جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای توریستی زانوس

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ آبان ۱۳۹۹

روستای توریستی زانوس ، در بخش کجور شهرستان نوشهر واقع شده است .استان مازندران علاوه بر طبیعت بکر و جاذبه های طبیعی، دارای روستاهای توریستی و گردشگری زیادی می باشد که علاقه مندان بسیاری نیز دارد.این روستا در دهستان زانوس‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر (۳۸خانوار) بوده‌است.در سال ۱۳۰۶ هجری قمری، ناصرالدین شاه، در سفری که به منطقه کجور داشت، در تنگه زانوس نیز توقف داشت. وی که مجذوب زیبایی طبیعت شده بود، دستور داد تا کمال‌الملک این تنگه را به تصویر بکشد. کمال‌الملک از نقاشی دره زانوس به‌عنوان یکی از آثار باارزش خود نام برده است. این تابلوی زیبا در تالار اصلی کاخ موزه گلستان نصب شده است.آب و هوای این منطقه معتدل کوهستانی است و در گذشته که امکانات رفاهی کمتر بوده است، بسیاری از ساکنان شهرهای شمالی مانند نوشهر و چالوس برای فرار از گرما و هوای شرجی، تابستان‌ها را در این قریه می‌گذراندند.

روستای توریستی زانوس روستای توریستی زانوس

علل بسیاری در رابطه با نام زانوس هست اما دقیقا مشخص نیست.
اما احتمالات بر گرفته شده:
۱-زئوس پادشاه بزرگ یونانیان
۲-زانوس اسم شخص خاصی یا نام محل یا مکانی خاص بوده از گذشته دور
۳-تفکیک کلمه زان+اوس((وس))—که شاید معنای خاصی داشته باشد.

روستای توریستی زانوس 2 روستای توریستی زانوس

شهرت و محبوبیت روستای زانوس

شهرت روستای زانوس علاوه بر فرهنگ غني مردم آن ،محیط طبیعی بکر و دست نخورده،آب و هوای مطبوع ،ارتفاع مناسب از سطح دریا(۱۶۵۰ متر)، و ،چشمه سارهای زلال و آب فراوان آن است. روستای زانوس از تاریخی کهن و قدمتی بیش از ۱۵۰۰ ساله برخورداراست. وجود تپه های باستانی سوسم کتی (تپه گل سوسن) که در اول فصل بهار محل رویش این گل هست و همچنین تپه های قلاکتی و عروس کتی در یک امتداد دیدبانی وموقعيت خاص، و ادامه آن تا مرکز پایتخت قدیم،که محل انتقال پیام و یا چاپار بوده است وهمچنین منطقه معروف به بازار کلا در ضلع غربي محل یکی از بازارهای کهن و صنعتی در ادوار گذشته بوده است و آثار کانال و آبراههای سفالی موجود در بستر روستا ،به قدمت بیش از ۱۵۰۰ ساله این روستا دلالت دارد.

جاهای دیدنی روستا

روستای زانوس دارای چشمه‌های بسیاری می باشد. ابشارهای زیبا ، مانند آبشار زیبای اوپاچ که یکی از ابشارها به ارتفاع بیش از۴۰متر میرسد. از طبیعت بکر و منحصر بفرد تا کوه بلند نمازیا به ارتفاع۳۸۶۰متر. غارهای اهکی و سنگی. اماکن تاریخی و با قدمت بسیار زیاد مثل مسجد محل -حمام قدیمی- ….
زانوس از مناطق بسیار زیبا در مازندران و شهرستان نوشهر میباشد که باعث رشد و توسعه منطقه شده. این دهکده زیبا و فوق العاده از طبیعت خاص و چشمگیری در منطقه باعث شناخته شدن نگین البرز کجور شده است.

کوه ها و غارهای روستا

کوه های زانوس عبارتند از : گراز به صورت نیمه جنگلی ، گرزمون ، پی تنیار ، ایتلنگ ،به صورت جنگلی . نیرکلم و اسپرس به صورت استیپی ، چخماخ کروسید محسن کر به صورت صخره ای . علاوه بر مواردی که ذکر گردید ه این منطقه دارای چندین غار طبیعی است که مهمترین آنها عبارتند از : غارتلا قزوین ،غار خشک پی کر، غارشاه نشین کر، غار اوپاچ ، غاراسپرس ، اسپول و اسپول سرخ تاش ( غار تلا قزوین یکی از بزرگترین غارهای این منطقه است که تا کنون افسانه های زیادی در باره ی آن گفته اند و تا کنون کسی نتوانست تا انتهای آن دست یابد بنابراین عمق آن دقیقا مشخص نیست و نیاز به کارشناسی حرفه ای دارد . ) غاراسپرس یک غاربسیاربزرگ است.

روستای توریستی زانوس 5 روستای توریستی زانوس

جنگل های زانوس

منطقه ی جنگلی زانوس از نوع جنگلهای هیرکانی (پهن برگ) است با مساحت تقریبی ۱۰۰۰۰ هکتار . این محدوده دارای درختانِ جوان ، میان سال ، وهمچنین درختانِ مسن که عمدتا ً در کلاس هایی با قطر ۷ الی ۱۱۰ سانتی متر است . که به دلیل عدم دسترسی و نداشتن جاده های جنگلی و قرار گرفتن خارج از طرح های بهره برداری در امان ماند ، این امر باعث شد تا پوشش انبوهی از درختان را در منطقه شاهد باشیم.

آبشار روستای زانوس

از جاذبه های گردشگری مهم این روستا، آبشار زانوس است.در این آبشار، آب از ارتفاع زیاد سرازیر شده و به سنگ‌های صخره‌ای برخورد می‌کند و آب به صورت قطرات ریز بر زمین می‌ریزد.در اردیبهشت و خرداد آبشار زانوس در بیشترین حالت پرآبیست و بیشتر منبع آبیش از ملک چشمه هست.

روستای توریستی زانوس 3 روستای توریستی زانوس

اطراف روستا

زانوس از شمال به روستای خوشل، از جنوب به ارتفاعات البرز قله نمازگا (نمازیا)، از مشرق به روستای میخساز و از مغرب به روسـتای اطاق‌سرا محـدود می‌شود. اختلاف سطح زمین این روستا به مساحت تقریبی ۱۶ هزار هکتار با سطح دریا از ۱۵۶۰ متر تا ۳۸۶۰ متر متغیر است.

نحوه دسترسی به روستای زانوس

دسترسی به زانوس ازطریق خروجی دو آب در ۲۰ کیلومتری جاده کرج به چالوس (۵ کیلومتر بعد از مرزن آباد به سمت چالوس) امکان‌پذیر است. فاصله روستا از خروجی جاده چالوس حدود ۴۰ کیلومتر است.

روستای توریستی زانوس 4 روستای توریستی زانوس

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رضا کمالی

    سلام.زانوس روستای زیبا و خوش آب هوایی است همچنان مردمان با ادب و با فرهنگ داره . حتما به این روستای عالی سفر کنید و لذت ببرید

    ۹ مهر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • اردوان پاشا زانوس

    سلام وقت بخیر

    ضمن تقدیر و تشکر از جنابعالی که زحمت کشیدید در خصوص زانوس مطلب ارائه فرمودید لطفاً مطالبی که از نوشته افراد بر می دارید نام نویسنده را هم قید بفرمایید

    ۱۵ اسفند, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *