رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ بهمن ۱۴۰۰

روستاهای اسلامشهر ( معرفی ۲۱ روستای اسلامشهر )

اشتراک گذاری

در این مطلب به معرفی روستاهای اسلامشهر پرداخته ایم . ۲۱ روستای اسلامشهر که نزدیک تهران هستند و روزگاری گوشه ای از شهر تهران بودند .شهرستان اسلامشهر یکی از شهرستان‌های استان تهران است که مرکز این شهرستان، شهر اسلام‌شهر است. این شهرستان از شرق و جنوب به ری از غرب به شهرستان بهارستان و از شمال غرب به شهریار محدود است. این شهرستان در سال ۱۳۹۵، ۵۴۸۶۲۰ نفر جمعیت داشته که از این تعداد ۲۷۹۲۸۲ نفر آن مرد و ۲۶۹۳۳۸ نفر آن زن بوده است.

روستای اسلامشهر

اسلامشهر در گذشته یکی از روستاهای شهرری بوده‌است روستایی به نام قاسم‌آباد شاهی بوده‌است. یکی از روستاهای اسلامشهر، فیروز بهرام است که بنای آن را به فیروز ساسانی نسبت داده‌اند. اسلامشهر در دوران قاجار منزلگاه اردوی همایونی بوده و به نام قاسم‌آباد خالصه نیز خوانده می‌شده‌ است. وجود بقایای پایه‌های پل بر روی رودخانه حصارک پایین و تپه‌های واقع در مجاورت یا نزدیکی آن و آثار مدفون در آن‌ها، دلالت بر وجود دوره‌های تاریخی مختلف داشته و حاکی از اهمیت این منطقه‌است.

از محوطه‌های باستانی این شهرستان که هم دوره با محوطه‌های باستانی چشمه علی شهر ری؛ مرتضی گرد و تپه سیلک کاشان هستند، می توان به تپه مافین آباد و تپه نظام آباد اشاره کرد که با دارا بودن هفت هزار سال پیشینه تاریخی و فرهنگی از شهرت زیادی در مجامع علمی برخوردار بوده و از شاخص‌های تمدن پیش از اسلام در جهان شناخته می‌شوند. همچنین تپه‌های باستانی پراکنده در سطح منطقه را می‌توان با محوطه‌های تاریخی مجاور آن در دشت بزرگ ری مقایسه کرد.

روستاهای اسلامشهر

از این شهرستان تاکنون ۱۲ اثر تاریخی و باستانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این منطقه به دلیل مرغوبیت و حاصلخیزی زمین‌های مستعد کشاورزی، وجود رودخانه‌های پرآب، رشته قنات‌های جاری و نزدیکی به تهران از دیرباز مورد توجه بوده‌است. محوطه باستانی مافین آباد اسلامشهر که به دلیل حفاری‌های غیرمجاز آسیب دیده‌، دارای کهن‌ترین دوره تاریخی است که دیرینگی آن به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد.

ایجاد کارخانه‌های بزرگ و قدیمی در اطراف محور جاده قدیم ساوه چون ارج، کیان تایر، ایران خودرو دیزل، میهن، قایق سازی و غیره، موجب جذب مهاجران جویای کار و اسکان آن‌ها در این منطقه شهری در پیش و پس از انقلاب ایران بوده‌است. نبود برنامه‌ریزی کلان در ارتباط با این میزان از مهاجرت از طرفی موجب افزایش تراکم جمعیتی و ساختمانی شده و از سویی این شهرستان را به لحاظ سیاسی و جمعیتی و اجتماعی در جایگاه ویژه‌ای در نزدیکی کلانشهر تهران قرار داده‌است.

یکی از ویژگی‌های تاریخی این شهرستان اختلاط فرهنگی و دینی است؛ از مهم‌ترین مستندات این گفته، وجود قبرستان ارامنه در کمربندی این شهر بوده که قدمتی چند ده ساله داشته و امروزه نیز مراجعین فراوانی دارد. از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور، از همه فرهنگ‌ها، گروه‌هایی در این شهرستان سکنی دارند.

شهرستان اسلامشهر یکی از شهرهای استان تهران، در جنوب غربی شهر تهران بر سر راه ارتباطی جاده ساوه قرار گرفته و از طریق بزرگراه‌های قدیم و جدید تهران-ساوه و همچنین راه آن تهران به جنوب کشور و سایر استان‌های همجوار ارتباط دارد. فاصله آن تا مرکز شهر تهران حدود ۱۵ کیلومتر است. اسلامشهر در سال ۱۳۷۳ از سوی وزارت کشور به عنوان یکی از شهرستان‌های تابعه استان تهران اعلام شد.

وسعت شهرستان در حدود ۱۹۵ کیلومتر مربع است و دارای ۳ بخش، ۴ دهستان و ۲۷ روستا است. این شهرستان در منطقه دشت آبرفتی جنوب غربی تهران واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۱۳۰۰ یا ۱۲۵۰ متر است. شهرستان، قطارشهری در حال احداث دارد.

پژوهش ها و بررسی های انجام شده در جنوب و جنوب شرقی شهرستان اسلامشهر حکایت از آن دارد که این منطقه ازکهن ترین سکونت گاه های ایران زمین بوده است . در فاصله ۵/۱ کیلومتری باختر جاده آسفالت تهران ، قم و شمال جاده خاوری پادگان کهریزک ( باختر قنات کهریزک ) باقیمانده تمدن که و ناشناخته ای با لایه های فراوانی از سفال های سیاه و سفید و قرمزشکسته هزاره دوم پیش از میلاد همراه با زغــــــال و تیغه سنگی دیده می شود . از سویی دیگر بررسی های صورت گرفته در تپه تاریخی واوان و اشیاء بدست آمده از آن توسط باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی کشور، قدمت این منطقه را به دوران فرمانروایی ساسانیان رسانده است . این تپه دارای دو لایه بوده که لایه زیرین آن مربوط به عصر ساسانی و لایه های بالایی آن به دوره آل بویه و سلجوقیان مرتبط است .

علاوه بر تپه تاریخی واوان ، تپه تاریخی نظام آباد در جنوب شرقی شهرستان و تپه تاریخی مافین آباد در جنوب شهرک قائمیه نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثارملی تهران به ثبت رسیده اند . تپه های موصوف آثار گرانبهایی ازدوران قبل و بعد از اسلام را در دل خود جای داده اند .

از لحاظ تاریخی و جغرافیای سیاسی و طبیعی ، این شهرستان قسمتی از سرزمین ری باستان محسوب می شود ، سرزمینی که حوزه قلمرو و نفوذ سیاسی آن از قزوین تا دماوند هم گسترش داشته و روزگاری منطقه دماوند از روستای آن محسوب می شده و ازلحاظ فرهنگی دامنه حضورش سراسر فلات ایران را دربر می گرفته است .

منطقه های ارزشمند باستانی در چشمه علی و مرتضی گرد و مافین آباد با دارا بودن هفت هزارسال پیشینه فرهنگی و تاریخی از شهرت زیادی در مجامع علمی برخوردار بوده و از شاخصهای تمدن پیش از تاریخ در جهان شناخته می شوند . منطقه باستانی مافین آباد اسلامشهر دارای کهن ترین دوره های تاریخی می باشد که قد مت آن به هزاره پیش از میلاد می رسد .

در نشریات مرکز آمار ایران و فرهنگهای جغرافیایی تا سال ۱۳۵۲ از منطقه اسلامشهربه عنوان قاسم آباد شاهی یاد شده است . اما در سال ۱۳۵۲ باتوجه به گسترش مناطق مسکونی و توسعه نقاط شهری در اراضی قاسم آباد ومحمد آباد چهارطاق و … احتمالا” به خاطر ایجاد یک جاذبه روانی نام شاد شهربر آن نهادند .

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ معابر و خیابانها و شهرک های تازه تأسیس به نام ائمه اطهارو شخصیتهای مدهبی و سیاسی کشور نامگذاری شده و شاد شهر به اسلامشهرتغییر نام یافت .

درمجموع محوطه های تاریخی و فرهنگی شهرستان اسلامشهردارای قدمتی مقارن با هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره قاجاریه است که شامل تپه ها و محوطه های باستانی و بناهای مذهبی در تاریخی می باشد .

از برخی از این آثار به تفکیک نوع اثرمی توان به ۱۰ مورد تپه باستانی و ۱۱ مورد بناهای مذهبی و یک مورد قلعه روستا و ۳ مورد یخچال و ۳ مورد تپه – یخچال مخروبه نام برد . این شهرستان با داشتن قریب به ۸۰ کتابفروشی و ۱۵ کتابخانه عمومی و ۱۰ انجمن ادبی و هنری یکی از قطب های فرهنگی استان به حساب آمده و همچنین به دلیل پرورش حافظان و قاریان قرآنی به عنوان شهر قرآنی معروف می باشد.

روستاهای اسلامشهر

روستای علی‌آباد

علی‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان احمدآباد مستوفی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷ نفر (۶ خانوار) بوده‌است.

روستای علی‌آباد طپانچه

علی‌آباد طپانچه، روستایی از روستاهای اسلامشهر از توابع بخش مرکزی در استان تهران است.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۸۵)، جمعیت آن ۴۵۶۲ نفر (۱۰۹۴خانوار) بوده‌است.

روستای ایرین

ایرین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۲۲ نفر بوده‌است.

روستای بهرام‌آباد

بهرام‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۷۰ نفر (۴۰۷ خانوار) بوده‌است.

روستای بهمن‌آباد

بهمن‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در احمدآباد مستوفی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۹ نفر (۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای ترشنبه

تُرشنبه روستایی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان فیروزبهرام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر (۲۷ خانوار) بوده‌است.

روستای چیچکلو

چیچکلو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۹۶ نفر (۵۷۰ خانوار) بوده‌است.تپه چیچکلو مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان اسلامشهر، بخش مرکزی، روستای چیچکلو واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روستاهای اسلامشهر

روستای حسن‌آباد خالصه

حسن‌آباد خالصه روستایی از توابع اسلامشهر در استان تهران است. این روستا تا پیش از این بخشی از منطقه ۱۸ شهرداری تهران بود. با توجه به منافع اقتصادی فراوان مانند وجود انبارهای کارخانجات صنعتی و همچنین وجود منابع کشاورزی، دامداری و صنعتی گوناگون، اسلامشهر تلاش کرد تا با افزودن این روستا به محدوده شهرستان خود و تصاحب راه ارتباطی آن به بزرگراه آزادگان و تهران با یک تیر چند نشان بزند و منطقه ای که از دیرباز بخشی از شهر تهران بوده‌است را به عنوان یک روستا تبدیل نموده و از هر جهت امکان پیشرفت منطقه را از بین ببرد.این روستا در شهرستان اسلامشهر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۷۶۴۵ نفر(۸۴۷ خانوار) بوده‌است.

روستای ده‌عباس

ده عباس، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵۸ نفر بوده‌است.

روستای رضی‌آباد

رضی‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در احمدآباد مستوفی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۱ نفر (۱۳۴خانوار) بوده‌است.

روستای سیمون

سیمون یک روستا در ایران است که در دهستان ده عباس شهرستان اسلامشهر واقع شده‌است.سیمون براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۱ بوده‌است.

روستای شمس‌آباد

شمس‌آباد روستایی از روستاهای اسلامشهر در دهستان فیروزبهرام بخش چهاردانگه در استان تهران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۳۵ نفر (۶۴ خانوار) بوده‌است.

روستای فیروزبهرام

فیروزبهرام، روستایی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر در استان تهران است. ناصرالدین شاه با صدور فرمانی فیروزبهرام را همراه با سعدآباد شمیران به یکی از خواجگان حرم به نام سرور خان اعتماد حرم بخشید اما پس از مرگ ناصرالدین شاه، امین الدوله صدراعظم با این عنوان که فرمان ناصرالدین شاه ناقص بوده‌است، این املاک را از اعتماد حرم گرفت و به تصرف دولت درآورد. پس از مشروطیت، اعتماد حرم با شکایت به دادگاه، این املاک را پس گرفت و دولت مالکیت او را به رسمیت شناخت.این روستا در دهستان فیروزبهرام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای قلعه اکبربک

قلعه اکبربک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان احمدآباد مستوفی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کرک اینکچه

کرک اینکچه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای گلدسته

گلدسته یکی از شهرک های بخش حریم منطقه ۱۸ تهران است ولی از نظر تقسیمات کشوری روستایی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر میباشد.گلدسته بعنوان ریه های تنفسی شهر تهران یاد میشود که آب وهوایی بسیار مطبوع داردونگین سبز منطقه جنوب غرب تهران میباشد. شغل زنان گلدسته اغلب خیاطی است و مردان هم به کار های زیادی مشغول اند . گلدسته همچنین طبق شواهد از دوران ساسانی قدمت داشته.گلدسته چندی پیش از شهرک به روستا تبدیل شد و اداره آن به دهیاری و شورا ی روستا سپرده شد.محصولات میوه و سبزیجات این روستا بسیار ارگانیک و لذیذ است و از جمله آن ها میوه های تابستانی و خیار است.
این روستا در دهستان فیروزبهرام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۰۲ نفر (۲۵۹۴ خانوار) بوده‌است. در ادامه معرفی روستاها با سیری در ایران همراه باشید .

روستای لهک

لهک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و جمعیت آن در سال ۱۳۹۹ برابر با ۵۳ نفر می باشد.

روستای ملک‌آباد

ملک‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۹ نفر (۱۰۶ خانوار) بوده‌است.

روستای مهران‌آباد

مهران‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۴ نفر (۶۴ خانوار) بوده‌است.

روستای نصیرآباد

نصیرآباد، روستایی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.این روستا در دهستان فیروزبهرام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستاهای اسلامشهر

روستای نظام‌آباد

نظام‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسلامشهر در استان تهران است.تپه باستانی نظام‌آباد و امامزاده ابراهیم که قدمت اولیه آن به دوره صفویه بازمی‌گردد و در دوره‌های جدیدتر برخی قسمت‌ها به آن اضافه شده‌است،آثار باستانی این روستا به‌شمار می‌آید.این روستا در دهستان ده عباس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۸۵۱ نفر (۲۳۴ خانوار) بوده‌است.شغل اکثر اهالی این روستا کشاورزی می‌باشد. محصولات کشاورزی این روستا از قبیل گندم، جو، ذرت علوفه، انواع فلفل، گوجه فرنگی و بامیه می‌باشد و انواع سبزی و صیفی جات می‌باشد.
از دیگر فعالیت‌های اقتصادی این روستا می‌توان به پرورش کرم خاکی (ورمی کمپوست) اشاره کرد؛ که در سال ۱۳۹۰ افتتاح گردیده‌است.این روستا دارای سالن ورزش است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *