رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

زیارتگاه سه دختران شهر ری

اشتراک گذاری

زیارتگاه سه دختران شهر ری در جنوب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) واقع شده است ، آرامگاه امام زادگان کبری ، خدیجه و صغری است که منتصب به امام موسی کاظم (ع) می باشند. برای اولین بار در سال ۱۰۸۹ در شهرری ، بنایی برای این امام زادگان ساخته شده است.در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بقعه ای به نام “سه دختران ، امام زاده علی و امام زاده قاسم” وجود دارد.

زیارتگاه سه دختران شهر ری

این دو بقعه با حسینیه خدمه‌ اهل بیت_کربلایی‌های مقیم ری به یک‌دیگر متصل شده و تقریبا ساختمان واحدی را تشکیل می‌دهند. بقعه‌ سه دختران سمت چپ و بقعه امامزاده علی و قاسم سمت راست حسینیه قرار دارند.این بقعه با گنبدی بر فراز آن در عهد قاجار احداث و پس از آن به زیارت‌گاهی برای عموم شیعیان تبدیل شده است. اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در سال ۱۳۷۷ به تعمیر و مرمت این بنا و محیط اطراف آن پرداخت. اکنون طرح توسعه بنا نیز آماده شده که در آینده به‌اجرا گذاشته خواهد شد. این بنا را در لیست آثار ملی کشور نیز ‌ثبت کرده‌اند.

ساختمان حرم، کوتاه و یک طبقه و قدیمی است و در ناحیه نسبتا گودی قرار گرفته است و چون در میان درختان بلند پارک دانش و بناهای اطراف آن قرار گرفته، از فاصله دور دیده نمی‌شود.بقعه سه دختران با وسعت ۴۸ مترمربع به‌طورکلی شامل دو اتاق کوچک متصل به‌هم می‌شود که حرم و رواق را تشکیل می‌دهند. رواق همان فضای ورودی بقعه است. اینجا تاریخچه و شجره‌نامه‌ سه دختران را در قابی بزرگ به دیوار نصب کرده‌اند.
به گفته راویان محلّی، این سه دختر، که دوازده تا سیزده ساله بودند، به خواب افرادی آمده و اسمشان را صغری، کبری و خدیجه گفته‌اند. هر سه از نوادگان امام حسن مجتبی هستند که با فاصله‌ی هفت نسل به امام دوم شیعیان متصل می‌شوند.
کریمان، در کتاب ری باستان، که جزئیات امامزادگان مدفون در ری را در آن نگاشته است، هیچ اشاره ای به بقعه سه دختران نمی‌کند. در کتاب کنزالانساب آمده است، پنج تن از دختران امام موسی کاظم (علیه السلام) به نام‌های حبیبه، رقیه، فاطمه، ساره، هاجر، و تاجر به منظور دیدن امام رضا (علیه السلام) که در آن زمان در طوس به سر می‌برده‌اند، از بغداد آهنگ خراسان می‌کنند. هنگامی که ایشان به تهران می‌رسند به دستور مأمون عباسی به شهادت رسیده همگی در آن حدود، از جمله ری، به خاک سپرده می‌شوند.

متاسفانه در هیچیک از کتب تاریخی علت مهاجرت این سه خواهر به شهرری ذکر نشده است ولی به‌دلیل اینکه پسر عموی آنها ساکن شهرری بوده و عمو‌زاده ایشان بنام حسن بن زید داعی موسس دولت علویان در طبرستان بوده و پس از قیام و تصرف آن شهر و نواحی اطراف طبرستان به آن مکان رفته، و همسران ایشان هم بدنبال ایشان به طبرستان مهاجرت و سپس در شهرری ساکن شده‌اند. وفات این سه خواهر در ثلث اول سال چهارم هجری قمری بوده است.در نزدیکی بقعه امامزاده سه دختران مقبره دیگری که متعلق به امامزادگان علی و قاسم (ع) می باشد واقع شده است.امامزاده پنج تن نیز از نوادگان امام حسن مجتبی هستند که با واسطه‌ی هفت نسل به امام دوم شیعیان می‌رسند.

سید ابوالحسن علی و قاسم ابنی حمزه بن محمد الاکبر بن هارون بن ابوعبدالله محمد البطحایی بن القاسم بن الحسن بن زید بن الامام حسن علیه السلام.این دو برادر همچون جد بزرگوار خود ابوعبدالله محمد البطحانی از سادات جلیل القدر مدینه بشمار میرفتند که دارای هفت فرزند از جمله هارون بود.قدمت این قبرستان بسیار زیاد است، شاید از هنگامی که ری پس از خرابی مغول رو به آبادی مجدّد گذاشت، اینجا قبرستان بوده است. علّت این حدس آن بوده است که در پشت بقعه امامزادگان، سه دختران و دو پسران، ابتدا سنگ قبری مشاهده شد مربوط به سنه ۱۲۸۴ هـ . ق که حدس زده شد قدیمی‌ترین سنگ موجود بوده باشد.

نحوه دسترسی به زیارتگاه سه دختران

آدرس:شهرری، ظلع شرقی حرم عبدالعظیم (ع) داخل بوستان دانش، امامزاده سه دختران وعلی وقاسم (ع)

زیارتگاه سه دختران و دو برادر شهر ری زیارتگاه سه دختران شهر ری

           
 

نظر کاربران :

  • سید عبدالله میرحجازی

    منتصب؟ یا منتسب؟

    ۱۰ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *