جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای قرچک ( معرفی ۹ روستای قرچک )

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ بهمن ۱۴۰۰

در این مطلب به معرفی شهرستان قرچک و روستاهای قرچک می پردازیم . ۹ روستای قرچک که در جنوب شرقی تهران واقع شده است. فاصله قرچک تا حریم شرقی تهران تقریبا ۲۵ کیلومتر و تا مرکز شهر تهران ۴۰ کیلومتر است. تهران از مسیر آزادراه چهاربانده با تاکسی و ایستگاه مترو جوانمرد قصاب، سه راه افسریه میدان شوش و شهر ری به قرچک دسترسی دارد. شهرستان قرچک متشکل از شهرهای قرچک، باقرآباد و زیباشهر است. قرچک با شهرستان‌های پاکدشت، ورامین و ری همسایه است. فاصله قرچک تا پاکدشت ۱۴ کیلومتر و تا ورامین ۱۸ کیلومتر است.

قرچک روستاهای قرچک ( معرفی 9 روستای قرچک )

ورامین در جنوب قرچک و پاکدشت در شرق قرچک قرار گرفته است. با بررسی نقشه قرچک مشخص می‌شود، این شهرستان بر روی مرز گسل پارچین و گسل کهریزک رشد نموده است. قرچک آب و هوای خشک و نیمه بیابانی دارد. پاییز و زمستان‌های مرطوب و سرد و بهار و تابستان‌های نیمه خشک و خشک دارد. حال که پاسخ قرچک کجاست؟ را بررسی نموده‌ایم نوبت به پاسخ علت نامگذاری ایران کوچک بر این منطقه است.

ایران کوچک کجاست؟

یکی از دلایل رشد جمعیت در قرچک علاوه بر نزدیکی به تهران و پایین‌تر بودن قیمت مسکن، خاک مرغوب این شهرستان است. در سال‌هایی که تهران در امر شهرک سازی و ساخت و ساز، گوی رقابت را از سایر شهرهای ایران می‌ربود، نیاز به آجرهای فشاری و مصالح ساختمانی بیش از بیش احساس می‌شد. قرچک با داشتن خاک مناسب و کوره پزخانه‌ها میزبان کارگران فصلی از سرتاسر کشور شد. به طوری که اقوام مختلف كرد، آذری و ترك، عرب، بلوچ، شمالی، خراسانی و افغان (مهاجران افغانستان) در این شهر زندگی جدیدی را آغاز نمودند.

هرکدام از این مهاجران در محله‌های خود زندگی و گویش‌های قومی ‌خویش را در کنار زبان فارسی حفظ نموده‌اند. آنان علاوه بر زبان، آداب و رسوم شهرهای خود را نیز حفظ نموده و مناسبت‌های ملی و مذهبی را با شیوه‌ی خود برگزار می‌نمایند. از این رو از قرچک با عنوان ایران کوچک یاد می‌شود.

قرچک در حریم منطقه ۲۰ تهران قرار دارد و از یک بخش مرکزی، ۲دهستان و ۱۱ آبادی تشکیل شده است. از نظر کد منطقه شهرداری قرچک شامل ۳ ناحیه است. قرچک خود به تنهایی همه‌ی امکانات از نظر بیمارستان، ساختمان پزشکان، بانک، پارک و بازار و فروشگاه را دارا می‌باشد. خیابان محمد آباد یکی از بهترین محله‌های قرچک است. خیابان مخابرات نیز با نزدیک بودن به این خیابان جزء محلات خوب قرچک به حساب می‌آید. شهرک طلایه نیز با بافتی آپارتمانی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. در زیباشهر قرچک امام زاده بی بی زبیده آرام گرفته است. شنیده‌ها حاکی از این است که در اینجا مزار خواهر امام رضا قرار دارد. البته در زیباشهر، بوستان جنگلی قرچک، شهربازی و استخر ولیعصر نیز وجود دارد. از محله‌های جدید قرچک نیز می‌توان به شهرک گل‌ها، فرهنگیان، الحدید، کارگر، امام علی، امام حسن و زیتون و شهرک نیایش نیز اشاره نمود.

جاهای دیدنی قرچک

قدمت قرچک با استناد به‌ تپه‌های باستانی فردیس و کوره پزخانه‌ی موجود در اطراف این شهرستان به شش هزار سال قبل از میلاد تخمین زده می‌شود. در ۲ کیلومتری قرچک در روستای پردیس آثاری از عصر آهن کشف شده است. تپه‌ای شش هزار ساله که مامن ساخت‌ ابزارهای متمدن و زندگی گروهی بوده است. سفال‌های زیبا در کنار کوره‌های تولید سفال، چرخ سفالگری که با شاخ حیوانات ساخته شده و گورستان عصر آهن در این تپه به چشم می‌خورد. این تپه جز آثار به ثبت رسیده ملی نیز می‌باشد. تپه میل پوئینک در روستای پوئینک قرچک نیز به ثبت فهرست آثار ملی رسیده و قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد.

پل تاریخی باقر آباد

آثار تاریخی قرچک به‌ این تپه‌ها و کوره پزخانه‌ها محدود نمی‌شود و پل قدیمی ‌باقرآباد نیز یکی از آثار تاریخی این شهرستان است. این پل که بر روی رودخانه جاجرود قرار دارد، هدایت کانال خشتی آب را‌ عهده‌دار است و زمین‌های کشاورزی منطقه را سیراب می‌کند. پلی آجری با دهانه قوسی به طول ۵۰ متر که در اواخر قاجار ساخته شده و به مدت یک قرن مسیر دسترسی ورامینی‌ها به تهران بوده‌ است. این پل در سال ۱۳۴۲ شاهد به خاک و خون کشیدن مردمی ‌کفن پوش در قیام ۱۵ خرداد به جهت حمایت از آیت الله خمینی (ره) و دفاع از مرجعیت شیعه نیز بوده است.

پل باقر آباد روستاهای قرچک ( معرفی 9 روستای قرچک )

 

روستاهای قرچک

روستای امین‌آباد (قرچک)

امین‌آباد روستایی در دهستان ولی آباد بخش مرکزی شهرستان قرچک استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۱۵۳ نفر (۴۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای پوئینک

پوئینَک روستایی از روستاهای قرچک در استان تهران می باشد.این روستا امروزه به عنوان محله‌ای از شهر قرچک نیز به‌شمار می‌آید.پوئینک در جنوب شرق شهر قرچک واقع شده‌است. پوئینک از سمت غرب به آزادیه، از سمت شرق به خورین، از سوی جنوب به خیرآباد خالصه و از سمت شمال به صالح‌آباد محدود می‌شود.برای رسیدن به پوئینک از مسیری به طول ۵ کیلومتر که دارای درختان ون و بید زیادی است باید گذشت که قدمت بعضی از این درختان به ۴۰۰ سال می‌رسد.

در پوئینک تپه‌ای باستانی قرار دارد به نام «تپه میل پوئینک» که دیرینگی آن را بسیار باستانی و گاه قرن ۴ و ۵ هجری قمری برآورد کرده‌اند.تپه باستانی پوئینک در مسیر احداث کنارگذر جنوبی شهرستان قرچک قرار دارد که به دلیل وجود این اثر باستانی، عملیات اجرایی این پروژه در بخشی از مسیر با مشکل مواجه شده‌است. در سال ۱۳۹۶ خورشیدی مجوز کاوش این تپه صادر و عملیات کاوش آغاز شد که تا کنون در عرصه و دامنه این تپه، مستندات تاریخی کشف نشده ولی بر روی تپه، آثاری از خشت مشاهده شده‌است.

تپه باستانی پوئینک که در سال ۸۵ ثبت ملی گردید دارای دیرینه‌ای مربوط به دوره ساسانی تا ایلخانی می‌باشد. قدمت لایه‌های زیرین این تپه باستانی از عصر آهن شروع می‌شود و تا دوره قاجاریه ادامه پیدا می‌کند، هسته مرکزی تپه نیز مربوط به دوره سلجوقی است و با توجه به اینکه این اثر ثبت ملی شده است، هر گونه تعرض به این مجموعه ممنوع می‌باشد. در جریان احداث کمربندی در سال ۹۸ بخش جنوبی این تپه باستانی به صورت شبانه تخریب شد. احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی در بازدید از این محوطه تاریخی دخل و تصرف در ضلع جنوبی این اثر را تایید کرد و ابراز داشت با استفاده از بیل مکانیکی به بنا آسیب وارد شده است و رد چرخ‌ها و فعالیت بیل مکانیکی در محل مشهود است.

عملیات احداث کنارگذر جنوبی قرچک از سال ۸۳ در دستور کار مدیریت شهری قرچک قرار گرفت که به دلیل واقع شدن تپه باستانی پوئینک در مسیر این پروژه که قرار است به شهرستان ورامین متصل شود، تکمیل این پروژه با توقف مواجه شد.در پوئینک باغی است با نام شازده میرزا (یکی از یاران میرزا کوچک خان) که به علت کناره‌گیری از مخالفت با رضاشاه پهلوی این باغ را به وی بخشید.

پوئینک 2 روستاهای قرچک ( معرفی 9 روستای قرچک )

روستای رستم‌آباد (قرچک)

رستم‌آباد روستایی در دهستان ولی‌آباد بخش مرکزی شهرستان قرچک استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۶خانوار بوده‌است.

روستای رضی‌آباد (قرچک)

رضی‌آباد روستایی در دهستان ولی‌آباد بخش مرکزی شهرستان قرچک استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۵۰ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

روستای صالح‌آباد (قرچک)

صالح‌آباد روستایی در دهستان قشلاق جیتو بخش مرکزی شهرستان قرچک استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۷۱۵ نفر (۱۰۶۸خانوار) بوده‌است.

روستای قشلاق جیتو

قشلاق جیتو، روستایی از توابع بخش قرچک شهرستان قرچک در استان تهران می باشد. این روستا دو خیابان اصلی به نام های دوازده متری و ترک آباد دارد.این روستا در دهستان قشلاق جیتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۹۰۹ نفر (۱۶۸۹ خانوار) بوده‌است.

روستای قشلاق مشهدی ابوالحسن

قشلاق مشهدی ابوالحسن، روستایی از توابع بخش قرچک شهرستان قرچک در استان تهران می باشد .از خانواده های مهم و سرشناس در این روستا خانواده های شاهسون بغدادی می باشند.وشهید والامقام حیدر علی شاهسون بغدادی اهل این روستا می باشد.روستای قشلاق مشهدی ابوالحسن در دهستان ولی آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۰۳ نفر (۷۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای قشلاق مشهدی محمد

قشلاق مشهدی محمد روستایی از توابع بخش قرچک شهرستان قرچک در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ولی آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۷۷ نفر (۱۵۶۹ خانوار) بوده‌است.

روستای ولی‌آباد (قرچک)

ولی‌آباد شهرکی از توابع بخش قرچک شهرستان قرچک در استان تهران است. این روستا در دهستان ولی آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۵۵۰ نفر (۱۱۲۰خانوار) بوده‌است.این روستا که دارای شورای ۵ نفره است و دهیار آن در حال حاضر ( سال ۱۳۹۸ ) آقای مهندس مصطفی افشار است. تنها روستا در کشور که زمین فوتبال با چمن مصنوعی را دارد. دارای مرکز مخابرات تلفن ثابت یک خودرو آتش نشانی مرکز بهداشت مجهز همچنین در این روستا سالن استخر در حال احداث می باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد