رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ تیر ۱۳۹۳

رمضان؛ آغازی برای گردشگری شبانه

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۴/۱۲ – گروه گردشگری، عاطفه نبوی: شب، به‌جز سایه‌ها و زوایای تاریک و گاه دلهره‌آور و کارکرد طبیعی‌اش که زمانی برای خفتن و آسایش است، در سکوت و تاریکی و گاه در نورباران شهرها، امکان پایان ناپذیری از تجربه‌های نو و لذت و آرامش برای شبگردان و دوستداران گردشگری شبانه دارد.
شب‌‌ها در غیبت و تعطیلی سایر کسب‌وکارها، شهر به عرصه‌ای بی‌رقیب برای جولان دادن گردشگری بدل می‌شود. مکان‌هایی که در التهاب و جنب و جوش روز محل کسب‌وکار، تحصیل یا گذر عجولانه است، در شب به عرصه تماشا بدل می‌شود. در حال حاضر در ایران به دلیل قوانین موجود بسیاری از اصناف، تنها تا نیمه‌شب اجازه فعالیت دارند، در حالی‌که باز نگاه داشتن اصنافی که نیازهای گردشگران را برطرف می‌کنند یا مقاصد گردشگری درون‌شهری مانند موزه، تئاتر، سینما یا چراغانی کردن و روشن نگاه‌داشتن مکان‌های شلوغ‌تر و برگزاری جشنواره‌های شبانه، فرصت بسیار مغتنمی برای کسب درآمد و رونق گردشگری است؛ بدون آنکه نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری جداگانه یا اضافه‌تری باشد. این نیاز گردشگری داخلی است و از سوی دیگر با فراهم کردن زمینه‌های گردشگری شبانه در ایران، گردشگران خارجی که این روزها مشتاق ورود به ایران و گشت‌وگذار در این سرزمین هستند هم جای خالی آن را حس نمی‌کنند؛ کما اینکه تابه‌حال به گفته تورلیدرهای حرفه‌ای، توریست‌ها از اینکه به محض تعطیل شدن شهر در شب‌ها، مجبورند به محل استراحت خود برگردند و فرصت تجربه شبانه مقاصدشان را از دست دهند ناراضی هستند و به این ترتیب هم میزبان و هم میهمان فرصت خود را برای منتفع‌شدن از دست می‌دهند.

امکان افزایش تورها و مسیرها، درصورت استقبال مردم
ازسوی دیگر روزهای گرم تابستان وقتی با ماه رمضان مصادف می‌شود، گرما و روزه، زمان و اشتیاقی را برای گشت و گذار در روز باقی نمی‌گذارد، پس می‌توان از فرصت مغتنم شب برای گردشگری بهره برد. در ایران و مشخصا در تهران تا به حال این کار به صورت سیستماتیک انجام نشده بود و گردشگر شبانه‌ای هم اگر بود، افراد به‌تنهایی یا در گروه‌های دوستانه کوچک تهران را می‌گشتند یا به پاتوق‌های مشخصی می‌رفتند؛ اما زمینه برای گشت‌وگذاری در مقیاس وسیع‌تر، مکان‌های دیدنی، موزه‌ها و… وجود نداشت، چرا که دیدن بسیاری از این اماکن مستلزم انجام هماهنگی‌ها از قبل و ادامه فعالیت آنها در شب است.
سازمان میراث فرهنگی در سال جاری، در ادامه برنامه‌های تهرانگردی که از نوروز امسال آن را اجرا کرده بود، برنامه تهرانگردی شبانه را برای شب‌های ماه رمضان در نظر گرفته‌است. این برنامه که از شب‌های ابتدایی ماه رمضان در مناطق مختلف تهران در حال برگزاری است شامل ۱۰ مسیر است که در قالب ۴ مسیر بعد از افطار و ۶ مسیر قبل از افطار، توسط تورهای مورد تایید سازمان در حال اجرا است. رجبعلی خسروآبادی، رئیس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، در توضیح برنامه‌های سازمان برای شبگردی در رمضان امسال به «دنیای‌اقتصاد» گفت: سازمان میراث فرهنگی به همراه شهرداری تهران و با انجام هماهنگی‌های لازم با سایر نهادهای مرتبط، در ماه رمضان، تهران را مکان مناسبی برای گشت و گذار کرده است. این می‌تواند شروع خوبی برای پاگرفتن این نوع گردشگری در کشور باشد و تجربه موفق تهرانگردی در نوروز امسال هم نشان داد که این کار بیش از سرمایه یا هر چیز دیگر به هماهنگی بخش‌ها و سازمان‌های مختلف نیاز دارد.
رئیس اداره میراث تهران در ادامه به ساز‌و‌کارانتخاب و واگذاری کار به تورها اشاره کرد و افزود: ما در نوروز امسال فراخوانی برای تورهای تهرانی برای اجرای برنامه تهرانگردی دادیم. تورهایی مراجعه کردند و با توجه به سوابق و کارکردها، آنها را سطح‌بندی کردیم و در نهایت از بین این تعداد ۱۷ تور انتخاب و سپس این تورها به شهرداری و سایر نهادهای لازم معرفی شدند و هیچ مورد شکایتی از آنها هم وجود نداشت. این تورها مجری طرح گردشگری شبانه در رمضان نیز هستند. خسروآبادی تاکید کرد با توجه به اینکه در ایام ماه رمضان به سر می‌بریم، سعی شده در مسیرها مکان‌های مذهبی مانند امامزاده‌ها را بگنجانیم و در ضمن از موزه‌ها و مقاصد گردشگری هم دیدن کنیم. وی به همکاری شهرداری برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی اشاره کرده و گفت: اطلاع‌رسانی مسیرها و اطلاعات لازم دیگر از طریق شماره ۱۳۷ انجام می‌گیرد، که گردشگران می‌توانند از طریق تماس با این شماره و دریافت اطلاعات تورهای مجری طرح در منطقه محل سکونت خود، با این تورها همراه شوند. علاوه بر آن برای اطلاع عموم از وجود چنین امکانی با همکاری شهرداری بیلبوردهایی نیز در بعضی نقاط نصب شده است. به‌زعم خسروآبادی با توجه به همین امکانات موجود و با سعی در فعال کردن واحدهای صنفی مرتبط، امکان زیادی برای توسعه خدمات وجود دارد و در صورتی که استقبال از سوی شهروندان صورت گیرد امکان افزایش تورها و مسیرها نیز وجود دارد.

مسیرهای مشخص شده تهرانگردی
رئیس میراث فرهنگی تهران در پایان به ذکر مسیرهای تعریف‌ شده پرداخت که به این شرح است: مسیرها به دو مسیر قبل و بعد از افطار تقسیم شده ‌است که در همه آنها، بیمه، اتوبوس و لیدر منظور شده است. در مسیرهای قبل از افطار که از ساعت ۱۶ تا ۲۱:۳۰ دقیقه است، غذای سبکی برای افطار نیز سرو می‌شود. همچنین تورهای بعد از افطار نیز از ساعت ۲۲:۳۰ آغاز می‌شود و تقریبا ساعت ۲:۳۰ بامداد خاتمه می‌یابد و پذیرایی مختصری نیز تدارک دیده شده است.
مسیرهای بعد از افطار:
– آبشار تهران، دریاچه شهدای خلیج فارس، امامزاده عینعلی زینعلی. قیمت تور:۱۸ هزار تومان
– پارک مینیاتور، باغ‌موزه قصر، امامزاده پنج تن. قیمت تور:۱۸ هزار تومان
– سورتمه تهران، امامزاده قاسم، پارک آب و آتش. قیمت تور: ۲۳ هزار تومان
– قم و جمکران. قیمت تور: ۳۰ هزار تومان
مسیرهای قبل از افطار:
– امامزاده یحیی، سرای کاظمی، حمام نواب،مسجد و مدرسه معمارباشی، جشنواره برج میلاد. قیمت تور:۲۳ هزار تومان
– برج آزادی، امامزاده عینعلی زینعلی، جشنواره برج میلاد. قیمت تور: ۲۵ هزار تومان
– باغ موزه هنر ایران، امامزاده صالح. قیمت تور: ۲۳ هزار تومان
– امامزاده داوود، جشنواره برج میلاد. قیمت تور:۲۳ هزار تومان
– میدان امام، سردر باغ ملی، گذر ۳۰ تیر میدان بهارستان، زیارت حضرت عبدالعظیم. قیمت تور:۲۳ هزار تومان
– قم و جمکران. قیمت تور:۳۰ هزار تومان
قیمت مناسب تورهای تدارک دیده‌شده در ماه رمضان در کنار مسیرهای متنوع تفریحی، مذهبی و تاریخی موجب می‌شود ماه رمضان علاوه‌بر عبادت به فرصتی برای گشت و گذار خانواده‌ها آن‌هم در ساعاتی پایانی روز تبدیل شود. به این ترتیب گزینه‌های دیگری علاوه‌بر تماشای سریال‌های تلویزیون پس از زمان افطار در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا آنها بنا بر سلیقه و شرایط خود آنها را انتخاب کنند.

7911fa79421816aa4c4b0e52ea3ea273 رمضان؛ آغازی برای گردشگری شبانه

           
 

نظر کاربران :

  • سحر موسوی - سفری دیگر

    سلام
    طرح خوبی است. امید که شهرداری بتواند طرحهای مشابه در روزهای دیگر سال پیاده سازی کند مثل روزهای پنجشنبه و جمعه…. از این طریق خانواده ها امکان بازدید دارند و هم اینکه فرهنگ موزه و گردشگری هم گسترش می یابد.
    مستدام باشید.

    ۱۳ تیر, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *