جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ فروردین ۱۳۹۴

آستان امامزاده عبدالله (علیه السلام) در شهرستان ری، بخش مرکزی، شهرری، خیابان فدائیان اسلام، روبروی سه راه ورامین، خیابان فرعی که مستقیماً به بقعه منتهی می شود، واقع شده است. بنای اصلی ساختمان بقعه به احتمال قوی مربوط به قرن یازدهم و از آثار دوره صفوی بوده و تزیینات و ایوان شرقی رواق فعلی آن توسط میرزا کاظم خان نظام الملک در سال ۲۷۴ قمری صورت گرفته و گنبدی بزرگ بر فرازآن و ایوانی هم در شمال حرم احداث شده است. درسالهای ۱۳۲۹ و ۱۳۷۸ شمسی تعمیر و مرمت بسیار عالی و دقیق به ویژه در داخل حرم این بقعه صورت پذیرفته است. کاشیکاری ازاره ایوان و حرم با نقاشیهای دیواری و مقرنس کاری و رنگ آمیزی داخل حرم به شیوه ای صحیح و با سلیقه انجام گرفته است. در کتیبه کاشی خشتی ایوان بقعه اشعاری به خط نستعلیق موجود است که شامل مدح بانی عمارت و تاریخ ۱۲۷۴ قمری است. درب خاتم بنا هم توسط میرزا کاظم خان نظام الملک وقف گردیده و دارای تاریخ ۱۲۷۶ ق است. از فعالیتهای عمرانی سالهای اخیر احداث سر درب ورودی محوطه بقعه است که مورد توجه مردم قرار گرفته است.
رواق بزرگی در مشرق حرم داشت و دربی هم از رواق و درب دیگری از حرم هردو درب به جنوب باز می شد. ضریح بقعه از جنس فولاد با روکش طلاست که در سال ۱۳۶۸ شمسی ساخته و نصب شده است. بقعه متبرکه امامزاده جلیل القدر ابوعبدالله حسین (علیه السلام) با توجه به نزدیکی بقعه مزبور به حرم حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) شهرری و محوطه بزرگ و با صفای آن قابلیت پذیرائی از زوار و جهانگردان در روزهای هفته به ویژه ایام متبرک اسلامی وجود دارد. ضمناً کتابخانه و فروشگاه از امکانات جانبی این بقعه است که در اختیار علاقه مندان قرار دارد. این اثر به شماره ۲۳۱۳ در تاریخ ۱۳۷۸/۲/۱۴ به ثبت آثار ملی رسیده است.

آدرس :استان تهران ـ شهرستان ری ـ بخش مرکزی ـ شهرری، خیابان فدائیان اسلام

216 امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

315 امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

417 امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

515 امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

611 امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

118 امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

714 امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

814 امامزاده عبدالله (ع) شهر ری

منبع : سایت امامزادگان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی

    متاسفانه اداره اوقاف بدون کارشناسی و صرفا یک عناد با مقبره یه عده در امامزاده عبداله ری ، مبادرت به نخریب ببسیاری از قبرها نموده بدون اینکه به ذیحقان و صاحبان قبور اطلاع دهد یا رضایت آنها راجلب کند. متاسفانه اداره اوقاف با این اعمال خود ما را به یاد اعمال وهابی ها در تخریب قبور مطهر ائمه می اندازد.متاسفانه این اقدام هر عنوانی که داشته باشد مثل نوسازی … اقدامی نابخشودنی است و توهین به مومنان دفن شده . این اقدام اوقاف در ادامه تخریب امامزادگان و از بین بردن قبور فاخر و قدیمی دارای نوستالژی صورت میگیرد مثل امامزاده عبداله آمل و ….
    سی ایران شما هم اگر از تحجر مدرن موجود در اوقاف نمیترسی و این را حذف نکن

    ۱۰ فروردین, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *