رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ خرداد ۱۳۹۹

دو گور دوپا ، یادگار ساسانیان

اشتراک گذاری

ستون‌های تاریخی دو گور دوپا ، یادگار ساسانیان است . دوگور دوپا در استان کهگیلویه و بویراحمد از آثار باستانی ایران دوره ساسانی هستند که توجه علاقمندان به آثار تاریخی و معماری را به خود جلب می‌کنند. این استان علاوه بر داشتن جذابیت‌های طبیعی کم‌نظیر، آثار تاریخی بسیاری نیز در دل خود نهفته دارد. برای تماشای این آثار زیبا باید به این منطقه سفر کرد و آنها را از نزدیک مشاهده و بررسی کرد.

دو گور دوپا در شهرستان باشت، روستای شوش واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
باشت یکی از شهرهای گچساران است که طبیعت زیبا و آثار تاریخی بسیاری در دل خود نهفته دارد. در باشت داستان های زیادی در مورد حمله اسکندر مقدونی بر سر زبان‌هاست. روایت‌ها و قصه‌هایی که ترکیبی از تاریخ شفاهی و اسطوره را در خود دارند و حرف تمامی آنها این است که اهالی باشت در این منطقه در مقابل حمله اسکندر ایستادگی کرده‌اند. شهرستان باشت دارای مکان‌های مذهبی و بقعه متبرکه، آثار تاریخی و مکان‌های طبیعی و گردشگری متنوعی بوده و همه ساله در ایام تعطیل، پذیرای گردشگران از سراسر کشور است.

دو گور دوپا ، یادگار ساسانیان دو گور دوپا ، یادگار ساسانیان

این ستون‌ها که از سنگ آهک و شیری رنگ و یکپارچه‌ای تراشیده است. درباره کاربری این سنگ‌ها نظر قطعی وجود ندارد. عده‌ای آن‌را بقایای آتشکده زرتشتیان می‌دانند و قدمت آن‌را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند. عده‌ای دیگر بر اساس بررسی‌های انجام شده بر روی این بنا آن‌را مربوط به آئین مهرپرستی می‌دانند و معتقدند که این ستون‎های سنگی شبیه ستون‌های سنگی معابد مهر است چیزی شبیه به معبد مهر خورهه. . اهالی روستا می‌گویند تا ۵۰سال پیش هم، با غروب آفتاب، هر شب اهالی روستای شوش به نوبت روی ستون‌ها، آتشی به راه می‌انداختند تا عشایر، کاروان‌ها و ماشین‌های سرگردان مسیر خود را به روستا پیدا کنند.

این ستون‌های سنگی ارزشمند که در بین اهالی روستای شوش به فانوس روستا مشهورند این ستون‌های سنگی تقریبا سالم و همچنان پا برجاهستند و بر بالای تپه‌ای مشرف به دو روستای شوش سفلی و ده کند قرار دارد و ستون‌هایی که در فاصله ۵۰ سانتی‌متری از هم قرار دارند و ستون شرقی دو متر و ستون غربی ۱۹۰سانتی‌متر است. حریم این اثر همه تاریخی از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تعیین شده و مورخان، محققان و گردشگران زیادی هرساله از آن دیده می‌کنند و مطالعات علمی و تحقیقی از آن دارند و بنا به روایتی این دو ستون باقی ماندهٔ آتشکده‌ای است که به قبل از اسلام تعلق دارد. بررسی‌های مقدماتی و اولیه نشان می‌دهد که فضا و شکل عمومی این ستون‌های سنگی به ستون‌های سنگی معابد مهری و میترائیسم (مانند ستون‌های خورهه) شباهت نسبی دارد.

دو گور دوپا،یادگار ساسانیان دو گور دوپا ، یادگار ساسانیان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *