودکنار
جاده نوشهر رویان، روستای سیدعلی کیا سلطان، روستای خیررودکنار
قابل ذکر است تمامی جاده‌های فوق از نعمت آسفالت برخوردار می‌باشند.

تاریخچه روستا
درمورد تاریخچه روستا آثار مستندی وجود ندارد اما براساس امامزاده‌ای که در روستای همجوار به نام سیدعلی کیا سلطان (متعلق به ۷۰۰سال پیش) و گفتار بزرگان بر وجود مردمانی به نام گبری‌ها در روستا و وجود محلی به نام قلعه در روستاظن یقین می‌رود که پیشینه سکونت در این روستا به پیش از ورود اسلام به ایران برسد (گبری منظور داشتن دین زرتشتی بوده‌است که با ورود اسلام و به خصوص ورود طوایف جدید این نام برآنان اطلاق می‌شده‌است. البته اطلاعات کافی در مورد آنان وجودندارد اما چیزی که بنابر گفته‌های پیشینیان مصداق دارد در مورد سرگذشت آنان این است که گروهی از آنان برای حفظ دین خود مجبور به کوچ از این محل شدند و بسیاری نیز دین اسلام را قبول کردند. افرادی طایفه دیوسالار را از بازماندگان این افراد می‌دانند اما مدرکی وجودندارد.

این گبری‌ها که ساکنان اولیه منطقه بوده انددر قسمت جنوب شرقی مکان فعلی روستا از منطقه معروف به آب سربند زندگی می‌کردند و زندگی آنان متکی به جنگل بوده‌است. البته دلیل زندگی این افراد درمناطق بالا دست نزدیکی به آب وداشتن اشراف برمنطقه بوده‌است). رشد جمعیتی در این روستا در قدیم کند بوده که دلیل این امر را می‌توان دروجودطبیعت سرسخت، کمبود بهداشت جستجو کرد. از طرفی چون در گذشته حالت مردابی وپوشش لجنی وطبیعی زیاد بوده‌است انواع زیادی حیوانات موذی وپشه وجودداشته که امراض مختلفی را به همراه داشته اندکه مردم بومی بیشتر تمایل به زندگی در ییلاقات کجورداشتند. البته بیشتر قالب افرادفعلی بومی این روستا از دو ییلاق نیمور وویسرمی‌باشندکه دلیل این امر به نظر در سرچشمه گرفتن رودخانه جوار این روستا (خیررود) از این دو منطقه ییلاقی باشد.

دلیلی دیگری که دال برگرایش مردمان قدیم این روستا به زندگی در ییلاقات به خصوص در شش ماه اول سال وایام گرم سال را می‌توان به کوچ دادن دام‌ها به ییلاقات در تابستان اشاره نمود. این خصلت ییلاق گزینی را در نسل فعلی هم می‌توان یافت هرچند با تغییرات اساسی درنحوه زندگی، کم شدن ارتباطات عاطفی، نداشتن سکونت گاه در ییلاقات، کم رنگ تر شده‌است اما بسیاری از افراد در زمان‌های بیکاری ویا تعطیل سعی به رفتن به ییلاقات دارند. آثار کشف شده قدیمی که در جنگل‌های این روستا وروستاهای همجوار (بندپی ونجارده) که اغلب به صورت قاچاقی می‌باشدبر پندارهای نقل شده سندیت بیشتری می‌بخشند.

از طرفی دیگر مردمان این خطه با آداب زرتشتی به صورت قهرآمیز برخورد نکرده‌اند که نمود این واقعیت را می‌توان در دلبستگی و نقل قول‌های بزرگان در مورد آداب‌ها و مراسمی که در قدیم برگزار می‌شد عنوان نمود که متأسفانه در نسل جدید به فراموشی سپرده شده‌است آدابی چون چهارشنبه سوری وپریدن از کاه وبزرگ داشتن یاد مردگان، حضور دسته جمعی در مراسم به خصوص عروسی وعزا، دسته‌گیری در روز اول عید، چله نشینی و… شهدا، جانبازان، آزادگان روستا با شروع جنگ این خطه از سرزمین آریایی ایران حضور پررنگی در میادین نبرد داشته‌است.

آب وهوا
استان مازندران استانی با آب و هوای معتدل می‌باشداین روستا نیز با موقعیتی بسیار عالی دارای آب و هوای معتدل می‌باشد. مسافت بسیار نزدیک هم با دریا وهم کوه وجنگل آب وهوایی منحصر به فرد به این روستا بخشیده‌است. البته در چند سال اخیر مقداری برگرمای هوا افزوده شده‌است اما با این وجود دارای هوایی دلنشین می‌باشد.دراین روستا گویش متداول زبان طبری وگویش کجوری می‌باشد.

فاصله مرکز روستا تا نوشهر حدود۹ کیلومتر می‌باشد. در مجاورت این روستا روستاهای از طرف شمال:روستاهای سید علی کیاسلطان ومارگیرده از طرف شرق:روستای نجارده وبندپی از طرف غرب:روستای سنگتو شمال غربی:روستای شوفسکاج ولتینگان شمال شرقی:روستای نجارده قراردارند حاشیه جنوبی وجنوب شرقی روستا جنگلی می‌باشد.

جنگل خیررودکنار
جنگل خیرودکنار با وسعت ۸۰۱۷ هکتار در حدود هفت کیلومتری شرق نوشهر و در استان مازندران قرار دارد. خاک‌های این جنگل دارای رژیم رطوبتی یودیک و رژیم‌های حرارتی مزیک و ترمیک می‌باشند و ارتفاع آن از صفر تا ۲۰۵۰ متر از سطح دریا متغیر است. پوشش گیاهی منطقه نیز از نوع درختان پهن برگ می‌باشد.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای درزی‌کلا

درزی‌کلا،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷۳ نفر بوده‌است.

روستای دزدک

دزدک، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹۵ نفر بوده‌است.

روستای دشت‌نظیر

دشت نظیر،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۲ نفر بوده‌است.

روستای دلسم

دَلَسم، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .روستای دلسم از شمال وصل به روستای ویسر و جنگل‌های ماشلک است که حدود ۴۰ کیلومتر با شهر نوشهر فاصله دارد. فاصله روستا تا مرکز بخش، شهر پول کجور ۱۳ کیلومتر است.

در گذشته به خاطر وجود شرکت چوب گلبند در ویسر ۶۰ درصد مردان یا کارمند شرکت بودند یا بازنشسته شده‌اند ولی چندین سال هست که این شرکت بسته شده و اکنون فقط چند تا کارمند دارد که هم نگهبانی از آن شرکت و هم نگهبانی از جنگل را به عهده دارند. مابقی دامدار و کشاورز، معلم، کارمند دولت و کارمند در شرکت‌های شخصی هستند.مذهب مردمان روستای دلسم شیعه است.این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

مردم این روستا به زبان طبری با گویش کجوری سخن میگویند.جمعیت آن امروزه ۸۷۶ نفر است که ۶۵ درصد آن باسوادند، ۲۰ درصد مدرک تا کاردانی دارند و ۴۰ درصد کارشناسی، ۲ درصد کارشناسی ارشد و دکترا دارند.

روستای دوآب کجور

دواب کجور، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای دیزرکلا

دیزرکلا،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۷ نفر بوده‌است.

روستای زانوس

زانوس، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای ساروس

ساروس، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای سجار

سجار، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سریوده

سریوده،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۲ نفر بوده‌است.

روستای سمای

سماء، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۸ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌جار

سنگ جار، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌سرا

سنگ سرا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۳۳ نفر بوده‌است.

-سرا روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای سنگ‌تجن

سنگ‌تجن روستایی در ۴ کیلومتری شهر نوشهر و در استان مازندران  قرار دارد. روستای سنگ تجن در مجاورت جنگل بوده و دو چشمه معروف چشمه گردو و اسپی‌یو از چشمه‌های پر آب شهرستان‌های نوشهر و چالوس می‌باشد که آب شرب شهرستانهای نوشهر و چالوس و همچنین اکثر روستاهای اطراف نیز از این چشمه‌ها تأمین می‌شود. هر یک از شعبات این دو چشمه به یکی از روستاهای اطراف سرازیر گشته و جهت کشاورزی استفاده می‌گردد.در اطلاعاتی که مربوط به وجه تسمیه نوشهر بدست آمده‌است به نظر می‌رسد که نام قدیم نوشهر «سنگتجن» بوده‌است. طبق کتاب ایرج افشار سیستانی با عنوان “پژوهشی درنام شهرهای ایران این شهر (نوشهر) که در۱۳۲۷ ه. ق ایجاد شده‌است تا سده نهم ه. ق روستایی به نام خواج یا خواجک یا خواچک بود سپس سنگ تجن نامیده شد که ملک ساعدالدوله تنکابنی بوده‌است. بعدها به دلیل قرار گرفتن کنار دریا و رفت‌وآمد کشتیهای بازرگانی مورد توجه حبیب‌الله خان تنکابنی قرار گرفت و حبیب آباد نامیده شد. در کنار چشمه آب، ده حبیب آباد واقع است که سابقاً خواجک خوانده می‌شد.

در کتاب «سفرنامه مازندران» که مربوط به ناصرالدین شاه است و هم‌اکنون نیز نسخه خطی آن در کتابخانه ملی موجود است نام نوشهر را سنگ تجن ذکر کرده‌است.

روستای سنگتو

سنگتو، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۲ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌رود

سیاه رود، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر بوده‌است. سیاه رود اولین روستای نوشهر از سمت شرق است. با دریا فاصله چندانی ندارد.

روستای سید علی‌کیاسلطان

سیدعلی کیاسلطان، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷۷ نفر بوده‌است.

روستای شاه‌ناجر

شاه ناجر، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران  که از جنوب به روستای ورازان از بخش نور و از شمال به صالحان از شرق به ارتفاعات لوربن خط مرز نور و نوشهر و از غرب به ارتفاعات فرداسبن خط مرز مشترک بین نیتل و کنگر منتهی می‌شود.خطوط ارتباطی این دهکده زیبای توریستی از طریق سه مسیر برای عاشقان به اهل بیت (ع) و دوست داران طبیعت قابل دسترسی است:

از مسیر شهرستان نوشهر جاده کندوان – دو آب حسن‌آباد – پل کجور- شاهناجر
از مسیر رویان – آبشار آب پری – کدیر – کجور – شاهناجر
از مسیر بلده نور – ارتفاعات سیاه سنگ – ورازان – شاهناجر
این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

امام زاده عارف سلیمانی انگیلی
امام زاده ابراهیم بن زید بن حسن بن امام حسن مجتبی بن علی بن ابیطالب (ع) در منطقه شاه ناجر کجور یکی از مکانهای مقدس می‌باشد که عاشقان زیادی را به خود جلب کرده در فصول مختلف مخصوص در ۲۸ صفر شاهد سیل عظیمی از زوار بوده و کرامات آن حضرت شامل خیل عظیمی از انسانهای پاکدل و پاک طینت گشته‌است.

روستای شب‌خسکاج

شب خسکاج، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۴ نفر بوده‌است.

روستای شریعت‌آباد

شریعت آباد، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۱ نفر بوده‌است.

روستای شکری‌کلا

شکری‌کلا،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۰ نفر بوده‌است.

روستای شمع‌جاران

شمع جاران، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .  همسایگان از شمال به کمربندی، از جنوب به روستای درزیکلا ، شرق به روستای لتینگان و غرب به روستای علی اباد متصل است.این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۰ نفر بوده‌است.

روستای شهرپشت

شهرپشت، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۵۲۵ نفر بوده‌است.

روستای صالحان

صالحان، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۴ نفر بوده‌است.

-صالحان روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای صلاح‌الدین‌کلا

صلاح الدین کلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . نام اصلی و قدیمی روستا (سرین کلا) به معنی مکان واقع شده در بلندی می‌باشد.این روستا در شهرستان نوشهر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۹۳ نفر بوده‌است.[۱]البته به علت داشتن مناطق گردشگری در ایام تابستان و تعطیل سال جمعیت آن افزایش می یابد. از جمله مکان های دیدنی اطراف میتوان به دریاچه ارواح(دشت ممرز)،سد خاکی آویدر(آبندون)،پارک جنگلی سیسنگان،دره همیشکّر،جنگل چالک،تپه پشت کا،جاده میره اشاره کرد

روستای عالی‌دره

عالیدره روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۲۱۱ نفر بوده‌است.

روستای عزت

عزت، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶۲ نفر بوده‌است.

روستای علوی‌کلا

علویکلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۴۴ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد عسگرخان

علی آبادعسگرخان، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . علیﺁﺑﺎﺩﻋﺴﮕﺮﺧﺎﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﯼ ﻏﺮﺏ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺭ ﻣﺮﺯﯼ ﺩﺭﯾﺎ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻨﮕﻠﯽ ﭼﺸﻢﺍﻧﺪﺍﺯ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ . ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺑﺨﺶ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻧﻮﺷﻬﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ۲۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ .
ﻭﺟﻮﺩ ﺭﺷﺘﻪﮐﻮﻩﻫﺎﯼ ﺍﻟﺒﺮﺯ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺟﻨﻮﺑﯽ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ناچیز ﺩﺭﯾﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﯼ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﻮﺭﯾﺴﺘﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺗﺎ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺷﻐﻞ ﻏﺎﻟﺐ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯿﺎﻥ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ﺩﺍﻣﭙﺮﻭﺭﯼ ﺑﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻧﺪﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ﮐﻬﻨﺴﺎﻟﯽ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﺍﻥ ﻭ ﺑﯽﻋﻼﻗﮕﯽ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﺎﮐﺎﻓﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﺗﺴﻬﯿﻼﺕ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺍﺯ ﺯﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﮎﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﺘﻤﻊﻫﺎﯼ ﺍﻗﺎﻣﺘﯽ ﻭ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺷﻐﻞﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﯾﺮ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺁﻥ، ﻃﯽ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺭﻭﺍﺝ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﯾﺎﻓﺖ .

ﻋﻠﯽﺁﺑﺎﺩ ﻋﺴﮕﺮﺧﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﺏ، ﺑﺮﻕ، ﮔﺎﺯ، ﺗﻠﻔﻦ، ﻣﺴﺠﺪ، ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺎﻟﻢ، ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻭ ﺳﺎﻟﻦ ﻭﺭﺯﺷﯽ،کتابخانه ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ
ﻋﻠﺖ ﻧﺎﻣﮕﺬﺍﺭﯼ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻓﺘﺤﻌﻠﯿﺸﺎﻩ ﻗﺎﺟﺎﺭ ﺧﺎﻥ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﯼ ﺑﻨﺎﻡ ﻋﺴﮕﺮﺧﺎﻥ ﺍﺯ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻮﭺ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺗﻊ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭼﺮﺍﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺍﻣﻬﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ . ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﯼ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯿﺎﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﺑﯿﺴﺖ ﺳﺎﻝ ﻋﻠﯽ ﺍﺑﺎﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻃﯽ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﻧﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺴﻮﻧﺪ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ چهارده ﺷﻬﯿﺪ ﺳﺮﺍﻓﺮﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﻋﻠﯽﺁﺑﺎﺩﻋﺴﮕﺮﺧﺎﻥ عبارت اند از:شهید ﺭﺑﯿﻊ ﺭﺑﯿﻊﻧﯿﺎ،شهید ﺷﻤﺴﻌﻠﯽ ﻓﺮﺳﯿﺎﻥ،شهید ﮐﺎﻇﻢ ﮐﺎﻇﻤﯽ، شهید ﺣﻤﺰﻩ ﺧﺰﺍﺋﯽ،شهید ﻇﻔﺮ ﻇﻔﺮﻣﻨﺪ،شهید ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺧﺰﺍﺋﯽ، شهید ﻋﻠﯽ ﻧﻮﺭﯼ، شهید ﻧﺎﺩﺭ ﻧﻮﺭﻭﺯﯼ، شهید ﯾﺰﺩﺍﻥ ﻭﺍﻋﻈﯽ، شهید ﺗﻘﯽ ﭘﺲ ﻗﻠﻌﻪﺍﯼ، شهید ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻧﻮﺭﻭﺯﯼ، شهید ﻣﺤﺮﻣﻌﻠﯽ ﺧﻮﺍﺟﻮﻧﺪ، شهید ﺣﺒﯿﺐﺍﻟﻪ ﺧﺰﺍﺋﯽ، شهید ﻋﺒﺎﺱ ﮐﺎﻇﻤﯽ.این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۸۰ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آبادمیر

علی آبادمیر، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۳۴ نفر بوده‌است.

روستای فراشکلا سفلی

فراشکلاسفلی، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا دارای یک امامزاده به نام سید بی بی خاتون می باشد.این روستا از سمت جنوب وصل به روستای فراشکلا علیا از سمت شررق وصل به روستای بنجکول واز سمت غرب وصل به روستای وازیوار و از سمت شمال به دریا منتهی می باشد.در ضمن این روستا دارای یک خانه ی بهداشت و دبستان به نام مسلم بن عقیل (ع)می باشد.این دهکده دارای فروشگاه های لباس و لوازم منزل و رستوران ک همگی شیک هستند می باشد.
این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۴ نفر بوده‌است.

روستای فراشکلا علیا

فراشکلاعلیا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۷ نفر بوده‌است.

روستای فیروزآباد

فیروزآباد، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۵ نفر بوده‌است.

روستای فیروزکلا سفلی

فیروزکلاسفلی، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش  کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد از نظر جغرافیایی: از شمال به جنگل‌های کدیر. از جنوب به جنگل‌های النگ و از شرق به جنگل‌های کب و کالج و از غرب به دره کارچلو منتهی است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۸۹۰ نفر بوده‌است و در فصل گرما به علت مهاجرت فصلی این جمعیت به ۲۰۰۰ نفر نیز می‌رسد. اکثر مردم این روستا به کشاورزی و دامپروری و باغبانی مشغول هستند.

روستای فیروز کلای بالا

‘فیروزکلای بالا، (فیروزکلا علیا) روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران و در ۶۰ کیلومتری شهر نوشهر می‌باشد.این روستا در دهستان توابع کجور قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۰۰نفر (۸۰۰خانوار) بوده‌است.از نقاط دیدنی این ده می‌توان به امامزاده سید سیف الدین و چشمه‌های آب معدنی اشاره نمود.شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است .مردم فیروزکلا بالا به زبان طبری با گویش کجوری سخن می‌گویند.

روستای کانی

کانی، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کجور

کوجور یا کُجور شهری از توابع، بخش کجور، شهرستان نوشهر، استان مازندران، است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کُجور برابر با ۳۱۲۰ نفر جمعیت بوده‌است. کجور در سال ۹۲ به شهر ارتقا یافت. مردم بومی شهر کُجور به گویش کجوری زبان طبری سخن می‌گویند. مهاجران خواجوند نیز به گویش خواجوندی گویش می کنند.
محدوده تاریخی کجور از شمال به دریای مازندران از غرب به رود چالوس از شرق به سولده (نور) و از جنوب به دره نور محدود می‌شود. منطقه کجور به همراه کلارستاق و تنکابن بخشی از رویان کهن بود که بعدها رسمتدار نام گرفت. رویان کهن از نواحی غربی طبرستان محسوب می‌شده‌است. همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای نوشهر آشنا شوید .

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای کدیر

کُدیر، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توابع کجور قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است. اما در آمار غیررسمی جمعیت این روستا در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ نفر (۸۰۰خانوار) اعلام شده‌است. مردم کُدیر به زبان طبری و گویش کجوری سخن می گویند.
محدوده تاریخی کجور از شمال به دریای مازندران از غرب به رود چالوس از شرق به سولده(نور) و از جنوب به دره نور محدود می شود.منطقه کجور به همراه کلارستاق ، لنگا ، تنکابن ، سختسر و هوسم بخشی از رویان کهن بود که بعد ها رسمتدار نام گرفت. رویان کهن از نواحی غربی طبرستان محسوب می شده است.

ویژگی‌ها
روستای سر سبز و ییلاقی و توریستی کدیر در استان مازندران واقع در شمال ایران قرار دارد. از توابع کجور است. کجور هم واقع در دامنه‌های مرکزی البرز می‌باشد. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به “آبشارنهرودبار”،” کوه زیبا قلالو ” و “چشمه‌های خنک آن ” اشاره کرد. جمعیت ثابت کدیر به ۱۰۰نفر می‌رسد و این به دلیل برودت زیاد هوا در فصل زمستان و کمبود امکانات رفاهی می‌باشد؛ از این‌رو در فصول گرم سال جمعیت آن به۲۰۰۰نفر هم می‌رسد؛ و در واقع شرایط آب وهوایی منطقه، این روستا را به دهکده‌ای ییلاقی در ارتفاعات استان مازندارن تبدیل نموده‌است. به‌طوری‌که در فصول گرم تابستان می‌توان پیمودن یک جاده کوهستانی (جاده آب پری) در عرض مدتی کمتر از یک ساعت ازساحل دریا به این دهکده کوهستانی رسید؛ و تغییر دمای مربوطه به قدری محسوس است که دودکشهای خانه‌های روستا در بسیاری از شبهای تابستانی خبر از روشن بودن بخاری‌های هیزمی آن دارد.

به نقل از کتاب ” تاریخ طبرستان و رویان و مازندران نوشته سید ظهیر الدین مرعشی “قدمت روستای کدیر به پیش از ظهور اسلام می‌رسد و مردم آن تا سال ۷۰۰ هجری قمری زرتشتی بوده اندو سالانه ۷۰۰ راس اسب اخته به مسلمانان جزیه می‌دادند تا آیین اجدادی خویش را حفط نمایند. بر اساس گورهای کشف شده در مناطق مختلف کدیر می‌توان احتمال داد که مردم در این ناحیه ابتدا به دین زرتشت و سپس مسیحی بوده‌اند و بنا بر روایتی، وجه تسمیه کدیر از ‘کوه دیر’ به معنی کوهی که در آن دیری بوده‌است یا دیری که در کوه واقع است، می‌آید. جنگلهای زیبا، کدیر را از هر نظر دیدنی تر کرده‌است. به گونه‌ای که در این جنگل انبوه درختانی همچون شاه بلوط – راش – توسکا – آزاد – شمشاد – ممرز – نمدار- اوجا – ملچ – افرا – نارون – گردو – انجیر و غیره یافت می‌شد. در قدیم ارتفاع بعضی از درختان مزبور مانند توسکا ییلاقی و اوجا در جنگل کدیر، عباس‌آباد و گلندرود از چهل متر هم تجاوز می‌کرد. کدیر از نظر جغرافیایی هم شرایط بسیار مناسبی دارد به‌طوری‌که این روستا از جنوب و شمال بین دو کوه و از هر طرف به جنگل وصل می‌باشد و با گرفتن مه زمینی باعث می‌شود که این دهکده از بسیاری از روستاهای منطقه متمایز گردد و در برنامه معروف تلوزیونی “دیدنی هاً به عنوان “سرزمین مه و زیبایی” معرفی گردد و تصاویری از مناظر آن توسط این برنامه در پیش چشم تماشاگران تلوزیونی قرار گیرد.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای کردی‌کلا

کردی‌کلا،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۴ نفر بوده‌است.

روستای کشک‌سرا

کُشک سرا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا بزرگترین روستای غرب مازندران می‌باشد و یکی از روستاهای بسیار زیبای نوشهر می‌باشد. اراضی جنگلی و مرتع غالب کاربری اطراف روستا را شکل می‌دهد. شغل اصلی مردم کشاورزی، دامداری، مشاغل صنعتی و اداری می‌باشد و این روستا یکی از روستاهای نوشهر می‌باشد که دامداری به شکل سنتی در آن رونق زیادی دارد. جنگل زیبای خانیکان در این روستا قرار دارد و همچنین این روستا دارای دو امامزاده که به نام‌های حمزه رضا و خاتون رضا می‌باشد که دارای معماری قدیمی و بسیار زیبا می‌باشند.

کوشکسرا دارای یک موزه مردم‌شناسی می‌باشد که این خانه موزه در سال ۱۳۸۳ توسط بانوی مجسمه‌ساز و کارآفرین خانم تبریزی با بودجه شخصی راه اندازی شد. در موزه مردم‌شناسی تبریزی لباسهای محلی اقوام مختلف و وسایل و ابزارهای محلی مازندران، سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی روستا و … از دوره قاجار تاکنون به نمایش درآمده و مجموعه نفیسی از آثار و اشیا قدیمی مازندران و اقوام ایرانی گردآوری شده‌است.این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۳۴۲۸ نفر بوده‌است.

-سرا روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای کشکک

کشکک، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای کلیک

کلیک،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجورکه در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای کندلوس

روستای کندلوس با آب و هوای ییلاقی در دامنه‌های سبز وخرم رشته‌های کوه‌های البرز در منطقه کجور نوشهر در استان مازندران، ایران واقع شده‌است. کندلوس به علت موقعیت تاریخی خود و آب و هوای مطبوعش از روستاهای گردشگری و ییلاقی مازندران محسوب می‌شود.این روستا جزو روستاهای برتر ایران است و از اهداف گردشگری کشور محسوب می‌شود. محله‌های کندلوس شامل درزی‌کلا، ملاکلا، جورسری، جیرسری، بنیم‌سری و سری دله است.کندلوس در فاصله ۷۵ کیلومتری نوشهر، ۱۵ کیلومتری پول (مرکز کجور) و ۵ کیلومتری روستای ییلاقی لرگان قرار دارد. این روستا در محدوده‌ای کوهستانی و در یکی از دره‌های زیبای رشته کوه‌های البراز استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۵۰ متر است.

این روستا در دهستان زانوس رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت ان ۱۰۹۲ نفر بوده‌است. مردم کندلوس به زبان مازندرانی (تبری) با گویش کجوری صحبت می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری
در حال حاضر روستای کندلوس در سطح داخلی و بین‌الملل در حوزه گردشگری شناخته شده‌است و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان برای بازدید از این روستا و سایر روستاهای کجور به این منطقه سفر می‌کنند. از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری کندلوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بافت روستا
روستا کندلوس از دو بافت با ارزش و معمولی تشکیل شده که ساخت و سازهای جدید و امروزی در بافت باارزش ممنوع است بافت بخش توریستی کندلوس دارای معابری سنگفرش و خانه‌هایی با نمای کاهگل، پنجره‌های سنتی و سقف لتی است.

موزه مردم‌شناسی کندلوس
موزه کندلوس نخستین موزه روستایی جهان است و یکی از غنی‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی خاورمیانه می‌باشد. این موزه در دو طبقه و با محوریت آثار بومی و منطقه‌ای ساخته شده‌است و از کتاب‌های خطی بسیار قدیمی گرفته تا انواع ابزارآلات کهن، اشیای قدیمی و لباس‌های محلی را می‌توان در آن مشاهده کرد.

مزارع گیاهان دارویی و موزه گیاهان دارویی
کندلوس یکی از مستعدترین مناطق برای پرورش بسیاری از گیاهان دارویی است.در گذشته این گیاهان معمولاً به صورت خودرو می‌روییده‌اند اما از چندسال قبل مردم منطقه به سمت پرورش گیاهان دارویی روی آورده‌اند. به همین دلیل مزارع گیاهان دارویی گسترده‌ای در کندلوس و سایر روستاهای اطراف بوجود آمده‌است و در نتیجه مزارع این منطقه با دورنمایی زیبا و با محصولات و فرآورده‌های متنوع از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود. همچنین کندلوس دارای یک موزه گیاهان دارویی نیز می‌باشد.این موزه علاوه بر اینکه محلی برای آشنایی گردشگران با گیاهان دارویی است به امر پرورش، تولید و بسته‌بندی گیاهان دارویی و معطر و نیز تولید اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی نیز می‌پردازد و بستری را برای کاشت بالغ بر ۲۵۰ گونه گیاه ژنتیک ارزشمند در ایران را فراهم نموده‌است.

حمام خزینه ای قدیمی
روستا کندلوس یک حمام خزینه ای قدیمی دارد که به دوره قاجار منصوب است.

آبشار کندلوس
در ۵ کیلومتری روستای کندلوس، آبشاری ۱۰ متری قرار دارد که توسط جنگل احاطه شده‌است. در این آبشار، آب از فراز دماغه کوه بیرون آمده و به صورت قطرات ریز آب همانند باران به پایین می‌ریزد و منظرهٔ رؤیایی را ایجاد می‌کند.[۲۱]

سوغات و صنایع دستی
در قدیم بافت قالی، چادر شب، شمد و ساخت صنایع چوبی و ابزارهای فلزی در این منطقه از رونق خاصی برخوردار بوده‌است اما امروزه جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف)، جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمدمالی از معروفترین صنایع دستی کندلوس به‌شمار می‌روند.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای کندوسر

کندوسر،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده‌است.

روستای کندیس‌کلا

گندیسکلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . کندیس کلا یا همان گُندیسکلا یکی از روستای بسیار زیبا و پر چشمه بکر منطقه کجور و دهستان پَنجک رستاق به حساب می آید.این روستا در ۲۵ کیلومتری آزاد راه تهران شمال واقع شده است.گندیسکلا از شمال به لشکنار از جنوب به حیرت و ازشرق به عالیدره از غرب به جنگل های البرز زرشک دره، اِمزل و مناطق کاج و لیفاک ختم میشود.

این روستا دارای چشمه آب های فراوانی است که از برجسته ترین آن میتوان به چشمه ی گَرو اشاره نمود که خواص درمانی پوستی را به اثبات رسانیده است به طوری که از گذشته تا کنون اهالی روستا های اطراف برای درمان از آن بهره جسته اند.
این روستا دارای مناطق مختلفی است که عبارتند از: جورسِره خِناپِشت ماتِک لاشومکَش گورِس کلا مِرس کلا
او بِنَک پِی آسیو خَرَنج سِریو گَرو وَرِی جُمالو چهارکَل لَنگوشته رزان کربن دره ، کاج لیفاک سیال دره تَل او دره و…

این روستا دارای یک مدرسه آموزش ابتدایی است که در گذشته توانسته کودکان زیادی را آموزش و تعلیم داده و به جامعه تحویل دهد اما اکنون به دلیل عدم امکانات عالی در فصول سرد زمستان همچون روستاهای همجوار به مکانی خالی از دانش آموز تبدیل گشته است.

مردمان این روستا بسیار خونگرم ، مهربان و مهمان نواز هستند و همانند اغلب مردمان طبری به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.از لحاظ ظاهری مردمان این روستا اغلب مو و چشمانی روشن دارند.ساکنین روستا در زمستان انگشت شمارند و بیشتر جمعیت در تعطیلات تابستان به این روستای دیدنی سفر میکنند که البته بدلیل نزدیک بودن به شهر آخر هفته های نسبتاً پرجمعیتی را تجربه میکند.که اغلب پسوند کندسکلائی دارند.این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای کنگر

گنگر، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای کنیس

کینس، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای کورکورسر علیا

کورکورسرعلیا،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۰ نفر بوده‌است.

روستای کوهپر سفلی

کوهپر، دهکده ای است خوش آب و هوا و کوهستانی از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۷ نفر بوده‌است.

روستای کوهپر علیا

کوهپرعلیا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای کهنه‌ده

کهنه ده، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای کهنه‌سرا

کهنه‌سرا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۱۲ نفر بوده‌است.مردم این روستا به زبان طبری با گویش کجوری صحبت می‌کنند.

روستای کی‌کوه

کی کوه، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر بوده‌است.

روستای کیاکلا

کیاکلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای کینچ

کینچ،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸۱ نفر بوده‌است.مردم این روستا به گویش کجوری زبان مازندرانی سخن می‌گویند.

روستای گتکش

گتکش، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای گیل‌کلا

گیل‌کلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای لاشک

لاشک روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸۶ نفر بوده‌است.مردم این روستا به گویش کجوری زبان طبری سخن می‌گویند.

روستای لتینگان

لتینگان، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰۸ نفر بوده‌است. مردم لتینگان به زبان طبری با گویش کجوری سخن می‌گویند.

روستای لرگان

لرگان، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . روستای لرگان از جمله مناطق ییلاقی شهرستان نوشهر می‌باشد که به دلیل آب و هوای مناسب و طبیعت زیبا تابستان‌ها توسط اهالی نوشهر و سایر مناطق اطراف به عنوان ییلاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.علاوه بر این، لرگان به علت طبیعت بکر و قدمت تاریخی خود جزو جاذبه‌های گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود.لرگان دارای طبیعتی سرسبز و کوهستانی می‌باشد.
لرگان در ۶۵ کیلومتری شهر نوشهر، ده کیلومتری پول (مرکز بخش کجور) و ۵ کیلومتری کندلوس واقع شده‌است.برای رسیدن به لرگان باید از جاده کرج-چالوس، بعد از مرزن آباد و از طریق دوراهی «دوآب» به سمت کجور حرکت کرد و سپس از آستانکرود از طریق جاده آستانکرود-لرگان به سوی این روستا رفت. برای رسیدن به لرگان از ابتدای جاده چالوس باید تقریباً در حدود ۳۷ کیلومتر را طی نمود. کلیه این مسیر آسفالته می‌باشد. مسیر چالوس- لرگان از بین کوه‌ها و دره‌های سرسبز می‌گذرد و پس از گردنه سی تک، لرگان در گوشه ای از دشت وسیع و در کناره کوهستان قابل مشاهده است.

روستای لرگان از شمال، مشرق و جنوب شرقی به کوه‌های بلند و جنگل‌های انبوه و سرسبز محدود می‌شود. از طرف جنوب به دشت زراعی لرگون خمن منتهی شده و به وسیله رودخانه از روستاهای کینج، کیاکلا، خوشل و اتاقسرا جدا می‌شود. از سمت غرب نیز روستای لرگان به علیخان پل متصل می‌شود.این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۵ نفر (۷۳خانوار) بوده‌است.[۹]

جنگل لرگان
لرگان دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد.درختان گردو لرگ یکی از اصلیترین گیاهان این منطقه می‌باشند که نام این روستا زیبا نیز از همین درختان گرفته شده‌است. درختان عناب ،زرشک وحشی و فندق نیز از جمله سایر گیاهان این منطقه می‌باشند. همچنین در فصل بهار و تابستان پوشش گیاهی متنوع علفی، بوته ای و درختچه ای این منطقه ظاهر منحصر به فردی به این روستا می‌بخشد. از جمله این گیاهان علفی و بوته ای و درختچه ای می‌توان به گل گاوزبان، بابا آدم، پلم، ازگیل، زالزالک (سرخ ولیک)، باریجه، بارهنگ، داروش، گل ختمی و اکلیل کوهی می‌توان اشاره کرد. کوه‌های مجاور این منطقه بنام‌های سی تک، توپشته، سیوکر، مین سره و سی سرک است و رودهای اطراف لرگان یکی از کوه‌های تنگه زانوس و دیگری از کوه‌های نیج کوه انشعاب می‌گیرد. رودخانه لرگان دارای ماهی‌های قزل آلای فراونی است.
اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری
لرگان دارای پدیده‌های خاص طبیعی و قدمت تاریخی است و همین امر آن را از دیگر روستا‌های منطقه متمایز می‌نماید. لرگان به علت قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و وجود دو چشمه آب در وسط روستا و چشمه‌های کوچک دیگر در اطراف آن و از طرفی آب هوای خنک وطبیعت سرسبز دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است. همین موارد موجب شده است که گردشگران زیادی به منظور بهره گیری از هوای پاک و طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری لرگان همه ساله به ویژه در تابستان به این روستا مراجعه کنند. در ادامه به به چند مورد از این جاذبه ها اشاره خواهد شد:
حسن چشمه
چشمه ای زلال در حدفاصل لرگان تا خوشل می‌باشد.
لارو
چشمه ای است که در گذشته به صورت مکان مقدسی برای افراد بومی به‌شمار می‌رفت و بومیان به درخت مجاور این چشمه با پارچه دخیل می‌بستند. این چشمه در ابتدای زمین‌های کشاورزی لرگان و در ابتدای جنگل واقع شده‌است و به علت وجود املاح و گوگرد در برخی از منابع دارای خواص درمانی شناخته شده‌است.
درخت چنار کهن
درختی بود بسیار کهن و تنومند، عمر این درخت به صدها سال می‌رسیده و توسط باد و طوفان شکسته شده.
مین سره و کنف چال
دومکان بسیار سر سبز و با طبیعت فوق‌العاده در دل جنگل که در تابستان بومیان با کوه پیمایی در این مکان اتراق می‌کنند.
چمن
مکانی بسیار زیبا و دل‌پذیر که رودخانه از کنار آن می‌گذرد و در فصل بهار و تابستان توسط بومیان و گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معماری در لرگان قدیم
منازل در لرگان قدیم کله چو نام داشت و به علت سهولت دسترسی به چوب جنگلی تماماً از تیرها و تیرک‌های اصلاح شده ساخته می‌شد. شکاف حدفاصل تیرهای چوبی نیز با کاه گل انباشته می‌شد. سقف خانه‌ها نیز تماماً از تخته‌های کوچک و بزرگ که به آن لت می‌گفتند پوشانده می‌شد. اگرچه امروزه دیگر این خانه‌ها ساخته نمی‌شود و اکثر ساکنین ترجیح به ساخت خانه‌ها و ویلاهای مدرن دارند ولی هنوز نیز می‌توان در گوشه کنار این روستا این خانه‌های سنتی و زیبا را دید و این امر موجب افزایش گردشگران این روستا شده‌است.
سوغات و صنایع دستی
در لرگان معرق و منبت کاری با چوب رواج دارد. همچنین جاجیم بافی و قالی بافی نیز جزو صنایع دستی این روستا محسوب می‌شود. همچنین نوعی نان محلی به نام قرصک نیز از سوغات لرگان می‌باشد.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای لشکنار

لشکنار،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای لعل تازه‌آباد

لعل تازه آباد، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای لله‌بیجار

لله بیجار،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای لیگوش

لیگوش، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . لیکوش یا لیگوش در واقع بعنوان پل ارتباطی بین روستاهای دیگر از جمله سریوده انگیل خاچک هزارخال صالحان ورازان شاناجر می باشد.این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای مارگیرده

مارگیرده،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۷ نفر بوده‌است.

روستای مزگاه

مزگا (مزگاه)، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۰۸ نفر بوده‌است.
نام قدیمی این روستا به احترام مالک بزرگ منطقه “نظام خان اسلامی” به “نظام آباد” معروف شد ؛این روستا در حدود سال ۱۳۲۰ از مهاجران گیلانی (مهاجرانی از شرق گیلان: لنگرود ؛ رودسر ؛ املش؛ رحیم آباد) شکل گرفت و ساکنان اولیه آن کمتر از ۵ خانوار بودند و در بدو این روستا سرزمینی بکر و پر از درختان و بوته‌های انبوه تمشک و پر از درختان بلوط یا مازو و در گویش محلی “مازی” بود که بعدها معروف به “مازی گاه” و به مرور “مزگا” نامیده شد؛ اما هم‌اکنون با تغییر بی رویه و دست بردن در اکوسیستم این روستا اثری از درخت مازی یا مازو در این مکان دیده نمی شود! ساکنان اولیه در گذر زمان به شکل دادن روستا پرداختند و عمده کار روستاییان کشت برنج بود ؛ لیکن به مرور زمان به جهت شرایط فوق العاده زیبای این منطقه و فاصله بسیار نزدیک کوه و دریا و جنگل و داشتن چندین موقعیت گردشگری در کنارهم ؛به‌طور تدریجی به منطقه توریستی تبدیل شد بطوریکه مورد توجه پادشاه وقت (پهلوی دوم) و سران و رواسا حکومت وی قرار گرفت منجمله ویلاهای پیشین آقای هویدا (از نخست وزیران دوران پهلوی) و آقای وهاب زاده (رئیس پیشین شرکت «ب‌ام‌و ؛ هژبری ؛همدانیان سرمایه داران وقت » در این روستا واقع شده‌است.این ویلاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و بعضا در مزایده‌ها واگذار به اشخاص غیر دولتی گردید همچنین ویلای فردین هنرپیشه فقید سینما در این روستا می‌باشد .

با ورود شخصیت‌های دولتی از عمران آبادانی‌های انجام شده ساخت استادیوم زمین چمن ؛ مجتمع آموزشی و فرهنگی دبستان راهنمایی دبیرستان و بهترین مرکز آموزش تربیت معلم؛ بهسازی کانال آبراه رودخانه مزگا انجام شد.

روستای ملاکلا

ملاکلا،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۲ نفر بوده‌است

روستای ملکار

ملکار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان بلده کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲۳ نفر بوده‌است.

روستای منجیر

منجیر، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۵ نفر بوده‌است.

روستای منوچهرکلا

منوچهرکلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . از آثار تاریخی این روستا می‌توان به امامزاده خالد کیاسلطان اشاره کرد.این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸۴ نفر بوده‌است.

روستای موسی‌آباد

موسی‌آباد روستایی در دهستان خیرودکنار بخش مرکزی شهرستان نوشهر استان مازندران واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۱۷ نفر بوده‌است.

روستای مونج

مونج، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای میانک

میانک، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای میرکلا

میرکلا، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر بوده‌است.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای نارنج‌بن

نارنج بن،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۶۱ نفر بوده‌است.

روستای ناصرآباد

ناصرآباد، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۲ نفر بوده‌است.

روستای نپر

نپر، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای نجارده

روستای نجارده روستایی از توابع شهرستان نوشهر و دهستان خیرودکنار است که زیر نظر اداره کل منابع طبیعی نوشهر و اداره منابع طبیعی رویان است.گفته می‌شود به علت اینکه اولین ساکنان آن نجار بودند نام نجارده برای این روستا انتخاب شده‌است.

فاصله روستا از مرکز منطقه ۱۰ کیلومتر می‌باشد که به وسیلهٔ راه آسفالته به یکدیگر متصل شده‌اند. روستایی جلگه‌ای است که در دشت واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۵ متر می‌باشد. از شمال به دریای خزر و از جنوب به جنگل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران محدود می‌شود و در حاشیة آن رودخانة خیرود قرار دارد. این روستا مجاور طرح است و از نظر آرایش آبادی به صورت مجتمع است. جنگل مجاور روستا طی سالیان دراز دخالت انسان تخریب شده ولی امروزه به دلیل حفاظت و جنگلکاری دانشکده وضعیت بهتری پیدا کرده و از نوع جنگل درجه ۲ محسوب می‌شود.
کل عرصة روستا ۱۴۰ هکتار است که ۵۰ هکتار آن زمین مسکونی است. در مورد عرصة کتول‌چر نیز دو نظر وجود دارد: نظر اول اینکه سامان بنجه‌بن نهر دانشکده به سمت بالاست، در این شرایط روستا کتول‌چر ندارد. نظر دوم این است که بالای قله مرز بنجه‌بن و روستا است، طبق این عقیده یال پائین قله، کتول‌چر روستا است. این روستا ۶۰ هکتار زمین زیر کشت دارد که به صورت آبی است و کشت دیم ندارد. همچنین زمین آیش و زمین رهاشده نیز در این روستا وجود ندارد. ۱۵ هکتار مساحت باغ میوة روستا است در ضمن صنوبرکاری نداریم. سطح جنگل‌های مخروبة روستا کم است و عمدتاً در دامنه‌های رو به شمال و کتول‌چر است.

آب آشامیدنی روستای نجارده از طریق لوله‌کشی و آب کشاورزی آن از طریق کانالی که از رودخانه خیرود کشیده شده تأمین می‌گردد. این روستا چشمه ندارد و تنها منابع طبیعی آن آب رودخانه خیرود است.
در ابتدای تشکیل روستا، تنها ۵ خانوار وجود داشت. امروزه این روستا ۱۸۰ خانوار دارد که ۱۲۰ خانوار به‌طور دائم و ۶۰ خانوار هم موقت زندگی می‌کنند (خانوارهای ویلانشین). جمعیت این روستا حدود ۹۰۰ نفر است که ۹۸٪ افراد باسواد هستند و تنها تعداد کمی از افراد پیر سواد ندارند. طی ۵ سال گذشته ۳-۲ خانوار از روستا خارج شده‌اند که علت آن یافتن شغل در شهرهای دیگر بوده‌است. چند خانوار هم به روستا مهاجرت کرده‌اند که علت آن اشتغال‌زایی دانشکده در این روستا بوده‌است.
اکثریت مردم روستا کشاورز هستند و تنها ۵ خانوار دارای دام هستند که دامدار متحرکند. حدود ۲۵ تا ۳۰ خانوار هم سایر مشاغل از قبیل معلمی، نانوایی، آهنگری، کار در جنگل دانشکده و … دارند. حدود ۸۰٪ مردم بدون دام هستند و اکثریت مردم زمین دارند، تنها درصد خیلی کمی از مردم بدون زمین هستند.

تعداد دامهای نجارده به این صورت است: ۲۰۰ رأس گاو بومی متحرک، ۱۵۰ رأس گاو دورگ متحرک، ۳۵ رأس گاو بومی کتول و ۳۰ رأس گوسفند نیمه متحرک. یکی از نکات جالبی که در این روستا مشاهده می‌شود این است که با وجود اینکه نام این روستا نجارده‌است و شغل ساکنین اولیة آن نجاری بوده‌است امروزه حتی یک نجاری هم در این روستا دیده نمی‌شود و تمامی مردم آن شغل پدران خود را کنار گذاشته و به کشاورزی روی آورده‌اند. نوع سوخت این روستا ۱۰۰٪ گاز است و تنها در برخی اعیاد از چوب برای روشن کردن آتش استفاده می‌کنند. همچنین گاهی برخی از منازل مسکونی از نفت همراه گاز استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات عمدهٔ اهالی روستا نداشتن دبیرستان است. همچنین در سطح این روستا واحد صنعتی وجود ندارد و همانطور که اشاره شد اقتصاد وابسته به کشاورزی می‌باشد.

روستای نوده

نوده،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای نیتل

نیتل، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای نیچ‌کوه

نیچکوه، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . نمد مالی یکی از معروفترین صنایع این روستا می‌باشد. چندین کارگاه نمد مالی نیز در این روستا وجود دارد. از دیگر صنایع این روستا بافت جوراب‌های پشمی، چادر شب، جاجیم و پالان‌دوزی می‌باشد.روستای نیچکوه در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۳ نفر بوده‌است.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای نیرس

نیرس، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۰ نفر بوده‌است.

روستای نیرنگ

نیرنگ، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان خیرودکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۱۲ نفر بوده‌است.

روستای نیمور

نیمور، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.البته این جمعیت مربوط به فصل زمستان می‌باشد چون این روستا یک روستای ییلاقی به حساب می آید و در تابستان جمعیت آن به حدود ۱۰۰۰ نفر می‌رسد.مردم نیمور به زبان مازندرانی با گویش کجوری سخن می‌گویند.

 روستاهای نوشهر ( 139 روستای نوشهر )

روستای وازیوار

وازیوار،روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۵ نفر بوده‌است.

روستای واشکن

واشکن، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

روستای ونوش

ونوش، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۶۹ نفر بوده‌است.
این روستا در فاصله ۷ کیلومتری غرب شهر رویان قراردارد و در جاده کمربندی که به سمت رویان میرود قرارداد. فاصله این روستا تا ساحل خزر کمتر از یک کیلومتر میباشد.

روستای ویسر

ویسر، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌است.

روستای ویلاشهر

ویلاشهر، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان کالج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای هزارخال

هزارخال، روستایی است از روستاهای نوشهر از توابع بخش کجور که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان توابع کجور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای هزارسم

هزارسم، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران می باشد. حدود ۳ کیلومتر بعد از روستای دشت نظیر واقع شده است .درآمد مردم این روستا دامداری و کشاورزی است و اکثراً در این روستا خونه‌ها به صورت خونه باغ هست و بیشتر باغ گیلاس دارد که میوه‌هایی چون گردو هلو سیب گلابی آلوزرد به و… هم در کنارش وجود دارد این روستا حدود ۲۰ کیلومتر با شهر پول(مرکز بخش کجور) و ۴۰ کیلومتر با شهر چالوس و ۴۸ کیلومتر با شهر نوشهر فاصله دارد.این روستا در دهستان پنجک‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای هلستان

هَلِستان، منطقه‌ای است از توابع بخش مرکزی، دهستان خیرودکنار شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است . نام این مکان از (هَلی=Hali) به معنای آلوچه (گوجه سبز) آمده است.این منطقه در منطقه ۱۲ شهرداری نوشهر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۱۲ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

  • علی متاجی

    ممنون درباره خیررودکنار نوشتید مطالبتون درباره روستای خیررودکناربرگرفته از ویکی پدیا بود که من نوشتم.باتشکر:علی متاجی

    ۸ اسفند, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *