رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ بهمن ۱۴۰۰

روستاهای بهارستان ( معرفی ۶ روستای بهارستان )

لینک این مطلب کپی شد!

در این مطلب به معرفی روستاهای بهارستان پرداخته ایم . ۶ روستای بهارستان که در جنوب غربی تهران واقع شده اند و آشنایی با این روستاها خالی از لطف نیست . اول از همه با شهرستان بهارستان آشنا می شویم .بهارستان شهرستان جدیدی در استان تهران است که با ترکیب بخش‌های گلستان و بوستان از شهرستان رباط کریم مستقل گردید. مرکز این شهرستان، شهر گلستان است.براساس مصوبه هیئت محترم دولت در مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۲۱ شهرستان بهارستان در ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ تأسیس گردیده و فرمانداری این شهرستان رسماً فعالیت خود را آغاز نمود .شهرستان بهارستان جزو پرتراکم ترین شهرستان های کشور می باشد به طوری که جمعیت این شهرستان با برخی از استانها برابری می نماید.

این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر دارای ۳ شهر: گلستان، نسیم شهر و صالحیه و ۴ روستای: امامزاده باقر (ع)، همدانک، اورین و ریه می باشد.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان بهارستان در جنوب غربی استان تهران با وسعتی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۵۰ متر، از شمال به شهرستان شهریار، از غرب و جنوب غربی به شهرستان رباط کریم و از شرق به شهرستان اسلامشهر محدود می شود .از لحاظ ویژگی های جغرافیایی، مخروط افکنه یا جلگه آبرفتی پایکوهی بوده و دارای ۳ رودخانه فصلی: شادچای، کرج و سیاب می باشد.

روستاهای بهارستان

جمعیت شهرستان

آمار جمعیتی شهری و روستایی شهرستان بهارستان براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ (برگرفته از سایت مرکز آمار ایران )


بخش صنعت، معدن و تجارت

بیش از ۱۲۰۰ واحد تولیدی در سطح شهرستان بهارستان وجود دارد که از این تعداد ۵۰ درصد فلزی، ۲۰ درصد چوب و ۳۰ درصد شامل نساجی، سلوزی، شیمیایی، فرآورده های نفتی، کشاورزی، کانی غیر فلزی، خدمات و … می باشد. با وجود دو شهرک صنعتی خصوصی «قلعه میر» و «بهاریه» و واحدهای غیرمتمرکز صنعتی، بیش از ۷۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان به صنایع اختصاص یافته که در مجموع بیش از ۱۵ هزار شغل ایجاد نموده است.واحدهای بزرگی در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند که می توان به «شرکت شان دشت(پاژن)»، «شرکت رباط مخزن»، «شرکت جهان پروفیل پارس»، «شرکت دستمال ایران»، «شرکت عمران سوله»، «صنایع بسته بندی شادمهر»، «ذوب ایران»، «میهن سر شکن» و … اشاره نمود.

در بخش صادرات غیرنفتی، صادر کنندگان زیادی در سطح شهرستان بهارستان فعال می باشند.با توجه به سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران و پیرو مصوبات کار گروه توسعه صادرات غیر نفتی شهرستان، تولید کنندگان ظرفیت صادراتی شناسایی شده اند و مشکلات و موانع صادرات نیز بررسی و جهت حل مشکلات، اقدامات اساسی صورت گرفته و در حال پیگیری است.

فرصت ها

شهرستان بهارستان با داشتن دو شهرک صنعتی خصوصی «قلعه میر» ، «بهاریه» «شهرک کارگاهی خیر آباد» و «دو لکه صنعتی بزرگ» که در بیش از ۶۰ درصد از عیانی اختصاص یافته، ساخته شده و مابقی (۴۰ درصد) بعنوان عرصه های خالی باقی مانده است.

شهرستان بهارستان، پتانسیل جذب سرمایه گذاری در دو شهرک فوق ـ که به تازگی به عضویت شرکت شهرکهای صنعتی در آمده اند ـ را داشته و می تواند سرمایه گذاران زیادی را جهت سرمایه گذاری و انجام امور تولید جذب نماید. لازم به ذکر است که مصوبه ای در خصوص ایجاد یک شهرک خصوصی صنعتی در نسیم شهر وجود دارد که در حال اجرایی شدن است.

وضعیت اقلیمی

با توجه به موقعیت جغرافیایی، به علت کاهش ارتفاع و مجاورت با مناطق کویری شهرستان رباط کریم، تحت تأثیر آب و هوای نیمه بیابانی قرار گرفته و از اقلیم نیمه بیابانی برخوردار است.

وضعیت فرهنگی

شهرستان بهارستان با عنایت به اجتماع مهاجرین از اقصی نقاط کشور آمیخته ای از کلیه آداب و رسوم خاص اجتماعی سراسر کشور را درخود جای داده است .با توجه به وجود بیش از ۴۰۰ هیئت مذهبی، ۱۸۰ حسینیه و ۱۳۰ مسجد ساخته و ۳۰ مسجد در حال ساخت در سطح شهرستان، غالب فرهنگ و عقاید مردم تحت تأثیر این فرهنگ قرار گرفته بطوری که از شهرستان بهارستان تحت عنوان «پایگاه ولایی شور و عاشورائیان» یاد می گردد.وجود ۴ بقعه متبرک زیارتی، ۱۰ کتابخانه عمومی و تعداد قابل توجهی نشریه محلی ـ که به چاپ می رسند ـ گواه بر وضعیت مناسب فرهنگی این شهرستان می باشد.لازم به ذکر است تقدیم ۲۵۰ شهید به انقلاب اسلامی از افتخارات این شهرستان می باشد.

روستاهای بهارستان

وضعیت آموزشی

مجموعاٌ ۲۶۲ باب مدرسه در عرصه آموزش و پرورش در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان بهارستان فعالیت دارند که از این تعداد، ۱۳۳ مدرسه پسرانه و ۱۲۹ مدرسه دخترانه می باشند.تعداد کل دانش آموزان این شهرستان ۱۰۰۰۲۸ نفر است که ۵۰۰۶۴ نفر پسر و ۴۹۹۸۲ نفر دختر می باشند؛ همچنین ۵۰۰۰ نفر کادر فرهنگی در مقاطع تحصیلی مختلف به تعلیم و تربیت دانش آموزان مشغول می باشند.شهرستان بهارستان دارای یک مرکز آموزش عالی دانشگاه پیام نور با مشخصات ذیل می باشد.

· دارای ۱۸ رشته تحصیلی و ۴۴۱۰ دانشجو

· ۱۲ استاد هیأت علمی

· ۱۱۰ استاد مدعو

۳۰۰نخبه شناسایی شده

وضعیت اجتماعی

دستگاههای خدمات رسان متعددی در سطح شهرستان موجود می باشد که با عنایت به جمعیت بالا و متراکم این شهرستان در این حوزه کمبود احساس می شود که با برنامه ریزی صحیح و تخصیص بودجه موردنیاز مرتفع خواهد شد.

برخی از دستگاههای خدمت رسان شهرستان بهارستان

الف) بهداشت و درمان: شهرستان دارای ۱۹ درمانگاه و خانه بهداشت، ۹ درمانگاه شبانه روزی، ۲۲ آزمایشگاه،رادیولوژی و فیزیوتراپی، ۲۶۹ مطب پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشکی و مامائی و ۸۸ داروخانه دولتی و خصوصی و یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی در حال احداث می باشد.

ب) ورزشی : شهرستان دارای ۸ سالن ورزشی دولتی، ۲ استخر دولتی و یک زمین چمن فعال دولتی می باشد؛ البته باشگاههای خصوصی نیز فعالیت دارند.

ج) بانکی و مالی: شهرستان دارای ۲۴ شعبه بانک دولتی فعال می باشد.

د) حمل و نقل : ۱۸۷ دستگاه اتوبوس درون شهری و ۱۷۰ دستگاه مینی بوس و ۱۷۰۰ دستگاه تاکسی در سطح شهرستان در حال خدمات دهی به عموم شهروندان می باشد.

روستاهای بهارستان

روستای امامزاده باقر

امامزاده باقر، روستایی از روستاهای بهارستان از توابع بخش گلستان در استان تهران است.این روستا در دهستان صالح‌آباد و شهر صالحیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای اورین

روستای اورین، در جوار نسیم شهر قرار گرفته ودربخش بوستان از روستاهای بهارستان در استان تهران است. جمعیت آن حدود ۱٬۰۰۰ نفر در قالب حدود ۲۵۰ خانوار است.مسجد جامع روستای اورین جزو میراث فرهنگی می‌باشد.روستای اورین دارای ۴ محله میباشد اورین تاجیک کوی معلم و تاجیک نام این محله هاست

روستای خیرآباد پایین

خیرآباد پایین روستایی از روستاهای بهارستان در دهستان همدانک بخش بوستان در استان تهران می باشد.در یکی از جنگ های شکست خورده کریم خان زند گروهی از سربازان اسیر شدند همسر و فرزندانشان نیز از شهر شیراز بیرون کردند و همچنین سربازان را زندانی و سپس به تهران منتقل کردند و از آنجا گروهی را از جمله ناصر خان قشقایی اعدام کردند.در آنجا فردی به نام حمزه خان که در آن زمان ارباب و صاحب اورین بود با واسطه گری توانست سه نفر از سربازان را به نام های حاج کریم،حاج عظیم و حاج حضرت قلی از زندان فراری دهد و این سه تن را در خیر آباد ساکن کند اینها اولین افرادی بودند که در شهر خیر آباد ساکن شدند.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۱۷ نفر (۱۲۱ خانوار) بوده‌است.

روستای ریه

ریه روستایی از روستاهای بهارستان در دهستان میمنت بخش گلستان در استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۵۳۲ نفر (۴۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای میمنت‌آباد

میمنت‌آباد روستایی از روستاهای بهارستان در دهستان میمنت بخش گلستان در استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۵۸۲۱ نفر (۱۶۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای همدانک

همدانک، روستایی از توابع بخش بوستان شهرستان بهارستان در استان تهران است.این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲۱۶ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *